Rugpijn, aaargh

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:02

Hannah_menno: uiteraard mag je zeggen dat jouw verhaal herkenningspunten heeft met dat van mij! Ik heb jouw pijn ook niet gevoeld, dus niemand zal kunnen zeggen of het meer pijn doet of niet. Men zegt wel dat een hernia ook verschrikkelijk veel pijn doet (vandaar dat ze dachten dat ik dat ook had)
Wel goed voor je dat je geen pijn meer hebt na de operatie!

@ TS: wat je zegt over dat "ik weet hoe je je voelt", daar heb je volkomen gelijk in. Maar ik probeer me bijvoorbeeld ook op te trekken aan mensen die ook veel last hebben van hun rug. Ik ben blij voor Hannah_menno dat het een hernia was en dat het nu voorbij is. Misschien gaat het bij mij ook ooit wel over... Ik heb ook vaak gehoord dat als je eens een hernia hebt gehad, dat je er voor de rest van je leven gevoelig voor zal blijven(dus snel opnieuw een hernia krijgt), dus of het zo positief is weet ik nu ook weer niet...

Het vervelende is vind ik: je gaat niet naar de dokter en zeggen: "ik wil een operatie en wel zo snel mogelijk!" Zij beslissen nog steeds wat er met je lichaam gebeurt.

Captain

Re: Rugpijn, aaargh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:05

Dank je Sander_Lotte! :j Ik zeg ook niet dat ik weet hoe je je voelt maar wel dat ik punten herken. Bij jou is het nog veel erger! Bij mij wilde ze in eerste instantie ook niet opereren maar aangezien therapie ook niet hielp.. Is er wel een kans dat het over kan gaan na een operatie of niet? (Of heb ik daar overheen gelezen? :o)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:10

Niemand zal kunnen zeggen bij wie het het ergste was, maar uiteindelijk maakt dat geen **** uit hé :Y)
Ik weet de uitslag nog maar 2 weken, ik ga het eerst op deze manier proberen zoals de reumatoloog me heeft gezegd te doen. Als het betert is dat alleen maar positief, en als het niet betert, dan zijn die dokters nog niet van mij af! De reumatoloog zei wel dat er heel wat tijd over kan gaan, omdat spieren niet van de ene week op de andere in topvorm zijn.
En dat het trainen hiervan ook voor erg pijnlijke dagen kan zorgen.

Op de vraag of een operatie kan helpen (heb ik een half uurtje geleden op geantwoord gericht aan Cowgirl). Als ik me nu laat opereren, verplaats ik het probleem enkele jaren. Mijn spieren zullen zwak blijven en mijn rug mag weer alles opvangen, zo zit je in een vicieuze cirkel. Hetgeen vervangen wordt, zal weer opnieuw gaan slijten. Ik denk wel dat als mijn benen beginnen te verlammen, dat ze uiteraard wel opereren, maar momenteel is dit nog niet het geval.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:26

Maakt niks uit nee!
Nou, hopenlijk werkt het op deze manier! Een operatie is dan inderdaad ook niks nee.. Sterkte ermee! :(:)

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:44

Ik heb ook een hele tijd last van mijn rug gehad, en ben toen naar de dokter geweest.
Heb toen een hele tijd therapie gehad ( 1 x in de week en aan het begin zelfs 2 x ) en hier heb ik echt ontzettend veel aangehad. Ze gaan je bijvoorbeeld uitleggen hoe je moet ontspannen , hoe je moet bukken ,lopen , stofzuigen en nog veel meer ...
Het heeft mij echt ontzettend veel geholpen en heb nu bijna geen last meer van mijn rug.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:05

@ lovebeaut: Ja dit moet mijn zus ook, rugscholing. Dit moet je volgen als je een verkeerde houding hebt, hierdoor kun je ook veel last krijgen van je rug. Als je op een verkeerde manier je rug gebruikt, ga je je rug overbelasten. Dan helpt rugscholing inderdaad. Het is ontzettend leuk als je er op die manier vanaf geraakt. Helaas gaat dit niet altijd :n Overlaatst was hier op het nieuws dat een erg groot procent(80 of 90 procent) van de Belgen rugklachten heeft. De oorzaak bij de meesten is een verkeerd ruggebruik.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:51

Wow SanderLotte dat percentage is wel heel erg hoog!!!!
Is dit een onderzoek geweest, van heb je wel eens rugpijn gehad :? Of zijn dit de behoorlijk ernstige klachten zoals de klasse waar jij onder valt :?

Om even terug te komen op je reactie op mijn post over het sporten, ik heb de luxe dat deze trainingen allemaal onder mijn sportschoolabbo vallen ;) vandaar dat ik de suggestie naar je toe gedaan heb :D

Ook ik heb de rugscholing gevolgd, heb er wel wat aan gehad.
Waar ik het meeste aan heb, is pijnbestrijding, ik ben nu voor de 2e keer begonnen omdat ik het zat was om wederom al een jaar lang dag in dag uit op te staan en naar bed te gaan met die irritante piep rugpijn :( gelukkig slaan de behandelingen aan.

