Moe duizelig veel plassen en misselijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:21

Hypoglykemie komt wel het meeste over een met wat ik net gelezen heb. Ik ga me daar maar eens in verdiepen.
Kijken of ik ook adviezen erbij kan vinden en die van jullie neem ik daar in mee Dank je wel. Mijn huisarts is niet zo mee denkerig.
Dus ik zal goed beslagen ten ijs moeten komen, wil ze me hiermee helpen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:23

Volgens mij kunnen koolhydraten wel, want ze zitten overal in. Maar misschien dat je witbrood en wittepasta even kan laten staan om het te proberen.
Inderdaad, je hebt wel iets nodig aan koolhydraten, anders wordt het wel een futloos bestaan.

Veel reacties in dit topic gaan redelijk dezelfde kant op zie ik.
Ik zou er een samenvatting van maken en het proberen. De eerste 2 weken zijn zwaar, maar als je je beter gaat voelen, heb je het er vanzelf voor over.

owens-mama

Re: Moe duizelig veel plassen en misselijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:24

Welke koolhydraten mogen wel dan???

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:25

@TS: om te weten wat wel en niet "mag" zou je eigenlijk naar een goede dietiste moeten gaan ;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:27

Overal zitten koolhydraten in. Alleen in witbrood en witte pasta is deze waarde een stuk hoger dan bv donkerbrood en volkorenpasta.
Verder kan alles wel volgens mij, maar kijk ook naar jam voor op brood -> veel suiker, limonade/roosvicee --> neem dan diksap. (ook gewoon in de supermarkt verkopen ze steeds meer) Sultana's/evergeen etc zou ik bannen en vervangen door suikervrije koek. (minder lekker maar oke)
En denk aan je avondeten, zo min mogelijk toevoegingen als sausjes etc.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:28

het is niet dat je dan niet meer mag eten maar je moet goed doseren..
bv:

smorgens 2 boterhammen, liefst donker, liever niet 2 met zoet
tussendoor iets van fruit

smiddags 2/3 boterhammen, liefst donker, weer liever niet allemaal met zoet

savonds gewoon warm eten
tussendoor mag je savonds nog best iets lekker pakken hoor ;) maar alles met mate.

Koolhydraten worden omgezet in suikers daarom moet je daar ook mee opletten..

Maar ook met drinken idd liever geen cola (light is ook niet alles maar beter dan gewoon bij diabetes dan) geen suiker in de thee/koffie niet teveel vruchtensappen..

Maar mss kan je als je een week alles eens bijhoudt naar een dietiste stappen?

Of overleg eens met de huisarts of je een dag om de paar uur kan laten testen. Je suikergehalte bedoel ik dan ;)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:31

Ik heb net een test gedaan van DR harper. ik had een score van 99. Vrijwel zeker kans op hyperglekemie.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:33

marise83 schreef:
het is niet dat je dan niet meer mag eten maar je moet goed doseren..
bv:

smorgens 2 boterhammen, liefst donker, liever niet 2 met zoet

smiddags 2/3 boterhammen, liefst donker, weer liever niet allemaal met zoet

savonds gewoon warm eten
tussendoor mag je savonds nog best iets lekker pakken hoor ;) maar alles met mate.

Koolhydraten worden omgezet in suikers daarom moet je daar ook mee opletten..

Maar ook met drinken idd liever geen cola (light is ook niet alles maar beter dan gewoon bij diabetes dan) geen suiker in de thee/koffie niet teveel vruchtensappen..

Maar mss kan je als je een week alles eens bijhoudt naar een dietiste stappen?

Of overleg eens met de huisarts of je een dag om de paar uur kan laten testen. Je suikergehalte bedoel ik dan ;)

Klopt inderdaad wat jij zegt, maar ik zou aanraden om ook op brood GEEN suiker te doen, dus geen zoet ipv niet te veel.
Ook savonds niet wat lekkers nemen, tenzij het suikervrije koekjes oid zijn.
Is prima aan te komen, dus voor de eerste periode zou ik het zo doen.
En dan als het weer beter gaat langzaam weer een beetje suiker in je voedingspatroon voegen, zo dat je lichaam langzaam kan wennen aan het beetje suiker per dag wat tegenwoordig wel normaal is.
(Of het goed is is een tweede, ze noemen suiker niet voor niets de witte dood)
ps. ik ben geen anti-suiker freak hoor!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:33

owens-mama schreef:
Ik heb net een test gedaan van DR harper. ik had een score van 99. Vrijwel zeker kans op hyperglekemie.

