Niet kunnen/durven slapen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NessaX

Re: Niet kunnen/durven slapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:32

Je kan een klein lichtje aanhouden dat de kamer wat verlicht. :)
(ledjes lampje kost niet zoveel met stroom)
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, nu lees ik een boek 's avonds tot ik in slaap val bijna. Dan pas ben ik snel in slaap.
Anders begin je rond te kijken en je dingen te "verbeelden" en hoe langer je erna kijkt en erover nadenkt, hoe erger het word.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:38

Dat klopt inderdaad wel :)
Ik heb gisteren trouwens ook gelezen tot mijn ogen bijna dichtvielen maar toen ik wilde gaan slapen durfde ik dus niet. Tenminste, niet zonder licht.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:25

Hmm.. Ik herken er wel wat in. Ik heb het alleen (gelukkig) niet zo erg als jou. Ik durf niet meer te slapen omdat ik het idee heb dat er dan allemaal dingen gaan gebeuren. Als ik al in slaap val, wordt ik 3 uur later weer zwetend wakker, met een enorme nachtmerrie. Soms is het zelfs zo erg dat ik me niet durf om te draaien omdat ik denk dat er iemand in mijn kamer zit. Heb nu sinds kort altijd me mobiel naast het bed liggen omdat ik dan gelijk wakker wordt als er iets is, of dat 'als' er een inbreker in huis is of iets, ik gelijk de politie kan bellen. Soms nog wel verwarrend want me vader werkt vaak 's nachts dus hoor hem soms thuiskomen of lopen.

Maargoed, al dit leid dus tot een lekker slaap te kort. Ik zit nu midden in mijn examens dus de zenuwen daarvan komen er ook nog bij. Plus dat ik me moeilijk kan concentreren. Ik weet niet wat ik er aan kan/moet doen. Nouja, heb het in ieder geval even gezegd. :)

MannyTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:02

Midy schreef:
Hmm.. Ik herken er wel wat in. Ik heb het alleen (gelukkig) niet zo erg als jou. Ik durf niet meer te slapen omdat ik het idee heb dat er dan allemaal dingen gaan gebeuren. Als ik al in slaap val, wordt ik 3 uur later weer zwetend wakker, met een enorme nachtmerrie. Soms is het zelfs zo erg dat ik me niet durf om te draaien omdat ik denk dat er iemand in mijn kamer zit. Heb nu sinds kort altijd me mobiel naast het bed liggen omdat ik dan gelijk wakker wordt als er iets is, of dat 'als' er een inbreker in huis is of iets, ik gelijk de politie kan bellen.

Maargoed, al dit leid dus tot een lekker slaap te kort. Ik zit nu midden in mijn examens dus de zenuwen daarvan komen er ook nog bij. Plus dat ik me moeilijk kan concentreren. Ik weet niet wat ik er aan kan/moet doen. Nouja, heb het in ieder geval even gezegd. :)

Zelfde geld ook voor mij. Precies dezelfdesituatue

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:10

Ik heb dit ook heel erg lang gehad, vooral toen mijn moeder net was overleden. Op de een of andere manier vond ik het dood eng om in slaap tevallen.
In het begin ben ik bij mijn vader telkens gaan slapen, maar dit werkte niet echt, aangezien hij later dan mij naar bed ging. Toen ben ik bij mijn zusje gaan slapen, dit hielp verbazingwekkend goed, het gevoel dat er iemand bij mij was stelde me gerust.
Na een tijdje kwam het gevoel weer terug, en werd ik weer bang. Het is zelfs zo erg geweest dat er altijd iemand bij mij moest zijn als ik zou gaan slapen. Pas als ik sliep, mocht die persoon weg. Ik heb nachten lang tot drie uur wakker gelegen, terwijl ik de volgende ochtend wel weer naar school moest.
De oplossing voor mij? Ik heb geen idee, de angst werd langzaam minder en ineens sliep ik hele nachten.
Soms heb ik het nog steeds, een vriendin van mij weet ervan, die mag ik altijd bellen en dat doe ik dan ook. Soms helpt het ook als ik ga lezen of muziek aan zet. Het voelt dan toch alsof er iemand bij mij is.

Ik weet wel wat mijn angst was, ik was bang om in slaap te vallen en nooit meer wakker te worden. Ik ging mezelf dingen aan praten. Ik weet het gevoel nog steeds, het was dan alsof mijn hart in mijn keel zat en mijn buik draaide. heel vreemd.

