B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:17

Ik heb toevallig vandaag te horen gekregen dat mijn B12 té hoog is. Het is een waarde van 1000, minimale is 350 bij een vrouw. Mijn eerste injectie kreeg ik een jaar of 3 geleden, elke week eentje 5 weken lang, en daarna zijn we rustig af gaan bouwen naar nu elke 4 weken een injectie, wat dus naar 6 weken verzet gaat worden.

Ik heb geen dikke darm meer, en mijn tekort is pas jaaaaren na de operatie ontdekt. Er is altijd geprikt op het laagste niveau, volgende week heb ik eigenlijk weer een injectie, en dan is het bij mij nog 1000 dus ik denk dat er op een gegeven moment toch wel een soort van aanvulling blijft, anders zou ik ook nog steeds tekorten hebben.

Wel is het van belang dat je vooral in het begin heel veel overdosis krijgt, je voelt dat verschil (tenminste ik wel) na 3-4 weken heel erg duidelijk als het goed is.

Bij mij worden de injecties in mijn bilspier gezet, maar ze kunnen ook in je bovenbeen gezet worden. Belangrijk is ook dat de vloeistof op lichaamstemperatuur is, anders brandt het heel erg bij inspuiten is mijn ervaring...

Overigens Tweety, ik loop ook in Breda, Amphia Molengracht bij de MLD artsen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:18

bambi76 schreef:
Blijheid schreef:
Bij mij was de waarde voor het prikken 194, referentiewaarden waren tussen 400-2000

Deze referentie waarde klopt niet hoor....
Hoe kom je daaraan?

Bij mij is ie toch ook 1000, en dat heb ik vandaag gehoord van mijn gastro enteroloog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:18

bambi76 schreef:
Blijheid schreef:
Bij mij was de waarde voor het prikken 194, referentiewaarden waren tussen 400-2000

Deze referentie waarde klopt niet hoor....
Hoe kom je daaraan?

Dat staat op de kopie van mijn uitslag ;)
Ik ben geprikt bij het europees labaratorium voor nutrienten (in Bunnik) en dit is wat er op de kopie van mijn uitslag staat. Misschien verschilt het omdat de eenheid van meten prnol/l is?

bambi76

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:19

Oke ja daar kan het aan liggen.
pmol is nl andere waarde... ;)

Ulony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:23

ik heb ook al jaren een B12 tekort, ik krijg nu wekelijks een injectie en dat gaat super! zodra ik stop krijg ik na 3 weken weer last van de klachten.
de injecties worden bij mij in mijn bovenarm geplaatst en dat gaat super, t is een vervelend prikje.. maar de klachten zijn zonder injectie vele malen erger...

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:30

jeetje, waarom neemt je lichaam de vitamine niet op?
dat zou toch een oorzaak moet hebben, zou je zeggen.
daar ben ik dan weer altijd nieuwsgierig naar.
bij mij werkt de combi met een hele hoge dosering magnesium goed.
maar ja, ieder lichaam is weer anders, he.
uitgevonden door een holistisch arts.
veel succes. hoop dat je je beter gaat voelen

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:39

Bij mij is de oorzaak niet gevonden....iig niet door de reguliere geneeskunde....
Dus wbt oorzaak tasten we in het duister....
Ben geen vegetariër oid...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:57

Ik heb ook een chronisch tekort aan B12 maar bij mij komt dat doordat ik de ziekte van Crohn heb.
De B12 word opgenomen in het eerste deel van de dunne darm en dat zit bij mij vol littekenweefsel waardoor ik het niet uit mijn voedsel kan halen.
Ik krijg ongeveer om de 3 maanden een kuur inspuitingen van 3xper week een prik gedurende twee weken en daarna drie weken 2 prikken per week.
Ik kijg de inspuitingen in m'n bilspier.Het is een venijnige prik en door het vele spuiten heb ik onderhuids littekenweefsel ...

