Wanneer is je tetanus-enting voor het laatst herhaald?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer is je tetanus-enting voor het laatst herhaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:02

Nog niet zo lang geleden, toen ik met een vies keukenmes op briljant ondoordachte wijze een stuk komkommer doormidden wilde snijden maar ipv daarvan een flinke jaap in m'n vinger maakte :+

Goed dat je hier een topic over aanmaakt :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:05

ik mag in juli 2012 weer. heb vorig jaar gebeld naar mn huisarts om na te vragen. ik wil m graag prventief halen (= iedere 5 jaar) omdat ik nagal eens wat heb en veel met dieren in de wer ben.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:05

Ik zat hier van het weekend ook overna te denken toen ik mijn vinger op wedstrijd tussen de trailer kreeg en er een enorme jaap tot net iets boven mijn lieftallige spiertjes zat..
Iedereen vroeg meteen naar mijn tetanusprik en ik moet als de sodemieter een pleister gaan halen.
Tis later nog gaan onsteken en heb er nog steeds veel last van.
Ook die prik maar eens aanvragen bij de dokter.
Kan je gewoon naar je dokter gaan en zeggen; heee ik wil graag zo'n prik?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:09

ja hoor dat kan!!
ik heb gewoon gebeld met de vraag wanneer ik m moest hebben. dat hebben ze voor me nagekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:10

@ Didoo, ja en het liefst zsm! Eigenlijk had je (achteraf gezien) meteen naar de HA post moeten gaan. Zo'n prik stelt niks voor, althans bij mij niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:13

Ik heb hem op mijn 9e ook voor het laatst gehad.
En loop altijd met wondjes rond bij de paarden. Ben er nooit ziek van geworden.
Ik zie dus het nut er niet echt van in. Blijkbaar heb ik genoeg antistoffen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:13

uhm.. dinsdag de herhaling gehad, dus kan er wel weer even tegenaan geloof ik :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 05:49

Indra schreef:
Bij mij krijgt het geen tijd om te verlopen. Op een of andere manier presteer ik het wel weer dat ik zo'n spuitje krijg.

Hier hetzelfde. Teveel ongelukjes om hem verlopen te krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:55

Jolliegirl schreef:
Ik heb hem op mijn 9e ook voor het laatst gehad.
En loop altijd met wondjes rond bij de paarden. Ben er nooit ziek van geworden.
Ik zie dus het nut er niet echt van in. Blijkbaar heb ik genoeg antistoffen.
Dan heb je waarschijnlijk het geluk gehad dat je nog genoeg anti-stoffen hebt of niet tegen de bacterie aangelopen bent. Ook het soort wond wat je krijgt is belangrijk wat de bacterie sterft bij zuurstof.
Maar dat het tot nu toe goed is gegaan is geen reden om niet te enten. Tetanus is één van de meest vreselijke manieren om dood te gaan dat wil je echt niet afwachten.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:57

een jaar of 10 geleden,werd tijdens het rijden van mijn paard in mijn boven been (door) gebeten door een ander paard.
je ziet nu nog een paar tand afdrukken staan. :=

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:02

Ik heb 'm ook op m'n negende gehad, en ben nu 21. Ben vorige week gebeten door een hond, maar volgens de HA was een herhaling nog niet nodig.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:04

Ik krijg hem regelmatig. Vorige maand trouwens nog.
Dan zit mijn vinger tussen de staldeur en ligt tot bloedens toe open, gebeten door een hond, met paard en al gevallen en flinke wond op mijn arm.
De huisartsenpost is blij met mij :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:06

Regelmatig zou dan ook weer niet moeten. Ik zie dat je 25 bent dan was je tot je 20 in ieder geval nog erg goed beschermd en als je na die tijd er eentje gehad hebt dan ben je weer heel erg goed beschermd.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:11

Ze hebben tegen mij de laatste keer gezegd dat 'ie 15 jaar werkt en je hem niet meer dan 1 keer per jaar mag krijgen.
Kan ongeveer wel kloppen. Zo'n 1 keer per jaar heb ik een pechdag dat er iets gebeurd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:05

Is zo'n 2,5 jaar geleden, toen ben ik nl op mijn werk door een client in mijn vinger gebeten. Heb er toen 3 op rij gehad, eerst 1 spuit, 2e een week later en de 3e een halfjaar later.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:32

