Waarom wel of niet Baarmoederhalskankerprik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Re: Waarom wel of niet Baarmoederhalskankerprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:12

Ik heb, ook na erg veel research, de prik wel gehaald. Ik ben zelf nogal huiverig voor kanker, en wist dat het een risico met zich mee kan brengen. Ik heb er geen spijt van gehad, en nog steeds niet. Ik heb geen enkele bijwerking gehad, maar er valt natuurlijk niets over de toekomst te zeggen. ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:32

apple01 schreef:
Ik heb hem ongeveer 1 a 2 jaar geleden al gehaald. Toen moest je er nog vet (paar 100 euro's) voor betalen. Ben overigens al veel ouder dan de meisjes die hem nu halen die zijn toch allemaal tussen de 11 en de 13? En dat was ik toen dus ook al.
Ik heb 0 bijwerkingen gehad. Als het ministerie ze vergoed, kan je er ook wel op vertrouwen... Veel 'negatieve bijwerkingen' die je leest op internet enzo zijn gelogen door fabrikanten die de spuiten niet maken...concurrentie!

Niet alles wat vergoed wordt door de overheid is per definitie goed, dat is een drogreden. Het is eigenlijk schrikbarend hoe ver mensen bereidt zijn te gaan als iets door een 'hogere' goedgekeurd wordt. Denk maar aan het experiment van Millgram.

Daarnaas werkt de prik uberhaupt maar voor een gedeelte van de virussen die BMHK kan veroorzaken, dus een uitstrijkje moet toch wel. Ook is het sterftecijfer bij baarmoederhalskanker niet extreem hoog (hoog genoeg, daar niet van), en het grootste gedeelte van de vrouwen die er aan sterven halen hun uitstrijkjes niet. Natuurlijk blijft het iets verschrikkelijks en ik probeer zeker geen schuld bij iemand te leggen, maar het maakte de keuze voor mij wel makkelijker. Ik spuit liever zo min mogelijk vreemde dingen in mijn lichaam, ik neem uberhaupt het liefst zo min mogelijk medicijnen.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:39

Ik zit nog heel erg te twijfelen :o

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:51

Citaat:
Niet alles wat vergoed wordt door de overheid is per definitie goed, dat is een drogreden. Het is eigenlijk schrikbarend hoe ver mensen bereidt zijn te gaan als iets door een 'hogere' goedgekeurd wordt. Denk maar aan het experiment van Millgram.

Kun je dat expiriment beschrijven? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:55

Emytje schreef:
Citaat:

Kun je dat expiriment beschrijven? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Milgram-experiment Google;)

Als je gewoon gehoor geeft aan de oproep om uitstrijkje te laten maken is er nog niet veel aan de hand lijkt mij.. laat me liever niet injecteren als het niet nodig is. :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:31

Goldith, dat is niet helemaal waar.
Een heel groot deel van deze kankers wordt ontdekt tussen 2 uitstrijkjes in, terwijl te laatste dan wel normaal was.
En een groot deel van de vrouwen die gewoon netjes aan de oproepen voldoen ontdekken het dus toch te laat en gaan er nog steeds aan dood.
Die uitstrijkjes zijn echt geen garantie dat je het op tijd ontdekt. Het maakt alleen de kans van ontdekken iets grotes.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:39

Nickeltje schreef:
Goldith, dat is niet helemaal waar.
Een heel groot deel van deze kankers wordt ontdekt tussen 2 uitstrijkjes in, terwijl te laatste dan wel normaal was.
En een groot deel van de vrouwen die gewoon netjes aan de oproepen voldoen ontdekken het dus toch te laat en gaan er nog steeds aan dood.
Die uitstrijkjes zijn echt geen garantie dat je het op tijd ontdekt. Het maakt alleen de kans van ontdekken iets grotes.