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:05

Ook ik heb een B12 te kort en oorzaak is bekend.
Heb ziekte van Crohn en bij mij is jaren geleden de gehele dikke darm +klein stukje dunne darm eruit gehaald. Daardoor neemt mijn lichaam niet voldoende op uit de voeding.
Ik krijg hiervoor 3-wekelijks een shotje B12 :D

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:16

Ze zijn er toevallig een paar weken geleden bij mijn zus achter gekomen, omdat ze zo veel klachten had dat ze is opgenomen geweest in het ziekenhuis.
De arts zei dat ze het lichaam had van een stratenmaker die 40 dienstjaren achter de rug had. Versleten knieen,heup schouder en rug.
Door waarschijnlijk botontkalking heeft ze verschillende hernia's. Ze heeft ook last van tintelingen.
Ze slikt ook al jaren antipsychotica vanwege psyghische klachten. Ze had ook altijd onstekingen en zweren op haar lichaam.
Ieder griepje pakte ze mee.
Mijn zus heeft een genetische afwijking aan haar lever waardoor ze waarschijnlijk de b12 niet kan opslaan o.i.d.
Ze had een waarde van 0. Waarschijnlijk speelde dit al jaren.
Ze zijn begonnen met spuiten dus ben benieuwd hoe ze zich gaat voelen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:40

Ik krijg al 2 jaar injecties. Op dit moment 1x per 3 a 4 weken. Het duurde erg lang voor ik het zo kon uitspreiden. Heel lang 1x per week geprikt. Ik heb een jaar lang zelf geinjecteerd, maar sindskort prikt de huisarts me weer. Het kost teveel inspanning om zelf te prikken, gaat zo tegen je gevoel in.
Ik mag prikken (of prikken komen halen) op gevoel. Als ik me slecht voel, ben ik te laat gaan prikken, ik moet daar dus net voor gaan prikken.
Als ik zelf prik, prik ik in mijn bovenbeen. Dit is wel aangeleerd bij de huisarts. Als de huisarts prikt, prikt hij in m'n bil.
Oorzaak is bij mij ook niet bekend.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:25

ook ik heb hier last van.. althans als je de tegenstrijdige testuitslagen mag geloven...

Een maand geleden begonnen met de behandeling (10 weken, 2x per week en dan langzaam afbouwen) nu maar even afwachten wanneer het aanslaat

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:31

Bij mij werd de waarde 6 jaar geleden op +/- 110 vastgesteld. Sinds anderhalf jaar injecteer ik zelf, vond ik makkelijker aangezien ik iedere 3 weken een injectie nodig heb. Bevalt prima, alleen prettig is anders...

Bloedprikken doe ik niet meer aan, ook al vraagt de huisarts er wel eens om. Ik weet dat ik het tekort heb en dat ik er nooit meer vanaf kom, dus ik vind het niet zo zinvol. Sowieso heeft het geen zin om de waarde te laten bepalen als je injecties zet, die komt dan standaard boven de 1000 uit. Heb trouwens ook wel eens iedere 8 weken een injectie gehad en dan werd mijn waarde niet hoger dan 6/700...duidelijk dat ik vaker een injectie nodig had dus.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:39

Ik heb wel idd gelezen dat een overschot van B12 door je darmkanaal opgenomen wordt, maar gezien ik geen dikke darm meer heb vraag ik me af in hoeverre dat dan voor mij geldt. Volgens mijn gastro was het toch echt beter de waarde onder de 1000 te krijgen bij mij, al zal er uiteraard ook gekeken worden bij welke waarden ik me goed voel.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:44

ik krijg dan al ongeveer 3 jaar injecties,
eerst dan paar x 2 x in de week
nu 1 x per week maar omdat het zo veelpijn doet heb ik het vaak uitgesteld, nu doe ik het wel weer elke week.

ik gebruik ook emla creme , dat verzacht/verdoofd de huis zodat ik minder voel.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:46

Hier nog een, mijn waarde was lager dan 110 , lager kon niet gemeten worden.
Oplaad dosis gehad en weer moetten afbouwen.
Oorzaak niet gevonden, ook de shilling test gehad en daar bleek uit dat ik het gewoon op nam , moest dus stoppen met spuiten.
3mnd: na de laatste prik was hij iets van 400 nog wat, wat de arts dus goed vond.
Moet toch maar weer eens kijken of ik het voor elkaar krijg om weer eens te laten meten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:49

xTweetyx schreef:
ik krijg dan al ongeveer 3 jaar injecties,
eerst dan paar x 2 x in de week
nu 1 x per week maar omdat het zo veelpijn doet heb ik het vaak uitgesteld, nu doe ik het wel weer elke week.

ik gebruik ook emla creme , dat verzacht/verdoofd de huis zodat ik minder voel.

