Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:49

arabcarla schreef:
oke jah dat scheelt wel als je tandarts geduld met je heb... Daarom stuurde die van mij, mij ook door.... maar dat werkte dus niet... Ik heb ook gedacht om onder narcose te gaan maar dan word je helemaal getest of je beschikbaar er voor bent je moet aan bepaalde voorwaardes beschikken echt zo stom.... Kennis van mij wou ook onder narcose, maar dat hebben ze in de kliniek niet gedaan wouden het eerst zo proberen....
Vind het in ieder geval top dat je het doet/ gaat doen

Wel, ik moet nu eigenlijk gewoon de moed bij elkaar rapen. En ik ga zien morgen, wat hij nu eigenlijk zegt. Of ik werkelijk zoveel gaatjes heb, en of ze echt diep zijn, anders laat ik ze wel met spuitjes doen... Maar bij die ene zal ik toch wel even van de wereld gaan waarschijnlijk. En hij zei dat ze dat doen onder volledige narcose, hij zend me dan gewoon door, en dan kan ik eigenlijk zonder problemen gaan. Hij maakt daar een attest voor op, dat mijn pijn ondraaglijk is, en dan mag het blijkbaar wel. Morgen dus zien hoeveel ik er heb, hopelijk schrik ik niet té erg :P

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:51

ma_rie_tje schreef:
ik snap heel goed dat je voor een "frisse start" gaat.
Ik heb er dan voor gekozen om het gewoon "zo" te doen, wel een frisse start (de meeste problemen zijn meteen aangepakt) en bewust 2010 een jaar "behandeling" vrij houden (tenzij het echt nodig is natuurlijk).
Even een jaar rust in mn mond, en dan 2011 mn verstandskiezen eruit.... want die hebben alle 4 te weinig ruimte *zucht*

Ach, ik ben zo blij dat ik deze TA nu heb.
Maar na die frisse start moet je ook echt gaan!

Mijne heeft een TV op het plafond hangen :') dat werkt ook erg afleidend. Heerlijk!

Wel, ik staar me blind op de lamp, ik weet alle nummertjes en vakjes die er aan hangen :D! Maar het leidt me blijkbaar niet genoeg af. Zijn ogen heb ik ook al helemaal ontleed, hij mijn angstogen ook waarschijnlijk. Kijken naar mij, stoppen, doordoen, kijken, me zien zwijmelen :D, toch door doen... Steeds opnieuw. Zelf als kind van 4 jaar (en ja ik poetste toen mijn tandjes, want ik verweet daarnet mijn moeder dat het waarschijnlijk niet zo was, en ze beweerde dat het we samen de tandjes poetsten :P), op die leeftijd had ik al telkens gaatjes... Echt zielig.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:58

ik heb ook hele erge angst gehad voor de tandarts,heb toch de stap gezet om naar een andere te gaan en nu is de angst grotendeels over omdat ik nu gewoon een hele fijne tandarts heb die alles heel rustig en kalm doet en tussendoor vraagt of ik het nog volhou,en stopt meteen als ik mijn hand opsteek :D
eerder zat ik echt te trillen in de stoel en te zweten van angst :o

ook heb ik onder narcose 5 afgebroken kiezen laten verwijderen en was daar zo blij mee dat dat kon :j
zag het door mijn angst echt niet zitten om dat met een plaatselijke verdoving te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:58

Hoe ik ook me best doe met poetsen, elke keer heb ik weer gaatjes erbij. Ik ben er nu al een jaar niet meer geweest. En wil er ook niet meer heen. En ik weet dat ik een groot gaatje heb in 1 van me kiezen. Maar ik durf gewoon niet. De laatste keer ging het aardig verkeert met boren. En de ta stopte ook niet toen ik het wou :\

Elixir

Re: Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:35

Mijn laatste keer was ook erg pijnlijk, en bij deze ben ik gwn niet meer teruggegaan... Erg dom van me. Maar ja, ik kon het nu echt wel niet verdragen. Hopelijk niet te veel gaatjes morgen.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:49

heel herkenbaar na overstap van de 1 naar de ander had ik wel 16 gaatjes waarvan er minimaal 3 een zenuwbehandeling werden.Tandarts was niet zo lief voor mij waardoor ik 6 jaar niet meer geweest ben maar wel met afgebroken kiezen enzo liep.

