'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:56

Oscar, inderdaad, die mannen die worden nergens ziek van! :D

Ik heb 2 jaar geleden iets vies meegemaakt, niet normaal! Ik had Corned Beef gekocht, net bij de winkel gehaald, doe het op brood en het was echt zwaar, vies, vet over de datum oftewel gewoon bedorven! :r En dat terwijl ik al zo'n zeur ben! Was echt vies!!!

rommulus

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:00

same here

maar goed hier liggen dan nog steeds dingen van 2008 in de kast dus ik moet wel opletten
en weg gooien ??? moet hier en etappes anders raken ze hier over de zeik dat ik goed eten weg gooi

ook als mijn ouders gekookt hebben eet ik niet

bij mij is het zo als ik iets eet wat niet 100% is word ik gewoon ook beroerd en krijg ik ook buikpijn ed

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:00

Oh gelukkig ik ben dus niet de enige....
ik drink dus alleen dingen waarvan ik weet wanneer het pak is opengegaan.
let ook op datums, is de datum tot vandaag dan gaat het al de kliko in...

vooral bij mijn ouders kijk ik alles na....mijn broer dacht daar een keer chocomelk uit een pak te drinken en ik heb hem nog nooit zo groen zien worden.....het was dus niet meer goed en hij ging echt over zijn nek...(en dat is een grotere viesneus met eten als ik)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:02

Ik heb er ook totaal geen last van := Een pak melk dat nog dicht zit en enkele dagen over datum is meestal nog helemaal prima. Koekjes en ander droog spul trek ik me al helemaal niets van aan, omdat ik uit zeer betrouwbare bron weet dat er op de dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten gewoon nieuwe tht-stickers op 'oude' verpakkingen worden geplakt :+

Tip voor de mensen die het niet zo nauw nemen met de houdbaarheidsdatum: schenk drinken uit een reeds enkele dagen geopend pak altijd even in een glas en drink het niet uit het pak. Dan ZIE je tenminste of er ehm... zich reeds een bontjasje heeft gevormd of niet ;)

Het lijkt me overigens wel erg lastig als je het wél hebt, in feite altijd bang dat iets niet goed is dus altijd alert wanneer je iets eet of drinkt, steeds (eigenlijk dwangmatig) de tht-datum bestuderen, buiten de deur eten is er dan ook niet meer bij omdat je dan niet weet hoe lang iets misschien al gestaan heeft? Of valt dat laatste wel mee? Duidelijk dat ik er geen ervaring mee heb :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:04

oscar, bederflijke waar als vlees wat idd buiten op tafel heeft gestaan (of binnen) en is blootgestelt aan warmte, gaat bij mij ook de kliko in hoor. ik haal dus enkel porties die direct op het vuur gaan uit de koelkast. maar goed ook, want je koopt altijd te veel vlees en zo kan de bbq de volgende dag tenminste nog een keer aan!

en eten waar je een keer ziek van bent geworden blijft altijd een afwijking; zo eet ik geen mozzerella meer en mijn lief hoef ik geen spaghetti voor te schotelen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:05

Buiten de deur wordt alles eerst zorgvuldig bestudeerd en besnuffeld voordat ik het naar binnen schuif :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:05

Citaat:
Als we bijv. gaan bbq-en of gourmetten en er heeft vlees op tafel gestaan, dan gaan alle restjes zonder pardon de kliko in.

Wat een ongelooflijke zonde van eten (en dan vooral vlees). Wij zetten het wel nog gewoon in de koelkast. Als wij het niet meer moeten hebben, dan neemt broer en companie het wel en als ook die het niet meer willen dan is de hond blij :D . Maar zomaar weggooien doen we niet.

Laatst hadden we met een firma-avond ook ribbetjes. Wij konden ivm werk niet gaan maar hebben wel bij ongeveer iedereen die ging gebedeld om ons ribbetjes te brengen. Nou, we hebben 3 dágen ribbetjes gegeten. Koelkast in, koelkast uit en opwarmen in de microgolfoven. Alleen de laatste paar ribbetjes hebben we niet meer opgegeten omdat iemand vergeten was die in de koelkast te zetten en ze dus een nacht warm hadden gestaan.

