ligt het aan mij of roken er steeds meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:37

Ja, bij ons staan de eerste klassers ook al te roken. :=
"Even de stress weg smoken" noemen ze dat :') Maar dat zijn ook echt van die groepjes.

manonlalala

Re: ligt het aan mij of roken er steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:39

Ja wij hebben op school ook van die groepjes die standaard in de pauzes bij het rookplekje staan. Er roken ook best aardig was docenten! Er kwam zelf een x een docent de klas binnen om aan een jongen te vragen of die mee ging roken buiten. Hij had nog les. Sjongejonge ;p
Rook je? Dan hoor je erbij hoor! NOT :D
Heb echt heel vaak sigaretten aangeboden gekregen op feesten enzo, nou ik heb keer op keer vriendelijk bedankt.
Ik begin er niet aan...

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:43

Volgens mij heeft beginnen met roken niet echt met het 'niveau' te maken, tenminste, ik zit in 6 gym en een erg groot deel van mijn klas zie ik in de pauze aan een sigaret lurken, en dat zijn naar mijn idee geen kuddelopers, en ook al de leeftijd gepasseerd waarin je alles 'moet' proberen. Ik snap dan ook echt niet waarom ze het doen, maar blijkbaar is het dan toch hun keuze (misschien het franse filosofengedoe, of meer beatgeneration, ik weet het niet).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:15

Bij mij in de omgeving stoppen mensen allemaal 1 voor 1, in de hele vriendengroep zijn er nog maar een handvol die roken (vriend zijn kant en mijn kant bij elkaar) dus eigenlijk vind ik het heel erg meevallen.

Macy ik denk dat jouw beeld wel klopt, mensen willen na hun 25ste toch meestal ook nog eens kids, en dan stoppen ook die weer met roken.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:17

In mijn omgeving beginnen ook steeds meer mensen met roken...
Iets wat ik persoonlijk niet snap, ik vind het zo ranzig... :=

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:24

Maar niet iedereen begint met roken alleen om stoer te zijn. :P Maar ik denk ook dat de rest gelijk heeft. Het ligt heel erg aan de leeftijdsgroep waarin je zit. Mensen gaan dingen uitproberen. Maar super dat jij het niet doet!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:28

ik kan het nog bonter maken.. :P ik ben absoluut voor mezelf tegen roken (wat anderen doen moeten hun weten ;))
maar in mijn dromen rook ik altijd en ik zou het best willen proberen maar uit principe doe ik het niet??? :D :Y) rare mensen rare gewoontes

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:52

'Vroeger' toen ik op de middelbare school zat rookten er ook al heel veel mensen van 13/14/15. Het is echt niet iets van de laatste tijd hoor ;).

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:00

Er zijn heel veel jongeren die sporadisch roken.. Maar een klein gedeelte rookt echt hun hele leven om het zo maar te zeggen. Wel zie ik dat er bijvoorbeeld op het MBO/vmbo verschrikkelijk veel gerookt wordt en op Havo/HBO een heel stuk minder.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:26

LZP --> MW

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:31

Bij mij op school roken er veel, maar lang niet iedereen, bij mijn ouders vroeger rookte eigenlijk iedereen wel, dus nee ik denk niet dat er meer mensen roken,

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 06:26

Het valt mij dat er ook weer op meer plekken gerookt wordt. Hoeveel mensen er in mijn omgeving roken, dat hou ik niet echt bij. Maar ik vind het zeer storend als je op een wedstrijd komt, naar de kantine gaat en vervolgens in een ruimte belandt waar het werkelijk blauw ziet van de rook.

De wet om niet te roken op sportaccommodaties is niet voor niets ingevoerd. Ik vind het altijd zeer asociaal als mensen toch gewoon lekker gaan zitten paffen. Pffff!!

Dan moet je dus als niet-roker "gezellig" mee gaan zitten roken of buiten staan blauwbekken. Deze winter was het niet bepaald lekker weer :Y)

Ik vind het prima hoor, als mensen zo onverstandig zijn om te roken (er zit geen enkel voordeel aan vast!), maar laat de niet-rokers alsjeblieft niet gedwongen die vieze en vooral ongezonde lucht inademen.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 06:31

ik had juist het idee dat er veel meer mensen stoppen tegenwoordig, maar ik denk dat er in een bepaalde schooltijd, in de 2e 3e? er veel jongens en meisjes dingen gaan uitproberen en daarom het ineens lijkt alsof er veel meer mensen roken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 06:36

Ik heb in een jaar tijd denk ik 5 nieuwe collega's erbij gekregen, roken allemaal :j In mijn vriendenkringen, rondom mij heen zie ik een aantal mensen stoppen niet schrikbarend veel.....
Ik kan dus geen antwoord geven op je vraag............