Overstap kunnen maken naar een zeer vriendelijke man wat die mijn gebit beetje opgeknapt heeft.Resultaat bijna elke kies is gevuld.Heb totaal 6 opgebouwde kiezen gehad(kronen en bruggen te duur).Nu 6 jaar later mis ik 2 verstandskiezen en 2 "opgebouwde"kiezen en ben een hoop angst kwijt.Heb laatste keer zelfs zonder verdoving laten doen,wat ik toen ik 9-16 jaar was altijd zo liet doen.
Ok mijn gebit is nog niet best maar het is nu zo dan ik met minder angst ga en niet elke keer een gaatje heb.Ongeveer 1 keer in het jaar nog ongeveer.

Heb in het begin daar vele gaatjes laten doen en aanpakken waardoor ik hem bewijze nog vaker zag als dat ik mijn familie zag.

Even door die zure appel heen gaan.Hem laten kijken,conclussie laten trekken en dan kan je altijd nog verder kijken hoe je het wilt laten doen.Succes

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:06

noortje schreef:
als je elke dag goed flost...
Flossen? Dat heb ik nog nooit gedaan :o En ik heb nooit gaatjes!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:33

Celia schreef:
Mijn broer ging wel steeds met mij mee naar de tandarts, en had nooit iets. Zelf hij poetst minder consequent dan mij... Dus het ligt volgens mij wel aan "wat voor tanden je hebt". Ik poets steeds met sensodine, iets van extra fresh ofzo. Pro glasur ken ik ook, die had ik hier ook liggen. Misschien terug naar die, en zeker als ze terug in orde zijn, elk jaar terug op controle, zowiezo!

Edit : Ik poets 's morgens en 's avonds.

Dikgedrukte stukje is erg herkenbaar! Altijd netjes elk half jaar naar de tandarts, mooi 2x per dag mijn tandjes poetsen met goede tandpasta, idd sensodine oid. En elk halfjaar kwam ik thuis met 3 of 4 gaatjes!

Ook mijn broer die liever niet dan wel ging en liever minder poetste dan wat nodig was, ging hij altijd naar huis zonder ook maar iets te hoeven!!! Grrr.. Tegenwoordig ga ik redelijk zonder problemen, vroeger echt een probleemkind bij de tandarts en inderdaad ook slechte tanden door antibiotica vroeger! Had vroeger ook echt rotte tandjes. ;(

Weet wel dat als mijn verstandskiezen er uit moeten, dat ik dit onder algehele narcose wil laten doen. Ik wil er NIETS van meemaken!

Heel veel succes bij de tandarts en ik hoop dat het meevalt voor je !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:36

noortje schreef:
ik ben tandartsassistente en echt..met een verdoving voel je er niks van..vaak zit het tussen de oren.

ik zou gewoon afspreken om eerst 1 gaatje te laten vullen met verdoving zodat je ziet dat het niks voorstelt

Dit is een belofte die je niet kan maken :n
In sommige situaties ben je namelijk niet te verdoven.
Bv als er een ontsteking zit, en andere mensen zijn gewoon niet te verdoven.
Ik ben daar een voorbeeld van... ben bij 5 verschillende tandarten en kaakchirurgen geweest en maar het is niet te doen. Enkel wanneer ze rechtstreeks op de zenuw spuiten.
Voortanden zijn wel te verdoven, maar kiezen m.n. de achterste zijn niet te verdoven.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:37

wat ik heb gehoord van mijn angsttandarts is dat moderne tandheelkunde niet meer samen kan en moet gaan met pijn.. Misschien eens naar angstandarts kijken? ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:38

ik ben al bij 3 angsttandartsen geweest ;) Ook met een roesje e.d.
ik ben sowieso niet bang... maar het is wel vervelend.
Daarom vind ik ook niet dat je mensen kan beloven dat het pijn vrij kan.. er zijn namelijk uitzonderingen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:42

Ik heb hetzelfde als jij.. bij mij kregen ze het niet voor elkaar om zo te verdoven dat ik niets meer voelde in mijn rechter onderkaak. Ik heb een stuk of 6 verdovingen gehad, mijn kaak was lam alleen voelde ik werkelijk alles wat er gebeurde. Vreselijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:44

ik heb mijn 3 overgebleven verstandskiezen ook laten uitsnijden tijdens een andere operatie die ik had in het ziekenhuis
Konden ze gelukkig combineren
Ook ik ben als de dood om tanden te laten trekken, nadat mijn 1e verstandskies zomaar getrokken werd, ik dacht dat hij alleen ging boren en was doodsbang toen hij ineens ging trekken

