Waarom altijd negatief praten over tienerzwangerschappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stefan3

Re: Waarom altijd negatief praten over tienerzwangerschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:48

Ik vind dat een kind vaak geen goede toekomst tegemoet gaat omdat de maatschappij verziekt is, of beter gezegd dit punt niet bereikt omdat het daarvoor door die reden al geaborteerd is.
Jongens lopen weg zodra hun vriendin zwanger is, meiden willen liever carriere maken en wat moet de buurvrouw er wel niet van denken, ouders trekken de handen van hun kind af zodra ze zwanger is, stel je voor dat je op vrijdagavond niet meer uit kunt gaan.
Iedereen is lekker met zichzelf bezig, sociaal noemen ze het dan hier in Nederland.

Mijn broer was 16 toen zijn vriendin zwanger werdt, had geen cent, was contactgestoord, nog niet eens klaar met zijn middelbare school.
Hij heeft er toch voor gekozen het te houden, en heeft hiervoor zijn hele leven overhoop moeten gooien, en er iets van moeten maken in het belang van het kind.
Elke vrije seconde zorgde ze voor het kind, maar als het nodig was waren er ook ouders die die taak overnamen zodat 'pa en ma' hun HBO studie konden doen.
Nu 8 jaar later heeft hij een zeer goede baan, meid een eigen praktijk, mooi huis en zijn dolgelukkig met het kind.

Ik vind dus niks negatiefs aan tienerzwangerschappen mits je bereid bent er wat voor op te geven en niet alleen aan je eigen lol en carriere denkt, en je de benodigde hulp van familie ook krijgt.

Ik heb 10 keer meer respect voor een tiener die zijn leven om wil gooien voor een kind als 1'tje die het weg laat halen 'omdat het beter is voor het kind'.
Daarnaast is er natuurlijk gezien een reden dat meiden vruchtbaar zijn op jonge leeftijd en dat dat op latere leeftijd sterk afneemt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:23

Caroline1985 schreef:
Lara_Silver schreef:
Negatief? Omdat het onverstandig, dom, enz enz enz enz is. Begrijp het niet, zal het nooit begrijpen en zal heel zeker abortus plegen! Je kind heeft geen mooie toekomst, jij als zeer jong individu hebt niet de middelen om een kind volwaardig te onderhouden. Leuk, de rest van je leven zwoegen met een kassabaantje omdat je door tijdgebrek je ware opleiding niet af kan maken. Jij en je kind zullen hier werkelijk de rest van je leven de gevolgen van voelen.

Overdrijf ik? Nee, ik vind van niet. Ik vind dat als je aan kinderen begint je deze een volwaardige toekomst hoort te bieden. Een ontspannen toekomst, dus niet een waarbij jij je het licht uit de ogen moet werken, of nog erger, in de bijstand zit. Als tienermoeder heb jij een minimale kans je opleiding af te maken, dus ook een minimale kans op een volwaardige baan en dus al helemaal een minimale kans op een ontspannen leven. Met ontspannen bedoel ik een baan die de kosten dekt, zonder dat je overdreven hard werkt, tijd hebt voor je kindje en geen grote zorgen hebt. Daarom vind ik tienermoeders zelfs egoïstisch, omdat ze het kind imo geen goede toekomst kunnen bieden.

Nog erger, kindermoeders die teruggrijpen op de hulp van hun moeder. Die heeft zojuist bijna 18 jaar van haar leven gegeven jou op te laten groeien en dan kom je haar weer lastig vallen met een nieuw kind om groot te brengen. Als je kiest voor een kindje moet je zorgen dat je het een goede toekomst kan bieden. Mijn post zal wel zeer verontwaardigde reacties opleveren, velen die het persoonlijk opvatten etc. Daarom maak ik nu al duidelijk dat dit mijn persoonlijke mening is, geen feit, en dat men hier maar mee doet wat men wil.