Hoe en waar heb je dat gedaan?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:34

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:35

@matsje:

wij doen 'savonds de mensen (werk in de zorg ;)) juist nog wel iets geven omdat anders smorgens de bloedsuikers te laag zijn.. ;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:37

marise83 schreef:
@matsje:

wij doen 'savonds de mensen (werk in de zorg ;)) juist nog wel iets geven omdat anders smorgens de bloedsuikers te laag zijn.. ;)

Okee, daar zit wel wat in. Ik ben sowieso geen voedingsdeskundige, maar weet er wel wat van en spreek nu voornamelijk uit eigen ervaring omdat ik dit zelf ook gehad heb., en ik echt NIETS mocht.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:41

Ik ga nu eerst maar wat eten, en hopelijk wordt het dan weer wat beter....... en daarna een afspraak maken bij de huisarts

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:43

owens-mama schreef:

Je bedoelt hypoglycaemie. Hyper is het te hoog en hypo is het te laag.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:44

Heb de test even bekeken. Schrik er van, als ik die destijds ingevuld had, oei!! Nu zit ik op 54, dus de kans zit er nog wel.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:45

Als je je niet goed voelt en je eet iets hartigs, duurt het wel wat langer voor je je weer goed voelt, maar je bloedsuikerspiegel zal wel langer op een goed niveau blijven. Wordt dus niet ongeduldig als je je binnen een kwartier niet beter voelt nadat je iets hartigs hebt gegeten.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:48

Matsje ik had 99 bij die test. Dus dat hakt er lekker in.
Ga nu een bruin broodje eten met rosbief.....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:48

@matsje:

Ik ben voedingsassistente ;) en het verschilt ook wel per persoon natuurlijk..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:01

Ik zou wel uitkijken met suikervrij snoep drank, koek enz niet zo veel van eten, er zit vaak sorbitol in.
Sorbitol kun je buikpijn en diaree misselijkheid van krijgen.

Als je wazig ziet zie je dan ook van die golfachtige bewegingen of vlekken voor de ogen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:03

Er zijn toch een aantal dingen in dit topic die echt niet kloppen hoor jongens.
Ten eerste is het onmogelijk om met de gegevens die hier staan te bepalen of je wel of niet onderweg bent naar suikerziekte. Suikerziekte krijg je niet door het eten van veel suikers, maar door een (te) hoog gewicht. Dat kan dus ook gewoon door het eten van veel vet of eiwit zijn. Al zou je de hele dag alleen maar suiker eten, zolang je niet teveel kcal binnen krijgt is de kans dat je suikerziekte ontwikkeld minimaal.

Suikers uitbannen, koolhydraten uitbannen, dat is echt onmogelijk. Vrijwel overal zitten koolhydraten in. En suikers zijn ook gewoon koolhydraten, dus dat betekend dat je vrijwel niets meer mag eten.
@Barmat: je zegt haar suikers en koolhydraten te bannen, maar je ontbijt bestaat uit een hoop koolhydraten, je avondeten bevat een hoop koolhydraten en waarom je het eigeel weggooit is me helemaal een raadsel, want dat bevat nou juist nauwelijks koolhydraten...
@_Tara_ De suiker die in cola zit is wel degelijk een koolhydraat. Wat zou het anders moeten zijn? Het kan geen vet of eiwit zijn en het is ook geen alcohol, mineraal of vitamine. Meer keuzes zijn er niet...

Als ik jou was zou ik proberen zoveel mogelijk producten te eten met langzame suikers. Dat zijn producten waarvan je bloedsuiker niet te snel omhoog gaat en ook niet te snel van daalt. Om je te helpen kan je tabellen opzoeken over de glycemische index. Hoe lager de GI is, hoe langzamer het koolhydraat. Voorbeelden zijn volkoren producten, groentes, peulvruchten, sommige fruitsoorten, of bijvoorbeeld melk.

