tandarts rekent 150 euro voor niet nagekomen afspraak...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:34

Ik ben ook weleens een afspraak bij de tandarts vergeten, maar toen werd de prijs van een gewoon consult gerekend. Beetje raar lijkt me, om nu de volle mep te rekenen, want nu moet je feitelijk ook betalen voor de materiaalkosten. Die niet gebruikt zijn. En straks als de behandeling écht uitgevoerd wordt, mag je daar zeker nog een keer voor betalen. Lekker makkelijk verdienen zo!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:36

Nu zat ik hier op te googelen. Hier stelde iemand een vraag, een andere vraag, maar het antwoord zou hier ook wel kunnen kloppen. En zou de 150,- nog kunnen ook. :roll:

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=69922

Antwoord:
Als u een afspraak vergeet bij een tandarts, dan mag de tandarts de kosten van de verloren tijd bij u in rekening brengen. De hoogte daarvan kan oplopen tot 100% van de te verwachten behandelingskosten. Als vaker een afspraak wordt vergeten en de rekeningen ook niet worden betaald mag de tandarts u uit z'n bestand schrappen met als reden dat de vetrouwensrelatie tussen patient en tandarts is geschaad.

Muppett

Re: tandarts rekent 150 euro voor niet nagekomen afspraak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:38

Ik lees het ja, dank je voor je googletje. Achterlijk dat hier geen limiet aan gesteld wordt. Het hangt dus van de coulance van de tandarts af. Deze is dus NIET coulant...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:39

Inderdaad. Ik vind het ook niet kunnen. Je hebt helemaal geen materiaal gebruikt. En heel vaak zit je te wachten dat het uitloopt, zo kunnen ze weer inlopen en nog extra verdienen ook.
Misschien moeten wij eens de rekening verminderen bij lang wachten. :+ Onze kostbare tijd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:43

Jij houdt er toch ook niet van als mensen hun afspraak niet nakomen? Lijkt me heel terecht dat de TA gewoon de kosten in rekening brengt als je niet komt opdagen. Je zegt dat t moeilijk is om aan een TA te komen daar, dat komt omdat ze zoveel klanten hebben, dus als jij ineens niet komt opdagen is dat een tijd niks doen terwijl er in die tijd misschien wel 2 anderen hadden geholpen kunnen worden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:46

Dat er kosten aan verbonden worden snap ik. Maar dat je net zoveel moet betalen dan als je wel zou komen, vind ik oplichterij. Na 5 min. heeft hij gebeld, en kon toen door naar de volgende patient. Plus dat het materiaalkosten scheelde!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:52

uurtarief tandarts is ongeveer 220 euro, hij mag tot dat bedrag doorberekenen bij niet nagekomen afspraak. Of hij dat doet is een ander verhaal. Vaak wordt er een symbolisch bedrag afgesproken zoals 25 euro ofzo maar er zijn er voldoende die gewoon de behandeling doorberekenen.

De tandarts staat in zijn recht. Ik heb een mondhygiene praktijk en werkelijk je wilt niet weten hoeveel mensen hun afspraken vergeten. Echt ongelooflijk veel...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:53

Tsja, het is balen, maar zet je er overheen. Het blijft je vriend z'n eigen schuld natuurlijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:53

Maar wat k dan niet snap he; je vriend zit met een uitkering, je weet dat je kan verwachten dat je moet betalen als je niet komt, dan zorg je toch als de donder dat je zulke dingen niet vergeet!? Nu heeft ie in principe gewoon 150 euro door de plee gespoeld om t maar even bot te zeggen :P

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:58

WillemYntJee schreef:
Maar wat k dan niet snap he; je vriend zit met een uitkering, je weet dat je kan verwachten dat je moet betalen als je niet komt, dan zorg je toch als de donder dat je zulke dingen niet vergeet!? Nu heeft ie in principe gewoon 150 euro door de plee gespoeld om t maar even bot te zeggen :P

precies, en t maakt niet uit of je een uitkering hebt of niet, als ie was geweest was ie t geld ook kwijt geweest...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:59

Ik snap niet dat jouw vriend 150 euro heeft betaald als hij daar binnen 5 minuten had kunnen zijn. Dan was hij 10 min te laat geweest. 150 euro voor 10 minuten vind ik heel veel.