Kortom vind dat er vandaag te dag veel te licht over kinderen gedacht word. Ik zou zelf voor mijn 30e absoluut abortus plegen, omdat ik voor mijn 30e genoeg dingen heb te doen waar ik geen kind bij kan gebruiken. Net als mijn moeder destijds. Zou het dan ook niet eerlijk vinden voor het kind overigens, wil die namelijk een goede toekomst bieden. Waarschijnlijk gaat mijn post door velen persoonlijk opgevat worden, etc. Daarom maak ik nu al duidelijk dat dit mijn persoonlijke mening is en dat iedereen er maar mee doet wat hij/zij wil.

En omdat veel vrouwen denken zoals jij zijn sommige nooit meer in staat om kinderen te krijgen. Vrouwen hebben na hun 30e toch een grotere kans op miskramen en dergelijke. Dat wordt alleen vergeten. En dan keihard janken en niet snappen waarom het niet lukt. En dat alles omdat er zonodig carriere gemaakt moest worden.

Alles heeft 2 kanten. Als je jong bent is je lichaam in topconditie na een bepaalde leeftijd wordt dat minder. Nu is het niet zo dat ik het afkeur dat vrouwen an hun 30e aan kinderen willen beginnen. Helemaal top. Maar het is geen garantie dat het dan wel van een lijen dakje gaat.

Meest ideale leeftijd is tussen je 20e en 24e als ik me niet vergis. Dan ben je dus geen tiener meer maar nog wel jong. Vind het dus ook onzin dat veel mensen zo onnodig lang wachten en alleen omdat ze denken dat het dan allemaal makkelijker is.

Ik vind tienermoeder ook zeker niet ideaal. Je kunt beter wachten tot je alles beter voor elkaar hebt maar tot je 30e wachten zegt 0.
Ook tienermoeders kunnen goed in staat zijn om voor hun kleintje te zorgen. Uiteraard zitten er een paar bij die het nooit zullen leren. Ongeacht leeftijd (Ook mensen ver voorbij 30 kunnen soms nog lang niet toe zijn aan kinderen omdat het zelf nog kleuters zijn)

Janken omdat ik geen kind zou kunnen krijgen? Nee nooit. Heb al vanaf het begin af aan gezegd dat ik nooit kinderen wil en om me een beetje vooraf te behoeden zeg ik 'als ik ooit een kind zou willen'. Betwijfel sterk dat die dag er ooit komt. De meest gelukkige koppels die ik ken zijn koppels zonder kinderen. Nu zal dit niet als algemeen feit vastgesteld kunnen worden omdat je tig ubergelukkige gezinnen hebt. Zoals ik al schreef het was een post uit mijn denkwijze. Mijn denkwijze is dat een kindje krijgen niet even iets is als iets kopen in de winkel. Daar zit je gemiddeld 18 jaar aan vast, en tegenwoordig langer. Natuurlijk zal je momenten van intens geluk ervaren maar die wegen voor mij persoonlijk niet op voor al het ongemak wat het mee brengt. Ik zou doordraaien door het gebrek aan vrijheid. Mischien denk ik daar later anders over maar nu zou het voor mij de horror zijn zwanger te raken. Maar ik kan me gerust bedenken dat er voor velen niets mooiers is dan een kindje krijgen. Daar heb ik ook respect voor! Alleen niet voor tienermoeders.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:28

Ik had het echt niet erg gevonden als ik op me 18e een kindje zou krijgen.
Alleen hadik toen me vriend nog niet hihi.

Ik ben nu 20 ga bijna trouwen en kinderen zjn direct welkom :D

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:31

Leeftijd zegt helemaal niks over hoe goed je de taak als ouder uitvoert. De reactie van Lara_Silver vind ik om die reden dan ook kort door de bocht. Na je dertigste kinderen krijgen geeft echt geen garantie op goed ouderschap. Sterker nog, er zijn mensen in die leeftijdsklasse (lees: in alle leeftijdsklasse) die er een hopeloos potje van maken. Laten we die mensen nou eens wat meer bekritiseren, ipv dat we sommige jonge mensen die duizend maal beter doen een labeltje op te plakken.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:35

stefan3 schreef:
Ik vind dat een kind vaak geen goede toekomst tegemoet gaat omdat de maatschappij verziekt is, of beter gezegd dit punt niet bereikt omdat het daarvoor door die reden al geaborteerd is.
Jongens lopen weg zodra hun vriendin zwanger is, meiden willen liever carriere maken en wat moet de buurvrouw er wel niet van denken, ouders trekken de handen van hun kind af zodra ze zwanger is, stel je voor dat je op vrijdagavond niet meer uit kunt gaan.
Iedereen is lekker met zichzelf bezig, sociaal noemen ze het dan hier in Nederland.