Eerlijk gezegd neem ik die gok liever, dan dat ik erop gok dat de geïnjecteerde vloeistof beschermt voor een lange duur en geen nadelige gevolgen heeft. Daar twijfel ik nogal aan, en het hele gedoe eromheen vind ik nogal commercieel.
Maar gelukkig is iedereen vrij in de keuze om de vaccinatie wel of niet te gaan halen, en ik heb er voor gekozen om het niet te doen. Veel vriendinnen hebben de spuiten wel gehaald, maar een aantal ook niet. Mijn ouders hebben me wel helemaal vrij gelaten in de keuze, en daar ben ik blij om.
Het was voor mij ook al minder interessant omdat ik seksueel actief was voordat ik de oproep kreeg (wel altijd veilig, maar dan kan het virus alsnog overgedragen worden toch? Of vergis ik me daarin?)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:42

Daar heb je gelijk in. Dus als je al seks gehad hebt (tja ook met condoom) zou je het virus inderdaad al bij je kunnen dragen.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:48

Tsja dat is een risico van seks hebben :+ Kun je je op jongere leeftijd al laten controleren op de HPV virussen? En word je bij SOAtesten ook gecontroleerd op deze virussen of niet?
Dat zou denk ik wel een oplossing zijn, als dat mogelijk was...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:53

Er is een test beschikbaar. Maar dat is een test die uitgevoerd moet worden op weefsel dat afgenomen wordt bij een uitstrijkje. En het is duur onderzoek. Dus het is niet zo'n makkelijk testje als de meeste SOA testen.
Maar het kan, dat is zeker zo en als jij alsnog gevaccineerd zou willen worden, zou het zinnig zijn om eerst die test te ondergaan, dan weet je of de vaccinatie nog zin zou hebben.
(hiermee wil ik je niet overhalen, ik geef een voorbeeld wanneer zo'n test zinnig zou zijn).

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:00

Killyenn schreef:
apple01 schreef:
Ik heb hem ongeveer 1 a 2 jaar geleden al gehaald. Toen moest je er nog vet (paar 100 euro's) voor betalen. Ben overigens al veel ouder dan de meisjes die hem nu halen die zijn toch allemaal tussen de 11 en de 13? En dat was ik toen dus ook al.
Ik heb 0 bijwerkingen gehad. Als het ministerie ze vergoed, kan je er ook wel op vertrouwen... Veel 'negatieve bijwerkingen' die je leest op internet enzo zijn gelogen door fabrikanten die de spuiten niet maken...concurrentie!

Daarnaas werkt de prik uberhaupt maar voor een gedeelte van de virussen die BMHK kan veroorzaken, dus een uitstrijkje moet toch wel. Ook is het sterftecijfer bij baarmoederhalskanker niet extreem hoog (hoog genoeg, daar niet van), en het grootste gedeelte van de vrouwen die er aan sterven halen hun uitstrijkjes niet. Natuurlijk blijft het iets verschrikkelijks en ik probeer zeker geen schuld bij iemand te leggen, maar het maakte de keuze voor mij wel makkelijker. Ik spuit liever zo min mogelijk vreemde dingen in mijn lichaam, ik neem uberhaupt het liefst zo min mogelijk medicijnen.

Dat he teen drog reden is, is waar. Maar ja... Ik heb hem nu toch al...dan maar het best ervan maken. :')
Bovendien, ik weet het is zwak, maar je kan er toch zeker wel van uit gaan dat de overheid goed onderzoek doet.
ookal is de kans klein dat je het krijgt, maakt mij niet uit dan ben je er toch bijna zeker van uitgesloten... Ik neem ook liever niet te veel medicijnen...ik ken het experiment van millgram overigens niet...

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:02

@ Nickeltje: Op zo'n manier.. het is dus wel mogelijk. :)
Ik ga me niet laten injecteren om een type kanker te voorkomen, terwijl het in mijn ogen nog onvoldoende bewezen is dat het niet andere soorten kanker (of andere ziektes oid) veroorzaakt. Maar dat is mijn mening, en er zijn gelukkig zat die er anders over denken want anders bleven ze met heel veel vaccinaties zitten denk ik ;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:10

bij SOA testen wordt hier niet op getest :n

ik zelf ben me nooit bewust geweest van het risico op BMHK en heb daarom ook nooit expliciete maatregelen getroffen. Zoals eerder vermeld zijn de uitstrijkjes niet waterdicht. En dan nog, als je een vorm van kanker kan voorkomen... ben je ooit dichtbij een vorm van "behandeling" geweest? het is een diep en diep dal dat je door moet.
Ik zeg in dit geval, voorkomen is stukken beter dan genezen. En van fouten zoals DES zijn hele wijze lessen getrokken. Deze medicijnen zijn zeker en vast veilig!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:20

Voorkomen is beter dan genezen, dat zeker. En het vaccin zal misschien beschermen tegen die paar virusstammen, maar het is in mijn ogen nog niet duidelijk wat het vaccin over 20 jaar of nog later met je doet.
Om te stellen dat deze vaccins vast en zeker veilig zijn, omdat er van DES geleerd zou zijn vind ik nogal wat eigenlijk.. Mensen gingen er toen ook vanuit dat het geen kwaad kon, en later bleek wel anders. Ook denk ik dat de financiële belangen van de farmaceutische industrie niet onderschat moeten worden...

