Aan de pil willen, maar niet mogen, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Re: Aan de pil willen, maar niet mogen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:50

je kan idd contant betalen en dan weten je ouders het niet maar kan je het dus ook niet meer verhalen op de verzekering. maar kun je dat wel betalen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:58

Pffff, wat ben ik blij dat mijn moeder nooit moeilijk heeft gedaan om de pil, zij is er zelf mee gekomen zelfs. Ik durfde het eigenlijk ook niet echt te vragen,... zij zei een keer: he nu heb je een vriend, is het nu niet handig om aan de pil te gaan? Dus ik zo eh ja, dat wou ik ook vragen. Ik snap het neit hoor hoe moeders daar zo moeilijk over kunnen doen, alsof je het tegenhoud dat er aan seks word gedaan. Daarbij is dit normaal op 16-jarige leeftijd seks te hebben, hallooo hormomen gieren door het lijf.

Mischien, als je het aandurft, kan je je huisarts ook vragen om met je ouders hier over te hebben. Ga je eerst met hem gewoon gesprek, met het hoe en waarom, en het probleem. Dan vraag jij of je huisarts het je ouders wil uitleggen waarom dit beter is, want volgens mij vinden huisartsen het helemaal niet raar dat 16 jarige aan de pil willen. Lijkt mij dat ze dit beter vinden want er zijn genoeg met ongewenste zwangerschappen die daarna nog niet eens weten er mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:00

Vind het zo raar, dom en naïef dat ouders de pil gaan verbieden aan hun kind :n Wat denken ze dan? Dat hun kind dan ook geen s*x gaat hebben :? Ben blij dat mijn ouders er nooit moeilijk over hebben gedaan :n

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:03

Ben je wel eerlijk naar je ouders toe geweest?
Ben je het oudste kind uit het gezin?

Ik ben benieuwd hoe je het aan je ouders hebt gevraagd. Met de smoes voor je menstruatie? Kennen je ouders je vriend?
Wees eerlijk, dan berijk je enorm veel. En niet door zo stiekem te doen over een pil :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:12

Tuurlijk hebben kinderen tegenwoordig sex, en steeds jonger. Of dat positief is, betwijfel ik, maar dat is niet de discussie hier.

Als ouder wil je je kind beschermen, tegen alle rotzooi die ze tegen kunnen komen, of dat nu reeel is, of niet. Genieten van sex is ook een leerproces, en je ouders willen denk ik niet, dat je daar vervelende dingen in meemaakt, vinden je dus, met al hun goede bedoelingen, gewoon te jong (en misschien je vriend niet DE beste keuze).

Het is dus wat ingewikkeld, door je kind aan de pil laten gaan, is het beschermd tegen zwangerschap, maar je geeft OOK eigenlijk toestemming voor sex, en dat is best moeilijk, want je bent en blijft hun kleine meid.

Denk er zelf dus ook nog goed over na, jong sex hebben is niet een pre. Heb wat begrip voor je ouders, ze willen je alleen beschermen, en hebben wat tijd nodig.Praten en begrip voor elkaar, dan komt het wel goed.

Ik heb zelf ook wat tijd nodig gehad met mijn dochters, was zelf ook 17 met mijn eerste keer, en moet eerlijk zeggen, het werd pas met 20 leuk (maar das persoonlijk)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:17

Relaxed schreef:
Vind het zo raar, dom en naïef dat ouders de pil gaan verbieden aan hun kind :n Wat denken ze dan? Dat hun kind dan ook geen s*x gaat hebben :? Ben blij dat mijn ouders er nooit moeilijk over hebben gedaan :n

Ik denk er net zo over....ik snap dat soort echt ouders niet? Beetje kop in het zand steken....
zeker als TS al langer een vast vriendje heeft!
Ik ben blij dat mijn ouders vroeger erg ruimdenkend waren :D
Ik was trouwens met 17 aan de pil en op mijn 19e pas sex gehad, dus dat van die vrijbrief vind ik onzin, je maakt zelf de beslissing wanneer!