Mijn broer was 16 toen zijn vriendin zwanger werdt, had geen cent, was contactgestoord, nog niet eens klaar met zijn middelbare school.
Hij heeft er toch voor gekozen het te houden, en heeft hiervoor zijn hele leven overhoop moeten gooien, en er iets van moeten maken in het belang van het kind.
Elke vrije seconde zorgde ze voor het kind, maar als het nodig was waren er ook ouders die die taak overnamen zodat 'pa en ma' hun HBO studie konden doen.
Nu 8 jaar later heeft hij een zeer goede baan, meid een eigen praktijk, mooi huis en zijn dolgelukkig met het kind.

Ik vind dus niks negatiefs aan tienerzwangerschappen mits je bereid bent er wat voor op te geven en niet alleen aan je eigen lol en carriere denkt, en je de benodigde hulp van familie ook krijgt.

Ik heb 10 keer meer respect voor een tiener die zijn leven om wil gooien voor een kind als 1'tje die het weg laat halen 'omdat het beter is voor het kind'.
Daarnaast is er natuurlijk gezien een reden dat meiden vruchtbaar zijn op jonge leeftijd en dat dat op latere leeftijd sterk afneemt

Mooi zeg erg knap van je broer :j

Ik ben nu 17 en als ik zwanger zou zijn nu dan is het jammer maar dan ben ik zekker van plan het te houden.
ik geloof ook niet dat je veel dingen mist. vriendin van mij is 19 en net bevallen van haar zoontje.
Wat is zij gelukkig zeg en haar vriend natuurlijk ook!
Het is natuurlijk zwaar voor ze nu maar ze hebben nu het kind er is een huisje gekocht (hadden eerst een huur huis) .
Ik geloof niet dat 1 van hun er 1 moment spijt van heeft. ondanks dat het kind ook een ongelukje was.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:35

stefan3 schreef:

Mooi zeg erg knap van je broer :j

Ik ben nu 17 en als ik zwanger zou zijn nu dan is het jammer maar dan ben ik zekker van plan het te houden.
ik geloof ook niet dat je veel dingen mist. vriendin van mij is 19 en net bevallen van haar zoontje.
Wat is zij gelukkig zeg en haar vriend natuurlijk ook!
Het is natuurlijk zwaar voor ze nu maar ze hebben nu het kind er is een huisje gekocht (hadden eerst een huur huis) .
Ik geloof niet dat 1 van hun er 1 moment spijt van heeft. ondanks dat het kind ook een ongelukje was.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:36

Matsjo schreef:
Leeftijd zegt helemaal niks over hoe goed je de taak als ouder uitvoert. De reactie van Lara_Silver vind ik om die reden dan ook kort door de bocht. Na je dertigste kinderen krijgen geeft echt geen garantie op goed ouderschap. Sterker nog, er zijn mensen in die leeftijdsklasse (lees: in alle leeftijdsklasse) die er een hopeloos potje van maken. Laten we die mensen nou eens wat meer bekritiseren, ipv dat we sommige jonge mensen die duizend maal beter doen een labeltje op te plakken.

