Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Funfun

Re: Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 01:56

Dat kan ik me voorstellen Cinnepin. Ik vindt zelf dat ik weinig/minder "motivatie" heb om dingen te doen. Ik heb eigelijk geen zin iets te doen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:41

FunFun, dat heb ik ook, tijden dat ik nauwelijks van bed af kan komen, dan heb ik geen energie, geen zin, en zie ik het allemaal maar somber in..
Gelukkig heb ik een pony die me er toe zet om toch iedere dag van bed te gaan, en al is het maar 5 min. even bij hem te zijn :) Als ik die stimulans niet had, kwam ik volgens mij nooit meer van bed!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:08

Ik heb het begin vorig jaar gehad. Het begon bij mij met heel erg moe zijn, maar omdat ik toen midden in een zware examenperiode zat dacht ik eerst dat het kwam doordat ik hele dagen studeerde. Heeft dus even geduurd voordat ik naar de dokter ging, maar toen bleek wel dat ik Pfeiffer had en dat mijn lever ook behoorlijk zwaar was aangetast. Ik heb toen gedaan wat de dokter zei: meteen stoppen met de examens en 3 weken rusten. Geen inspanning, want met Pfeiffer heb je verhoogde kans op een gescheurde milt. Geen vet eten en geen alcohol drinken. Ik heb toen ook een zware keelontsteking gekregen, ontzettend gezwollen amandelen waardoor ik amper wat kon eten en daardoor ook 5kg op 3 weken afgevallen. Ook erg gezwollen klieren in mijn hals, die dan op mijn oren drukten waardoor ik daar ook pijn kreeg. En natuurlijk koorts en 's nachts alles uitzweten, ik moest per nacht gemiddeld 2x mijn lakens verversen omdat ik alles gewoon uitzweette. Ik sliep ook zo'n 14u per dag/nacht en als ik dan wakker was kon ik alleen maar voor de tv liggen. Op een bepaald moment kreeg ik ook uitslag, soort van rode stippen over mijn hele lichaam die ontzettend hard jeukten.
Uiteindelijk was ik na een maand rust gezond verklaard door de dokter.

Belangrijkste is: rusten en luisteren naar je lichaam. Ik heb er maar een maand last van gehad (natuurlijk moet je erna weer je conditie opbouwen, maar ik was wel weer gezond) en volgens de dokter was dat ook omdat ik meteen gewoon platte rust heb genomen. Geen inspanningen doen, je goed houden aan zo weinig mogelijk vet eten (als je last hebt van je lever, tenminste) en geen alcohol. Als je moe bent, niets forceren maar lekker op de bank gaan rusten. Zo ken ik een meisje die het ook heeft gehad maar zij trok zich niks aan van doktersadvies. Ze bleef uitgaan, alcohol drinken, zware inspanningen doen. En omdat zij toen niet de tijd heeft genomen om een paar weken te rusten heeft ze er nu, 2 jaar later, nog altijd last van.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 01:51

@ Kaatje ik heb helaas geen paard of pony. Ik zal mijn konijn als excuus nemen :+ Ik ben wel weer aan het werk. Ik moet wel zeggen dat het redelijk goed gaat.

@ Mientjeuh. Ik ben de eerste week ok een paar kilos afgevallen. Ik heb op dit moment geen last van mijn keel maar wel gezwollen amandelen. Ik heb ook een gezwollen klier in mijn lies. Ik heb een goede eetlust maar heb vooral trek in fruit en yoghurt. Ik drink veel water en heb absolut geen zin in alcohol. Dat is wel goed dan :D Ik heb ook gelezen dat ik geen koffie mag drinken.

Mijn vraag is hoe weet je nou wanneer je weer "gezond" bent?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 02:20

ik heb het gehad en weet dat de eerste 6 weken besmettelijk zijn dus niet drinken uit elkaars beker of blikje heet ook wel de zoentjes ziekte. dat hele moe zijn serieus nemen , je kan waarschijnlijk niet anders, ik kreeg ijzer van de dokter wat ik moest slikken het is een lever ziekte. tis heel heftig heb je ook keelontsteking gehad kan ook nog komen. kijk uit met te veel snoepen omdat je conditie naar achter gaat groei je snel omdat je er niet tegen in kan bewegen. verder uitziekn kan zeker een half jaar duren en na een paar jaar kan je er nog last van hebbenm, koorts tussen 38 en 39 graden, sterkte.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 02:21

door bloedprikken zien ze of je weer meer beter bent

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 02:23

Oh ik wist niet dat het nog steeds besmettlijk was! Mijn doctor heeft niets gezegd!

ik moet vrijdag weer naar de doktor voor een bloedprik. Ik hoop dat het wat beter is dan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 02:30

ik kon toendertijd met moeite mn paard afzadelen en kon niet rijden, als jij denkt dat je dat aankan gewoon proberen.
Funfun schreef:
Bedankt voor de reacties.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerste week echt ziek was maar het leek meer op een gripje. Ik had dan ook nog een allergische reactie. :( Ik had geen eetlust, ik had het ontzettend warm en had een zwelling in mijn lies. Nu is mijn eetlust weer normaal. Ik heb het wat minder warm. Ik voel me minder "ziek". Ik ben moe maar het is verdraagbaar. Helaas slaap ik niet goed. Ik wordt een paar keer per nacht wakker voor niets. Ik moet volgende week weer een bloedtest laten doen.