BTW ik vind het heel goed dat jij SL probeerd opereren als "laatste" mogelijkheid te zien :j eerst dat corset zien te ontwikkelen :j opereren kan altijd nog als je geen uitweg meer ziet :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:24

Nou, mijn verkoudheid loopt op een einde en mijn rugpijn is ook zo goed als helemaal over. Denk dat het toch echt is gekomen door m'n verkoudheid en te weinig bewegen. Rij normaal 5 keer per week paard. Dus ja, dat was even een gebrek. Plus die geweldige niet zittende stoelen en banken op school -.-

Rugscholing is bij mij (denk ik!) niet nodig, ondanks mijn lengte sta ik altijd rechtop en is er van slungeligheid bij mij niets te bekennen. Er zijn heel wat lange mensen die niet goed weten hoe ze met hun lichaam overweg moeten.

Het enige probleem (waar ik zojuist met rijden weer op ben gestuit) dat ik heb is dat ik links bijna niets kan... -:(-
Ik hoor tig keer dat ik iets met m'n linkerhand moet, maar ik kan het seintje gewoon niet doorgeven.
Misschien dat daar mijn rugpijn ook wel deels vandaan is gekomen... :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:27

Gelukkig dat het waarschijnlijk van de verkoudheid komt! :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:22

miep1979: ik weet ook niet wat een onderzoek dat was, heb er niet veel aandacht aan besteed. Ik kreeg er behoorlijk zenuwen van, ik kreeg zulke reacties van: "je bent heus niet de enige hoor, bijna iedereen heeft last van zijn rug, je bent echt geen uitzondering!"
Mij lijkt het logisch dat gezonde mensen in de winter ook wel eens last hebben van hun rug vanwege verkrampte spieren door de kou, maar zulke mensen reken ik niet onder de mensen met rugklachten. Mijn zus hoort ook onder die "wintergevallen", ze doet alsof ze doodgaat van de pijn, maar op foto's, scans,... is helemaal niets te zien. Ik zeg niet dat die mensen geen pijn hebben, maar eens die vrieskou over is, is de pijn ook over. (en die mensen hebben in de winter ook niet 24/7 pijn)

Als die trainingen onder je sportschoolabbo vallen is het inderdaad leuk. Ik heb wel een fitness abonnement, maar pilates is daar niet geloof ik.
Ik ben ook geen fan voor opereren, ik vind dat het probleem dan enkel wordt verschoven. Ik weet dat mijn spieren veel te zwak zijn, maar het is gewoon niet gemakkelijk om deze te trainen (en te blijven trainen). Mijn hyperlaxiteit doet hier ook geen goed aan...
Als het zo erg wordt dat mijn benen gaan verlammen wil ik uiteraard wel een operatie, maar daar sta ik niet om te springen :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 15:24

Jeutje, sorry dat ik het zeg, maar je zus is dan wel een zeurkous zegt... Hoe durft ze... :\

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:25

sander_lotte schreef:
Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, maar ik zou graag mijn verhaal hier even neerschrijven.

Ik had ook nooit rugpijn, tot er eens een weekje was dat ik wat pijn had. Sindsdien had ik zo eens in de 2-3 weken een moment(enkele minuten maar) dat ik niet meer kon lopen, mijn been blokkeerde gewoon(deed erg veel pijn in mijn onderrug, aan mijn staartbeen ongeveer) Op school moest ik me dan even excuseren(als het lesuur net om was), dat ik over een paar minuutjes wel zou kunnen opstaan.
Die momenten van pijn gingen toen meer verspreid over een maand-twee maanden. Dus ik was wel blij. Maar toen kreeg ik plots een constante pijn in mijn onderrug. Na een paar weken zo rondgelopen te hebben toch naar de dokter gegaan, ze had me kinesist(fysiotherapeut heet dat in Nederland heb ik ondervonden :o ) voorgeschreven. Ik dus naar de kinesist gegaan, zij deed vanalles met mijn rug waarvan ik niet wist wat ze deed, maar ik onderging het gewoon.

