Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:04

Dat klinkt zo fijn Cayenne!! Ik heb altijd gehoopt zo iemand tegen te komen maar het is me in zeg maar zo'n acht jaar nooit gelukt. Het is zo bizar verlopen allemaal dat ik wat dat betreft geen hoop meer heb. Bij de laatste afwijzing kreeg ik te horen dat ik een ''ingewikkelde traumabehandeling'' (nodig) zal hebben. Ik vraag me echt af wat mij dan zo anders maakt als de rest...
Ik woon trouwens in zuid-oost Brabant en het enige waar ik nog terecht kan is het GGzE maar dat vind ik haast erger dan helemaal niets doen. Zo ellendig voel ik me daar. ;(

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:08

Jeetje, cayenne, jij bent wel erg ver weg gekomen zeg! Wat ontzettend knap dat je het dan toch voor elkaar hebt kunnen boksen om weer tot hier te komen!

Wat betreft toekie, als je wilt kan ik je de contact gegevens geven waar ik de hippische therapie heb gevolgd. Ze zijn NIP (nederlands instituut voor psychologen) geacrediteerd, dus je zit op een goed adres. Daar zou je een begin kunnen maken, en in hun praktijk geven zij ook EMDR. Zij zijn gewoon eerstelijns psychologen, dus gewoon direct toegankelijk zonder verwijzing of wat dan ook. Ik kan je dat adres echt aanbevelen, daar ben je echt in goede handen. Het was het enige dat destijds mijn leven redde, want zonder hun was ik er echt niet meer geweest.

Iets wat ik vanochtend nog niet gemeld had, was dat ik, net als vele anderen hier, erg schrikkerig ben. Heb vandaag met Tomtom autogereden, maar het geluid moet zo zacht mogelijk. Ik schrik me namelijk elke keer een hoedje als dat ding begint te bléren :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:08

@ Toekie: Ik weet natuurlijk niet wat je hebt meegemaakt of nodig hebt, maar het was bij mij ook een ingewikkelde weg om te bewandelen, maar echt niet ondoenbaar. Echt heel vaag dat de hulpverleners het bij jou zo laten afweten :\
Ik heb in totaal hulp gehad van het GGZ (Team Langdurige Zorg en de EMDR Therapeute + een psychiater) plus Stichting Vangnet en Advies (mannelijke hulpverlener die over de schutting moest klimmen :') ) en ROADS (nu Dijk en Duijn). De laatste is met name om weer terug te durven keren onder de mensen, maar ook voor reintegratie. Daar ben ik nu voornamelijk nog mee bezig. Af en toe was al die hulp soms wel erg veel en had ik soms echt een paar weken wat rust nodig, maar het heeft uiteindelijk allemaal wel op hun eigen manier geholpen.

Ik herken echt heel veel in jullie verhalen, wel een verademing zeg! :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:16

Ik weet zeker dat ik geen ergere dingen heb meegemaakt als anderen. Tuurlijk heb ik de nodige (bij)problemen die het ene moment wat meer opspelen dan het andere moment. En ik ben een erg moeilijke prater waardoor ik het hulpverleners nogal lastig kan maken. Maar echt, ik heb geen extreme problemen. Geen psychoses ofzo. De hulpverleners die ik tot nu toe ben tegengekomen hebben soms ook zo'n verschillende visie dat ik er gek van word. Ik ben bijvoorbeeld door het GGzE doorverwezen naar die kleine ggz instelling (kortere wachtlijst). Maar die kleine ggz instelling wil mij niet helpen en zegt dat het GGzE mij verkeerd heeft doorverwezen. :? :? Top dat jij zo geholpen bent!! Tegelijkertijd vraag ik me zelf echt weer 100 keer af waarom het bij mij maar niet wil lukken. ;( Het kán blijkbaar wel (zoals je dat gelukkig bij jou ziet).

Lalidan: Thanks! Volgens mij ken ik ze, maar waar zit het ergens? Het moet (financieel gezien) wel in de buurt zijn namelijk. :o

mayniac_val

Re: Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:40

Ik vermoed sinds korte tijd dat ik PTSS heb met als oorzaak iets dat ik liever niet online zet. PB mag natuurlijk gerust :)
De verschijnselen die ik heb zijn woede-aanvallen (en zeker niet van het puber-kaliber), bang zijn voor enige vorm van discussie/ruzie thuis, mensen vermijden met wie ik de associatie van ruzie heb, moeite met concentratie en slaap.