Heb je al wel eens geprobeerd te laten spuiten als je ze verwarmd hebt aan je huid? Vanuit de koelkast meteen laten prikken dat laat ik echt niet gebeuren, dat brandt !! Ik heb ze thuis in de koelkast, en verwarm ze in mijn broekzak als ik onderweg ben naar de huisarts. Geen centje pijn van. (Nu moet ik zeggen dat zijn assistente echt wel heel erg goed prikt overigens)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:49

onne schreef:
Moet toch maar weer eens kijken of ik het voor elkaar krijg om weer eens te laten meten.

de metingen zeggen niet alles,
de huisarts moet luisteren naar wat jij voelt.
als jij je beter voelt als je de injecties krijgt, moeten ze je gewoon injecties geven.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:54

Tja, kon l*llen als brugman, de waarden was goed zeiden ze.
Ja in mijn bloed, maar waarschijnlijk niet in mijn cellen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:54

Ik heb het ook. nav een operatie. Mijn lichaam neemt ook heel slecht vitamines op en B12 in het bijzonder.
Ik moet om de zoveel tijd een prik gaan halen.
Deze krijg ik in mijn bil (iets aan de bovenkant) Meer tussen bil en onderrug eigenlijk.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:58

je moet je bil in 4e delen, en dan moet je de buitenste bovenste hoek pakke, en dan daar ongeveer in het midden,

dus niet tussen je bil

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:14

Hier nog 1, 3 jaar geleden ondekt. Bij mij komt het doordat mijn maag de vitamine b12 niet uit het eten haalt ( of zoiets ) Ben een tijdje wezen prikken, maar naar 4 prikken ben ik er mee opgehouden! Voelde me niet echt beter, maar door die prikken was ik wel 2 dagen lam geslagen. Ik werkte destijds in de horeca, als ze in mijn arm prikten kon ik 2 dagen geen dienblad tillen, en als ze in mijn bil prikten kon ik amper nog lopen!
Heb inmiddels met de symptonen leren leven, enige waar ik echt last van heb is spraak gebrek. Woorden waar ik opeens niet op kan komen, of woorden die ik omdraai.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:18

Ik ken dat vaak ook met schrijven dat ik gewoon de letter omdraai.
Tja heb er voor een deel wel weten mee om te gaan, maar o wee als je over de scheef gaat als je eens een goede dag hebt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:21

Ik heb wel eens bloed laten trekken, toen zeiden ze me dat ik een tekort had aan B12, ik moest vitaminepilletjes nemen en dat was het.
De symptomen die ik heel vaak heb zijn: hoofdpijn, buikpijn, enorm snel moe, bijna dagelijks erg misselijk(heel vervelend!), snel chagrijnig, heel snel keelontsteking, en ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar soms heb ik het met lezen moeilijk (heel zeker geen dyslexie, schrijven gaat perfect, maar luidop lezen gaat soms moeilijk, dit ook niet altijd), en als ik lees (luid of stil), heb ik het moeilijk om geconcentreerd te blijven, meestal kan ik achteraf niet zeggen wat ik heb gelezen. Ik heb me er nooit druk om gemaakt, alleen de misselijkheid is érg vervelend, voortdurend het gevoel hebben dat je moet teruggeven is echt niet plezant :n Ik weet trouwens ook niet of dit allemaal met dat vitaminetekort te maken heeft...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:31

er zijn ook vitamine sprays te krijgen,heeft iemand daar ervaring mee?