De pijn bleef, ik terug gegaan naar de dokter (na de 9 sessies kinesist die ik moest volgen), toen moest ik naar een Reumatoloog gaan. De Reumatoloog heeft me onderzocht en constateerde dat ik hyperlaxiteit heb(dus overbeweeglijkheid van gewrichten). Mijn rug mag nooit in mijn leven gekraakt worden, maar nadat ik had beschreven wat de kinesist had gedaan, bleek ze mij toch gekraakt te hebben op een bepaalde manier. Bleek dus érg slecht te zijn voor mij.
Hij had daarna foto's genomen van mijn rug, er was een vernauwing te zien net boven mijn staartbeen(bij mijn onderste ruggewervels). Ze dachten dat het ging om een hernia, maar om dit te kunnen bevestigen moest ik eerst onder wat scans. Ik heb erg lang moeten wachten tot ik de resultaten had(iets meer dan een maand). Ik vond het erg dat ik op deze leeftijd (20 jaar) al een hernia zou hebben, maar het was wel positief dat het te behandelen zou zijn.
Twee weken geleden had ik eindelijk terug een afspraak bij de reumatoloog om de resultaten te bekijken. Ik heb geen reuma(daar twijfelden ze ook niet echt aan, maar toch), ook geen hernia, geen ontstekingen,... Ik was erg opgelucht toen de reumatoloog begon op te noemen wat ik allemaal niet had.
Maar... Toen zei hij wat ik WEL heb... Mijn rug is versleten. Mijn onderste tussenwervelschijf is bijna weg, waardoor mijn wervels tegen elkaar beginnen te schuren. Dat veroorzaakt erge pijn. Omdat er ook zenuwen e.d. tussen mijn wervels zitten die naar mijn benen gaan, gebeurt het af en toe dat mijn been blokkeert(dus als er een zenuw gekneld komt te zitten).

Wat ik hiertegen kan doen?
De reumatoloog zei: "bij een 75-jarig persoon is het normaal dat het lichaam tekenen van slijtage vertoont, zulke mensen doen we een corset aan en steken we vol met pijnstillers, maar bij een 20-jarig meisje kunnen we dit onmogelijk doen. Jij moet nog veel te lang mee om aan zulke dingen te beginnen." Ik moet nu dus weer naar een kinesist(heb wel een andere genomen, iemand die geen diploma heeft om te kraken) en ik moet 2 keer per dag oefeningen doen voor mijn rug te verstevigen. Ik ben moeten stoppen met paardrijden en ik moet eigenlijk heel mijn leven aanpassen aan mijn rug.

Nu zei de kinesist vorige week tegen mij: "Doe je oefeningen maar goed iedere dag hé!" Waarop ik vroeg: "ja natuurlijk, waarom? Kan het dan zo veel kwaad als dit niet gebeurt?" Kinesist: "Ja hoor, als je je oefeningen niet goed doet, gaat je rug nog verslechteren, en je benen kunnen verlamd raken als je niet oplet. Dus als je ooit het gevoel hebt dat je achterwerk slaapt en je benen precies niet meer zo goed mee willen, moet je onmiddellijk naar de dokter of spoedgevallen!" Wat een motivatie hé!?!

Mijn excuses voor het lange verhaal, ik moest het even kwijt. Geloof me, als je zo iets te horen krijgt, stort je wereld toch wel even in. Mijn moeder is er ook kapot van, ze geeft zichzelf de schuld van mijn problemen. Nu heeft ze spijt dat ze mij heeft laten paardrijden sinds mijn 4e levensjaar.
Gelukkig heb ik mijn pony nog waarmee ik met de koets rij, anders was ik helemaal niets. De laatste tijd kon ik toch niet meer paardrijden van de pijn, dus daar ben ik nu al een beetje aan gewoon.
Ik hoop dat het bij jou allemaal meevalt, maar wacht niet te lang met onderzoeken te laten doen. Het kan niets zijn, maar als het iets serieus is ben je er wel op tijd bij. Ik weet wat het is om zo veel rugpijn te hebben, en ik gun het niemand! Ik heb al vaak liggen vloeken, mezelf in onmogelijke bochten wringen om van die pijn af te komen, maar niets helpt. :n

Veel succes!

Ik heb precies hetzelfde, heb 2 weken geleden een zenuwblokkade gekregen dmv een injectie. En moet nu platliggen voor 3 maanden, liggen of lopen.

sterkte!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:30

@ TS: ja het is inderdaad een zeurkous, maar ze kan niet tegen de minste pijn. Toen ik pijn begon te krijgen, zat zij een week later ook bij de dokter met rugpijn. We hebben ook samen de onderzoeken gedaan bij de reumatoloog.
Het ergste is dat zij 23 jaar is, dus 3 jaar ouder dan ik, normaalgezien hoort zij een beetje volwassener te zijn dan dat.

@ Yvonniej: jeetje 3 maanden platliggen! Dat is ook maar niets :n Ook jij veel sterkte!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:31

dank je. ik hoop dat ik snel weer de oude zal zijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 15:35

Ja, idd jij ook veel sterkte!

Pfff, je zus is dan echt niet volwassen daarin :n Erg jammer!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:54

Die zenuw blokkades doen pas pijn en dan heb ik alleen nog maar een proef blok gehad destijds! Als die arts met zijn naald je zenuw aanraakt...nou dat wil je niet weten en ik ben toch echt niet kleinzerig.