@ TS: Het is belangrijk denk ik dat je vooral zelf de keuze gaat maken, en zoek gewoon zoveel mogelijk informatie op, en niet alleen op de sites die de overheid aanprijst. ;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:39

Goldith ik vind dat je nogal makkelijk over de ziekte heen stapt, het is echt gevaarlijk!! 200 vrouwen sterven elk jaar in nederland aan bmhk het is echt een serieuse, dodelijke ziekte waar je niet zomaar mee moet sollen hoor!
wees blij dat er a) een oplossing is waardoor je de kans verkleint en b) dat het vergoed wordt.
En inderdaad het is niet voor 100% te voorkomen maar dat is niets. Ben blij dat de kans in ieder geval verkleind wordt!!

ts geloof niet in deze fabels en broodje aap verhalen over de farmaceutische industrie en zet je leven op het spel ipv gewoon even die prik halen.
op http://www.prikenbescherm.nl staat meer informatie over de bijwerkingen, risico's en het waarom

succes

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:47

Silviabol schreef:
Goldith ik vind dat je nogal makkelijk over de ziekte heen stapt, het is echt gevaarlijk!! 200 vrouwen sterven elk jaar in nederland aan bmhk het is echt een serieuse, dodelijke ziekte waar je niet zomaar mee moet sollen hoor!
wees blij dat er a) een oplossing is waardoor je de kans verkleint en b) dat het vergoed wordt.
En inderdaad het is niet voor 100% te voorkomen maar dat is niets. Ben blij dat de kans in ieder geval verkleind wordt!!

ts geloof niet in deze fabels en broodje aap verhalen over de farmaceutische industrie en zet je leven op het spel ipv gewoon even die prik halen.
op http://www.prikenbescherm.nl staat meer informatie over de bijwerkingen, risico's en het waarom

succes

Waar staat dat ik sol met de ziekte, dat ik hem niet serieus neem of iets dergelijks? Dat heb ik nergens genoemd en zo denk ik er ook zeker niet over. Ik weet uit nabije omgeving wat het met je doet. Er is alleen nog een grijs vlak met de eventuele bijwerkingen en andere nadelige gevolgen, en dat was voor mij reden om hem niet te halen, maar ik zeg toch nergens dat iemand anders dat ook niet moet doen? En hoe weet jij zeker dat al die 'fabels en broodje aap verhalen' niet op de waarheid berusten? Ze zijn toch ergens vandaan gekomen lijkt me... Ik zeg niet dat er rattengif of weet ik veel wat in de vaccins zitten, ik geef alleen aan dat er nog weinig bekend is over de gevolgen op lange termijn.. en wat die met zich meebrengen. Tuurlijk is het verschrikkelijk dat er zoveel vrouwen aan overlijden en het is super dat er een vaccin voor gevonden is, maar de gevolgen op lange termijn hadden eerst goed onderzocht moeten worden voordat alle meisjes opgeroepen werden om de vaccins te halen.

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:52

Als ik de prik nog mocht halen zou ik dit zeker gaan doen..
99% van de mensen met baarmoederhalskanker hebben 1 van de hoogrisico vormen van HPV (oa 16 en 18). Met de bescherming tegen HPV wordt de kans op BMHK dus wel heel erg verlaagd.