_/-\o_

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:38

Matsjo schreef:

Mee eens _/-\o_

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:39

Biologisch gezien zijn tieners alleen maar meer geschikt om moeder te worden. Ik vind het pas tragisch als mensen zolang wachten dat er niet meer op natuurlijke wijze een gezond kindje kan komen. Maar helaas is het maatschappelijk niet meer normaal om kinderen te krijgen zodra je er lichamelijk klaar voor bent, maar moet je wachten tot je er maatschappelijk klaar voor bent.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:11

Het kan misschien wel zo zijn dat je te jong bent, te onervaren, er nog niet klaar voor bent, het niet het juiste moment is. Hoezo het niet het juiste moment? Wie kan mij vertellen wanneer het wél het juiste moment is? Ik ben van mening dat het nooit het juiste moment kan zijn, er komt altijd wel weer iets tussen wat je liever anders had gezien.

Wat ik nog veel erger vind is je kindje weg laten halen. DAT vind ik pas egoïstisch. Je haalt een leven weg, een leven weg wat speciaal aan jou gegeven is. En alleen maar onder het motto dat het niet goed uitkomt, niet gepland is, of je 'niet in staat bent het op te voeden' wordt het maar weg gehaald? Erg triest!
Je was er met zijn tweeën bij, je wist beide wel degelijk wat de gevolgen ervan konden zijn, tuurlijk ga je er niet van uit dat dat net jou moet overkomen. Als jij het hoe dan ook niet wilt hebben, en dus weg laat halen. Dan moet je maar niet met elkaar het bed in duiken. Misschien heel kort door de bocht, maar jij bent vervolgens heel egoïstisch om het weg te laten halen, omdat het even niet uitkomt.
Abortus plegen is niet de enige optie om je kind niet zelf op te hoeven voeden. Met abortus haal jij gewoon een kindje weg waar 100 andere echtparen al jaren lang hun best voor doen om er één te mogen ontvangen.
Wil jij het kind zelf niet opvoeden? Kijk dan naar andere opties. Het is misschien niet de makkelijkste keuze, maar je kind zal je vast zoveel dankbaarder zijn.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:14

Ik vindt dat een kind geen kind hoort te krijgen. Voor vele tienermoeders is een kind een uitvlucht, dat is FOUT!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:22

Binckydenice schreef:
Ik vindt dat een kind geen kind hoort te krijgen. Voor vele tienermoeders is een kind een uitvlucht, dat is FOUT!

Daar ben ik het niet mee eens alle tienermoeders die ik nu ken was het een ongeluk maar wat zijn zij gelukkig zeg!
natuurlijk kennen zij ook pieken en dalen maar ze zijn gelukkig.
en een kind geen kind hoor te krijgen? tot welke leeftijd zie jij een kind? want volgens mij ben je pas vanaf je 20ste geen tiener meer.
18 en 19 nog wel en ik zie 18 en 19 niet meer echt als een kind...

niet aanvalend bedoeld hoor

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:27

Een kind.... de natuur heeft bepaald dat je vanaf pak hem beet je 13e een kind kan krijgen, de natuur doet dit soort dingen niet per ongeluk. Dat wij tegenwoordig compleet vervreemd zijn van de natuur met onze opvattingen en leefwijze wil niet zeggen dat dat dus fout is.
De mens denkt het altijd beter te weten dan de natuur, of het nou over voortplanting, bomen of vissen gaat, tot nu toe hebben wij meer schade toegebracht met onze 'ontwikkelde denkwijze' als dat we wat goeds hebben gedaan.

Na je 40e laten insemineren omdat je geen kinderen meer kan krijgen, dat is fout.

Mijn broer kan gelukkig nog wel voetballen met zijn kleine aangezien hij nu 24 is. Slimme vooruitdenkende mensen met hun carriere lopen bij de orthopeed op de leeftijd dat ze horen te voetballen met hun kroost.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:31

Is eigenlijk wel iets waar ik me soms zorgen over maak. Ben nu 20, bezig met een studie. Pas als ik 24/25 ben, ben ik klaar met die studie en zou ik dus eens aan kinderen gaan denken. Wie weet heb ik dan nog geen relatie? Dan ben ik misschien pas 26-30 als ik met kinderen kan beginnen en dan vind ik mezelf er weer te oud voor... Mja goed, dat is heel erg ver in de toekomst kijken natuurlijk. Maar toch.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:32