Pff onzin!
Ik heb m'n laatste gehad toen ik 9 was blijkbaar en ben nu 20. Dat is 11 jaar geleden. Ondertussen genoeg wonden en beschadigingen opgelopen bij de paarden, maar no way dat ik die prik nog neem he! Kom op zeg, paranoïde gedoe altijd. Een beetje gezond lichaam kan wel tegen een stootje (wondje).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:00

Ik ben volgens mij al 100 keer tegen tetanus geënt. Vroeger de basisentingen, daarna extra omdat ik paardreed. Dan ook nog eens extra omdat ik naar het buitenland ging en bij ons wordt het ook nog eens vanuit school verplicht (tenzij je kunt bewijzen dat je inentingen in orde zijn).
De laatste keer dat ik ingeënt werd, is 3 jaar geleden. Ik houd ongeveer om de 5 jaar aan.

Ik denk niet dat het onzin is om preventief te enten. Mijn vader (verpleger) vond die entingen altijd heel belangrijk. Hij heeft ooit iemand aan tetanus zien sterven en dat was verschrikkelijk.
Ikzelf heb ook al paarden aan tetanus zien sterven en dat is idd geen prettig zicht. Een merrie die 9 maanden drachtig is, verwondt zich op de weide en de volgende ochtend is ze dood, na een nacht creperen (op kliniek, onder behandeling dus). Zoiets is echt doodzonde.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:39

Rebel_Jits schreef:
Pff onzin!
Ik heb m'n laatste gehad toen ik 9 was blijkbaar en ben nu 20. Dat is 11 jaar geleden. Ondertussen genoeg wonden en beschadigingen opgelopen bij de paarden, maar no way dat ik die prik nog neem he! Kom op zeg, paranoïde gedoe altijd. Een beetje gezond lichaam kan wel tegen een stootje (wondje).

Het gaat niet om zomaar een wondje. Vaak bij hondenbeten en wonden waar veel vuil in is gekomen, loop je grote kans om tetanus op te lopen.
Kleine wondjes stellen inderdaad niks voor nee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:41

Vooral als je met paarden omgaat is het belangrijk dat je toch kijkt of je Tetanusinjectie nog geldig is. De laatste die ik gehad heb was '96, maar het is goed dat je het aankaart, zal het de volgende keer bij de HA opnoemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:42

Rebel_Jits schreef:
Pff onzin!

Tetanus is een hele nare manier om dood te gaan. Ik hoop dat je verstandig wordt en hem tzt laat opfrissen....

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:25

ik heb hem in oktober nog gehaald..
Bij ons op de opleiding (diergeneeskunde) werd aangeraden om hem te halen in verband met de practica..
Nu heb ik een vraagje misschien weet iemand het antwoord?!
Ik krijg in totaal 3 entingen ervoor, en dan schijnt het dat ik voor een hele tijd beschermd ben (weet niet meer hoe lang)

Maar klasgenoten van mij die zijn bij hun eigen huisarts maar 1 x geent.. hoe zit dat?
(ik ga het ook wel vragen denk, als ik voor de derde prik moet ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:40

Ik ben in het ziekenhuis ook maar gewoon 1 keer geprikt, daar hebben ze niets gezegd over een terugkom datum voor nog 2 andere prikken..?
Kun je er online niets over terug vinden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:48

Cassidy schreef:
Rebel_Jits schreef:
Pff onzin!

Tetanus is een hele nare manier om dood te gaan. Ik hoop dat je verstandig wordt en hem tzt laat opfrissen....
Dat hoop ik ook want het is echt een nare manier om dood te gaan met een vreselijke lijdensweg.

Begrijp ook niet zo goed dat sommige mensen besluiten een enting niet nodig te hebben terwijl ze blijkbaar helemaal niet weten wat de ziekte inhoudt.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:40

Ik heb hem 9 weken terug nog gehad omdat ik mijn vinger aan een blik gesneden had :+
Ik ben wel van plan hem iets vaker te gaan halen dan wanneer het aangeraden wordt door het ziekenhuis! Ik werk veel met dieren en wordt regelmatig door allerlei dieren gebeten. Je weet ooit nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:42

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt