wie herkent dit (gestopt met medicatie....angst)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 07:28

het is niet de bedoeling om er iets voor te slikken..

Ik heb trouwens net ook van een paardenvriendin van mij gehoord dat je met hardlopen ook een soort stofje aan maakt wat ook in een anti-depressie middel zit...

rossebol

Re: wie herkent dit (gestopt met medicatie....angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:54

Door te sporten maak je een stofje aan in je hersenen ja dat heet serotonine

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:50

oke wist ik niet..dat wordt flink sporten :9

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:53

Ik ben ook gaan minderen met antidepressiva kreeg dat ook.
Niet in de vorm van dood gaan ed, maar wel inneens angst voor van alles en nogwat.
En dan de meest onzinnige dingen. }:0

Bij mij ging het afbouwen écht heel langzaam, ík denk dat je er doorheen moet.
Bij mij is het nu ook weer weg gelukkig.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 07:56

oke bedankt. Binnen hoeveel weken, maanden had jij er geen last meer van?

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:17

ik herken dit wel. ik had anti-depressiva, mede vanwege veel last van paniekaanvallen. Het afbouwenvan de anti-depressiva heb ik erg lang over gedaan.. De paniekaanvallen zijn niet helemaal weg, maar wel heel veel minder dan in het begin. Het lijkt me slim als je toch nog begeleiding neemt van een psycholoog of een haptonoom. Die laatste heb ik een tijd begeleiding van gehad en dat hielp heel erg veel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:01

sweetwendy schreef:
oke bedankt. Binnen hoeveel weken, maanden had jij er geen last meer van?

Pfff dat durf ik niet te zeggen. Ik heb niet zo bijster veel meegekregen van die periode. :o
Wat ik wel weet is dat ik er stapelgek van werd, overal bang voor zijn en onzeker en weet ik het allemaal.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:34

Als je wilt stoppen met deze pillen gaat daar echt heeeeeel veel tijd over! Stop nooit binnen een jaar met de pillen want dan herval je gelijk terug in angstaanvallen. Als 2 pillen bijvoorbeeld 100% is dan moet je de pillen verdelen in 4 stukken per pil. Dus: 2 pillen zijn 8 deeltjes. Je schakelt nu over op 7 deeltjes. Dit hou je minstens een jaar vol om je lichaam te laten aanpassen (in het begin kan je nog aanvallen krijgen maar deze zullen minder erg zijn). Als je na een jaar merkt dat je geen angsten meer hebt, ga je over naar 6 deeltjes. Dit hou je weer minstens een jaar vol tot je geen aanvallen meer hebt. Dan ga je over op 5 deeltjes en na een jaar ga je over naar 4 deeltjes met telkens een jaar tussen.
HEEL BELANGRIJK is dat als je voelt dat het niet goed gaat, je niet bang mag zijn om terug een deeltje meer te nemen en nog even te wachten voor je mindert!

Zoek ook een sport (zwemmen, lopen, wandelen, fitness, ...).
Elke antidepressieva pil is anders dus kan je best met een huisarts een schema maken om jou pillen af te bouwen.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:48

ja het lijkt me heel slim om er hulp bij te nemen, want het is wat dat betreft echt rotzooi. En sporten helpt inderdaad goed. Maakt serotonine aan wat je nodig hebt om een blij gevoel te krijgen om het zo maar te zeggen.
Zoals ik al zei heb ik er erg lang over gedaan om er vanaf te komen, maar dan is de kans op terugval ook een stuk kleiner

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 08:08

ik heb het binnen een paar maanden afgebouwd. Zo te horen dus te snel :o
Bedankt voor de reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:04

Ben je al naar de huisarts gegaan, want opeens weer beginnen is uiteraard ook niet zo'n goed idee

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:15

anti-depressiva zijn geen medicijnen waar je mee kan jojo-en. Daar kan je echt last van krijgen, dus ik zou als ik jou was contact opnemen met je huisarts om het te bespreken!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:49

ik begin er zowiezo niet meer mee!!! Geen denken aan!!

Ik ga over paar weke wel naar de huisarts, druk,druk,druk

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:50

dat is ook mijn mening, het is rotzooi, maar goed, het heeft me daarintegen ook wel heel erg geholpen.. hopelijk nooit weer!
succes in ieder geval verder!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 10:27

dankjewel :)
Morgen moet ik zowiezo naar de dokter, ben vandaag errrug benauwd

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:17

ik heb de dokter weer gebeld en kon er vandaag heen.

Ben er net geweest en heb opgezette klieren en teveel zuurstof, vandaar die hyperventileren en de angst. Ze raadde me aan om naar een physiotherapeut te gaan. :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:59

Een fysio bij angstaanvallen???

