Het leed dat concerta slikken heet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:01

Heel herkenbaar, deze verhalen.
En 2 uren lang geconcentreerd zijn op theorie, vind ik ook knap.

..en dat van iemand die voor zover ze weet niet add/adhd heeft :+

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:09

TS complimenten dat je zo met je medicatie omgaat :j
Ik las dat je het een tijd niet geslikt hebt omdat je de ADHD zat was, heel begrijpelijk denk ik.
Dat je later schrijft dat je je zo goed kon concentreren en dat je zo lief was vind ik echt super ;)
Ik ga het mijn dochter laten lezen, die weigert medicatie omdat ze vind dat ze als zichzelf ook moet kunnen functioneren. Maar ja, da's wel verrekte lastig en met medicijnen is ze zo lief en een stuk makkelijker in de omgang :o Echt knap van je dat je er zo eerlijk naar kan kijken!
Succes nog! +:)+

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:26

Ik heb ADHD en slik concerta 54mg. Dit is bij mij veeeeel beter dan ritalin.. bij ritalin had ik echt pieken en dalen en das dus nu over, aangezien ik het ook nog vaak vergat. Gelukkig.
Laatst bijgewerkt door PintoNatal op 01-04-10 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:27

_Ella_ schreef:
Unseen schreef:
Voor mij ook! :D Het is altijd heel lastig, bij zoiets, dat anderen (niet ADHD/ADD'ers) inderdaad gewoon niet begrijpen dat opletten, concentreren, echt een heel moeilijk iets is. Ik kan me daarbij weer niet voorstellen hoe dat 'normaal' kan zijn. :') Hoe iemand zich altijd en overal kan concentreren, hele gesprekken kan voeren, en niet voortdurend een gedachtestroom in zijn hoofd heeft. :=

Ja ik snapt dat ook niet. Mensen zeggen wel eens, als ik weer met mijn gedachtenkronkels kom, je moet niet zoveel denken. Niet denken?? hoe doe je dat? :?
Ik doe al 3 dagen over 2 hoofdstukjes van een filosofie boek. Gaap, over elke regel moet je 3 keer nadenken, en als ik aan het eind van de regel ben, ben ik het begin al weer kwijt. Vraag ik een klasgenootje hoe lang zij er over gedaan had.. 3 uurtjes. Hopeloos dit ;)

Ik kan ook heel goed naar mijn boek kijken. Ondertussen zit mijn hoofd heeeel ergens anders, maar zit met mijn boek op schoot.

heeel herkenbaar haha.
Ik lees ook iets en de zin heb ik afgelezen en weet al niet meer wat er instaat. Echt verschrikkelijk

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:57

Miryamk schreef:
TS complimenten dat je zo met je medicatie omgaat :j
Ik las dat je het een tijd niet geslikt hebt omdat je de ADHD zat was, heel begrijpelijk denk ik.
Dat je later schrijft dat je je zo goed kon concentreren en dat je zo lief was vind ik echt super ;)
Ik ga het mijn dochter laten lezen, die weigert medicatie omdat ze vind dat ze als zichzelf ook moet kunnen functioneren. Maar ja, da's wel verrekte lastig en met medicijnen is ze zo lief en een stuk makkelijker in de omgang :o Echt knap van je dat je er zo eerlijk naar kan kijken!
Succes nog! +:)+

Dat heeft bij mij ook wel even geduurd hoor,
Ik heb altijd ontkend dat ik adhd-add zou hebben dus mij nooit laten testen.
op het mbo (Spw jeugdzorg) liep ik zo hard tegen mijzelf aan dat ik mij toen toch heb laten testen.
Nu ik een verantwoordelijke stage heb en het thuis niet lekker gaat zonder slik ik ze dus weer.

Mijn emotie flakt het trouwens ook af hoor, maar ik vind dat op stage niet zo heel erg.
Ik word wat minder snel boos op de jongeren :))
Maar met klerenkopen is het echt mega vervelend want dan vind ik gewoon niks waar ik enthousiast van word.
Als het goed is komt je emotie meer naar boven als je het langer slikt.

Ook mensen die net als mij zo aan het afvallen zijn?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:28

Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met Medikinet? (soort concerta alleen dan een ander merk, en het werkt 8 uur ipv 12. Het is ook methylfenidaat..)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:32

dwaallicht schreef:
Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met Medikinet? (soort concerta alleen dan een ander merk, en het werkt 8 uur ipv 12. Het is ook methylfenidaat..)