Bij ons thuis hebben we ook altijd zeer efficïente versheidsmeters genaamd 'kat'. Als we twijfelden of vlees/charcuterie nog goed was dan keken we of kat al dan niet z'n neus voor ophaalde voor zo'n stukje. Als die het liet staan, gooiden we het weg. Broer en hond waren iets minder betrouwbaar in het bepalen van versheid :P .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:06

Ik heb het niet zo met houdsbaarheiddata, maar meer met hoe voedsel eruit ziet of ruikt. Daar ben ik wel heel gevoelig voor. Ik eet geen dingen die over de datum zijn, maar een pak sap laat ik rustig een week in de koelkast staan. Yoghurt ook, als het nog maar wel houdbaar is. En gewoon goed dichtdoen :j

Bij gourmetten, BBQen of verjaardagen gaan dingen die op tafel hebben gestaan ook na afloop de kliko in. Zeker voedsel wat gekoeld moet zijn, dat weer koelen nadat het is opgewarmd is vragen om problemen, zeker bij vlees(waren).

Nou woon ik op mezelf, dus ik weet precies wat wanneer open is gegaan. Bij mijn ouders ben ik wat wantrouwiger, die willen nog wel eens dingen (te) lang in de koelkast laten staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:07

ik geef ook mijn honden wat ik niet meer eet........... voedsel word hier eigenlijk ook niet weggegooit :)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:09

ik heb hetzelfde als jou.,,,, dit komt omdat ik ooit een pak melk
openmaakte en toen ik opmezelf woonde ik met niemand rekening moest houden
en dus uit het pak dronk....

was het bedorven.

resultaat:
Klonten in mijn mond :r

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:28

Met vers spul kijk ik altijd wel uit, maar ik eet rustig uit een pak rijst dat houdbaar was tot 2006 :')
zo wou ik risotto maken en tot mn grote verbazing stond er nog een pak in de kast. Na het eten keek ik nog eens op de verpakking en was het houdbaar tot 2006 :+ wie wat bewaard die heeft wat :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:32

Alles weggooien vind ik echt heel erg asociaal, verwend en belachelijk :\ Als het nog te eten is, gewoon opeten. De tht datum staat erop omdat het verplicht is, en het is een richtlijn, het betekent niet dat het die dag erna niet meer goed is...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:36

verootjoo schreef:
Alles weggooien vind ik echt heel erg asociaal, verwend en belachelijk :\ Als het nog te eten is, gewoon opeten. De tht datum staat erop omdat het verplicht is, en het is een richtlijn, het betekent niet dat het die dag erna niet meer goed is...

helaas kan niet iedereen er tegen om voedsel te eten wat niet helemaal ok is
ik persoonlijk benijd de mensen die dat wel kunnen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:38

ik ken mensen die brood van een dag oud weggooien............ man dat is nog echt wel te eten hoor de komende twee dagen, daarna ernstig lekker in de tostie :)

ik snap dat persoonlijk ook niet, maargoed ik heb ook een heule sterke maag :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:40

KiWiKo schreef:
ik ken mensen die brood van een dag oud weggooien............ man dat is nog echt wel te eten hoor de komende twee dagen, daarna ernstig lekker in de tostie :)

ik snap dat persoonlijk ook niet, maargoed ik heb ook een heule sterke maag :)

nee daar kan ik ook niet bij, en anders stop het in de vriezer en haal er telkens een paar plakjes uit :+ is toch veel handiger?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:41

Ik was nooit moeilijk..at altijd alles (dronk gerust frisdrank van jaar over datum) maar let wel op met bederfelijke producten als melk, vlees, etc.

Totdat ik eens een pak ijsthee uit de koelkast trok en uit het pak dronk.. de vlokken kwamen in mijn mond en moest bijna overgeven. Zo ranzig! Toen ik het in de gootsteen uitschonk, was het nog erger. Sindsdien schenk ik het eerst uit in een glas of bakje voordat ik het nuttig. Dat scheelt al een hoop. Verder werk ik in een bureau voor Voedselveiligheid, dus ben wel besmet met voedselveiligheid etc. ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:45

brr ik kan er echt niet tegen, geluk woon ik nu samen met een kliko .(lees vriendje)

en brood haal ik ook uit de vriezer:)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:47

Ik vind brood van een dag oud gewoon niet meer lekker om zo in het vuistje, zelfs met beleg op te eten. Gaat dan wel vaak de tosti in ofzo. Dat dan weer wel.

Met droog spul, zoals pakken Knorr ofzo heb ik het niet zo nauw met houdbaarheidsdatum, net zoals koekjes. :9

Maar zolang het te lang in de koelkast staat hoeft het niet, kliekjes uit de vriezer dan weer wel :') Ben een keer heel ziek geworden van iets dat uit de koelkast kwam, dus daar komt het vandaan.