Overigens maak je met hardlopen endorfine aan, geen serotinine.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:09

okej even kort door de bocht:
je slikt jaren ad.
Je stopt door zelf af te bouwen.
Je krijgt angsten
ben erg benauwd
en de arts stuurt je naar de fysio?
Lijkt me handiger als je naar een psycholoog gaat. Al is het maar een paar keer voor wat begeleiding...
Succes ermee meis!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:17

ja om mij aan te leren te ontspannen en goed te ademen (adem niet goed, daardoor teveel zuurstof en hyperventileren)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:11

Zul je zeker wat aan hebben, hopelijk genoeg.
Maar het gaat wel niet 1 2 3 natuurlijk.. ben zelf al een jaar bezig met mijn chronische hyperventilatie en angstgevoelens. ;(

Als ik jou was zou ik ook naar een psycholoog gaan, echt nooit verkeerd om eens te doen!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:27

Een jaar bezig met die klachten? Peanuts. Vele mensen hebben er jaren en jaren last van.

Psycholoog zou ik je aanraden, en als je beter wilt leren ademen, ga dan op yoga. Werkt veel beter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:11

Hyperventilatie voelt enorm eng en kl... maar hou jezelf voor dat het een reactie is van je lichaam en je gaat nog lang niet dood (al voelt dat wel zo ik weet het...). Vraag alprozalam aan je HA zodat je altijd een 'escape' achter de hand hebt. Gewoon een pilletje bewaren in je portemonnee en kom je ergens en het word je te veel dan neem je er eentje.

Het klopt dat st janskruid als antidepressivum net zo goed werkt als gewone pillen. En hardlopen had ook hetzelfde effect als een regulier AD blijkt uit recent onderzoek.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:34

rossebol schreef:
Door te sporten maak je een stofje aan in je hersenen ja dat heet serotonine

Heet endorfines eigenlijk.
Serotonine is ook een neurotransmitter, net als endorfine, maar endorfine kan je zelf vrijmaken door inderdaad hevig te sporten.
Maar meestel lange tijds sporten, niet 10 minuten heel snel fietsen ofzo.

Dit kan je allemaal opmeten, de waardes van je neurotransmitters.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:57

Jaren geleden heb ik een anti-depressie middel gebruikt (paroxetine).
Heb het heel rustig af moeten bouwen (in totaal 1,5 jaar afgebouwd).
Dat ging met een kwart pilletje iedere keer omlaag en om de paar maanden.
Heb het sneller geprobeerd, maar dat ging niet en kreeg telkens terugklappen.

De HA die mij de pillen destijds voor had geschreven had me gewaarschuwd voor extra klachten tijdens het afbouwen en het stoppen daarna.
Die waren er ook in die periode.....angstaanvallen/zweten/emotioneel buien die van extreem vrolijk naar extreem neerslachtig gingen/ suicidale gedachtes/kortom algeheel erg down en negatief met af en toe overdreven vrolijk.
Ook ging ik trillen van de stress en sliep erg slecht.......dit alles ging na enkele weken over en iedere keer als ik weer verder ging afbouwen kwam het weer terug.
Maaar ik wou zo ontzettend graag van die pillen af dat ik mezelf voor heb gehouden dat het allemaal tijdelijk is en vanzelf over zou gaan.
De laatste stap van het afbouwen was ook moeilijk, ik slikte destijds s'morgens een halve pil en moest terug naar om de dag een halve...dat ging niet...ik kreeg paniekaanvallen en was voor mijn gevoel weer terug bij af.
Heb toen enkele weken het afbouwen uitgesteld en het later weer geprobeerd..en dat ging toen wel goed.
Op het allerlaatst gebruikte ik een kwart pilletje om de dag (bijna niks dus), na 2 maanden deze lage dosering te hebben gebruikt ben ik helemaal gestopt.

Ik denk als je rustig afbouwt onder begeleiding van je HA dat het zou moeten kunnen......als jij en je HA denken dat je zover bent.
kleine stapjes en er ruimschoots de tijd voor nemen, als je merkt dat het niet gaat en na enkele weken gaat het nog steeds niet beter....schaam je dan niet om je oude dosering iets langer te gebruiken en waag een 2e poging.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:45

das vaag alle reacties zijn weg kan alleen die van de ts nog maar zien .... hmmmzz.
ik snap wel waarom een fysio zou kunnen helpen bij goed ademen, maar dat verkeerd ademen komt ergens vandaan (stress/angst) natuurlijk is het fijn om je ademhaling weer onder controle te kunnen krijgen , maar het probleem is daarmee niet opgelost denk ik.
succes in elk geval!