bestaat het dat..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:52

Je hebt deze dame toch zeker wel voor een spa blauw én een thee laten betalen?? ;)

Ik heb zelf ook jaren in de horeca gewerkt en wat vreemde verzoeken gekregen. Mensen die geen kraanwater willen drinken omdat ze dat niet lekker vinden, of juist een glas kraanwater bestellen omdat ze spa blauw te duur vinden maar thee gezet met spa blauw?! Die had ik nog nooit gehoord. :+ Als je het water kookt dan is het toch sowieso extra gezuiverd door het koken...

chocobroodje

Re: bestaat het dat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:59

Denk dat het eerder om een ingrediënt in het water gaat. Een hoge concentratie nitriet/nitraat/chloor/ijzer noem maar op. Dat is vaak in bronwater goed in kaart gebracht (hoeveel van wat) bij kraanwater verschilt het per stad. Als je bv een aquarium wilt opstarten moet je ook eerst het water verzachten met speciale goedjes. En tijdens het douchen drink je geen water ;) Tsja het zal niet veel voorkomen maar het kan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:20

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:22

Hahaatje schreef:
Je hebt deze dame toch zeker wel voor een spa blauw én een thee laten betalen?? ;)

Ik heb zelf ook jaren in de horeca gewerkt en wat vreemde verzoeken gekregen. Mensen die geen kraanwater willen drinken omdat ze dat niet lekker vinden, of juist een glas kraanwater bestellen omdat ze spa blauw te duur vinden maar thee gezet met spa blauw?! Die had ik nog nooit gehoord. :+ Als je het water kookt dan is het toch sowieso extra gezuiverd door het koken...

Toch smaakt het anders ;). Ik vind kraanwater lekkerder dan Spa Blauw.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:21

Tuurlijk smaakt het anders, maar dat is wss de kalk of het chloor ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:37

lejo schreef:
DJB schreef:
Euh, in een flesje zit hetzelfde water als in kraanwater? Het komt uit de zelfde zuiveringsinstallaties

Hier moest ik ook meteen aan denken, is een heel item over gewwest bij de keuringsdienst van waarde.
Het bar le duc water is Utrechts kraanwater!
Wordt 100 meter naast elkaar opgepomt, het een gaat de leidingen in en het ander de grote blauwe pakken.

het enige dat ik me kan bedenken is dat aan kraanwater nogal eens dingen toegevoegd worden.
vroeger véél meer dan tegenwoordig; en het is een oudere dame.....

dus misschien is/was ze wel allergisch voor chloor of jood (jodium) oid.
bronwater is natuurlijk helemaal vrij van toevoegingen.

Zou het toch niet gokken, je weet maar nooit!

Zit er chloor en jodium in kraanwater? Volgens mij werd chloor alleen gedaan nadat er een bacterie was aangetroffen. Jodium in water heb ik sowieso nog nooit van gehoord...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:16

er zitten allerlei toevoegingen in leidingwater
in andere landen en vroeger veel meer dan in NL nu.
Vooral om het schoon te houden, maar vroeger werd er bijvoorbeeld ook Fluor toegevoegd aan het nederlandse water, dit omdat mensen dit dan automatisch voldoende binnen zouden krijgen.

zo'n oud menske kan dus nog best vroeger niet tegen het water gekund hebben en tegenwoordig wel.

Ik kan me herinneren dat mijn oom en tante uit waddinxveen vroeger ons woerdense/utrechtse water in jerrycans meenamen omdat hun water echt een chloorsmaak had.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:20

Allergisch zijn voor water (echt voor H2O dus) bestaat idd. Er zijn heel weinig gevallen die een echte waterallergie hebben. Zoals ik in het andere water allergie topic al heb gezegd, er is een meisje die niet kan douchen en kwa drinken moet ze het met geconcentreerde watersappen doen.

Je kunt echt overal allergisch voor zijn, zelfs voor je eigen lichaam. Is dat niet wat de ziekte Lupus doet? (Ookal zegt Dr House dat het NOOIT Lupus is :P )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:13

Toevoegingen in leidingwater. Daar ga ik vanavond toch nog eens naar googlen dan. Want ik hoef echt geen chloor, jodium en al helemaal geen fluor in 't water wat ik drink.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:17

Dat zit er in op het schoon te maken, te zuiveren dus en er blijven zulke kleine deeltjes over dat je er niks van merkt, tenzij je het bevriest, dan zien de kristallen er anders uit. Ofzoiets, lang geleden dan ik me daar in moest verdiepen. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:36

Chloor zit er iig al niet in. Heb ik net opgezocht. Bacteriën worden tegenwoordig met UV gedood, niet meer met chloor. Fluor word wel nog toegevoegd. Dacht dat ze wel wisten dat dat kankerverwekkend is... Maar goed.

Edit: Die fluor schijnt er van nature al in te zitten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:57

zag inderdaad het andere topic, maar zij heeft een uitwendig allergie :). Ik ga het de volgende keer gewoon eens vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:40

phormicola schreef:
Allergisch zijn voor water (echt voor H2O dus) bestaat idd. Er zijn heel weinig gevallen die een echte waterallergie hebben. Zoals ik in het andere water allergie topic al heb gezegd, er is een meisje die niet kan douchen en kwa drinken moet ze het met geconcentreerde watersappen doen.

