In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:20

Helemaal mee eens. Ik werk totaal niet in de zorg, maar dat vond ik toch echt te ver gaan...

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:24

Lijkt me best een angstige situatie als je hulp verwacht en die komt niet.
Ik zou juist ook aangeven niet meer met haar te willen werken. Als niemand meer met haar wil zullen ze wel serieus met het probleem om moeten gaan.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:25

Nouja, ik dus wel.. en ben dus laatst overgeplaatst naar een rustigere groep door mijn leidinggevende omdat ik op een groep van 4 pubers met een verstandelijke handicap met agressie stond maar ik raakte overspannen van al die escalatie's
(door de weinige clienten ook een kleine formatie, maar sinds ik overgeplaatst ben, word daar nu ook wat aangedaan, want je kan niet alleen staan met die risico's) maar mijn leidinggevende heeft mij overgeplaatst, vond ik erg netjes, heb het nu naar mijn zin :D
Maar daar houden ze (naar mijn idee) dus geen rekening met het personeel.. mensen in de ziektewet door wat voor reden dan ook (fysiek of mentale schade), heb je niks aan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:41

Mijn hemel, heb niet alles gelezen...wel je OP.
Maar in wat voor onprofessionele ongeorganiseerde toko werk jij??

Punt 1. aangifte doen.
Punt 2. CFB training afdwingen
Punt 3. vakbond inschakelen
Punt 4. alarmsysteem eisen
Als punt 1 t/m 4 niet geaccepteerd worden, ontslag nemen.

Godsamme zeg, ik werk als crisisinterventor dus agressie is mij absoluut niet onbekend.
Ik ken m'n grepen en klemmen, maar ondanks dat gaat er nog wel eens wat mis... dan kan ik nog alarm drukken.
En in dit soort gevallen wordt er in principe altijd aangifte gedaan.

*gaat nu even rustig bijlezen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:24

De reactie van mijn leidinggevende vond ik ook wat nonchalant, maar ik begrijp het wel. Er zijn al externe bureaus op het team gezet dus meer kan ze ook niet voor me doen. Wel moeten er betere alarmsystemen komen, daar ben ik het mee eens. Dit zal ik voorstellen.

De hoofdpijn is echt zo rot, je kunt niks fatsoenlijk doen zonder pijn te hebben :S

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:25

Natuurlijk kan ze er wel meer aan doen. Als ze niets met je klacht doet, lijkt het of het voorval nooit gebeurd is. Ze moet er op zijn minst een melding van maken. Hoe meer klachten, hoe eerder men geneigd is die collega aan de kant te zetten...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:26

Waarbij ik nog vergeet te zeggen dat ik hoop dat je hoofdpijn snel af mag zakken hoor. Ben je al bij de dokter geweest?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:33

Oh wat erg zeg! Vooral je zin dat het normaal is om in elkaar geslagen te worden. Dat is nooit normaal. Daarnaast dat je collega niet te hulp is geschoten, vooral in het werken met deze mensen moet je op je collega's kunnen vertrouwen.
Met je hoofdpijn kan ik je niet helpen. Wel zou ik een gesprek met je leidinggevende aangaan en daarin de al gezegde punten aanhalen van Kanelly. Dus VIMmelding, aangifte doen, niet meer 1 op 1 met betreffende persoon werken. Eigen veiligheid gaat boven alles ook als dat separeer betekent.
Nu weet ik dat het in de vgz anders werkt dan in de psychiatrie waar erg veel aandacht hieraan besteed wordt (melden, agressiehanteringscursus, alarmsystemen waarbij binnen een minuut hulp ter plaatse is). Natuurlijk zijn er uitzonderingen en incidenten, maar dit bij jou lijkt meer regel dan uitzondering.
En is er niemand die boven jouw leidinggevende staat of een vertrouwenspersoon binnen de instelling?
Succes en niet meer 1 op 1 met deze persoon gaan werken, dan maar 2 op 1 of naar buiten sturen/separeren/medicatie.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:36

Wat een nare collega heb jij zeg.... Jeetje.... Zou hier maar eens een goed gesprek over hebben met je leidinggevende. Dit had nog veel erger af kunnen lopen en dan had zij lekker staan teuten verderop 'oh dacht dat er niks was'. Kom op hé. :n

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:40

Petite schreef:
Bedankt voor de lieve reacties :)

Het is normaal daar om geslagen te worden, gebeurd bij elke collega, dus ja ook bij mij. Daarom als er geroepen wordt kom je GELIJK naar diegene toe is de afspraak, normaal gebeurt dat ook maar deze collega lapt alle regels aan haar laars. Iedereen heeft problemen met haar, ik ook, maar ik had niet verwacht dat ze hiertoe in staat zou zijn..

Klacht heb ik al ingediend bij de leidinggevende, ik moest het nog maar een keer met de collega over hebben en dan haar weer bellen om te vertellen hoe het gegaan is. Plus ik moet naar de dokter van haar voor de hoofdpijn.

Ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt dat ik niet gered ben of zelf iemand niet heb gered. Gister had een andere client met beide handen mijn haren vast en trok er heel hard aan, als toen die collega niet gelijk kwam was ik een paar plukken haar kwijt geweest.

Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij.. Daarbij ligt heel het team op zijn kop; er is een extern bureau op gezet. En de andere persoonlijk begeleider net als haar heeft gezegd; of zij eruit of ik eruit.. Dus nu vinden er allerlei gesprekken plaats en adh daarvan worden er mensen overgeplaatst, hoogwaarschijnlijk dus ook die collega die mij niet kwam helpen.

Klinkt als een gezellige boel daar :(:)
Helaas kan ik je niet van je hoofdpijn helpen :(:)

Maar wel wou ik zeggen ondanks dat de client verstandelijk/ psychisch beperkt is, is dit geen NORMAAL gedrag, ook al zijn we dat zo.. omdat hij het bij iedereen doet en dat nou eenmaal bij die client hoort.

Op dit moment volg ik een agressie training voor clienten met een beperking ( werk ook in gehandicaptenzorg) Nu les 1 al handige tips gehad, weet niet of dat bij jullie ook mogelijk is hiervoor een curses te volgen?

Belachelijk hoe jou collega reageerde, hoop van harte dat ze haar eruit schopen _-:(

Enne dat jij niet met haar wil werken lijkt me volkomen logisch, geef dit aan, ondanks dat er al 2 collega's zijn die dit hebben aangeven, jij hoeft hier niet de dupe van te zijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:44

Een melding over de client is al gedaan hoor, hierin heb ik ook aangegeven dat collega niet te hulp is geschoten en dat ik dit wel belangrijk vindt. Dit moet ook ondertekent worden door de leidinggevende. Ik neem nog maar een paracetamol.

Edit: Volgende maand heb ik als het goed is mijn diploma maatschappelijk werker (HBO) dus dan ga ik direct solliciteren naar baan passend bij opleiding en hopelijk ben ik snel weg daar.. Cursus omgaan met agressie zou ik wel graag willen ja, maar weet niet of dit op korte termijn voor mijn vertrek nog mogelijk is.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:48

ik verneem hieruit dat je nog leerling bent??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:50

Nee ik ben geen leerling, alle stages heb ik allang afgesloten. Dit is een MBO niveau 3 baan en mag je doen als je vierdejaars HBO SPH of MWD bent. :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:51

Oke, zo.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:59

Petite schreef:
Een melding over de client is al gedaan hoor, hierin heb ik ook aangegeven dat collega niet te hulp is geschoten en dat ik dit wel belangrijk vindt. Dit moet ook ondertekent worden door de leidinggevende. Ik neem nog maar een paracetamol.

Edit: Volgende maand heb ik als het goed is mijn diploma maatschappelijk werker (HBO) dus dan ga ik direct solliciteren naar baan passend bij opleiding en hopelijk ben ik snel weg daar.. Cursus omgaan met agressie zou ik wel graag willen ja, maar weet niet of dit op korte termijn voor mijn vertrek nog mogelijk is.

Hoop het voor je, het zo handig, alleen ik heb redelijk lang moeten wachten maar was als 1 van de laatste van de locatie aan de beurt, en het bestaat uit 4 dagdelen, elke maand 1tje, dus kan denk ik bou niet meer als je snel weggaat, hopelijk op je nieuwe werk :D

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:00

Werk zelf al jaren in de zorgsector maar heb nog nooit meegemaakt dat het normaal is om geslagen te worden. Dat is niet normaal en mag ook nooit normaal gevonden worden. Deze client weet heel goed waar die mee bezig is anders vraagt hij niet of je al bang voor hem bent. Dit is een machtspelletje! Hij weet dat tie de isoleer niet meer in hoeft dus dat heeft tie goed voor elkaar. Eigen veiligheid gaat voor ten alle tijde.! :(

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:00

Kanelly schreef:
Mijn hemel, heb niet alles gelezen...wel je OP.
Maar in wat voor onprofessionele ongeorganiseerde toko werk jij??

Punt 1. aangifte doen.
Punt 2. CFB training afdwingen
Punt 3. vakbond inschakelen
Punt 4. alarmsysteem eisen
Als punt 1 t/m 4 niet geaccepteerd worden, ontslag nemen.
:=

Dat dus!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:29

tinkert schreef:
Werk zelf al jaren in de zorgsector maar heb nog nooit meegemaakt dat het normaal is om geslagen te worden. Dat is niet normaal en mag ook nooit normaal gevonden worden. Deze client weet heel goed waar die mee bezig is anders vraagt hij niet of je al bang voor hem bent. Dit is een machtspelletje! Hij weet dat tie de isoleer niet meer in hoeft dus dat heeft tie goed voor elkaar. Eigen veiligheid gaat voor ten alle tijde.! :(

Het word ook vaak 'normaal gedrag' van de client genoemd.. maar het is 'bekend gedrag' en dat is wat anders dan normaal.
Net zoals ze zeggen; het hoort bij het werk.. nee dat hoort het niet, onze taak/functie is om het te voorkomen dat dit gebeurt.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:37

(Heb nu alleen de beginpost gelezen)

Jemig, en dat mens deed niks? Die collega van je? Wat een achterlijk mens zeg, voor t zelfde geld beland je in t ziekenhuis!
Daar zou ik iig over naar je baas gaan of iets, want dat is echt niet normaal hoor.