Pff ik vind sommige recaties hier zo overtrokken. Kom op zeg, net alsof alleen tiener moeders ongepland zwanger kunnen worden, zonder baan kunnen komen te zitten, etc etc.
Laten we wel wezen, de beste tijd om moeder te worden lichamelijk gezien is rond je 20ste. Dat vrouwen in nederland steeds later moeder (willen) worden brengt ook risico's en onzekerheden met zich mee.
Het punt dat een 'oudere' moeder er net zo goed een potje van kan maken is ook al gemaakt, en eigenlijk heb je daarmee ook alles gezegt.
Verder is de keuze om wel of geen kinderen te krijgen en eventueel een ongepland kindje wel of niet te laten komen veel te persoons en situatie gebonden lijkt mij.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:35

_Tara_ schreef:
Is eigenlijk wel iets waar ik me soms zorgen over maak. Ben nu 20, bezig met een studie. Pas als ik 24/25 ben, ben ik klaar met die studie en zou ik dus eens aan kinderen gaan denken. Wie weet heb ik dan nog geen relatie? Dan ben ik misschien pas 26-30 als ik met kinderen kan beginnen en dan vind ik mezelf er weer te oud voor... Mja goed, dat is heel erg ver in de toekomst kijken natuurlijk. Maar toch.

Ik denk niet dat dat dingen zijn waar je nu al over in moet zitten. Ik ben ervan overtuigd dat je zelf wel aanvoelt wanneer je 'klaar' voor kinderen bent of niet.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:36

Ik snap ook niet waarom er zo negatief over gedaan wordt, tuurlijk is het niet wat je verwacht, maar ken een aantal meiden die het zeker zwaar hebben gehad, maar als je ziet hoe ze het doen, echt super knap hoor! 2 meiden uit mijn klas hebben ook een kleine. 1 werd zwanger op haar 16e. Ongepland, ze wou een abortus, maar toen ze tijdens haar 1e echo het hartje hoorde, wou ze het niet weg laten halen. De jongeman wordt nu bijna 2 jaar en is een schat van een kind! De meid zelf studeert erg hard en doet alles voor haar kleine man. Echt super hoor!

Ik ben zelf 19 en wil echt nog wel even wachten met kinders! Maar mocht ik ongepland zwanger raken, dan komt het kindje er ook. Geen twijfel aan. Vriendlief en ik denken daar gelukkig hetzelfde over.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:38

Het mooie in deze discussie vind ik vaak dat de mensen die 'tegen zijn' , alle situatie's betrekken op hoe ze dat zelf zouden vinden.
'Een kind lijkt me verschrikkelijk' , dus is het fout :?
Mensen denken teveel vanuit hun eigen oogpunt, dat JIJ nog wil stappen,geen verantwoordelijkheid kan hebben,zo graag carriére wil maken,niet van kinderen houd etc. etc... wil niet zeggen dat deze mening voor de hele wereld geldt. :roll:

Vind bepaalde reactie's hier dan ook zeer kortzichtig.
Dat jij niet van rood houd,wil niet zeggen dat rood lelijk IS.
(de 'jij' in mijn zin is niemand,gewoon een formulering voor mijn te maken statement :Y) )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:46

@ Maaik: Zorgen maak is een wat groot woord eigenlijk. Meer dat ik er soms over nadenk. Hoe dat nou later gaat.

@ Tivoli: Dat hou je altijd wel toch, dat mensen vanuit hun eigen wereldje hun mening geven.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:59

Sommige mensen.. argh laat ik maar niet zeggen wat ik over ze denk, maar ik kan er zo boos om worden!

Abortus is MOORD!

Een tienermoeder kan net zo goed voor haar kind zorgen dan een oudere moeder. En ook oudere moeders zijn zeker niet allemaal perfect en hebben geld gebrek of weet ik veel wat!

Mijn vriend werkt en ik zit op school.. we kunnen zo harstikke goed rond komen, maar een huis kopen lukt gewoon niet hier in Nunspeet.

