Allergisch voor.... water?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Allergisch voor.... water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:28

Trouwens, als je dit soort klachten hebt, zal een allergoloog ook als eerste vragen of je in het verleden eczeem hebt gehad. En aangezien je ook nog eens allergieën hebt, is het heel aannemelijk dat je gewoon een gevoelige, droge huid hebt. Dus ook vet houden!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:01

Ik zou gewoon geen douche gel meer gebruiken en iets kouder douchen. Is sowieso eigenlijk nergens voor nodig, die douchegel. Plus dat er vaak allemaal rotzooi, parabenen en SLS bv, in zit.
Zelf gebruik ik hooguit 1 keer in de week douchegel. En ik stink echt niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:24

Ok, dank voor het meedenken iedereen!

Even een update:

- Vandaag douche een aantal graden kouder gezet, dusdanig koud dat ik net niet comfortabel heb kunnen douchen en het eigenlijk de hele tijd koud heb gehad.
- Wat ik vergeten was te vermelden is dat ik thuis de laatste paar keer überhaupt geen douchegel heb gebruikt. Zo ook vandaag niet. Dus door de douchegel kan het in ieder geval niet komen.
- Iemand adviseerde zeepvrije douchegel. Had het nog niet expliciet genoemd, maar ik weet dat ik niet tegen zeep kan en gebruik dus al jaren zeepvrije douchegel.
- Mijn shampoos verdenk ik eigenlijk niet. In het verleden heb ik wel eens een shampoo gebruikt die ik slecht verdroeg en dan had ik met name ontzettend last van mijn hoofdhuid (schilfers, jeuk, trekkend gevoel). Daar heb ik nu absoluut geen last van.

Voortgang:
- Vandaag onder een behoorlijk koude douche gedoucht, maar heb dezelfde klachten als alle andere keren. Het lijkt vandaat zelfs iets erger dan gisteren.
- Ondanks dat ik de shampoo niet verdenk heb ik wel een beetje shampoo op mijn pols gesmeerd om te kijken hoe het reageert. Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst :)

Edit: er werd ook geadviseerd bijvoorbeeld 3x per week te douchen. Dat vind ik voor mij geen optie. Ik voel me niet echt prettig als ik 's ochtends niet heb gedoucht, zie er dan niet op m'n best uit en dat maakt me wat onzeker, zeker als ik belangrijke afspraken heb op mijn werk enzo. Ik douche dus altijd voor ik 't huis uit ga. Daarnaast sport ik ca. 3-6x per week en vind ik het niet echt fris om na het sporten niet te douchen.

Daarnaast:
sjaantje schreef:
heel aannemelijk dat je gewoon een gevoelige, droge huid hebt. Dus ook vet houden!!

Heb ik ook, weet ik ook, doe ik ook :) Maar dan nog blijft de vraag waarom ik de laatste tijd plotseling deze klachten heb.

En nog een edit: zowel Zwitsal als Dove verdraag ik trouwens niet :) Ik weet redelijk goed welke merken ik wel en niet kan hebben.

Aller-allerlaatste edit:

chocobroodje schreef:
Water zul je niet allergiesch voor zijn (je bestaat immers zelf voor 80% uit water) maar nitriet of nitraat ijzer,chloor,ed kan natuurlijk wel. Tsja allergietest misschien? Weet niet of dat zin heeft.

Beetje kort door de bocht. Je hebt natuurlijk 100000 verschillende soorten water; kraanwater of mineraalwater kun je tenslotte drinken, maar met zeewater of vruchtwater zou ik dat niet proberen. En met slootwater douche ik me ook liever niet terwijl ik dat met kraanwater geen enkel probleem vind. Van zwemmen in sommig (besmet) water (bijv blauwalg) kun je ziek worden terwijl zwemmen in "gezond" water geen enkel probleem is... Etc etc. Dus dat ik niet allergisch ben voor mezelf wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet allergisch kan zijn voor bepaalde soorten water (en/of de bestandsdelen daarvan) ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:43

ik heb precies hetzelfde, als ik kouder, en korter douche heb ik nergens last van :+

Zout zeewater heb ik geen last van, chloor water in zwembad wél....

