Hoe omgaan met ongeneeslijk zieke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:57

Ja,maar ze vraagt toch hoe ze er mee om moet gaan?
En ik wil hiermee maar zeggen dat als ze haar schoonmoeder wil helpen het best gewoon positief kan zijn.Maar ook voor haarzelf,want het kan inderdaad nog wel heel lang duren.
Je moet toch niet gaan zitten wachten op het moment dat het mis is?dat zie je vanzelf.
Mijn moeder is onlangs ook overleden aan deze ziekte.ik was zelf amper hersteld toen ze ziek werd.Ook als naaste moet je het vol kunnen houden.Probeer gewoon niet te ver vooruit te denken.
En sterkte ermee!

Laui!

Re: Hoe omgaan met ongeneeslijk zieke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:38

Traber, je hebt helemaal gelijk, het kán nog heel lang duren. En er is helemaal niemand die jou, of de schoonmoeder van TS kan vertellen hóé lang nog precies.
Het enige wat een arts kan zeggen is wat je grootste kans is, geneeskunde is namelijk alleen maar kansberekening. De kans dat iemand met uitgezaaide longkanker honderd wordt is -om het heel bot te zeggen- miniem. De kans dat elke willekeurige gezonde mens honderd wordt is namelijk al klein. En dat is wat een arts je kan (en ook moet) zeggen als je met een ernstige ziekte wordt geconfronteerd, wat de kans is dat je het volgende jaar, of de volgende tien jaar gaat halen. Afhankelijk van de soort kanker en de ernst (wel of geen uitzaaiingen, aggressiviteit van de tumor) valt er wel een prognose te geven. Maar precies kunnen zeggen hoe, wat, waar en wanneer? Dat kan de meest hooggeleerde heer of vrouw nog niet.

Hoe je met zo'n onzekere situatie omgaat is heel verschillend. De één zal vechten voor wat 'ie waard is en dan tegen alle verwachtingen in (tijdelijk?) winnen, een ander doet dat niet. Het valt niet uit te sluiten dat de schoonmoeder van TS niet wéér ontzettend veel geluk heeft en de tumor weer wordt bedwongen. Dus ja, de schoonmoeder heeft het recht om positief te blijven. Maar TS heeft net zoveel recht om realistisch te blijven en te denken (en te zeggen, en te vinden) dat de kans misschien veel groter is dat het niet nog een keer gaat lukken. Het belangrijkste hierin is volgens mij dat ze doet en zegt waar ze zelf achterstaat, en daarin haar schoonmoeder ook de ruimte geeft om positief te blijven. Vergeet niet dat TS en haar man ook een dierbare gaan verliezen, als de schoonmoeder het gevecht tegen de longkanker niet wint. Zij hebben net zoveel recht op verdriet en rouw als alle anderen, ook nu, nu haar schoonmoeder er nog is, al. En er is niets mis mee met voorzichtig je eigen twijfels en gedachten uitspreken. Volgens mij is het in moeilijke situaties belangrijk dat je eerlijk bent, naar jezelf en naar je omgeving. Alleen dan kun je oprecht genieten van de mooie momenten die er ongetwijfeld ook nog zullen zijn.

Nuage

Re: Hoe omgaan met ongeneeslijk zieke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:59

Ik wil haar heel graag steunen in haar positiviteit, ik geloof er ook in dat je jezelf langer goed kunt voelen als je er zo in staat.
Wat ik alleen nu soms zie gebeuren is dat ze zo doorslaan daarin dat je jezelf echt tekort doet daardoor. Dan komen de klappen 10x zo hard aan straks, dat zie ik nu ook na de eerste tegenslag. En daar wil ik ze eigenlijk tegen beschermen..
Het is een moeilijke en verdrietige situatie..

Iedereen hier iig alvast enorm bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Dat betekent heel veel voor me!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:59

LZP -> MW

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:12

Ik vind dat je heel duidelijk beschrijft en zonder oordeel wat er allemaal speelt. Je spreekt je zorgen uit over je schoonmoeder en schoonzus omdat je ze wilt behoeden voor een grote klap waarvan je weet dat hij zal gaan komen.
Na de diagnose kanker, zijn er verschillende stadiums die je doorloopt tot bewustwording. Niet bij iedereen gaat dat op dezelfde manier.
Ik denk dat je niet veel kunt doen. Ik ben bang dat de energie die je er in steekt, verloren gaat.
Sta je schoonmoeder bij voor zover dat binnen jou kunnen ligt. Is er een mogelijkheid dat je er met haar arts of je eigen huisarts eens over spreekt.
Het is een hele moeilijke situatie. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.