Wat wil men weten over eten/afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:35

Waarom kan je een middel als Thyrax oid niet toepassen als dieetmiddel?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:48

Vjestagirl schreef:
Hoe voorkom je dat je de godganse dag aan eten denkt? Ik heb net nog gegeten, en ik zit me nu al weer te bedenken wat er nog in de kast ligt, wat ik vanavond ga eten, hoelang ik nog moet wachten, of ik daarna nog een toetjes mag etc etc etc. Hoe voorkom je dat?

Dit zou ik inderdaad ook wel graag willen weten. Vaak word gezegd dat als je vol bent, je niet aan eten denkt of er behoefte aan hebt. Helaas gaat dat ook voor mij niet op, ik heb áltijd zin in eten, zelfs als ik stamp en stampvol zit (en ja, dat voel ik wel degelijk. Heb net gegeten, eigenlijk alweer te veel, maar als ik dan nu denk aan lekkere toetjes...... Oeh!)

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:50

Dieten betekent niet altijd honger. Dit is bijvoorbeeld een voorbeeld menusuggestie wat ik voor iemand die wat kg kwijt wil toepas;

Menusuggestie 1.

Ontbijt
2 sneetjes volkorenbrood besmeerd met (dieet) halvarine
1 portie zoet beleg
1 portie kaas 20+/30+
1 beker koffie/thee

In de loop van de ochtend
1 portie fruit
2 koppen koffie/ thee

Lunch
3 sneetjes volkorebrood besmeerd met (dieet) halvarine
1x beleg 30+/20+ kaas
2x mager vleesbeleg
2 glazen water/ 2 koppen thee

In de loop van de middag
1 schaaltje (magere) yoghurt of kwark
1 beker koffie/thee/water

Avondmaaltijd
1 portie mager vlees
1 eetlepel bereidingsvet
4 opscheplepels gekookte groenten
3 opscheplepels gekookte aardappelen/rijst/pasta

In de loop van de avond
1 stuk fruit
1-2 glazen water/light frisdrank

Wat betreft een zuivelintolereantie (vraag me af of het koemelkeiwit of lactose intolerantie is) zou ik zoet beleg aanraden maar dan wel jam, honing, vruchtenhagel en niet de chocolade dingen. Als vervanging zou je bijvoorbeel sojamelk/yoghurt kunnen proberen.

yoghurt of andere zuivel kan heel vullend werken als tussendoortje door de verzadigende werking van eiwitten. Het wordt wel steeds lastiger alle vragen te beantwoorden, komt toch aardig wat respons :-)

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:51

Voorkomen dat je aan eten denkt: Naast een gestructureerd eetpatroon ook afleiding zoeken, zorgen dat je bezig bent met iets. Verveling is de nummer een voor eten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:54

God lekker topic dit, zit net nigella lawson te kijken, aflevering met alle mogelijke baksels gemaakt met chocolade :=....

Dat menu voor mensen die niet van die konijnen zijn, lijkt mij ook wel interessant :j.

Kun je ook een dieet samenstellen met gewone voedingswaren, dus niet al die light-meuk? Natuurlijk is het logisch om aan het light spul te gaan, maar doorgaans is dat nog niet echt heel erg lekker. Dat maakt ook dat het minder goed vol te houden is, je mag namelijk de 'echte' dingen niet.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 21-03-10 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:54

Wat betreft het atkins dieet:

Het principe is; geen koolhydraten wel eiwitten en vetten zodat je eerder vetten gaat verbranden omdat deze als energiebron werken. De eiwitten geven een verzadigend gevoel waardoor je minder trek hebt (dit principe lijkt ook op het dr. Frank dieet) Het atkins dieet kan werken. Echter is het daarna zaak om weer over te stappen op normale gezonde voeding en daar gaan de meeste mensen de mist in. Eigenlijk zou je dan juist een dietist moeten raadplegen.

Ik pleit daarom meer voor gezond afvallen, dit gaat wel langzamer, maar heeft wel meer resultaat op lange termijn omdat het eenvoudiger is over te stappen naar gezonde voeding.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:55

donnieYy schreef:
Voorkomen dat je aan eten denkt: Naast een gestructureerd eetpatroon ook afleiding zoeken, zorgen dat je bezig bent met iets. Verveling is de nummer een voor eten.

Ik werk hele dagen, als k niet werk dan studeer ik of ben k bezig met mijn paard. en ik denk toch echt de godganse dag aan eten..