[edit] heb er toen zelf ook een topic over geopend : [MW] Rode vlekje na douchen ???

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:48

ik heb dit ook,maar weet ook niet waardoor het kan??
Te heet douchen/koud douchen maakt geen verschil voor me.

Ik ga me er niet echt druk om maken zal wel eenr eactie ergens op zijn.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:53

Als je een gevoelige huid hebt dan kun je Eucerin Calming Creme proberen(of een ander produkt van hen).Ik heb nl eczeem en deze lotion helpt erg goed.
Plus het feit dat ik niet warmer dan 30 graden douche (af en toe afzien ;) )
Ik denk dat je het beste zelf een beetje kan uittesten waar je op reageert of niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:59

Je schrijft dat je 's morgens voor je de deur uitgaat doucht, en na het sporten. Dat betekent dus dat je in sommige gevallen meer dan 1 keer per dag doucht? Misschien is het een idee om dat in elk geval terug te brengen naar maximaal 1 keer per dag.

[Als douchen zorgt dat je goed in je vel zit voor je de deur uitgaat, kun je wellicht ook een ander ritueel bedenken, al gaat dat wel heel ver en is een andere oplossing veel constructiever]

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:08

En als je je nu eens af en toe aan de wastafel wast ipv onder de douche te gaan?
Drink je ook veel water en smeer je je lijf vaak in met een voedende creme?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:27

Tja, verwacht je nu dat één keer iets kouder douchen er meteen voor zorgt dat het over is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:31

Ik drink absoluut genoeg water en smeer mijn huid zo nu en dan in met een goede voedende crème of body butter (meestal producten met cacaoboter van Palmers).

sjaantje schreef:
Tja, verwacht je nu dat één keer iets kouder douchen er meteen voor zorgt dat het over is?

Ik heb wel aanzienlijk kouder gedoucht hoor :)

Maar aangezien ik alleen klachten heb in de uren na het douchen en aangezien de klachten direct na het douchen wel het ergst zijn, had ik wel verwacht MINDER jeuk/vlekken te hebben dan normaal, ik had niet verwacht dat het juist ERGER zou zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:32

Iets heel anders: heb je nieuwe/andere handdoeken in huis gehaald?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:42

Ik vind het gewoon grappig dat je echt denkt dat je allergisch bent voor water..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:48

Zal bij jou wel niet het geval zijn maar vermeld het toch maar even:

Ik kan erg slecht tegen water met veel cloor? erin zoals in frankrijk, ardennen en turkije. Krijg dan allemaal jeukende bultjes op mijn armen en bovenbenen. Wat bij mij dan helpt is het na het douchen af doen met een make up reinigings doekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:55

Hilli schreef:
Iets heel anders: heb je nieuwe/andere handdoeken in huis gehaald?

Nope :)

sjaantje schreef:
Ik vind het gewoon grappig dat je echt denkt dat je allergisch bent voor water..

Dat denk ik helemaal niet, het lijkt me heel sterk maar ik zie zo snel geen andere mogelijkheid dan dat het wordt veroorzaakt door het water. Als je bijdehand wil doen, doe dat dan alsjeblieft ergens anders, hier heb ik niks aan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:57

Ik kan ook niet zo best tegen kraanwater..
Ook als ik het drink krijg ik er last van, nu zijn mijn kraan en douche aangesloten op onze eigen bron en heb ik nergens last van, ga ik ergens anders eens onder de douche, dan ga ik altijd even heel snel.
Zeewater heb ik ook geen last van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:59

Een waterallergie bestaat :j Er zijn niet veel gevallen bekend, maar ik heb 's gelezen over een meisje die het heel erg had. Doe kon eigenlijk niet douchen en kwa drinken werd het dan echt geconcentreerde fruitsappen enzo.

