Stoelgang probleempje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Re: Stoelgang probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 17:17

Ooh hoezo zo min mogelijk bananen??
Bananen zijn het enige wat ik kan eten qua fruit. Van de rest wordt ik of hartstikke misselijk of krijg echt last van me lippen/tong of ik krijg een ontzettende kriebel keel.
Dus bananen eet ik eigenlijk altijd 1 per dag ofzo om toch fruit te eten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:25

Bananen werken stoppend, evenals wit brood en thee.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:28

Banaan zou stoppend werken, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het schijnt toch ook nog wel persoonlijk te zijn. Het schijnt dat banaan, incombinatie met voldoende drinken juist geen stoppende werking heeft, maar helpen bij een goede stoelgang. Maar nogmaals, het verschilt per persoon.

Ondanks mijn moeizame darmen, kan ik wel gewoon bananen eten en als ik aan de dunne ben, merk ik ook niet echt iets van een stoppend effect van bananen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:29

lijnzaad :)
Kan door de yoghurt, kwark, brinta oid..

succes!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:15

Elke ochtend Yakult nemen (of de goedkopere variant van de Lidl :P die werkt even goed). Activia helpt ook goed :j

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan op vakantie. De meeste mensen raken aan de schijterij op vakantie. Nee, ik kan gewoon níét :+ Zeer pijnlijk :+ En als gevolg dat ik er thuis nog maanden last van kan hebben.
Maar sinds ik gewoon elke ochtend de wannabe - Yakult drink kan ik veel regelmatiger naar de wc :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:14

het helpt ook om elke morgen 1-2 glazen lauw warm water op je nuchtere maag te nemen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:05

fjordjes schreef:
Bananen werken stoppend, evenals wit brood en thee.

jep!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:10

Dat van bananen blijkt een fabel te zijn. Heb dat laatst gelezen in een folder, feiten en fabels over voeding. van het voedingscentrum.
Er zitten juist veel vezels in bananen, en kalium is ook nog eens goed voor je..

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:14

FitzChivalry schreef:
Dat van bananen blijkt een fabel te zijn. Heb dat laatst gelezen in een folder, feiten en fabels over voeding. van het voedingscentrum.
Er zitten juist veel vezels in bananen, en kalium is ook nog eens goed voor je..

oh, volgens mijn dokter moest ik zo min mogelijk bananen eten -O-

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:21

quote uit de folder.. http://www.hanze.nl/NR/rdonlyres/9326E10F-8329-473E-ABF3-AAD32E488476/0/pdfefolderfabels.pdf

Citaat:
Fabel 6: Een banaan werkt stoppend.
Een banaan bevat, net zoals andere fruitsoorten, voedingsvezels. Voedingsvezels hebben juist
een stimulerende werking op de stoelgang. Het is overigens niet wetenschappelijk bewezen dat
er überhaupt stoppende voedingsmiddelen bestaan. Heb je last van diarree, dan kun je het beste
veel drinken, zo gewoon mogelijk blijven eten en een ORS-oplossing nemen. Dit is een
zoutoplossing bedoeld om vocht en mineralen aan te vullen en is verkrijgbaar bij de drogist of
apotheek

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:40

Ik denk dat wit brood niet zozeer stoppend werkt, maar meer dat omdat er weinig vezels in zitten het niet "laxerend" werkt zoals volkorenbrood doet.
Alhoewel ik wel denk dat voor mensen die al problemen met hun stoelgang hebben het wel stoppend kan werken maar dan meer in de zin van dat er te weinig vezels inzitten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:46

ik heb dit ook, normaal gesproken poep ik 1x per week en soms sla ik zelfs een week over heb dan wel een paar dagen gigantische buikpijn.
De huisarts schrijft alleen laxeermiddel voor dit zorgt weer voor aambeien. movicolon prikkeld de darmen om een regelmatige stoelgang te krijgen maar bij mij werkte het niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:24

Hebben jullie nooit een allergie test laten doen, want daar komen de meeste verstoppings problemen vandaan.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:31

Veel vezels eten en misschien kan de dokter movicolon voor schrijven.
Je heb nog wat andere dingen,maar meestal krijg je eerst movicolon.

Ik heb PDS en wel eens een microlax gehad (laxeermidden via de anus) en dat is niet zo heel fijn.