Ik had niet betaald.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:01

rakni schreef:
Ik snap niet dat jouw vriend 150 euro heeft betaald als hij daar binnen 5 minuten had kunnen zijn. Dan was hij 10 min te laat geweest. 150 euro voor 10 minuten vind ik heel veel.

Ik had niet betaald.

kun je niet betalen wat je wilt maar de tandarts laat dit gewoon naar de incasso gaan en bij het gerecht wordt hij in zijn gelijk gesteld. Dat is altijd zo. (komt bij mij ook voor in de praktijk) dan kost die niet nagekomen behandeling geen 150 euro maar 475 euro incl gerechtskosten..... tel uit je winst :D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:02

De uitkering geeft alleen maar aan dat het daarom voor hem extra zuur is. Het is natuurlijk zijn eigen stomme schuld, vergeetachtigheid is irritant. Dat geven we allebei meteen toe! Maar ja, soms kan het gebeuren, en dan vind ik dit wel heel zwaar afgestraft. De strafmaat is niet eerlijk, om het maar zo uit te drukken, naar mijn mening. Een vergoeding, oke, maar zo veel??

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:13

maar daar ben ik het wel mee eens, ik declareer ook bijna nooit t volledige bedrag. Behalve als mensen het al heel vaak vergeten zijn dan wil ik dat nog wel eens doen. Voor de rest een vast bedrag of ik spreek met de patient af de helft...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:14

Bizar hoor mijn vriend moest laatst 30 euro betalen hij was het ook vergeten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:14

Ik zou die tandarts vragen om een gespecificeerde rekening en vragen waar hij die 150 euro op baseert. Je kunt het wel over te verwachten kosten hebben, maar ik heb laatst ook 10 minuten in de tandarts stoel gelegen voor het verwijderen van tandsteen en ik moet dan 28 euro betalen.

Onze tandarts stuurt 2 dagen van te voren een automatische mail, dat we de afspraak niet moeten vergeten. Ik denk dat dat al heel wat scheelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:21

Wat staat er in de voorwaarden van de tandarts?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:22

Het staat niet zwart op wit, Brainless. Mooi systeem, Xono! Dat is een mooie aanpassing voor onze drukke chaotische levens als westerse mens...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:26

XoNo schreef:
Onze tandarts stuurt 2 dagen van te voren een automatische mail, dat we de afspraak niet moeten vergeten. Ik denk dat dat al heel wat scheelt.

Dat vind ik echt heel erg overdreven. Kunnen mensen niks meer zelf? En dan maar zeuren dat de regering ons zo betuttelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:28

Misser schreef:
XoNo schreef:

Dat vind ik echt heel erg overdreven. Kunnen mensen niks meer zelf? En dan maar zeuren dat de regering ons zo betuttelt.

(wij krijgen 1 dag van tevoren een sms-je :o :o )

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:32

Een reminder aan een afspraak vind ik geen betutteling. Dat is alleen maar handig. Ik hoor het om me heen ook erg weinig moet ik zeggen. Maar je hebt mensen die erg chaotisch in hun hoofd zijn, en daar erg tegen strijden (zoals mijn vriend) die kunnen er gewoon niks aan doen dat ze SOMS iets vergeten... Toch? Niet dat het niet vervelend is...

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:37

ik stuur een week van te voren een kaartje tegenwoordig maar dat kost mij een dikke 50 euro aan postzegels wekelijks... maar ik heb minder frustraties dat mensen niet komen en ik werk ook liever gewoon dan dat ik mensen rekeningen moet sturen voor niet nagekomen afspraken. Dat voelt ook niet fijn...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:38

Misser schreef:
XoNo schreef:

Ik denk dat menig tandarts heeft zitten wachtten op mensen die niet kwamen opdagen, ik zou er dan ook wat aan gaan doen door één of twee dagen van te voren een belletje of smsje te geven. Mijn tandarts belt de dag van te voren :Y).

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:39

Arianna1983 schreef:
Een reminder aan een afspraak vind ik geen betutteling. Dat is alleen maar handig. Ik hoor het om me heen ook erg weinig moet ik zeggen. Maar je hebt mensen die erg chaotisch in hun hoofd zijn, en daar erg tegen strijden (zoals mijn vriend) die kunnen er gewoon niks aan doen dat ze SOMS iets vergeten... Toch? Niet dat het niet vervelend is...

Agenda?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:42

Ouders die bij mij op gesprek moeten komen, krijgen ook altijd een reminder. Stel dat ze het per ongeluk niet in hun agenda hebben gezet...