Ik ben dol gelukkig met mijn kleine meid.. Het is zon vrolijk meisje.. en kern gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:01

Ik heb altijd heel erg naar mijn gevoel geluisterd, daarom was ik zo jong al zwanger :j

Ondertussen zouden we aan de ene kant wel een vierde willen. Gevoel schommelt heen en weer tussen 'ja echt! ze zijn zo leuk!' en 'pffff drie is meer dan zat!' afhankelijk van onze eigen bui en vooral ook die van de kinderen :')

Maar op dit moment laat ik ook het rationele meewegen; eerst een groter huis en geld voor een grotere auto (zevenzitter heb je met 4 kinderen wel nodig) en dán kijken we verder.

Studie kan je vrijwel altijd een pauze inlassen en tenzij je werk hebt dat zwaar onderhevig is aan nieuwe innovaties kan je daar ook gewoon tussenuit. Zolang je liefde kan geven en perspectief hebt op een toekomst met voldoende geld voor eten, kleding, school en eventuele extra's moet je je in mijn ogen niet ál te gek maken...

Als je gaat wachten tot alle zaken tiptop voor elkaar zijn... dan komt dat moment dikwijls nooit (is mijn ervaring).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:24

Ik denk dat er negatief tegen aangekeken word omdat in de ogen van veel mensen tienermoeders nog kinderen zijn. Omdat de jeugd van tegenwoordig
nauwlijks/geen eigen verantwoording neemt en dus denken mensen dat ze een eigen kind (een grote verantwoordelijkheid) niet aankunnen :).
We worden tegenwoordig flink verwend en in de watten gelegd en weten misschien niet meer zo goed wat échte prioriteiten zijn.

Dat dénk ik, vind ik zelf niet ;)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:56

Ik denk ook dat het overgrote deel van de tienermoeders beter geen kind hadden kunnen krijgen.
Het brengt voor veel tieners veel problemen met zich mee zoals hier al veel genoemd wordt.

Maar er is ook een andere kant.
Ik was bijna tienermoeder (19 toen ik zwanger raakte en 20 toen ik beviel van onze dochter).
Voor mij was het wel een hele bewuste keuze.

Door mijn verleden ben ik heel jong volwassen geworden.
Daardoor viel ik automatisch op wat oudere jongens/mannen.
Met als gevolg dat je ook eerder aan kinderen denkt.

Zo is het dus gekomen dat ik op mijn 19e zwanger werd (enne dat was na 7 maanden oefenen).
Onze dochter werd geboren toen ik 20 was en 1,7 jaar later werd onze zoon geboren.
Ik ben nu 26, getrouwd heb een eigen huis (nouja grootste gedeelte nog van de bank maar wie niet haha) en we zijn heel gelukkig met ons gezinnetje.
Verder hebben we het redelijk goed voor elkaar, we zijn niet rijk maar kunnen goed in de basisbehoeften voorzien en sparen voor de kinderen.

Dus er zijn ook tiener moeders die het goed voor elkaar hebben en houden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:00

Smurfjee schreef:
Sommige mensen.. argh laat ik maar niet zeggen wat ik over ze denk, maar ik kan er zo boos om worden!

Abortus is MOORD!

Tja, vleeseten ook ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:35

Hmmm... ik vind het hartstikke knap als een tienermoeder financieel onafhankelijk is, in een sterke relatie zit en zodoende een kindje een goede toekomst kan geven. Biologisch gezien is het ook beter om in je jonge jaren moeder te worden.

Maar... ik vind, als je een kind hebt, dat je dan ook voor jezelf moet kunnen zorgen op alle gebieden. Dus niet lekker op je eigen papa en mama leunen voor de zorg/financiën en ondertussen roepen dat je heel volwassen bent omdat je al mama bent. Volwassenheid is verantwoordelijkheid nemen op alle vlakken. En, een ongelukje met de anticonceptie kan gebeuren, maar in mijn omgeving zijn er meerdere waarvan ik vermoed dat het stiekem toch wel een beetje expres was. (die beslissing kun je nemen, maar neem dan ook zelf de zorg op je..)