Heb je al eens geprobeert om bij iemand te slapen( misschien heb ik er overheen gelezen.) of muziek aan te zetten. Bij mij hielp het niet altijd, maar soms stelde het me wel gerust.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:25

Ik heb ook al mijn hele leven (zolang ik mij kan herinneren althans ;) ) last van noctifobie (bang in het donker dus).
Ik slaap echt zelden in het donker (alleen als het niet anders kan) en ik ben echt erg bang als ik in het donker sta/zit/loop ergens.. Toch een lichte vorm van paniek. Laat staan als de stroom uitvalt, dan is de paniek compleet, nergens meer lampen aan en van het ene op het andere moment compleet in het donker.
Vroeger had ik vaak nachtmerries en haalde ik me de meest gekke dingen in mijn hoofd die allemaal konden gebeuren in het donker, later ging ik starten met enge films kijken, waardoor mijn angst gevoel in het donker alleen maar versterkte.

Vroeger sliep ik altijd met het licht aan en ben later overgestapt op zo'n waaklampje in het stopcontact.
Inmiddels woon ik in een huis waar mijn slaapkamer aan de gallerij is en er dus een licht mijn kamer inschijnt.
Dat is erg fijn, ik laat dus gewoon mijn gordijnen open en zo kan ik alles nog zien.

Ik kán wel slapen in het donker, mits er dan iemand bij me is, maar ik slaap altijd rusteloos, moeite met in slaap komen, enge, vage dromen.

Wat ook helpt is een rustgevend muziekje aanzetten als je gaat slapen (ik heb echt een hele playlist, mocht je intresse hebben ;) ) of geleide therapie (dus iemand die gaat praten en je compleet helpt ontspannen).

Ik heb altijd gedacht dat het wel zou slijten.. maar tot nu toe nog niet.. Ik haal me nog steeds allemaal enge dingen in mijn hoofd en de donkerte benauwd me nog steeds.
Het moment dat de schemer savonds echt valt, dat is voor mij echt het naarste moment van de dag, omdat dan de lange donkerte weer begint. (lang leve de zomer!!)
Ik ben een echte nachtbraker, vind het heerlijk om savonds wakker te zijn, maar met lichten vollop aan ;)

Nog meer gekke angsten die hierbij komen kijken.. Niet om 12 uur snachts in de spiegel durven kijken, bang voor de iets naast mij in de spiegel te zien.. :=

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:53

Nymphadora schreef:
Nog meer gekke angsten die hierbij komen kijken.. Niet om 12 uur snachts in de spiegel durven kijken, bang voor de iets naast mij in de spiegel te zien.. :=

Dit heb ik dus ook, altijd al gehad, en sterker geworden door bloody mary verhalen :+

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:55

RoosG schreef:
Nymphadora schreef:

Dit heb ik dus ook, altijd al gehad, en sterker geworden door bloody mary verhalen :+

Ja precies.
En ik ga dan al de badkamer in van: 'o wee als je aan bloody Mary denkt :') ' En dan doe je het dus juist :')
Ik geloof ook echt in die verhalen, drama :D

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:05

Nymphadora schreef:

dan ben ik gelukkig niet de enige als ik snachts wakker word omdat ik naar het toilet moet doe ik dit het liefste met me ogen dicht.
vooral door de spiegels.. ik zei het toevallig vandaag tegen me moeder die moest erom lachen maar mijn kleine zusje heeft daar ook last van..
Laatst bijgewerkt door _Melissa op 19-05-10 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:10

tessa_brian schreef:
Nee dat blijkt wel...heb ik gemerkt toen, die mensen deden of ik gek was. Ben ik ook nogal onzeker door geworden :7

Dan zou ik meteen een andere psycholoog zoeken, als ik jou was.
Hun zijn er om jou beter te laten voelen.
Dit zal zeker niet na de eerste keer al gebeuren.
Maar als het er slechter op wordt, zal ik als ik jou was een andere proberen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:16

Ik geloof zeker erin dat er meer is en dat er geesten bestaan.
Na 3 jaar in een verzorgingshuis te hebben gewerkt en vooral ook veel nachtdiensten merk je echt wel heel duidelijk dat je niet alleen bent.
Mensen die dingen zien, waar wij dan maar makkelijk het etiquet oppakken van: Oh mw heeft hallucinaties.
Terwijl als je door gaat vragen zien mensen vaak dezelfde verschijningen (zelfs mensen die elkaar nog nooit hebben gezien of gesproken). Ze kunnen dan precies beschrijven wat ze hebben gezien en dat is vaak identiek.
Nou, dat geeft me toch echt de kriebels.
Helemaal als ik dan binnenkom en ze zeggen dat ze (het ging vaak om een klein meisje) er nog was. Brr!
Of dat er bellen gaan op een kamer waar net iemand overleden is..
Ik geloof er dus echt wel dat er meer is.