Hier word ook niks weggegooid zolang het nog gebruikt kan worden, heb een vader genaamd 'afvalbak' ,

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:47

Oh.... ik heb exact hetzelfde!
Melk dat vandaag op datum is? Wordt doorgeschoven naar manlief. :o
Sterker nog,als ik iets eet waarvan ik denk dat het evt. niet goed meer zou kunnen zijn, dan smáákt het ook gewoon anders,ik kan zelfs ziek worden omdat ik dénk dat iets overdatum heb gegeten :roll:

Ik weet dat het dom is, maar ik kan het niet helpen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:48

Wow, dat is wel heel extreem!

Ik zal is wat leuks vertellen :D
Was bij Esther( eigenaar van suus)
En kreeg wat te drinken.
Ik had het bijna op zat nog 2 cm in ong en zie ik een grote witte bal echt 3 cm lang!!

Dus ik zeg: '' Uhh, wat is dit?''
Bleek dus schimmel te zijn.
Dus ik zeg nog heel droog:

''vind het eigenlijk wel grappig''
Dus toen lagen we in een deuk :D

TS: Als er op kaas een beetje schimmel zit, snijd je dat er dan niet af? maar gooi je dat dan weg?
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 20-04-10 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:52

helemaal geen last van. Zo lang het niet hariger is dan de kat en stil zit als ik ernaar kijk, eet ik het gewoon :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:54

Ik zelf niet, maar ik herken hier mijn moeder in. Hoe vaak het niet is voorgekomen dat het eten gekookt was, zij 1 hap nam, er iets 'vreemds' aan zag of proefde en dat wij dan brood konden eten omdat het beslist niet goed was.
Niet iedereen luisterde daar naar en als je het wel op at gebeurde er nooit iets ;)

Ik kijk wel altijd goed naar de datums als ik eten koop en eet niets dat over de datum is en daarbij al even open stond. Als het nog dicht is en het ziet er nog goed uit eet ik het nog wel.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:55

Ik ben het tegenovergestelde van de meeste hier, al let ik wel op wat ermee gebeurd is. Nooit uit een pak drinken, mes goed afvegen voor je het in een pot steekt. Op een pak drinken schrijf ik even wanneer ik het heb opengemaakt, omdat ik het daarna op mijn kamer heb staan.
Maar oud brood, even roosteren en het smaakt prima. Of overblijfsels van een feestje in huis, die gaan de koelkast in en worden de volgende dagen opgegeten. Kleine petit fours die al lang op tafel hebben gestaan of een heel mooi stuk vlees.
Het is tot nu toe altijd goed gegaan, vind het zonde om eten weg te gooien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:56

Dat is het juist, het zit in je hoofd ;) .
Als iets écht slecht is dan merk je het wel en al de rest dat er nog goed uitziet/ruikt/proeft is ook gewoon eetbaar, ongeacht de datum die erop staat.

Als kind had ik zo ook de tik dat ik niets wou eten waar een ander al van geproefd had. Tot ik op een dag een boterham opat (helemaal blij dat ik boterham kreeg) zonder morren terwijl die boterham van mijn broer kwam die hem niet moest hebben. Had toen gewoon niet door dat het maar een halve boterham was :P . Daarna was ik ook niet meer zo panisch voor dingen die misschien al door andere mensen geproefd waren.

Citaat:
Zo lang het niet hariger is dan de kat en stil zit als ik ernaar kijk, eet ik het gewoon

_O-

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:59

Ik heb het ook, precies hetzelfde :'). Bij andere mensen drink ik het liefst water of thee, omdat ik niet weet of de sap over datum is, en hoe lang die open staat. Ik heb zelfs mezelf aangeleerd koffie met alleen suiker te drinken, omdat niet iedereen creamer heeft. En koffiemelk kan wel eens langer dan 3 dagen openstaan.
Ik koop liever blikjes, omdat een fles cola hier niet binnen 2 dagen opgaat. En dan moet ik het gewoon niet meer.

Ik heb overigens ook met mijn avondeten, dat zodra het afkoelt, ik het niet meer hoef. Maar daarintegen ben ik wel bereid het op te warmen de volgende dag, als het echt niet anders kan.

Mensen om me heen worden er gek van, ik ben echt extreem van de datum. Ik kan er niets aan doen, het zit echt tussen mijn oren, maar het idee dat ik iets eet of drink wat al een tijdje open staat, of wat binnen een week van houdbaarheidsdatum verstrijkt, blergh!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 20-04-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt