waarom zou iemand doen of ie flauwvalt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:26

Zonnebloem schreef:
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ze alles speelt, maar ik vraag me dan af waarom je zoiets zou doen?

Ik vind je wel vrij stellig, misschien is er wel echt iets aan de hand. Maar als je twijfelt, waarom vraag je het niet gewoon? Niet aanvallend, je kan je vraag inleiden door te zeggen dat je weet dat er mensen zijn die zich afvragen of ze wel echt flauwvalt.

Als ze het al om de aandacht doet betekent het alsnog dat ze een probleem heeft, misschien kan je haar wel helpen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:33

het is idd aandacht, zo ken ik ook mensen die rondbazuinen dat ze verkracht zijn geworden of inses gepleegt word en moeder haar bv niet gelooft... uiteindelijk is het aandacht te kort... kijk je wel eens naar die kinderen waar zoon nanny komt omdat ze zo onhandelbaar zijn? nou die schreeuwen gaan slaan worden lastig gewoon omdat dat het enige is waar ze aandacht mee krijgen.

je kunt dus eigenlijk zeggen dat dit meisje ziek en zielig is... ze moet hulp hebben!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:33

RedPassion, daarom vraag ik het me ook af, je doet zoiets niet zomaar dan hwb je echt een seriues probleem, maar kan me ook niet voorstellen dat je het doet voor aandacht want dat zou echt te ziek zijn. Maar wat het ook is ik wil haar graag helpen maar dan wil ik eerst weten hoe zo iemand nou in elkaar steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:13

Munchausensyndroom (en niet 'by proxy', want dan maak je anderen opzetten ziek/meet je ze klachten aan) is nogal een 'diagnose' ;) en is bij dit meisje niet echt op z'n plek.

Dit meisje wil gewoon aandacht, kom dit ook in m'n werk vaak genoeg tegen.
Tuurlijk heeft deze vorm van aandacht trekken een onderliggend probleem, het 'faken' is een symptoom.
Maar daar kan jij haar niet bij helpen, daarvoor zal ze wss. toch naar een professional moeten.
Ook meisjes met genoeg vrienden en een (ogenschijnlijk) goede thuissituatie, kunnen ergens mee zitten.

En dat flauwvallen zo lang faken, kan prima. Ik heb cliënten die echt perfect een epileptische aanval perfect kunnen 'faken'.

Gewoon negeren als het weer eens gebeurd.
Is iet makkelijk, maar werkt waarschijnlijk wel, wellicht zal ze eerst nog even erger gaan faken, maar dat neemt wel af.
Gewoon hardop zeggen 'oh niks aan de hand gebeurd vaker, kom we gaan ff peukie doen (of wat dan ook) ze is zo weer bij'
Ze hoort je namelijk toch wel.
En dat negeren ook echt volhouden, kijken wat er dan gebeurd (kans is groot dat ze alles uit de kast gaat trekken) en dan eens een gesprek met haar aangaan. Of eventueel met een vertrouwenspersoon op school. Die kunnen makkelijker instanties bereiken dan jij.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:59

Dat over dat shirtje rechttrekken wat ik ergens in het topic las hoeft niet persee door een ''faker'' te zijn hoor. Ik ben zelf iemand die toch wel met regelmaat flauwvalt (nee, niet dagelijks/wekelijks), maar het gebeurt ook wel dat je soms vrij snel weer bij kennis bent hoor, dan moeten ze alleen niet langer doen als of ze buiten westen zijn. :Y)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:08

Kietelen werkt niet bij iedereen he.
Probeer anders een pijnprikkel bij d'r hand of triceps te geven, dat is bij iedereen pijnlijk (met je nagel op de nagelriem duwen of in een klein stukje huid op d'r triceps knijpen).

En wat Kanelly zegt, dat lijkt mij ook heel goed.

Relien

Re: waarom zou iemand doen of ie flauwvalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:11

Mischien speelt ze wel niks en is het de psychiese aandoening conversie. Flauw vallen valt hier namenlijk onder. en lichamenlijk kan je dan niks vinden. maar ze valt wel echt flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:04

Lijkt mij (zo uit het verhaal van de TS) ook zeker geen conversiestoornis.
Vind dit ook weer, net als het Münchhausensyndroom een behoorlijke 'diagnose' ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:04

Kanelly, ze zit niet meer op school, ze is nu 23 en werkt op een kantoor.
Begin het ook vervelend te vinden om met haar ergens heen te gaan omdat ik bang ben dat ze het weer doet\het weer gebeurt. (niet omdat ik dr niet aardig meer vind)
Pijnprikkel kan je negeren, ik moest op school altijd slachtoffer zij met EHBO omdat ik zo goed stil kan blijven liggen. Dan knijpen ze ook in je schouder, ik bleef braaf liggen zonder wat te laten merken maar mensen dat doet verrekte zeer als ze het goed doen, maar je kan het dus negeren. Wel vertrok haar gezicht een keer toen iemand dit bij haar deed.
Zal eens proberen of kietelen werkt, en anders idd wat Kanelly zegt, gewoon blijven negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:08