Slikt een vriendin van mij voor het weekend (hoeft ze niet eerder haar bed uit) en dat werkt gewoon het zelfde!
Ga ik binnenkort er ook bij krijgen

RoodZonnetje

Re: Het leed dat concerta slikken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:44

Ritalin, Concerta, Equasym etc. (en andere middelen die methylfenidaat bevatten) werken in principe allemaal hetzelfde, de werkingsduur is alleen anders :)

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:54

Zijn er nog meer mensen die Strattera gebruiken?Niet zo veel geloof ik,ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen na langer gebruik want zo veel is er nog niet eens over bekend geloof ik.
De artsen beginnen altijd met Ritalin om te zien hoe het en of het werkt en het is geloof ik beter vergoed in het ziekenfonds.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:08

Klopt! Ik moet idd ook bijbetalen elke maand voor mn concerta. Maar is het me wel waard

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:14

Heino schreef:
Ritalin, Concerta, Equasym etc. (en andere middelen die methylfenidaat bevatten) werken in principe allemaal hetzelfde, de werkingsduur is alleen anders :)

Dat zou je zeggen ja, maar ik word van een lage dosis concerta heel suffig/ongemotiveerd, terwijl ik het op dezelfde dosis ritalin wel goed doe.. alleen dan heb ik weer een zware rebound. Tussen echte ritalin van Novartis en merkloze ritalin schijnt ook nog verschil te zitten. En over medikinet lees ik tot nu toe vaak dat (voornamelijk) kinderen er agressief van worden.

Natuurlijk schrijven mensen voornamelijk hun slechte ervaringen op internet, dus ik ga onbevooroordeeld aan Medikinet beginnen. Maar in "merken" methylfenidaat schijnt wel degelijk een verschil te zitten.. (meer er over kun je vinden op het forum van Adhd Impuls)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:16

De hulpstoffen kunnen verschillen ja, maar de werkzame stof is toch echt hetzelfde :)
Maar kan wel zijn dat je er iets anders op reageert omdat het anders (gedoseerder) afgegeven wordt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:34

Met ritalin had mijn kind veel last van buikpijn, hoofdpijn en 2x daags een ontzettende rebound.
Daarna kreeg ze dezelfde dosering met een merkloze methylfenidaat, wat een stuk beter beviel maar dat bleef het nadeel houden dat het meerdere malen per dag ingenomen moest worden. Een half uurtje te laat en dat merkte je toch al goed.
Met beide bleef ze problemen houden met inslapen, en melatonine werkte daar ook niet voor.
Tegenwoordig krijgt ze op schooldagen Concerta 18 mg, lage dosering dus, overdag rustig en vrijwel geen rebound. Op dagen dat ze niet naar school gaat slikt ze niks en dat is goed te doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:35

Ik heb het ook een tijd geslikt en werd er echt dood van :+ Ik slik nu medicanet en dat helpt heel goed :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:46

Ik heb op een groep gewerkt met 11 jongens waarvan 3 kwart concerta/ritalin of strattera gebruikte.
De concerta werd bij ons als fijnst ervaren! Ook fijner voor ons, want niet de hele dag opletten of de jongens hun ritalin wel nemen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:05

Ik meld me ook als Concerta gebruikster ;)

Nu bijna 2 jaar en op zich heel erg tevreden. Ritalin vond ik veel fijner, als ik heel de dag kon pieken :D Maar dat lukt helaas niet.
Dat was dus teveel up & down en daar werd ik weer heel onrustig van.
Nu ben ik gelijkmatiger, maar de concentratie is wel minder als de piek van Ritalin.

De laatste 3 maanden echter lijkt het op veel dagen wel alsof ik niks geslikt heb :? Autorijden wordt dan gelijk een stuk minder en er komt voor mijn gevoel niks uit mijn handen omdat ik van alles een piep klein beetje doe :roll:

Heb nu naast de 54 mg ook de 18mg, maar heb niet het idee dat dat zoveel meer effect heeft. Als ik een 10 mg ritalinnetje erbij neem, verneem ik dat wel, maar daar mag ik er dan max 2 van per dag en dan heb ik weer het probleem van onthouden enzo... Gedoe allemaal eigenlijk he? ;)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:17

Even een vraag.: Als er ADHD/ADD vastgesteld is. Krijgt die persoon ook altijd medicatie er voor? Of is dat in het uiterste geval? of juist in meerendeel van het geval?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:11

Caye schreef:
Even een vraag.: Als er ADHD/ADD vastgesteld is. Krijgt die persoon ook altijd medicatie er voor? Of is dat in het uiterste geval? of juist in meerendeel van het geval?