Je huisarts heeft idd zwijgplicht en de pil is overigens tegenwoordig vrij verkrijgbaar en hoeft dus niet meer op recept!
Over de kosten:(indien je het niet mag van je ouders en contant moet betalen ;-) )

Ik heb zelf Mercilon en betaal € 8,- + € 21,- bijbetalen van de verzekering, dus € 29,- voor een half jaar
Ik heb voorheen ook de Nuvaring gebruikt, deze was een stuk duurder (toen) € 38,- voor 3 maanden.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:24

Kom op zeg. Je bent 16. Als jij graag aan de pil wil moet je dat zeker doen. Veiligheid voor alles. Je gaat gewoon naar de dokter en legt hem de situatie uit. Ook al zijn je ouders het er niet mee eens dan zou ik het even goed wel doen. Zouden ze het zien op afschriften? Jammer dan. Jij bent verantwoordelijk bezig en je ouders niet.

Ik vraag me dan ook echt af wat de reden van je ouders is om het te verbieden. Ik ben zelf ouder en mijn dochter is nog erg jong. Maar stel dat zij op haar 14e af zou komen dat ze aan de pil wil, ga ik die nog zelf voor haar halen ook. Tuurlijk zou ik er niet blij mee zijn als ze dan als sex zou hebben, dat vind ik te jong. Maar je weet nooit in welke situaties je terecht kunt komen op deze leeftijd.

Als jij je maar niet laat dwingen door je vriendje tot iets waar je nog niet aan toe bent. Jij bent baas over je eigen lichaam. Dus ook wat de pil betreft. Dus kop op meid en ga de pil fijn halen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:42

listiglistje schreef:
Relaxed schreef:

Ik denk er net zo over....ik snap dat soort echt ouders niet? Beetje kop in het zand steken....
zeker als TS al langer een vast vriendje heeft!
Ik ben blij dat mijn ouders vroeger erg ruimdenkend waren :D
Ik was trouwens met 17 aan de pil en op mijn 19e pas sex gehad, dus dat van die vrijbrief vind ik onzin, je maakt zelf de beslissing wanneer!

Je huisarts heeft idd zwijgplicht en de pil is overigens tegenwoordig vrij verkrijgbaar en hoeft dus niet meer op recept!
Over de kosten:(indien je het niet mag van je ouders en contant moet betalen ;-) )

Ik heb zelf Mercilon en betaal € 8,- + € 21,- bijbetalen van de verzekering, dus € 29,- voor een half jaar
Ik heb voorheen ook de Nuvaring gebruikt, deze was een stuk duurder (toen) € 38,- voor 3 maanden.

Hoi,

Klopt niet helemaal je meot nog steeds eenmalig een recept bij de huisarts halen voor de pil. Daarna kan je gewoon na iedere apotheek in nederland met je pildoosje of herhaalrecept en krijg je het gewoon mee.
Zelf zou ik je adviseren om gewoon een afspraak bij de huisarts te maken voor de pil en bij je eigen apotheek de pil gaan halen en daar betalen. Zou wel even aangeven bij de apotheek dat je niet wilt dat je ouders weten dat je de pil gebruikt. Dit kan dan daar in het systeem gezet worden en als je ouders dan een keer medicijnen zoals een antibiotica kuur voor jou komen halen en dat maakt de pil onbetrouwbaar dan geven ze dit niet zomaar door aan je ouders maar proberen ze jou op een andere manier te informeren(tenminste zo doen wij het wel bv even een briefje in het doosje zelf of je contact op wilt nemen met de apotheek)

Groetjes Genja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:05

Ik zou het zowiezo niet stiekem doen. Voor hetzelfde geld regeert je lichaam heel bizar op de hormonen, en moet je naar de dokter. Maar je ouders weten niet dat het door je pil komt. Dan lekt het alsnog uit naar je ouders toe. Stiekem zou ik het nooit doen..