Ik ben nu een beetje het idee aan het verwerken, maar durf nog niet mijn HA te bellen voor een eventuele doorverwijzing.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:04

Ik meld me ook maar dan :j

Ik ben ook gediagnostiseerd met PTSS. Ik heb 3 klinische opnames in iets meer als een jaar tijd achter de rug en ik heb vanaf mijn 15 al psychiatrische hulp. (ben nu 20)
Bij mij is het ook door sexueel misbruik, lichamelijke- en geestelijke mishandeling.
Ik ben in December 2009 weggegaan in de kliniek (ik zat ook niet goed, ze dachten eerst dat ik Borderline had, dus zat in de groep voor persoonlijkheidsstoornissen), nu is het dus zo, dat mijn klachten voortkwamen uit mijn PTSS, geen Borderline.

Momenteel heb ik nog 1 keer in de week een uurtje therapie, het gaat werkelijk goed met me. Ik start binnenkort met een veiligheidsgroep, hoe ik mijzelf veilig kan voelen in mijn eigen huis en omgeving en hoe ik uit het cirkeltje van 'foute' mannen kom.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:20

Ik meld me hier denk ik ook maar eens..
Ik vermoed dat ik ook PTSS heb, maar ben er nooit mee naar een arts gegaan.
Heb al 3,5 jaar lang nachtmerries en slaap gemiddeld zo'n 4 uur per nacht, al komt het net zo vaak voor dat ik gewoon niet durf te slapen en hele nachten wakker lig.
Heb jaren niet alleen de straat op gedurfd (inmiddels gaat het wel, maar niet zonder angst) en ben ik als de dood voor het donker..
Ik durf voor mezelf de stap naar therapie niet echt te zetten nog op dit moment, maar heb wel eea gehoord over de EMDR. Alleen ben ik bang nav de verhalen dat het te confronterend gaat zijn...

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:27

Ik kwam op mn 15de op de crisisafdeling terecht omdat het niet goed ging. Daarvoor had ik gesprekken op school met een vertrouwenspersoon. Ik ben 15 maanden opgenomen geweest bij de Ggz-Jeugd. Hier werd alleen een emotie-regulatie stoornis vastgesteld. Aan de opname heb ik niet veel gehad, en tijd om mijn trauma's teverwerken heb ik daar niet gekregen. Uiteindelijk is het allemaal veel slechter gegaan, en toen ik eenmaal een klein beetje stabiel was, ben ik naar huis gegaan.

Toen ik 17 was mocht ik vervroegd naar de volwassen psychiatrie voor een dagbehandeling. Erg zwaar, maar hier heb ik wel echt wat aan gehad. Hier is ook pas mn PTSS vastgesteld. En Borderline.
Na 15 maanden heb ik mn behandeling succesvol afgerond zoals ze dat noemen:P

Heb nu geen therapie meer. Slik nog wel medicatie. En voor de rest red ik me aardig. Voor mn dagbehandeling had ik niet gedacht dat ik er nu zo bij zou zitten. Moeilijke heftige dagen gaan weer voorbij.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:59

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met PsyQ?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:26

Nee, wat houdt dit in?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:30

Ik heb PTSS :j
Ik heb ook EMDR gehad, maar het hielp voor geen meter... Dus daar ben ik vanaf. Ik ga inmiddels ook niet meer naar een psycholoog of zo. De weerzin is enorm en ik ondervind eigenlijk nauwelijks nog last van de PTSS... Het is het me niet waard alles weer op te gaan rakelen.

Ik heb nog wel best erg last van dat ik snel schrik, dat gaat er vast niet meer helemaal uit, maar verder red ik me prima.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:34

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:43

Het klinkt wel okay, maar iemand anders kan je daar vast een beter antwoord op geven :P

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:55

Ik loop momenteel nog bij PsyQ Toekie, wat wil je weten :)?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:52

Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat ik ook ga starten met EMDR. Vind het erg spannend, over 2 weken mijn eerste sessie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:37

Succes Frozenstar. Heb je er zelf om gevraagd of is het op advies van een hulpverlener?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:20

Heel veel sterkte en succes Frozenstar!
Wat ik eigenlijk wil weten is of het bevalt bij PsyQ? Voelt het goed? Ondanks dat het toch een best grote instelling is?