Maar ik ga nu wel weer elk helf jaar op controle en laat de gaatjes wel bij de tandarts doen, maar ben blij dat ik die 3 tanden eruit snijden in ziekenhuis onder narcose heb laten doen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:45

ja dat is bij mij ook... het gehele gebied is echt goed verdoofd... zelfs mijn oog een keer :')
In het tandvlees of kaak voel ik helemaal niets meer, maar ìn de kies zelf wel 8)7
Een goed voorbeeldje waren mijn onderste verstandskiezen, deze zijn eruit gesneden. Niks gevoeld, helemaal top.
Maar toen ik een gaatje had in de achterste kies, was het na 5 ampullen nog geheel te voelen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:48

TS, met een tandarts is het hetzelfde als met een huisarts; daar moet je VERTROUWEN in kunnen hebben. Als jij je niet prettig voelt bij je huidige tandarts, ga dan gewoon op zoek naar een andere. Dat is niet raar, echt niet.

Wat ik je ook mee wil geven is dat er de laatste jaren heel veel is veranderd bij de tandarts. Er zijn betere (en nauwkeurigere) technieken voor ingrepen, er zijn betere en gerichtere verdovingen, en tandartsen (vooral het jongere soort) hebben veel meer oog voor communicatie met hun patiënten.

Ik ben ook geen held bij de tandarts. Maar ik heb nu een hele fijne waarmee ik een duidelijke afspraak heb over pijn; dat is namelijk GEEN optie. Verdoven dus als er kans op pijn is. En als hij bezig is en ik voel TOCH wat, dan steek ik mijn hand op of maak een geluidje, en dan stopt hij meteen, en krijg ik er nog wat verdoving bij.
Op deze manier heb ik het vertrouwen teruggekregen, heb ik laatst zelfs twee wortelkanaalbehandelingen laten doen zonder ziek van de zenuwen te zijn, en heb ik zelfs een vulling durven laten vervangen ZONDER verdoving omdat hij zei dat het geen pijn zou doen. En hij had gelijk, ik heb er GEEN pijn aan gehad.

Ga gewoon op zoek naar een tandarts die jouw probleem begrijpt, en die er met jou samen een goed eind aan wil breien!

Succes!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:49

hier hetzelfde, ook veel medicijnen en dus slecht gebit en dus veel gaatjes..
ook een vreselijke angst, weken van de voren buikkriebels want ik wil niet, heel vaak verzetten en/of afzeggen..

Ik wil ook onder volledige narcose, mijn angst word alleen maar groter..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:57

Ik ben ook bang voor de tandarts. Toen ik een jaar of 12 was moest ik een kies laten trekken bij een vervanger van mijn eigen tandarts. Hartstikke ontstoken die kies waardoor de verdoving natuurlijk niet pakte.
Helaas legde hij dat niet uit, maar riep gewoon dat ik me niet moest aanstellen en huilen al helemaal niet.
Toen ben ik 4.5 jaar niet naar de tandarts geweest. Toen mijn verstandskiezen begonnen te emmeren, maar weer gegaan.

Mijn eigen tandarts is echt een hele fijne man en langzaam maar zeker neemt mijn angst af..maar helemaal ontspannen zal ik nooit liggen in die stoel..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:01

ik ben 2 weken terug geweest en ze hebben mij 3 tanden en 1 x wortelresten verwijderd in 1 behandeling :o
wel onder narcose ik kreeg een infus en een spuit erin
hiena heb ik niks meer gemerkt tot ik weer wakker werd.

en daar ben ik blij om.

normaal laat ik me ook verdofen plaatselijk maar deze x werkte ook deze spuit niet :o

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:32

Pff tandartsen, praat me er niet van. Ik ga ook elke keer weer met kriebels in m'n buik daarheen..

Verdovingen werken bij mij ook niet, dus je bent niet de enige. ;) Een paar jaar geleden moest ik 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan. De eerste met verdoving, nou ik voelde ALLES nog.. De tweede dus maar zonder verdoving laten doen en het voelde precies hetzelfde.. Gaatjes doe ik tegenwoordig ook gewoon maar zonder verdoving, heb geen zin in geprik in m'n tandvlees als het toch niet helpt. :+

Ben je al terug van de tandarts? (je moest toch vandaag?) Hoe ging het? :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:27

Ik ga wel elke half jaar en heb nog maar 1 gaatje gehad.. Helaas is die vulling wel al 4 keer eruit gevallen..