In de toekomst (nabije toekomst) gaan ze vrouwen eerst testen op HPV alvorens een uitstrijk te maken. Deze test is simpel en snel, wat de drempel om te laten testen op kleiner maakt denk ik. Is deze test positief..das pas komt de uitstrijk.
(dit is natuurlijk wel alleen het geval bij het bevolkingsonderzoek...wanneer iemand klachten heeft worden er natuurlijk wel gewoon uitstrijken gemaakt)

Ik zou mezelf dus echt wel willen beschermen tegen HPV als dat kon..ook al wist ik nu nog niet zeker of het voor altijd zou zijn...beter 20 jaar (bijv) dan niet toch! Ik kom in mijn vak (het bekijken van baarmoederhalsuitstrijken :+ ) naar mijn mening te vaak jonge mensen tegen met ernstige afwijkingen... dus als je dat kan voorkomen..DOEN!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:58

Borstkanker... Baarmoederhalskanker... Wat?! Ik zou ze allebei nemen!
:( Jammer dat ik te oud ben. Maar mijn moeder heeft beide kankers gehad! :(

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:46

Ik heb ze alledrie gehad. Hier worden ze voor het grootste deel terugbetaald (€10 ipv €150 per prik) als je ermee begint voor je 19de, dus ik ben er vorig jaar snel mee begonnen voor mijn verjaardag. Ben zeker blij dat ik het gedaan heb :j

Charica schreef:
Borstkanker... Baarmoederhalskanker... Wat?! Ik zou ze allebei nemen!
:( Jammer dat ik te oud ben. Maar mijn moeder heeft beide kankers gehad! :(

Die "ik ben te oud"-opmerking begrijp ik niet zo goed. Wat ik eruit opmaak is net dat je nooit te oud bent voor die inenting? :) "Beter laat dan nooit" luidt de campagne hier.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:52

Huh, er is toch geen borstkanker prik?
bovendien heb ik op die site gekeken van www.prikenbescherm.nl...
goh wat stom en kinderachtig.... echt wat een info....gewoon zo dom... een paar intervieuws van andere mensen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:07

De hele rep en roer om deze vaccinatie is zo commercieel...

Ik heb deze Zembla-aflevering gekeken en toen was het voor mij een duidelijke nee... Als je ook ziet hoe die commercie gaat en de "duistere" kant van de reclame die er voor wordt gemaakt..
Zembla: Het omstreden kankervaccin
http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=7459&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=92c8bcab92

Ik weet niet of de link het precies doet. Anders kan je naar zembla.vara.nl en dan zoeken op baarmoederhalskanker.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:29

Weten jullie wat nu het mooie is van deze topic????? Dat er misschien beter over wordt nagedacht. Of je nu besluit om het wel of niet te doen.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:33

Ik heb hem wel gehaald. Veel getwijfeld, maar als ie kwaad had gekund zou hij denk ik wel verboden zijn. Ik neem aan dat hij goed genoeg getest is door goede/betrouwbare artsen en het maakt de kans op kanker toch weer een beetje kleiner ;) ..
Ik heb trouwens geen last gehad van bijwerkingen oid..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:35

apple01 schreef:
Huh, er is toch geen borstkanker prik?
bovendien heb ik op die site gekeken van http://www.prikenbescherm.nl...
goh wat stom en kinderachtig.... echt wat een info....gewoon zo dom... een paar intervieuws van andere mensen...

Die site is echt een lachertje en propaganda van de zuiverste snede.
Enkel positieve verhalen en informatie die we allang weten...
"De kans dat je het HPV virus oploopt is 70-80%".. En wat ze er dan niet bijvertellen is de kans dat je na het oplopen van dat virus er kanker van krijgt een STUK kleiner is... Ze doen alsof je er meteen kanker van krijgt...
En die propaganda dat het wel lijkt alsof je geen goede ouder bent als je je kinderen niet laat vaccineren.. Komop zeg, wat een onzin...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:36

vineetje schreef:
Ik heb hem wel gehaald. Veel getwijfeld, maar als ie kwaad had gekund zou hij denk ik wel verboden zijn. Ik neem aan dat hij goed genoeg getest is door goede/betrouwbare artsen en het maakt de kans op kanker toch weer een beetje kleiner ;) ..
Ik heb trouwens geen last gehad van bijwerkingen oid..

Heel naief die tweede zin. Er is idd onderzoek naar gedaan maar men weet nog steeds niet de bijwerkingen op lange termijn en ook de duur van de werking weet men nog niet. De kans dat hij na 5 jaar al weer uitgewerkt is is aannemelijk (maar dat kan natuurlijk ook net zo goed 25 jaar zijn. Kortom: Ze weten er nog helemaal niks van)