Ik zou je wel adviseren naar een deskundig dietiste te gaan.
Er zijn nog een hoop andere opties buiten bijvoorbeeld diabetes of schildklieraandoeningen, bijvoorbeeld het metabool syndroom (soort voorloper van diabetes). Je kan je arts vragen om je op dat soort dingen te laten testen, of desnoods naar een andere arts te gaan. Succes!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:05

Nja als je 't indeelt in koolhydraat, vet en eiwit. Dan is 't wel een koolhydraat ja. Maar als je er alcohol, mineraal en vitamine bij gaat halen, is een suiker toch gewoon een suiker? Er zit toch zeker wel iets verschil in een suiker/koolhydraat in pasta en in een suiker/koolhydraat in cola? Of zie ik dat verkeerd?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:07

Scecricible dan kje wel voor je reactie. Ik zal de index eens gaan bekijken. en daar mee te beginnen om te kijken of dit wat helpt!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:14

@_Tara_ Een koolhydraat is altijd een suiker. Ook de koolhydraten in pasta en brood zijn suikers. Deze suikers zijn alleen scheikundig gezien een stuk langer. Neem maar eens een stuk brood in je mond, kauw hier een tijdje op en laat het dan in je mond liggen (klinkt walgelijk, I know), dan zul je zien dat het brood zoet(er) gaat smaken. Dit komt doordat je door het kauwen en het speeksel de lange suikers kort maakt en dan verschillen ze nauwelijks meer van de suiker in je koffie.

Een suiker die kort je lichaam binnen komt(bijvoorbeeld suiker uit de suikerpot of uit de cola) wordt door het bloed sneller opgenomen, omdat het lichaam er nauwelijks werk aan hoeft te besteden. De suiker in de pasta of je volkoren brood is veel langer en als dat wordt doorgeslikt moet het door het lichaam eerst in kleinere stukjes worden "gesneden". Daardoor komt het langzamer in je bloed terecht en zal je bloedsuiker dus minder snel stijgen. Maar in principe is zowel de koolhydraten in brood, als de koolhydraten in groente, als de koolhydraten uit de suikerpot allemaal suiker. Als je dus koolhydraat-loos wil eten zul je dat allemaal moeten schrappen uit je menu, dat is bijna onmogelijk. (en helemaal niet leuk, geloof me).

Alles wat energie bevat moet worden ingedeeld in koolhydraten, eiwitten en vetten en alcohol. Suikers is geen aparte "energie-groep", juist omdat suiker een koolhydraat is. Mineralen en vitamines zijn twee "bij-groepen", deze bevatten geen energie voor je lichaam, maar zijn wel belangrijk.

Ben overigens niet heel erg goed in uitleggen, dus hoop dat ik het toch wat duidelijker heb kunnen maken voor je ;)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:17

Ik snap het wel wat je schrijft. Nooit echt over nagedacht eigenlijk. en me nog nooit in verdiept!!.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:17

Die internettest is ook niet erg betrouwbaar hoor. Ik kom ook op een idioot hoge score uit, terwijl ik dus altijd heel matig ben met suikers en snelle kolhydraten. Waarom dan die hoge score? Omdat er andere aandoeningen spelen!! Op deze manier kan ik ook wel een diagnose stellen.....

Bel eens met je huisarts en vraag de assistente eens of je een verwijzing voor een dietist kan krijgen. Die gaat samen met jou je voedingspatroon doorlopen en bekijken of er iets veranderd moet worden, en zo ja, wat en hoe. Zel gaan lopen prutsen heet eigenlijk nooit zin. Meestal kan dat via de assistente geregeld worden en het word nog vergoed ook!

Overigens, hypoglycemie betekend simpelweg "lage bloedsuiker". Het is dus geen aandoening op zich. Wat hier vooral bedoelt word in dit topic, is de snel wisselende bloedwaardes. Maar die worden over het algemeen veroorzaakt door een hypERglycemie. Je eet te veel suikers, hierdoor word je bloedwaarde te hoog en maakt je lichaam insuline aan. Door de hoge waarde, word er te veel insuline aangemaakt, waardoor je waarde te veel zakt en je een hypo krijgt. Door de hypo krijg je weer trek in zoetigheid. Geef je daaraan toe, dan word je waarde weer te hoog, en zo blij je schommelen. Het is dus ook geen vorm van diabetes, want daarbij word er te weinig o geen insuline aangemaakt o word het niet goed opgenomen. Dan zouden je waardes te hoog blijven. Maar het kan dus inderdaad gestopt worden door geen snelle suikers meer te eten.