Elke keer als ik een afspraak heb gemaakt om die vulling er weer in te laten zetten lig ik echt nachten wakker.. Ik weet niet wat het is, ik vind het gewoon eng. Niet zo zeer de pijn.. Ik weet zelf niet wat..

Ik ben ook heel erg bang voor spinnen.. Heeft ook geen reden, vind het gewoon heel eng. Zo is het bij de tandarts ook.

Dokter vind ik niet eng, mag mij lek prikken.. Geen probleem.. 2 keer een ruggenprik gehad, geen probleem.. Maar de tandarts.. brrr..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:34

Sonja schreef:
TS, met een tandarts is het hetzelfde als met een huisarts; daar moet je VERTROUWEN in kunnen hebben. Als jij je niet prettig voelt bij je huidige tandarts, ga dan gewoon op zoek naar een andere. Dat is niet raar, echt niet.

Wat ik je ook mee wil geven is dat er de laatste jaren heel veel is veranderd bij de tandarts. Er zijn betere (en nauwkeurigere) technieken voor ingrepen, er zijn betere en gerichtere verdovingen, en tandartsen (vooral het jongere soort) hebben veel meer oog voor communicatie met hun patiënten.

Ik ben ook geen held bij de tandarts. Maar ik heb nu een hele fijne waarmee ik een duidelijke afspraak heb over pijn; dat is namelijk GEEN optie. Verdoven dus als er kans op pijn is. En als hij bezig is en ik voel TOCH wat, dan steek ik mijn hand op of maak een geluidje, en dan stopt hij meteen, en krijg ik er nog wat verdoving bij.
Op deze manier heb ik het vertrouwen teruggekregen, heb ik laatst zelfs twee wortelkanaalbehandelingen laten doen zonder ziek van de zenuwen te zijn, en heb ik zelfs een vulling durven laten vervangen ZONDER verdoving omdat hij zei dat het geen pijn zou doen. En hij had gelijk, ik heb er GEEN pijn aan gehad.

Ga gewoon op zoek naar een tandarts die jouw probleem begrijpt, en die er met jou samen een goed eind aan wil breien!

Succes!

Ik begrijp zeker wat je zegt, maar mijn tandarts werkt eigenlijk net hetzelfde als die van jou. Soms was het zo (laten we zeggen uitzonderlijk), dat hij me eerst verdoofde, begon te boren, en ik zowel niets voel en hij al klaar was. Maar andere gaatjes verdoofd hij ook op voorhand, en ik zeg constant wanneer het pijn doet zodat hij kan bij verdoven. Maar uiteindelijk zit ik nog steeds met dezelfde pijn in die tand, maar voel wel helemaal niets meer van mijn kaak en dergelijke... Ik vertrouw hem dus wel, ik weet dat hij me de tijd geeft om te zeggen dat het pijn doet enz. Maar dat gat moet namelijk wel geboord worden, en als hij dan niet verder kan verdoven, dan kan hij ook niet anders dan heel even boren en me laten doorbijten. Onderschat die venijnige prikjes van de verdoving ook niet (al ben ik daar wel niet echt bang voor).

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:36

En ja moet om kwart voor zeven meegaan met mijn moeder om te laten controleren. Kruis nogaltijd mijn vingers in de hoop dat ik niet teveel gaatjes heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:47

Ik duim voor je mee. Hou je taai meis, je kunt het!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:49

Sonja schreef:
Ik duim voor je mee. Hou je taai meis, je kunt het!

Zo'n dingen geven me echt wel moed :-)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:10

c_alsemgeest schreef:
noortje schreef:
ik ben tandartsassistente en echt..met een verdoving voel je er niks van..vaak zit het tussen de oren.

ik zou gewoon afspreken om eerst 1 gaatje te laten vullen met verdoving zodat je ziet dat het niks voorstelt

Dit is een belofte die je niet kan maken :n
In sommige situaties ben je namelijk niet te verdoven.
Bv als er een ontsteking zit, en andere mensen zijn gewoon niet te verdoven.
Ik ben daar een voorbeeld van... ben bij 5 verschillende tandarten en kaakchirurgen geweest en maar het is niet te doen. Enkel wanneer ze rechtstreeks op de zenuw spuiten.
Voortanden zijn wel te verdoven, maar kiezen m.n. de achterste zijn niet te verdoven.

als je iets verder leest zie je ook dat er staat dat in sommige gevallen dit niet opgaat