Misschien kan de dokter gelijk doorsturen naar de maag en darmarts. ;)

succes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:33

Van vezels raak ik juist verstopt, heel raar maar waar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:38

@marleen: misschien drink je dan te weinig, vezels hebben vocht nodig om te zwellen en het volume te vergroten...

ik heb ook altijd gehoord dat bananen stoppend werken, maar dit is tegenstrijdig met wat ze zeggen over het magnesiumgehalte. Als een banaan echt rijk is aan magnesium zou het eerder stimulerend moeten werken. Ik heb ooit eens een zakje spierontspanner op basis van magnesium genomen en moest de hele dag in de buurt van het toilet blijven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:42

marleen_usar schreef:
Van vezels raak ik juist verstopt, heel raar maar waar.

dan drink je er te weinig bij! dan worden die vezels een grote klomp en die verstopt weer...
alle middeltjes die je darmen helpen kunnen je darmen ook lui maken ! probeer heel kritisch met alle soorten laxatie om te gaan en grijp er niet te snel naar.
Eet vezels uit voeding,drink voldoende en zoek waar jouw lichaam op reageerd,ik ken iemand die dus aan de dunne gaat van een banaan! als je wat problemen krijgt overleg dan met een huis arts..ga niet zelf aan de slag want je maakt je darmen lui en je wil niet weten wat je dan nodig krijgt om te poepen als je 87 bent en in een bejaardentehuis zit met te weinig beweging :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:44

petitparis schreef:
@marleen: misschien drink je dan te weinig, vezels hebben vocht nodig om te zwellen en het volume te vergroten...

ik heb ook altijd gehoord dat bananen stoppend werken, maar dit is tegenstrijdig met wat ze zeggen over het magnesiumgehalte. Als een banaan echt rijk is aan magnesium zou het eerder stimulerend moeten werken. Ik heb ooit eens een zakje spierontspanner op basis van magnesium genomen en moest de hele dag in de buurt van het toilet blijven.

klopt petit paris, het halve bejaarden huis zit aan de magnesium om te poepen!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:48

Mijn kinderen hebben ook beide zo'n periode gehad dat ze verstopt waren. Ik heb toen lactulose gehaald bij de drogist. Dat is in feite een onverteerbare suiker waardoor er op het eind vocht aangetrokken wordt. Met een paar dagen was de boel ( zonder diaree of krampen) weer op gang. Niks is erger dan "zeer" te moeten poepen........

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:03

Lactulose werkt idd ook goed! Is een drankje... Wel heel ranzig, maar werkt goed!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:24

Ben vanmorgen bij de huisarts geweest. Heb gelukkig geen rare drankjes ofzo mee gekregen. Alleen vitamine pillen omdat ik eigenlijk geen fruit binnen krijg.
Moet ook meer gaan drinken want ik drink eigenlijk niet zoveel. Dat was de grootste oorzaak.
Dus ik ga goed drinken en vitamine pillen slikken :)

Laxeermiddelen moest ik absoluut niet gebruiken omdat je darmen daar aan kunnen gaan wennen en dan te lui/slap worden. Kan zelfs schadelijk zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:27

Had iemand Wonderolie al genoemd?
Dat is er speciaal voor om stoel op gang te krijgen en te houden....

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:48

Paintlinger schreef:
Had iemand Wonderolie al genoemd?
Dat is er speciaal voor om stoel op gang te krijgen en te houden....

Toen ik daar bij de apotheek eens naar vroeg, omdat het me was aangeraden, vertelden zij me dat zij het niet meer verkopen, omdat het behoorlijke troep schijnt te zijn. Het kan zelfs een extra zetje geven bij een bevalling die net even niet door wil breken, omdat de darmkrampen de weeën op gang kunnen brengen. Dan zou ik persoonlijk toch liever de huisarts om iets milders vragen.

Movicolon is een vrij onschuldig middel, dat de darmen verder niet lui maakt, volgens mijn arts. Het trekt vocht aan en zorgt er voor dat de ontlasting weer zacht wordt. Heb het zelf gebruikt toen mijn darmen stil lagen na een stootkuur prednisolon.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:52

Wat vervelend zeg :=

Wat ook kan helpen is lauw warm water drinken op een lege maag! Dus als je uit bed komt. Uurtje later zit je vast :')

Zelf heb ik er totaal geen last van, maar ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is!

Ik wist trouwens niet dat thee ontstoppend werkt! Ik drink de hele dag thee, en heb echt geen moeite met naar de WC gaan :')

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:10

Annick75: Oh het is gewoon verkrijgbaar bij de etos voor 2,75 euro....
En als je niet zwanger bent zie ik het probleem niet zo.....het is al zo oud als de weg naar rome :j