Bovendien vind ik het niet van respect jegens je ouders getuigen. Daarnaast, de pil is niet alleen voor sex. Misschien kan je dat aan je ouders voorleggen. Ik ben op mijn 20e begonnen met de pil, omdat mijn menstruatie gewoon te zwaar was. Niet lang daarna kreeg ik mijn eerste serieuze relatie waar ook sexueel contact bij kwam kijken. Weliswaar heeft de pil mij daar als tweede voorbehoedmiddel bij gesteund omdat zonder rubber ik toch niet zeker genoeg was van deze relatie. En nu heb ik al een poosje mijn huidige vriend, en daarmee vertrouwen we op de pil. :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:55

Ik heb een beetje geluk gehad ivm de pil. Rond mijn 13 jaar had ik een heeel onregelmatige menstruatie, ik had ze 10 dagen niet en de rest van de maand weer wel.(was altijd afwisselend, er was geen regelmaat in) Toen ben ik met mijn moeder naar de dokter gegaan, deze raadde me aan om met de pil te beginnen. Het is normaal dat je in het begin een onregelmatige menstruatie hebt, maar dat mag ook niet te lang duren.
Mijn moeder vond het maar niets, maarja het was voor mijn gezondheid. Na verloop van tijd werd ik enorm depressief van de pil, ik begon te huilen aan tafel terwijl er helemaal niets scheelde. (en toch voelde ik me enorm ongelukkig op het moment dat ik begon te huilen, maar ik wist gewoon niet waarom)
Ik ben toen van pil veranderd en sindsdien gaat het erg goed (ben nu 20). Mijn moeder heeft tussendoor wel eens geprobeerd om me te laten stoppen met de pil, kwam ze met allerlei smoesjes af dat het ongezond is om dat zo lang te gebruiken, maar ik ben ze blijven nemen.

Ik zou een eerlijk gesprek hebben met je ouders. Normaalgezien weten ze ook dat het verbieden van de pil je niet gaat weerhouden om te vrijen met je vriend. Uiteraard wilden mijn ouders op mijn 16e ook niet dat ik al seks had, maar ze wilden ook geen zwangere dochter! Ik denk dat jouw ouders dat ook niet willen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:06

heb je het er duidelijk met je ouders over gehad? Hebben ze hun reden verteld waarom ze niet willen dat je aan de pil gaat? Er zijn erg veel verschillende pillen (1ste generatie, 2e generatie, synthetische etc) en hebben allemaal een andere werking (uiteraard als anticonceptie, maar ook andere medische redenen) en ook hun eigen bijwerkingen. Daarom moet je het via de dokter doen zodat er uitgezocht kan worden of je geen gezondheidsredenen hebt die een gevaar zouden kunnen zijn in combinatie met de pil.
Op een jonge leeftijd al met de pil beginnen (vooral 1e generatie pillen) kunnen resulteren in moeilijker zwanger worden in een latere fase van je leven. Het kan bloedstollingen geven en gedragsveranderingen.
Ik ben om gezondheidsredenen vanaf mijn 13e aan de pil geweest en heb veel verschillende soorten geprobeerd op aanraden van de dokter, omdat ik slecht reageer op vele.
Nu slik is al weer een goed jaar de pil niet en merk dat mijn depresieve gevoel veroorzaakt werd door de hormonen in mijn pil.
Dus er zijn genoeg redenen waarom je ouders je mogelijk niet aan de pil willen hebben. Maar als je het in goed overleg met je huisarts doet dan kan je de pil vinden die voor jou goed werkt.
Dus ga niet zomaar een pil halen (met bijvoorbeeld een receptje van een vriendin) want daar kunnen verrassende dingen uit komen.
Heb het thuis met je ouders het er eens over dat je zeker ook met een concoom zal vrijen omdat je beseft dat de pil alleen als anticonceptie werkt en niet tegen soa´s. Maar dat je de pil toch graag wil hebben als zekerheid zodat je niet per ongeluk zwanger zou raken mocht er een ongelukje gebeuren. Dat je graag verantwoordelijk wil zijn en daarom dus graag aan de pil zou willen en dat je het er heel goed met je huisarts over zal hebben.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:27

Bedenkt je wel dat je huisarts bezoek ook naar je verzekering gaat dus dit zien je ouders wel. Verzin dus iets waarvoor je naar de HA moet...;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:39

Mijn reactie op jullie:

Mijn moeder wilt inderdaad voorkomen dat ik sex heb, mijn vriend vinden ze aardig en ze kennen hem ook (hij komt ook gewoon bij mij thuis). Als ik begin over de andere voordelen van de pil, zoals een keertje kunnen doorslikken, minder buikpijn (daar heb ik altijd heel veel last van), zegt ze dat ik dat gebruik om aan de pil te kunnen voor de sex.