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:57

Bedankt voor je antwoord! Aan je menu te zien, kan brood dus duidelijk wel. Dat is fijn om te horen :)

@Vjestagirl: hier hetzelfde. lijkt bij mij redelijk veel op een obsessie. :=

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:59

Ik heb het eigenlijk alleen niet als ik bij m'n paard ben, voor de rest denk ik er ook de hele dag aan :j. Heb net trouwens braaf paëlla gegeten en ondanks dat ik vol zit en m'n bord niet leeg heb, zit ik nu ook aan allerlei slechts te denken :=

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:03

Energiebeperkt dieet

Ontbijt: 1 Schaaltje yoghurt
4 Eetlepels muesli
2 Glazen water/thee

In de loop van de ochtend: 2 Koppen koffie
1 Bruine boterham
1 portie zoet/hartig beleg

Lunch: 3 Sneden bruin brood
(proberen te besmeren met smeerproduct)
1 Portie kaas
2 Porties hartig beleg
1 Portie groente (op brood)
2 Koppen koffie/thee/water

In de loop van de middag: 2 Koppen thee
2 Stuks fruit
1 Beker drinkbouillon

Avondeten: 1 Portie vlees of vervanging
1 Eetlepel bereidingsvet
1 Juslepel jus of saus
4 Opscheplepels groente
3 Opscheplepels aardappelen of vervanging
2 Glazen water

In de loop van de avond: 2 Koppen thee/bronwater
1 Handje gemengde noten
En: 1435

voor de mensen die niet van de light 'meuk'houden

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:07

Jeetje, een energiebeperkend menu wat mij niet het idee geeft dat ik honger moet lijden!! Ontbijt leek me wat weinig, maar je hebt dan een boterham als tussendoortje. Ik krijg gewoon zin om met mijn eetpatroon aan de gang te gaan, want blijkbaar mankeert er meer aan dan ik altijd dacht....

Nog 1 vraag, wat zijn nou precies de magere vleeswaren? Ham begrijp ik, en dat salami het niet is begrijp ik ook, maar verder?

donnieYy

Re: Wat wil men weten over eten/afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:11

Magere vleeswaren: filet americain, achterham, kip of kalkoenfilet, kiprollade, fricandeau, rosbief, casselerib, rookvlees, pastrami, cornedbeef

En energiebeperkt is natuurlijk alleen voor mensen die te zwaar zijn. Wie dat niet is kan dus nog meer eten :-P en wel 600 kcal meer

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:12

Dat lijstje ga ik overschrijven, dank je wel! En wat betreft dat dieet: ik zit sinds enkele weken op een bmi van 24,8, dus er mag van mij wel iets af :o Een beetje speelruimte hebben is ook wel fijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:13

:D Wat bedoel je met groente op brood, een wortel op je brood leggen ofzo? Ik vind trouwens dat je best nog veel aardappels mag/moet eten (ben niet zo'n aardappel fan, gekookt al helemaal niet, eet er hooguit 2 ;) )

Maar dan mag je dus de hele dag alleen maar aan de thee, mag er helemaal niets anders? Kijk want dat is voor een dagje of een week wel vol te houden, maar geen maanden/jarenlang. Ik drink vooral sap, limonade en melk (ook wel thee, maar dan met melk en suiker :=). Dat bedoel ik dus ook een beetje met een dieet zonder light-meuk, oftewel, met 'gewone' producten. Dus niet dat je dan nooit meer frisdrank/sap/snoep/boter/kaas/vleeswaren etc. mag eten.
In mijn geval eet ik dus weinig aardappelen (wel veel pasta), geen toetjes, weinig vlees, doorgaans wel vrij aardig wat groente (geen rauwkost). Ik ontbijt ook altijd braaf met een kom cornflakes, lunch is wel eens een puntje, dat doe ik niet altijd, soms komt het er niet van, dat heb ik met avondeten ook (ik eet ook altijd laat -na 19.00-, hou er niet van om al heel vroeg te eten).