Operaties worden altijd pas op het allerlaatste moment uitgevoerd omdat er natuurlijk altijd risico's aanzitten en de operaties via je je buik zijn echt geen pretje. Ik heb zelf 3x een hernia gehad opdezelfde plaats maar ben 3x niet geopereerd en de hoofd reden was toch wel dat er gewoon een beste kans is op littekenweefsel en dat de tussenwervel eronder ook niet al te best meer is. Die zou dus meer moeten opvangen en dat zou zorgen voor snellere slijtage en was het niet uitgesloten dat ik weer eens op de stoel bij de dokter zou zitten. Hernia's opereren ze eigenlijk alleen nog als de klachten heel lang aanhouden of bij uitvalverschijnselen(klapvoet, ontlasting niet meer kunnen ophouden etc).
Mijn hernia zit er nog steeds maar ik voel hem bijna niet meer. Na veel doen of na wc bezoek met grote boodschap wil hij nog wel eens prikken in mijn been, dan is het net of er iemand met een breinaald in mijn been steekt. Overige klachten zijn een stijve pijnlijke onderrug en regelmatig kramp in mijn linkerbeen. Ik loop sinds deze week bij een ostheopaat en heb zelfs het gevoel dat ik mijn linkerbeen nu al iets beter kan gebruiken. Hij zag een scheef lichaam die vol spanning staat...tja dat roep ik al jaren.
Voor mij is elke dag anders, soms kan ik heel veel zoals uitmesten, paarden binnen halen, veel wandelen maar voor het grootste gedeelte is het gewoon afzien en s'avonds 'moe'op de bank neer ploffen in de hoop dat je de volgende dag weer wat hersteld bent.
Mijn conditie is top ik spin 2 a3x per week en doe regelmatig wat krachttraining.

Ik heb ook en jaar lang rugtraining gedaan bijn een fysio maar heb daar spijt van. Er werd vaak niet naar mij geluisterd en ook zeker niet verder gekeken. Nu heb ik eindelijk eens iemand die precies ziet wat ik voel en begin ik een heel klein beetje hoop te krijgen dat ik misschien wel klachten vrij kan komen en dan heeeeell heeeeeelll heeeelll misschien wel weer iets meer kangaan doen dan een 3km stapritje met mijn paard. Want dat niet kunnen paardrijden breekt me echt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:58

@ cowgirl- ik weet er alles van, mijn bloeddruk daalde zover tijdens de injectie dat ik gewoon knock-out ging van de pijn.En ben ook echt wel wat gewent.

Maar ik lijk er profijt van te hebben, voor de blokkade had ik geen gevoel in mijn rechterbeen, enorm veel pijn uitstraling van mijn onderrug naar mijn nek en van mijn onderrug naar mijn been. En heb ik weer gevoel in mijn been en is enkel de pijn nog op de plaats waar de ellende zit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:17

Cowgirl lijkt me inderdaad erg pijnlijk als ik dat zo hoor!
Bij mij dachten ze eerst ook dat ik een hernia had, omdat mijn been plots vast kwam te zitten. Ik kon mijn been niet meer bewegen en het deed verschrikkelijk veel pijn. Bleek het dus geen hernia te zijn... Mijn been zat dan plots vast doordat mijn wervels dan tegen elkaar komen en er dan een zenuw tussen gekneld zit. (zo heb ik het toch begrepen :Y) )

Het gevoel van niet te kunnen paardrijden ken ik... Ik heb nu wel het geluk dat mijn pony geen rijpaard is, de paarden waarop ik rij/reed zijn 'slechts' verzorgpaarden. Ik vind het vreselijk om niet meer te kunnen rijden, maar de mensport spreekt me ook wel aan, dus zonder paarden moet ik toch niet (zou ik trouwens ook niet kunnen).

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:55

Cowgirl wat je id zegt het is zo verdomd belangrijk dat je begeleider heel goed naar je luisterd :j als ik "gewoon" train ga ik met mijn vriend, die me heel goed kent en naar mij luisterd ;) en bij de groepstrainingen word er met iedereen rekening gehouden :D

Bij mij ging ook alles om te kunnen paardrijden :j nu ook weer.
Heb lichamelijk een behoorlijke aftakeling gemaakt door de komst van de ziekte van Pfeiffer, dan kan niet meer en paardrijden en trainen, hierdoor is alles ingekakt en het lichaam een beetje afgetakeld := ben nu weer aan het opbouwen en doe daarnaast ook een hoop andere dingen om mijn lichaam "gezonder" te krijgen :D En wat was ik trots toen ik weer 20 minuten redelijk pijnvrij kon rijden.
Overigens gebruik ik nu wel weer een rugcorset bij het rijden, voor de zekerheid :P