Ik heb het er meerdere malen over gehad/aangekaart bij mijn ouders, ze willen het niet. BASTA.
Dus dan zit er niks anders dan de pil ''stiekem'' gaan halen.
Ik wil niet alleen een condoom gebruiken, stel je voor dat die scheurt, ik ben 16.. nee daar wil ik niet aan denken.

Mijn ouders draaien geen 180 graden, heb er al zovaak ruzie over gemaakt dat ik het daarom op deze manier wil doen.
Ik kan het makkelijk zelf betalen, werk naast school bij de Jumbo en daar verdien ik een leuk zakcentje mee (rond de 300 euro).

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:42

Ik heb lang bij een huisarts gewerkt ( nu alleen nog op een huisartsenpost).
Het is zo dat huisartsen eigenlijk al zwijgplicht hebben als kinderen 12 jaar zijn. Meestal wordt er niet zo rekening mee gehouden omdat kinderen van 12 nog vaak met hun ouders komen. Maar als een kind van 12 jaar bij zijn huisarts zegt: ik wil niet dat mijn ouders dit weten, dan mag hij ook niks zeggen. En neem maar van mij dat ze dan hun mond houden. Ze halen zich ontzettend veel problemen op de hals door zich niet aan hun zwijgplicht te houden. Ten eerste kost dat hun een fors bedrag, en ten tweede veel patienten zullen hem niet meer vertrouwen.

Bovendien kan je inderdaad de pil zonder recept halen, alleen hebben de meeste huisartsen liever dat je de eerste keer op recept haalt. Dat heeft niks met bijwerkingen en de werking te maken. Dat willen ze omdat dan in hun systeem goed bijgehouden wordt wie wat gebruikt.

Over vorming van bloedstolsels bij het gebruik van de pil zou ik me ook geen zorgen maken... Je loopt hierop iets meer kans als je 35 jaar of ouder bent EN rookt.

Pil gewoon contant afrekenen bij de apotheek en niet moeilijk over doen of het nou wel of niet in je dossier komt te staan.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:45

Ik rook niet, maar een huisartsen bezoek is toch gratis?
Ik wil de eerste keer wel op recept halen, omdat je eigen huisarts het beste kan inschatten wat jij moet gebruiken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:45

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:47

xx_Kelly_xx schreef:
Ik rook niet, maar een huisartsen bezoek is toch gratis?
Ik wil de eerste keer wel op recept halen, omdat je eigen huisarts het beste kan inschatten wat jij moet gebruiken.

Je bent ook nog geen 35 :D

Je zou inderdaad een keer naar je huisarts gaan. Geen hond die er achter komt en het in inderdaad gratis.

Microgynon wordt het meest uigeschreven mocht je er niet uitkomen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:50

Dankjewel.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:58

Meest voorkomende bijwerking van alle anti conceptie pillen zijn: een verminderd libido :?
Veel gehoorde klacht die (volgens mij) niet goed beschreven staat bij de bijwerkingen.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:17

Mijn persoonlijke mening is dat jij verantwoordelijker bezig bent dan je ouders. Tuurlijk, iedere ouder vind zijn kind te jong voor sex. Of je nu 16 of 20 bent. Ze kunnen dan wel zeggen, nee en basta, maar dat is inderdaad kop in het zand steken. Ik snap echt niet waarom je ma niet met je naar de dokter gaat en blij is dat je in ieder geval aan de pil bent. Dat is beter dan een ongelukje waar grote gevolgen aanzitten.