Nee, je krijgt niet altijd medicatie. Daar kun je zelf voor kiezen. Veel mensen kiezen echter wel voor medicatie, omdat het gewoon echt een wereld van verschil kan maken. :)

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:38

MarChak schreef:
Met ritalin had mijn kind veel last van buikpijn, hoofdpijn en 2x daags een ontzettende rebound.
Daarna kreeg ze dezelfde dosering met een merkloze methylfenidaat, wat een stuk beter beviel maar dat bleef het nadeel houden dat het meerdere malen per dag ingenomen moest worden. Een half uurtje te laat en dat merkte je toch al goed.
Met beide bleef ze problemen houden met inslapen, en melatonine werkte daar ook niet voor.
Tegenwoordig krijgt ze op schooldagen Concerta 18 mg, lage dosering dus, overdag rustig en vrijwel geen rebound. Op dagen dat ze niet naar school gaat slikt ze niks en dat is goed te doen.

Ik heb heel lang voor het slapen ritalin geslikt.. dus overdag concerta en voor het slapen ritalin omdat ik niet kon slapen anders

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 08:54

Wat ik zo fijn vindt is dat Strattera 24 uur werkt,dus geen last rebound

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:37

ik heb trouwens ook veel medicatie uitgeprobeerd, weet al die namen niet maar strattera ook, zoiezo ritalin, concerta en nog wat dingen :=

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:46

ik ben aan de ritalin en ik vind het heeerrrrrrlllijk! Bijna geen rebound, kan me veel beter concentreren, ben veel rustiger, kan makkelijker gesprekken voeren etc! Ben idd wel ietsje vlakker, maar dat stoort me niet echt aangezien ik zonder wel HEEL erg up en down ben in mn humeur.
Ben nu sinds de zomer aan de ritalin, en waar ik vorige jaren van de 10 vakken steeds maar 3 haalde, heb ik nu van de 7 vakken die ik gehad heb maar 1 onvoldoende staan en die mag ik nog herkansen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:35

heel herkenbaar allemaal!
Ik ben vorig jaar gediagnosticeerd met adhd, op mn 25e. Had ik het maar eerder geweten want met medicatie ging er een wereld voor me open!
Begonnen met ritalin, heeeeeeerlijk die pieken maar enorm veel last van rebound en vanwege de hoge dosering die ik nodig heb (werkte maar 2 uurtjes, zat op 70 mg per dag aan het einde) kreeg ik wel veel bijwerkingen zoals enorm droge mond.
Overgegaan op concerta en ik mis hierbij zeker de ritalinpieken maar een gelijkmatig effect gedurende de dag heeft ook veel voordelen. De rebound met ritalin was echt te heftig elke keer, die achtbaan word je ook niet gelukkig van. Ik ben zoveel makkelijker in de omgang nu, veel minder snel gefrustreerd vooral en natuurlijk minder last van alle prikkels om me heen :D Ik ben er echt heeeeel blij mee (slik 54 mg) en ben niet van plan om er ooit mee te stoppen.
Wat betreft emoties afvlakken, het enige wat bij mij geremd wordt is dus mijn mate van frustratie. Zonder medicatie kan ik me echt aan alles en iedereen ergeren en met medicatie heb ik dit nauwelijks meer. Verder geen afvlakking van emoties, sterker nog, ik wordt juist vrolijker van medicatie (of eigenlijk word ik gewoon chago zonder medicatie) omdat alles zoveel makkelijker gaat.
Het enige wat minder goed gaat met medicatie is autorijden en winkelen. Autorijden omdat ik dit superleuk vind en mn hyperfocus erbij kan gebruiken. Met medicatie zie ik echter niet meer alles al kilometers van tevoren aankomen en kan ook niet 1000 auto's tegelijk in de gaten houden, wat zonder medicatie wel ging. Dat is wel een beetje wennen voor me maar het voordeel is wederom dat ik rustiger ben. Winkelen kan ik beter doordat ik de mensen om me heen beter kan hebben maar het scannen van producten gaat zooooooooveel trager... ik ben gewend dat ik ergens langs een schap kan lopen in normaal tempo, en alsnog elk product te kunnen zien. En dat gaat nu ook een stuk trager!
Maar de voordelen wegen veel zwaarder dan die paar kleine nadeeltjes.
Wel erg jammer dat ik elke maand 80 euro extra kwijt ben aan mn concerta en melatonine...