Ik heb daar onlangs een (telefonische) intake gehad. Vandaag werd ik gebeld om een afspraak te maken voor de ''echte'' intake ter plekke. Dat zou eind juli kunnen. Blijkt dat ze alleen mannelijke intake psychologen hebben. Nou lekker is dat! Dat wil ik dus echt niet he. :n ;( De mevrouw van de aanmeldservice ging er nog achteraan en dan word ik komende week ofzo weer teruggebeld...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:22

Maar dat is dus alleen voor een intake, en daarna? Krijg je dan wel een vrouwelijke psycholoog?
Zo ja, dan zou ik het toch proberen, wordt daar ook gelijk je probleem nogmaals duidelijk!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:24

Ik heb ook een PTSS en een depressie en hersenletsel.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:24

Ja dat is wel zo. Maar die intake is dus heel uitgebreid (heb ik nagevraagd). Je moet je hele verhaal doen. Daar heb ik al zwaar veel moeite mee. Ik krijg al stress als ik eraan denk. Bij een man helemaal. Dus dan krijg je een vertekend/incompleet beeld. Dat lijkt me niet de bedoeling... Ik vind het echt heel vreemd dat ze bij een afdeling Psychotrauma geen vrouwelijke intake psychologen hebben. Vond de mevrouw van de aanmeldservice ook. Daarom gaan ze er dus nog achteraan.

:\

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:39

Wat raar Toekie..naar welke vestiging ga je? Ik zit in Spijkenisse en daar heb ik een vrouw bij Psychotrauma,

Ik ben er heel erg tevreden over, ze geven mij goede feedback, waar ik ook echt wat mee kan. Het voelt heel goed, ik voel me geen nummer maar echt een persoon bij haar :)

Over EMDR, ik vroeg of ze kon uitleggen wat ze dan doen, aangezien ik op de site van PsyQ zag dat zij dat ook doen. Nou geeft mijn therapeut dat dus zelf en zei dat het voor mij zeker van toepassing zou zijn, dus beetje samen besloten :)

Ik zie er wel echt heel erg tegen op. Heb je de hele dag vreselijke hoofdpijn ervan gehad van het gesprek en het idee dat ik alles tot in detail moet vertellen, ook hoe ik het allemaal voelde enzo. Pffff.

Heb ook lekker even bij mijn ouders gezeten, voelde me zo klote. Was wel raar, ben dan gelijk bang dat ik een terugslag krijg. Is de eerste keer sinds de kliniek (= 5maanden) dat ik me zo klote voelde, dat ik echt er om aan het brullen was gewoon.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 17:01

Ja, EMDR is geen pretje. De zwaarste herinneringen worden tientallen keren teruggeroepen en ontleed tot in de ergste details, net zolang tot je er zelf geen last meer van hebt.
Maar mij heeft het erg goed geholpen :) tuurlijk denk ik er nog weleens aan, maar ik heb nog steeds geen terugslag gehad.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:43

Ik heb ook PTSS. Ik heb ook EMDR gehad, en bij mij heeft het niet geholpen omdat ik er niet voor open stond. Onder tussen gaat het weer helemaal goed, en heb ik vrijwel nergens meer last van. Ik heb er nog wel eens last van, maar dat is meer wanneer ik richting de maand ga waar het allemaal gebeurd is. Heb een inbraak mee gemaakt. Ik lag te slapen en de inbreker stond voor mijn neus, werd wakker door hem. En het andere wil ik liever niet hier open en bloot neer zetten...

Ik ga morgen even alles bij lezen. Heb wel gezien dat jullie hele heftige dingen mee gemaakt hebben.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:22

Ik werd vanmiddag (al) gebeld door PsyQ, ze hebben een vrouwelijke intaker kunnen regelen. Super! Ik kan ineens ook veel sneller terecht. Het had deze week al gekund maar vanwege mijn werk gaat dat niet. Nu kan ik 20 mei terecht. Maar er zal daarna nog wel een wachtlijst zijn voor eventuele behandeling denk ik... Ik zag op de website trouwens wel dat de wachttijden sowieso flink zijn teruggewerkt. Van 26 weken naar 13 weken.

Ik ben tot nu toe zeer te spreken over PsyQ! Heb al verschillende keren contact met ze gehad. Ze bellen altijd snel terug en het is prettig praten aan de telefoon (fijne mensen). :P Ik ga trouwens in Eindhoven, Frozenstar. :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:26

Fijn dat je een vrouw krijgt Toekie!

Ik heb morgen een afspraak bij mijn HA, voor een doorverwijzing.