Wat ik zie op je foto's heb ik gehad toen ik tussen de 8 en 16 was. Het was dan vooral in de winter, dan kwam ik bij de paarden vandaan, even een vlugge douche en dan werd alles rood en ging jeuken en branden. Later trok het dan wel weg, maar was echt geen pretje :n

Ik ben er achter gekomen dat het (bij mij) kwam door het van koud naar heel erg warm gaan. Ik heb al een supergevoelige huid en toen ik zo jong was trok mijn velletje dat gewoon niet.
Als ik even eerst opwarmde en daarna pas een douche nam van niet heter dan 38 graden was het goed :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:00

sjaantje schreef:

Wat een misselijke opmerking, als je even op google kijkt zie je veel meer mensen die allergisch zijn voor de stoffen die in ons water zitten.
En uit gemak noemen mensen dat waterallergie, niks grappigs aan maar juist heel erg vervelend.
Vooral als er mensen zijn die er dan nog zo lacherig over doen.. :n

@ TS ik zelf moet echt iedere keer na het douchen mijzelf insmeren.
Als ik 2x daags mijzelf helemaal insmeer gaat het met het douchen ook beter :j

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:07

sjaantje schreef:

Ik vind het ook een misselijke opmerking.

TS ik heb er ook een tijd last van gehad maar het is tegenwoordig helemaal weg dus er is nog hoop.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:09

ik geloof niet dat ie al genoemd is, dus, wat voor wasmiddel gebruik je? wrijf je je droog of dep je?
ik heb zelf namelijk last van sommige wasmiddelen, vloeibaar wasmiddel veel minder erg dan gewoon om duistere redenen en wasverzachter heb ik jaren geleden al opgegeven. ik heb het idee dat de restjes wasmiddel op handdoek of huid pas goed actief worden als het nat is geworden en heb dus ook als eerste last van een wasmiddel als ik me heb afgedroogd. overigens duurt het bij mij vaak een dag of twee voor ik na het douchen van de jeuk af ben als ik een tijd een 'verkeerd' wasmiddel heb gehad.
wat je kan proberen ipv enkel zeepvrije waslotion is balneum hermal, daar zit ook vet in. ik reageer zelf namelijk op sebamed en wasmiddel neutral was dus echt een hel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:10

Thanks voor jullie fijne reacties :)

Wat betreft dagelijks of zelfs 2x daags insmeren, is dat getut niet juist slecht voor de huid? Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je juist zo min mogelijk moet smeren omdat anders de huid helemaal niks meer zelf doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:11

Jade schreef:
ik geloof niet dat ie al genoemd is, dus, wat voor wasmiddel gebruik je? wrijf je je droog of dep je?
ik heb zelf namelijk last van sommige wasmiddelen, vloeibaar wasmiddel veel minder erg dan gewoon om duistere redenen en wasverzachter heb ik jaren geleden al opgegeven. ik heb het idee dat de restjes wasmiddel op handdoek of huid pas goed actief worden als het nat is geworden en heb dus ook als eerste last van een wasmiddel als ik me heb afgedroogd. overigens duurt het bij mij vaak een dag of twee voor ik na het douchen van de jeuk af ben als ik een tijd een 'verkeerd' wasmiddel heb gehad.
wat je kan proberen ipv enkel zeepvrije waslotion is balneum hermal, daar zit ook vet in. ik reageer zelf namelijk op sebamed en wasmiddel neutral was dus echt een hel :+

Wasmiddel is al genoemd, veroorzaakt geen klachten.

Ik wrijf mezelf droog, maar de vlekken en jeuk beginnen al onder de douche en niet pas bij of na het afdrogen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:13

ah ok, toch niet goed gelezen dan :o
ik krijg zelf ook vlekken onder de douche, ik ben altijd van warmte uitgegaan, maar trekt bij mij in 20min weg en jeukt niet, dus heb me er nooit zo druk over gemaakt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:16

Mijn zusje heeft hetzelfde. Die is allergisch voor het conserveermiddel dat in vrijwel alle shampoos en zepen is verwerkt, misschien daar eens op laten testen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:16

Ik smeer alleen zoveel als het jeukt, rood en droog is.
Als ik niet smeer ga ik krabben en als mijn huid gewoon goed is dan smeer ik ook niet.
( Uiteraard wel met spulletjes zonder parfum of andere troep, anders vererger je het alleen denk ik.)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:18

heb je ook last als je je handen te lang in het water houdt?

als je kalk zoals iemand anders eerder vermelde aangaf, wil uitsluiten moet je misschien eens rond horen of er iemand uit je kennissenkring een waterontharder heeft.