Oh sorry TS :)
Goede pijnprikkel in de monnikskapspier is nauwelijks te negeren trouwens.
Pijn/reflexprikkel onder je laatste ribaanhechting is ook een fijne, die kan je écht niet negeren.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:19

Geeft niks. ;)
Onder je laatste ribaanhechting dus richting je zij en dan bij je onderste rib? Als ik daar zelf duw doet het in elk geval goed zeer. :+
Maar ik weet niet of dit normaal is bij flauwvallen, maar als ze weer bij is stapt ze meteen weer op paard of in de auto. Wat ik eerder gezien heb bij mensen is dat ze echt ff moeten bijkomen en zeker een halfuur nog niet willen inspannen. Ik zou dat echt nooit durven als je weet dat je zomaar flauw kan vallen, straks midden op de snelweg een ongeluk veroorzaken ofzo. Vind het raar dat zij daar geen probleem mee heeft. Dat gebeurt niet zegt ze dan :?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:11

Ik zou toch even proberen of ze uberhaupt reageerd als je haar aanraakt als ze is flauwgevallen. Hoor van verhalen als ik eens 'weg' ben dat ik A) weeg als een ton, B) erbij lig als een lappenpop en C) ik absoluut nergens op reageer.

Mocht het zo zijn dat ze het alleen doet om de aandacht zou ik haar wel vragen waarom ze het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:14

Zonnebloem schreef:
RedPassion, daarom vraag ik het me ook af, je doet zoiets niet zomaar dan hwb je echt een seriues probleem, maar kan me ook niet voorstellen dat je het doet voor aandacht want dat zou echt te ziek zijn. Maar wat het ook is ik wil haar graag helpen maar dan wil ik eerst weten hoe zo iemand nou in elkaar steekt.

Ik denk dat het dan inderdaad 'ziek' is, maar niet op de negatieve manier die jij (volgens mij) bedoelt. Het kan heel goed iets psychisch zijn, dat is vervelend genoeg voor haar (en haar omgeving). En hoe ze in elkaar steekt... ik denk dat je meer kans maakt om daar achter te komen door met haar te gaan praten dan door hier allerlei speculaties te lezen. ;)

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:51

Ik zou haar confronteren met je vermoeden. Dat kan op ieder moment, maar beter nog op het moment supreme.
Wellicht werkt het en krijg je meer duidelijkheid. Want ik kan me voorstellen dat je je nu behoorlijk ongemakkelijk voelt (en opgelaten). Succes ermee!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:10

Er kunnen een hoop oorzaken aan dit probleem ten grondslag liggen. Dit is waarschijnlijk een somatoform probleem. Een psychische oorzaak voor lichamelijke klachten. De persoon zelf hoeft dit zich totaal niet te beseffen, sterker nog dit komt vaak voor. BV: De conversiestoornis is een bekend fenomeen in de psychiatrie, de pt heeft hierbij uitval van bijvoorbeeld de functie van zijn arm en kan die niet meer bewegen. De pt zou echt de arm niet kunnen bewegen al zou die het willen, dit ontstaat omdat er een probleem is met de aansturing in de hersenen. Onbewust kan de arm wel bewogen worden. Zo gebeurd het vaak dat als je die arm boven het hoofd laat vallen dat de arm wonderbaarlijk toch niet op het hoofd valt. Zo geldt dat ook voor dit soort wegrakingen, dat noem je dan een dissociatief insult. De pt ervaart vaak (maar niet altijd) een verhoogd gevoel van angst waarna de pt flauwvalt. dit duurt vaak lang en tijdens de wegraking zijn er geen kenmerken van een lichamelijke oorzaak voor dit flauwvallen. Na een half uur wordt de pt weer wakker, maar vaak weet de pt dit zich niet te herinneren. Het kan heel erg naar zijn voor een persoon, en heeeeel moeilijk om eraf te komen.

Lees de criteria van de DSM IV maar eens.. http://home.wanadoo.nl/~ruudzonneveld/D ... asi-8.html

Behandeling bestaat uit medicatie en cognitieve gedragstherapie. Zo kun je een patient laten zien dat er wat mis gaat met de aansturing, maar dat de arm nog wel werkt. Zijn een hoop truucjes om dit duidelijk te maken (hoovers sign, kun je ook googlen en is een mooi voorbeeld) waardoor de pt gat beseffen dat de arm toch echt nog wel functie heeft.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:17

Overigens heb je ook somatoforme stoornissen waarbij je je wel bewust bent van de oorzaak. Dit wordt gedaan ivm ziektewinst. Zo kan iemand financiele doeleinden hebben, maar ook aandacht (sociaal of medisch) of wat dan ook. Het onderscheid maken met een onbewuste somatoforme stoornis is belangrijk ivm de behandeling

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:40

Zonnebloem schreef:
Wel vertrok haar gezicht een keer toen iemand dit bij haar deed.

dat haar gezicht vertrok, betekend niet meteen ook dat ze het faked. zelfs mensen die bewusteloos zijn, kunnen reageren op een pijnprikkel of geluid (door bijv. gezicht te vertrekken) maar toch compleet "weg" zijn. deze mensen herinneren zich dit dus ook niet.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:01

LZP --> MW