Het idee alleen vind ik erg naar. Ik vind het eng. En zeker snachts, als het donker en mysterieus is..

Ik denk ook wel dat daar een heel groot deel van mijn angst in het donker vandaan komt.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:20

Nymphadora schreef:
Ik geloof zeker erin dat er meer is en dat er geesten bestaan.
Na 3 jaar in een verzorgingshuis te hebben gewerkt en vooral ook veel nachtdiensten merk je echt wel heel duidelijk dat je niet alleen bent.
Mensen die dingen zien, waar wij dan maar makkelijk het etiquet oppakken van: Oh mw heeft hallucinaties.
Terwijl als je door gaat vragen zien mensen vaak dezelfde verschijningen (zelfs mensen die elkaar nog nooit hebben gezien of gesproken). Ze kunnen dan precies beschrijven wat ze hebben gezien en dat is vaak identiek.
Nou, dat geeft me toch echt de kriebels.
Helemaal als ik dan binnenkom en ze zeggen dat ze (het ging vaak om een klein meisje) er nog was. Brr!
Of dat er bellen gaan op een kamer waar net iemand overleden is..
Ik geloof er dus echt wel dat er meer is.

Het idee alleen vind ik erg naar. Ik vind het eng. En zeker snachts, als het donker en mysterieus is..

Ik denk ook wel dat daar een heel groot deel van mijn angst in het donker vandaan komt.

Ik heb door de jaren heen steeds meer mensen verloren en soms gebeuren er dingen waarvan je hoop dat ze zoudenn gebeuren zodat je weet dat ze er nog zijn dat heb ik teminsten ik vind het een heel fijn gevoel.. maar als ik er aan denk dat ze zich misschien wel zichtbaar gaan maken en idd vooral s'nachts dat geeft mij echt kriebels dat vind ik gewoon toch TE dichtbij...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:31

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben gelukkig niet de enige zie ik wel weer.

Ik zit ook het liefst zo lang mogelijk beneden met de lichten aan en als het donker is in spiegels kijken durf ik ook niet :o .
Herken het allemaal.

Vanacht heb ik trouwens wel goed geslapen. Was dood moe van 3 nachten bijna niet slapen dus viel in slaap zodra ik in bed lag :P

@ Midy, van jou verhaal herken ik ook veel. Zit nu ook midden in de examens. Zit bijna te slapen achter die computer.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:34

Romyv schreef:
je kan bij de apotheek melatimine ofzo halen (weet niet hoe je het schrijft, sorry!) maar dat is een lichaamseigen stof die je in slaap laat vallen.. Laat je wel goed adviseren want kan verslavend werken!!

Dat is symptoombestrijding ;) heb je misschien traumatische ervaringen gehad in je leven (minder dan een jaar terug?)? Het klinkt me namelijk eng bekent in de oren :+

Melatonine, heet het en werkt niet verslavend, juist omdat je lichaam het zelf al aanmaakt.
In tegenstelling tot alles wat slaapmiddelen betreft wat eindigt op 'pam' , alles wat op 'pam' eindigt is verslavend, zoals oxazepam en temazepam.
Je kunt Melatonine gewoon bij de kruitvat kopen, je mag er 2 per keer slikken, en je mag ze ook doorkauwen (wel vies) want dat bevorderd de werking :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:38

Misschien naar een paragnost gaan? Die kan je helpen omgaan met wat je voelt en ziet en je in laten zien dat het niet eng hoeft te zijn.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:53

De feit dat je rare dingen ziet komt door je slaap gebrek wordt wel vernomen je droome ne realiteit gemix kan worden(hallucinatie) mits je slechter en slechter slaap (dit in jou geval)

In mijn geval wanneer ik een nachtmerrie heb ik zie altijd deze paard in mijn droom verschijnen 9/10 houd die nachtmerrie erna ook gewoon op.
(het is telkens hetzelfde Donkerbruin paard met een sterk karakter)
Dus het slapen heb ik hier vrede mee.

Misschien hier een tip je kan proberen.