Ik zou inderdaad echt naar de huisarts gaan en er daar over spreken zodat je weet welke pil bij jou zou passen. Indien er dan bijwerkingen zijn kun je dat meteen met de huisarts bespreken en een andere pil nodig hebben. Zeer zeker niet zomaar een pil gaan halen omdat iemand anders die ook heeft.

Ik ken je niet maar je krijgt van mij wel een dikke pluim.,

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:21

Mijn ouders zijn ook zo ouderwets. Daarom heb ik maar gezegd dat ik aan de pil wilde vanwege de buikpijn. Dat was deels ook zo;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:28

xx_Kelly_xx schreef:
Mijn reactie op jullie:

Mijn moeder wilt inderdaad voorkomen dat ik sex heb, mijn vriend vinden ze aardig en ze kennen hem ook (hij komt ook gewoon bij mij thuis). Als ik begin over de andere voordelen van de pil, zoals een keertje kunnen doorslikken, minder buikpijn (daar heb ik altijd heel veel last van), zegt ze dat ik dat gebruik om aan de pil te kunnen voor de sex.

Ik heb het er meerdere malen over gehad/aangekaart bij mijn ouders, ze willen het niet. BASTA.
Ik wil niet alleen een condoom gebruiken, stel je voor dat die scheurt, ik ben 16.. nee daar wil ik niet aan denken.

Mijn ouders draaien geen 180 graden, heb er al zovaak ruzie over gemaakt dat ik het daarom op deze manier wil doen.
Ik kan het makkelijk zelf betalen, werk naast school bij de Jumbo en daar verdien ik een leuk zakcentje mee (rond de 300 euro).

Ga met zijn ouders er over praten en bekijk wat die vinden. Als je van zijn ouders wel sex mag hebben, vraag of ze kontakt met jouw ouders opnemen. Beter mee verlegen dan om verlegen, sex zullen jullie toch wel hebben, dus die pil is gewoon noodzakelijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:00

xx_Kelly_xx schreef:
Mijn reactie op jullie:

TS, ik vind jou ontzettend verantwoord bezig en erg volwassen overkomen. Erg goed dat je vooruit denkt en niet het risico wilt lopen dat het condoom scheurt en je dus geen pil gebruikt.

Heb je geen tante ofzo waar je goed mee op kan schieten? Misschien als je het 'probleem' aan haar voorlegt enzij eens met je moeder gaat praten? Anders zou ik nog éénmalig proberen een rustig gesprek te voeren met je moeder.

Anders zou ik gewoon een afspraak maken bij de huisarts en aan hem/haar het probleem voorleggen. Ik denk echt wel dat de huisarts dan de pil aan je voorschrijft. Vervolgens zou ik het dan ook even bij de apotheek voorleggen zodat hun kunnen voorkomen dat je ouders er achter komen. Voordeel is dat je de pil vaak voor 3maanden of 6 maanden meekrijgt, dus niet elke maand een nieuwe strip hoeft te gaan halen.

Succes!!!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:34

TS, ik zat in dezelfde situatie als jij toen ik een jaar of 16 was. Ik ben uiteindelijk zelf naar de huisarts gegaan en heb zelf die pil geregeld. Huisarts heeft geheimhoudingsplicht en mag zoiets gewoonweg niet tegen je ouders (of wie dan ook) zeggen. Toestemming van je ouders is dus helemaal niet nodig.

Andere bokkers hebben al goede tips gegeven over hoe je zou kunnen betalen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je ouders er niet achter komen. De pil is trouwens helemaal niet zo duur; ik betaal 14.25 voor 3 maanden. Condooms zijn iig een stuk duurder ;)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:36

Mijn moeder vond het destijds ook niet tof. Nadat ik haar vroeg wat ze liever had: mij met een baby of mij aan de pil, heeft ze nooit meer gezegd dat het niet mocht :Y)

Ik zou het liever gewoon met toestemming van je ouders doen. Eerlijkheid duurt het langst... al dat schijnheilige gedoe om een pil... bah. Dan zijn er nog veel meer wegen naar Rome.