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:51

komt omdat iedereen van jouw oude klas nu ouder wordt, en nu dus ook beginnen en daardoor lijkt het alsof meer mensen roken. maar volgensmij voor het algemeen beginnen er minder mensen met roken dan 10 jaar geleden.
als je trouwens nederland vergelijkt met italië roken er echt heel weinig mensen in nederland. hier rookt echt iedereen, verschrikkelijk echt een rookcultuur. :P

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:52

Steeds meer mensen in mijn omgeving stoppen ( waaronder ik inmiddels alweer 5 maanden *\o/* )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:53

Maar in Italië beginnen ze later denk ik?
Ten minste toen wij uitwisseling hadden rookte er geen een, terwijl er in onze nederlandse klas toch al aardig gerookt werd.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:54

niet echt jou leeftijd meer, maar zie het wel meer gebeuren inderdaad, het is toch een bepaald gedrag.
het begint met af entoe stoer doen van kijk mij.

dan begint het met bietsen omdat ze zelf nog niks kunnen kopen maar het al wel denken nodig te hebben

dan komt de periode dat ze zelf gaan roken en beginnen met shag omdat dat goedkoper is, en tsjaah er zit de brood nodige nicotine in.

en dan krijg je van die verstokte ketting rokers die niet meer kunnen stoppen..

gelukkig heb ik het 1 keer geprobeerd en ben zodanig over mijn nek gegaan dat ik niet meer hoef :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:55

nies: hmm ik weet niet ik denk zo op hun 15e. vooral in het parkje hier staan vaak van die jongeren beneden de 16 te roken. of bij de bus vragen ze je om een sigaret (haha zeg altijd: NEE, jij bent nog te jong ~~}> ).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:56

Tat_jana schreef:
dan begint het met bietsen omdat ze zelf nog niks kunnen kopen maar het al wel denken nodig te hebben

precies... echt standaard als ik bij de bus sta komen er wel 2 14/15-jarigen langs om een sigaret te vragen. of soms dan zie je ze in de bus al uit het raam naar je kijken en ja hoor direct als ze uitstappen vragen ze erom. :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:59

suze_ schreef:
volgens mij roken er steeds minder mensen hoor...
ik voel me steeds meer het buitenbeentje ermee :+

hier ook zo iemand :+ ben geen kettingroker en rook soms ook dagen niet, maar ik ekn niet veel mensen die roken hoor
Daarbij, wat heeft het nou weer met niveau te maken, ik heb een vriendin die nu universiteit doet en die was begonnen
op haar 12e ;) dus alsjeblieft. Mijn broertje was op zijn 12e ook een roker, zit nu in 6VWO. Dus nee, het heeft niks, maar
dan ook echt niks met het niveau te maken dat er meer mensen of vroeger beginnen met roken

Ik ben in egypte een aantal keer geweest, dáár beginnen ze nou vroeg met roken ;) ik zag ze al bezig zijn vanaf 7/8 jaar!

Ik doe overigens MBO en bij mij viel het aantal echt wel mee hoor wat betreft rokers

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:04

Ik hoor van veel volwassenen wel dat ze willen stoppen maar veel bekenden van mij van ongeveer dezelfde leeftijd (15,16,17) beginnen juist. Ik snap dat niet, maarja :') . Zal wel stoer doen zijn, of zo: "Goh, dat wil ik wel eens proberen" en dan kom je er niet meer vanaf. Ik vind het zelf nogal smerig dus nee, ik weet wel bijna zeker dat ik niet zal roken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:04

Denk dat het idd aan de leeftijd ligt, met uitproberen e.d. en een tijdje 'stoer willen doen', en 'er bij horen'.
Heb ook weleens een 14 jarige die eerder nooit had gerookt, ineens horen zeggen dat ze af en toe rookt en dat die sigaret samen met drank erg lekker is......... :')

Tsja ik vind het heel erg, ben zelf ook roker, en niet zo zuinig ook, was er 'vroeger' ook ontzettend op tegen, maar mijn nieuwsgierigheid won het van mij afkeer.
Ik ben 'pas' op m'n 16e/17e begonnen, 4 of 5 VWO, zeker niet door druk van vriendinnen; had wel vriendinnen die toen al vanaf hun 12e jaar rookten, maar ook zat die niet rookten.
Heb m'n eerste pakje gerookt zonder dat er ook maar iemand bij was of er iets van wist.

Mijn mond valt nog steeds open als ik kids zie roken; paar maand geleden ging ik met een vriendin naar de bios, en buiten stonden er 2 jochies en een meisje van een jaartje of 12/13 geweldig stoer te doen met hun sigaretten.... tsja ik vind het vooral heel erg om dat zo te zien....

In mijn leeftijdscategorie (ben nu 22) stoppen er juist steeds meer.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:09

Dat is wel goeie vraag..

ligt idd aan je leeftijd.
Op oudere leeftijd willen sommige mensen wel stoppen.
Volgens mij rookt er wel meer dan vroeger?
Zelf rook ik niet

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:09

Ik merk ook dat er steeds meer jongeren beginnen met roken. Zelf was ik ook 12/13 toen ik begon om 'stoer' te zijn. Ik zat trouwens op een havo/vwo school, en daar werd meer gerookt, dan op het mbo waar ik nu zit. Maar op latere leeftijd merk je wel dat het alles behalve stoer is, en je heel moeilijk van die troep afkomt.