Een grote poster van je fav paard hangen. Dat je daar meer op gaat focusen dan het idee van ik moet in slaap gaan vallen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:09

Ik ben niet gek en zie ook vaak dingen die er niet zijn. Nee ben ook niet paranormaal begaaft en geesten ben ik ook niet tegengekomen. Als ik slecht slaap heb ik meer last van dan zit ik tussen slaap en wakker in en dan kan ik spinnen of slangen of andere enge dingen zien. Ik denk dat mijn hersenen slapen en mijn ogen open zijn. Ik heb er een keer over gelezen komt vaker voor. O, ja ik slaap nooit zonder mijn nachtlampje.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:15

Als het volgens je ouders te duur is om een lamp te laten branden, kun je bij de ikea een lamp kopen op zonne-energie. Lamp kost 20 euro en er zit een zonnepaneeltje in, als je die overdag laat opladen, kun je hem 's nachts aanhouden en lekker slapen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:29

Ik had tot mijn 16e altijd zo'n mini lampje wat je in je stopcontact steekt.
Geeft maar weinig licht, zodat je er niet wakker van blijft. (heel wenig watt)
Kost amper stroom en de aanschaf is het ook niet.

Ik lees nu al ffies mee
Ook ik geloof erin dat er meer is dan alleen de mens in leven.
Zeker in mijn nachtdiensten hoor je toch wel eens rare geluiden die je niet kunt plaatsen.
Dat mijn opa overleden was (waar ik geen afscheid van heb kunnen nemen) gebeurde er hele rare dingen.
Ik zag hem in mijn kamer, weet tot op de dag van vandaag niet of ik droomde of echt was. Daarna heb ik wel een plaatsje kunnen geven, dat hij overleden was.
Ik had een spiraal iets aan mijn plavond hangen, wat iedere ochtend naast mijn kussen lag. Ongeacht raam open of dicht.
Raam ging wel eens wijd open, terwijl ik een veiligheidsslot had op mijn raam. Zo'n anti inbraak ding.

Daar krijg je toch echt wel de kriebels van haha

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:28

Heb je ook bepaalde voorwerpen in je kamer?
Ik heb al jaren lang een aantal dromenvangers in mijn kamer hangen.
Heb wel angstige momenten, maar minder als bij mijn vriend.
Met licht aan slapen zou ik niet doen. Het is heel lastig.
Heb je wel eens geslapen met wierrook?
Melatonine werkt bij mij ook voor geen hol..
Ook ik hoor dingen, maar ik heb het geaccepteerd.
Wat je ook al word aangeraden, ga eens meer informatie zoeken
over het paranormale en mss met een paragnost praten..

Kimmie: zo zie ik altijd mijn dromenvanger bewegen, terwijl het doodsstil is en het raam dicht is..

Ts: heb je wel eens dezelfde dromen? die telkens op hetzelfde momenten stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:32

Bekend probleem, komt vaker voor. Gewoon klein lampje aan doen, slaapkamer deur open laten en ga voor je gaat slapen je zelf vertellen dat je altijd wakker wordt en als je wakker bent is alles weer ok, dat het maar een droom is.

Eet niet zwaar voor je gaat slapen, niet te veel zoet zodat je suikerspiegel niet te hoog is, kijk geen enge dingen voor je gaat slapen, lees luchtige boeken. En praat je zelf geen angst aan, maar sus je zelf.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:33

Mijn zusje heeft dit ook heel erg,
ze durft niet alleen te slapen, slaapt of bij mij in bed of bij mijn ouders op de kamer.
ze is doodsbang, soms heeft ze het erger en soms minder erg.
zij neemt ook melatoline maar dit werkt ook bijna niet..
ze is gewoon ontzettend bang, en wij weeten ook niet wat we er mee moeten,
ze is ook al naar verschillende mensen geweest, maar dit was geen succes!
een lampje helpt niet, de tv zou al aan moeten.. en zelfs dan lukt het niet,
en als je in slaap valt, word ze snachts wakker en komt ze alsnog naar ons toe..

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:18

wel fijn om te lezen dat ik niet alleen op deze wereld ben die dit soort dingen meemaak! haha

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:54

Idd de tips die russel geeft.
@Russel
Mijn dreamcatcher heeft bij mij heel goed geholpen, todat ik mijn bed verlaatste en dat ding liet hangen :o Blond haha
Maar merkte toen erg goed verschil.
Ik heb in het begin mijn deur op de kier gelaten en het licht op de gang aangelaten. Op die manier kwam er toch iets licht binnen en lag ik niet in een super donkere kamer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:14

Heel simpel: onderga je angsten.

Ik ben ook wel eens bang geweest tot ik besloot het niet meer te zijn. "Kom maar op: Hier ben ik!!" Wat kan me nu gebeuren?

Stel dat er meer is tussen hemel en aarde. Waarom zouden ze jou dan kwaad willen doen? En als je kwaad hebt dan heb je ook altijd goed. Heb je vijanden dan heb je ook bescherming. Toch? Probeer maar eens.