Maar je bent dus vaker geslagen door die vent? Wordt dat normaal gevonden daar?
Die zou je zo vastgebonden in een inrichting moeten gooien :=

Ik vind dit echt te gek voor woorden hoor, dat dit gewoon maar moet kunnen allemaal??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:38

Ik merk toch een 'softe' ondertoon in je berichten, verder no offence TS, dat is vrij algemeen in de VG sector.
Agressie is nooit normaal, je kan het over het algemeen verklaren, maar het is nooit normaal.
Helaas zie je nog maar al te vaak dat er gezegd wordt 'ach ja, het hoort erbij'.
Ik werk met alle doelgroepen (forensische psychatrie, (jeugd)justitie, vg sector etc.) en het blijft die VG sector die zo'n houding heeft.
De overige takken staan er gelukkig al stukken harder en zakelijker tegenover.
Aangifte doen gebeurd in de Vgsector nog veel te weinig, alles wordt maar onder de mantel der liefde en begrip bedekt.
Kom op zeg, ze mogen dan een beperking hebben maar het kan ook te ver gaan.
Ik word hier zo moe van, vooral de VG sector zit vol met onprofessioneel en incompetent personeel (je collega's... 5 minuten!!! looptijd als je alarm drukt?? dat moet hooguit 1 minuut zijn, rennen ze maar een pasje harder).
Het is hoog tijd dat er eens wat meer mensen op hun strepen gaan staan.

Ik ken je situatie hoor, heb ook op zo'n instelling gewerkt.
Lichamelijk letsel was 'normaal' (zelfs fracturen), ik heb er veel van geleerd en ook mijn ontslag genomen.
Het is allemaal niet normaal.

Oké, ik heb soms ook dingen waar ik minder blij mee ben, dan zeg ik ook wel 'risico van het vak', maar als het structureel blijft is er toch iets goed mis.

Ben je trouwens voor je afstuderen ook nog afhankelijk van deze instelling?
Zo nee, bond inschakelen en vertrekken. En doen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:41

Ik zou toch een gesprekje met de Arbo ofzo houden. Want jij hoort niet in een werksituatie te werken waarin slaan normaal is. Net als Kanelly kan het soms gebeuren dat dingen onverwacht uit de hand lopen, dat er een extreme situatie is, maar dat moeten uitzonderingen blijven. Als het geen uitzondering is, doet de organisatie iets verkeerd.

En de enige manier om daar wat aan te veranderen is het NIET te pikken. LAAT de boel maar in elkaar donderen, want het is nodig blijkbaar.

(Oftewel: hetzelfde als Kanelly maar dan in andere woorden.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:44

Ik vind je slap, door slap te reageren.

Zeg gewoon dat het niet kan tegen die domme collega, dat ze je niet hielp toen je om hulp riep, maak er werk van en klaag bij je leidinggevende over dat er niet is bijgesprongen toen het nodig was.

Je kan beter niet meer op die gek gaan oppassen, laat het over aan sterkere en meer ervaren collega over die meer overwicht heeft op die gek.

Sorry voor mijn reactie, maar ik vind het gewoon erg raar van hoe je collega reageert en dat je dat maar pikt, hij had je wel dood kunnen slaan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:45

Als ik ontslag neem dan heb ik geen inkomen meer en kan ik de huur en auto niet betalen. Dat is voor mijzelf niet erg verstandig.

En wat nou als ik aangifte doe tegen de client, wat zou er dan gebeuren?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:46

kan je niet overgeplaatst worden naar een andere groep??

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:46

Nou zeg...de mond viel me open toen ik jouw verhaal las. Hoe kan dit gebeuren? In de zorg en vooral in zo'n setting moet je 110% op je collega kunnen vertrouwen. Je collega snapt toch wel dat als je om haar 'schreeuwt' dat ze direct moet komen?? Ik vind dit echt niet kunnen hoor!! Niet dat jij er wat aan kan doen, maar ik vind dit gewoon asociaal. Ook dat je niet kunt reflecteren op de situatie en dat het gesprek niet met je aangaat. En een slechte reactie van je leidinggevende.

Erg vervelend voor jou, dit is niet 'normaal' hoor dat ze je gewoon kunnen slaan!

Is er niet een collega, die je vertrouwd en waar je samen mee hoger op kunt?

Sterkte met je hoofdpijn!!!