Je kunt echt overal allergisch voor zijn, zelfs voor je eigen lichaam. Is dat niet wat de ziekte Lupus doet? (Ookal zegt Dr House dat het NOOIT Lupus is :P )

Maar als je allergisch bent voor H2O dan kun je toch ook niet tegen Spa blauw? Of zeg ik nu iets geks :Y)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:48

Volgens mij is die vrouw gewoon een zeur en lust ze geen gewoon kraanwater. In veel landen buiten Nederland wordt trouwens ook altijd afgeraden om kraanwater te drinken als je er zelf niet woont. Toen ik op vakantie op de Dominicaanse Republiek was moest ik alles uit flesjes doen :P Anders zou ik diarree krijgen ofzo..
Maar dit is denk ik gewoon gezeur, want inderdaad, zoals je zei: Hoe kan ze dan gewassen groenten enzo eten? Heeft ze toevallig soep genomen bij jullie? Of bouillon?
In koffie zit trouwens ook water, dus dat betekent dat ze ook geen koffie zou kunnen drinken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:53

Mirjam,

In andere landen is kraanwater vaak lang niet zo schoon als bij ons. Ook zitten er soms meer of minder stoffen in als kalk en ijzer etc. Je kunt dus daadwerkelijk wel ziek worden van het drinken van kraanwater in andere landen.

Gaat ook vaak om de hoeveelheid, dus een klein beetje binnen krijgen terwijl je je tanden poetst is meestal bijvoorbeeld geen ramp, maar er glazen van drinken gaat vaak fout.

Wat betreft soep, groente etc: dat water wordt gekookt ;)

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:57

Wat ook kan zijn is dat ze de thee niet lekker vind met kraanwater. Ik heb dat zelf bjvoorbeeld ook. In de bepaalde regio's zit meer kalk in het water waardoor je bij thee zo'n vieze bruine vlek in je kopje krijgt. Ook ligt er dan een soort van olieachtig vliesje op. De thee is dan voor mij bitterder van smaak. Om dit te voorkomen kan je dus vragen om bronwater omdat hier minder kalk in zit.
Bij dingen zoals groentes koken en soep heb je daar veel minder last van.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:06

@Nouks: Dat bedoelde ik dus, dat het in andere landen wel kan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:09

Maar het is dus geen gezeur dat dat niet zou kunnen...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:11

ijspeert schreef:
Heb ook in een retaurant gewerkt
En heb het zelfde meegemaakt,maar de reden was ,mevrouw wilde niet betalen voor gewoon kraanwater,want dan verdiende we er teveel aan ,en wou ook spa blauw.

Ik neem ook vaak wat water bij mn wijntje als ik uit eten ben. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook idioot vind om 2,50 te betalen voor kraanwater hoor :=

Tsja, je krijgt in de horeca de gekste verzoeken. Heb ooit voor een hond een pannekoek en ijsje geserveerd. Maarja, klant is koning O:)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:28

Citaat:
Maar als je allergisch bent voor H2O dan kun je toch ook niet tegen Spa blauw? Of zeg ik nu iets geks

allergisch voor H2O uitwendig kun je volgens mij idd niets op je huid verdragen wat ik ervan gelezen heb.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:34

Ik ken wel mensen die verschrikkelijke diaree en hoofdpijn krijgen van verandering van kraanwatergebied en als je altijd spa blauw drinkt, zit je safe, want dat hebben ze overal. Misschien is het zoiets. Dat is dan niet echt een allergie maar wel een overgevoeligheid.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:32

Tara,

Als je goed leest zeg ik ook dat dit vroeger heel veel gebeurde, inmiddels zijn de technieken om water te zuiveren zo germoderniseerd dat dit niet meer nodig is. en het dus ook niet meer in het water zit. Vroeger proefde je de chloor ook echt, tegen woordig ook niet toch?
En fluor, vroeger was dat nodig omdat mensen dit niet voldoende binnen kregen, tegenwoordig poetst iedereen zijn tanden, krijgt bijna ieder kind fluor tabletjes en wordt er op scholen gespoeld.

Maargoed, oudere mensen die hier vroeger niet tegen konden zijn nogal eens eigenwijs, vandaar dat het wellicht wel een reden is waardoor ze het nog steeds niet durft te drinken.
Ben wel benieuwd naar haar verklaring, mocht je het nog eens kunnen vragen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:39

Bonita_Bon schreef:
Bang voor bacterieen zeker? Als je het kookt maakt het sowieso niet uit of je nou slootwater (okee das overdreven) geeft of chaufontaine ;-)
Wat een verhaal, ik zou het pertinent weigeren denk ik. Maar respect dat je het zo netjes hebt afgehandeld.

de bacteriologische eisen voor kraanwater zijn een stuk hoger dan die voor bronwater, kraanwater is dus zelfs schoner dan bronwater!

lijkt mij heel sterk dat je allergisch kan zijn voor kraanwater en dan je bronwater wel kan verdragen. in bronwater zitten nog veel meer stoffen dan er in kraanwater zitten namelijk

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:40

wizewo schreef:
Ik ken wel mensen die verschrikkelijke diaree en hoofdpijn krijgen van verandering van kraanwatergebied en als je altijd spa blauw drinkt, zit je safe, want dat hebben ze overal. Misschien is het zoiets. Dat is dan niet echt een allergie maar wel een overgevoeligheid.

Bij mij is het net andersom. Als ik veel spa blauw drink krijg ik hoofdpijn. Komt omdat er voor mij teveel magnesiumsulfaat in zit. Met kraanwater heb ik nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:42

Door het hoge kalk en ijzergehalte kan Thee anders gaan smaken met kraanwater, dan is mineraal water of water uit die waterzuiveringsinstallaties wellicht voor sommigen lekker.

Maar ik denk dat het zo een overdreven type is die eens wat gehoord heeft en het meteen geloofd.

Soms smaakt kraanwater ronduit vies. Hangt ook van welk gebied het komt. Soms zit er een chloorsmaakje aan.