TS, je zegt in je openingspost dat je er zo'n zombie van wordt en dat effect moet verminderen na verloop van tijd, maar krijg je dan niet 'gewoon' een te hoge dosering? Ik ben nooit een zombie ofzo geweest maar heb vanaf pilletje nr 1 alleen maar positieve effecten gehad ervan. Maar ik geloof dat ik vrij ongevoelig voor medicatie ben (niet alleen adhd medicatie) dus misschien ben ik wel een 'uitzondering'? Maar ik heb vaker gehoord dat je te suf kan worden als de dosering te hoog is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:08

Caye schreef:

De meeste mensen krijgen wel medicatie (tenminste, als je dat zelf wilt natuurlijk) omdat het de voorkeursbehandeling is en het zonder medicatie erg lastig onder controle te krijgen en houden is.
Ik heb momenteel geen medicatie omdat ik overdoseringen Concerta kreeg waar ik niet echt gelukkig van werd (lees: enorm agressief, rare tics, opgejaagd gevoel etc.). Ik behoor blijkbaar helaas tot de kleine groep waarbij methylfenidaat niet aanslaat... Heb ook dexamfetamine geprobeerd maar hielp ook niet. Ik wil eigk wel weer aan de medicatie want zonder gaat ook niet erg goed..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:59

Zwerte schreef:
heel herkenbaar allemaal!

Wat betreft emoties afvlakken, het enige wat bij mij geremd wordt is dus mijn mate van frustratie. Zonder medicatie kan ik me echt aan alles en iedereen ergeren en met medicatie heb ik dit nauwelijks meer. Verder geen afvlakking van emoties, sterker nog, ik wordt juist vrolijker van medicatie (of eigenlijk word ik gewoon chago zonder medicatie) omdat alles zoveel makkelijker gaat.

Ja!! Soms vergeet ik gewoon hoe gefrustreerd ik kon zijn... :o en hoe onaardig en snauwerig ik kon doen tegen man en ouders :o Want owee als je me "stoorde" midden op de dag met een vraag! :roll: nou, dan had je de poppen aan het dansen! }:)
Nu sta ik stil, haal diep adem, glimlach en beantwoord de vraag :D Op goede dagen dus, want concentreren is nog steeds moeilijk en wanneer het "verstoord" wordt, raak ik nog steeds van slag. Ik heb het geluid van mijn telefoon ook vrijwel altijd uitstaan, dan maar terugbellem op mijn eigen kosten ;)

Citaat:
Het enige wat minder goed gaat met medicatie is autorijden en winkelen. Autorijden omdat ik dit superleuk vind en mn hyperfocus erbij kan gebruiken. Met medicatie zie ik echter niet meer alles al kilometers van tevoren aankomen en kan ook niet 1000 auto's tegelijk in de gaten houden, wat zonder medicatie wel ging. Dat is wel een beetje wennen voor me maar het voordeel is wederom dat ik rustiger ben. Winkelen kan ik beter doordat ik de mensen om me heen beter kan hebben maar het scannen van producten gaat zooooooooveel trager... ik ben gewend dat ik ergens langs een schap kan lopen in normaal tempo, en alsnog elk product te kunnen zien. En dat gaat nu ook een stuk trager!
Maar de voordelen wegen veel zwaarder dan die paar kleine nadeeltjes.
Wel erg jammer dat ik elke maand 80 euro extra kwijt ben aan mn concerta en melatonine...

Zo grappig! Bij mij dus net andersom! Ik kan nu beter autorijden, vooral overdag. Ik rij nog steeds graag in het donker omdat er dan zoveel minder afleiding is.
Zonder concerta reed ik met regelmaat (bijna) van de weg af of de verkeerde kant uit, of voorbij de afslag die ik nou juist hebben moest. Nu gaat dat allemaal makkelijker :j

Wat je zegt met winkelen, wat ik juist heb, doordat ik nu "alles zie" (wat nog steeds zoveel minder is als niet-adhd'ers) kan ik dus geen beslissingen nemen? Eerder deed ik maar wat, pakte ik maar wat, was heel radicaal in beslissingen en nu kan ik zolang twijvelen dat we op het laatst dan maar gewoon brood eten :+

@Zombie voelen: de eerste keer dat ik de diagnose kreeg en ritalin slikte had ik dat ook vreselijk!! Maar, blijkt achteraf, dat kwam omdat ik gelijk 20mg per keer voorgeschreven kreeg!

Jaren later, weer bij de GGZ, uiteindelijk weer de diagnose, toch uit wanhoop weer rtitalin, verteld van mijn eerste ervaring en toen heeft de doc me eerst 5 mg laten nemen, en dat opgebouwd.

Man, als ik terug denk aan die eerste weken ritalin... wat een heerlijkheid! Alles voelde als slow-motion aan! <3

@Heino, wat vreselijk balen dat het bij jou niet wil met de medicatie!! Sterkte!