*Ik ben trouwens niet aan het dieten nu, dit is gewoon mijn eetpatroon waar ik me doorgaans prettig bij voel en waar ik wel bij afval, maar dat snaaien gaat bij mij altijd zo fout :=*

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:35

Natuurlijk mag je nog sap, frisdrank (melk is helemaal geen punt) alleen zorg dat je frisdrank en sap niet de hele dag door drinkt. Het energiebeperkt dieet is nou eenmaal zo als voorbeeld gemaakt, maar varieren is juist heel belangrijk!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:36

Oooh, ok. Ik dacht dat je dan dus veroordeeld zou zijn aan enkel thee drinken :=

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:36

's Ochtends voordat ik naar m'n werk ga krijg ik geen hap door m'n keel en ontbijt ik dus niet. Ik weet dat dit niet goed is en dat afvallen makkelijker gaat als ik het wel zou doen, maar ik ga echt kokhalzen. Zo rond tien uur 's ochtends eet ik op m'n werk zo'n meeneem verpakte ontbijtkoek. Is dit een redelijk alternatief of is het beter voor een ander alternatief te kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:38

Volgens mij sla je best wel wat vragen over, dat is best jammer..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:41

Ik lust geen vleeswaren en kaas. Jam gaat er nou ook niet echt in en het voornaamste dat ik op brood eet is pure hagelslag.

Heb je hiervoor misschien suggesties?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:44

@wildwings, het zijn ook nogal wat vragen ;), kan me voorstellen dat ze niet alles zo in 1 keer kan beantwoorden, of ze heeft eroverheen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:46

hyppolyte schreef:
@wildwings, het zijn ook nogal wat vragen ;), kan me voorstellen dat ze niet alles zo in 1 keer kan beantwoorden, of ze heeft eroverheen gelezen.

Snap ik, maar ik vind het jammer dat vragen die later gesteld worden eerder beantwoord worden. En natuurlijk kan ze eroverheen gelezen hebben, dat is waarom ik het ook zeg.. ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:46

Wat ik lastig vind is dat ieder wat anders zegt over wat nou gezond is en wat niet. BIjvoorbeeld inderdaad met fruit, dat banaan ook een dikmaker is en dat sinaasappel ook 'zwaar' fruit is.
Wat ik me afvraag: Spa fruit, Crystal Clear en Limonade, hoe 'goed' of 'slecht' is dit nou daadwerkelijk? Valt dit dus ook onder frisdrank.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:47

Als ik jou voorbeelden zie eet ik veel te weinig, en dat ga ik ook niet op krijgen ...
En ik drink ook te weinig, dit is vast ook de oorzaak dat ik niet veel afval :P

Mijn eetpatroon is meestal,

in de 1e koffiepauze n kop thee of ranja,
tussen de middag 2 boterhammen en een koekje,
tussen de middag weer n kop thee of ranja,

savonds een heel klein beetje, in de trant van kopje soep, broodje, of n klein beetje avondeten ..

en dan soms om 8 uur nog n koekje, bij de thee..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:49

Georgette schreef:
's Ochtends voordat ik naar m'n werk ga krijg ik geen hap door m'n keel en ontbijt ik dus niet. Ik weet dat dit niet goed is en dat afvallen makkelijker gaat als ik het wel zou doen, maar ik ga echt kokhalzen. Zo rond tien uur 's ochtends eet ik op m'n werk zo'n meeneem verpakte ontbijtkoek. Is dit een redelijk alternatief of is het beter voor een ander alternatief te kiezen?

oké het heeft niks met afvallen te maken en is ook echt niet gezond misschien maar ik kon vroeger ook nooit ontbijten en heb leren ontbijten met stroopwafels.
Ik had altijd vroeg school en kon niks eten maar was dan ook het eerste uur moe enzo. Dus at ik 's ochtends op de fiets naar school een stroopwafel, begonnen als ik het eerste uur toetsen had. Op die manier had ikt och wat binnen en startte snel op. Later stroopwafel op brood en nu eet ik gewoon brood 's ochtends.

of hele lichte dingen misschien zoals rijstewafels? misschien dat je daarvan beroerd wordt?! al geprobeerd?

@flynn: daar hou je het toch niet op vol? :oo

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:10

Wat zijn nou echt goede tussendoortjes?
gezond ontbijten/lunchen/dineren snap ik. bij mij gaat het altijd fout bij de tussendoortjes, rond een uurtje of 11, 3 of 4 en half 9 's avonds. dan gaat er iets aan mij knagen dat mij vertelt dat ik iets moet eten, en dan ga ik op zoek naar iets gezonds, maar zwicht meestal voor iets lekkers... (chocola op nr 1 natuurlijk!)

Dus wat zou ik nou kunnen nemen als gezonde tussendoortjes?
Mag bijvoorbeeld een muslireep? (zo ja welke dan? aangezien er zo veel variaties zijn!) of een koekje, of een paar dropjes, of een pakje crackers met kruiden erop?