Ik neem het rustig aan. Ik ben meestal active thuis maar ga nu eens lekker voor de TV zitten.

Ik vraag me af of het verstandig is om zaterdag paard te rijden. Ik bedoel dan wel "rustig" paard rijden. Aan een kant denk ik een beetje beveging en een vriese neus hallen is misschien een goed idee maar aan de andere kant vraag ik me af of het niet te veel is. Wat denken jullie er van?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 02:35

Ik werd ook ineens ontzettend misselijk van iets op tv van iets wat ik zag, had ik nooit, Jeuk is mij niet bekend

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 02:37

Citaat:
Ik werd ook ineens ontzettend misselijk van iets op tv van iets wat ik zag, had ik nooit

Wat raar!

Ik ben naar de manege geweest. Ik heb niet gereden maar heb wel een paardje geborsteld en dat ging prima.

Ik ben ook nog gaan dansen ("belly dancing") Het dansen is op zich niet "moeilijk" maar ik moest wel naar school lopen en dat was denk ik te veel. Ik zal Woensdag een proberen maar ik vertrek gewoon wat vroeger. En ga gewoon mijn tijd nemen. Ik zal eens zien hoe dat gaat. :D

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:24

Ik heb het gehad 3 jaar geleden met oud en nieuw begon me keel op te zetten.
Ben toen 3 weken ziek geweest met blaren in me mond, onstoken keel en dergelijke..
Ik was toen echt ziek..

Echter wist ik toen niet dat ik pfeiffer had.
Jaar later was ik erg moe en dacht de dokter aan pfeiffer.
De dokter zij dat ik het niet goed had uitgeziekt en dus hier nog een klap van heb opgelopen.
Echter met veel stress ben ik echt erg moe en ga k vanuit me werk eerst ff uurtje slapen voor dat ik kan koken..

Moet dingen erg goed plannen, en niet te veel op 1 dag, Trek ik nu niet.

Groetjes

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:36

Funfun schreef:
Mijn vraag is hoe weet je nou wanneer je weer "gezond" bent?

Ik moest na een maand weer naar de dokter, opnieuw bloed laten prikken. Hij heeft dan ook gevoeld aan de klieren in mijn hals, mijn lever en milt. Mijn leverwaardes en andere waardes in mijn bloed zagen er toen perfect uit, dus toen was ik genezen :)

Enneh, klierkoorts is één van de meest besmettelijke ziektes! Dus niet te dicht in de buurt van anderen komen, goed oppassen met van welk glas je drinkt etc.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:54

Heb het ook gehad, nu 4 jaar geleden, werkte toen op een manege en ivm vakantie van andere mensen kon ik niet gemist worden dus was blijven werken, zwaar lichaamelijk werk dus.
Ik weet niet hoe ik die eerste paar maanden ben doorgekomen maar het was verschrikkelijk, de pauzes gebruikte ik om in het stro te liggen en als dr ff niks te doen was lag ik ook in het stro, op een gegeven moment viel ik zelfs steeds flauw, als ik een paar meter gelopen had. Dat was voor mijn baas het moment om te zeggen dat ik nu maar eens uit moest gaan zieken.( zag ook altijd lijkbleek, was vel over been en had altijd ontzettend opgezette ogen, alsof iemnd dr een mep op had gegeven, en soms waren mijn oogleden ook blauw/paars heel vaag) Heb het toen idd een tijd lang rustiger aan gedaan, en voel me nu wel weer ok, maar ben nooit meer helemaal de oude geworden.
Conditie opbouwens lukt niet, erg snel moe en nog steeds erg "prikkelbaar". Wou dat ik toen gewoon mijn rust genmomen had....

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 01:58

@ paardjuh. Heb je conditie echt niet kunnen opbouwen?

@ Mientjeuh. Ik moet vandaag bloed laten prikken en vrijdag weer bij de doktor. Ik ben wel echt verbaasd dat ze niets over besmettelijkheid heeft gezegd :( . Ik moet nu wel uitkijken met mijn mannetje.

@ Zonnebloem. Voel je je moe wanneer je "zware" fysieke "werk" doet of wanneer je een beetje te veel doet?

Zo te zien zijn er veel bokkers die er nog steeds last van hebben zelfs naar een paar jaar. Zijn er bokkers die weer de "oude" zijn geworden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 02:04

bij mij is het er pas uitgekomen toen ik het al niet meer had, maar was toen nog steeds moe (nasleep) het 'enige' dat ik heb gehad is dat ik heeeeeellll erg moe was de hele tijd. M'n broertje heeft 't ook gehad (hij had 't eerder als mij en vermoedelijk zal ik 't wel van hem hebben gekregen via een glas of whataver) en hij heeft er iedere keer als hij griep heeft weer last van, wat in houd dat hij een soort van 'extra' ziek is. zieker dan 'normaal' ik heb verder nooit meer ergens last van gehad.

Verschilt ook gewoon per persoon.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:04

Het verschilt per persoon maar het hangt er ook vanaf hoe je ermee omgaat. Als je je niets aantrekt van doktersadvies en je blijft vrolijk fysieke inspanningen doen heb je weinig kans dat je snel genezen bent.

Ik was na een maand genezen verklaard en merk er nu helemaal niks meer van :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:36

Ik heb pfeiffer gehad toen ik 19 was (inmiddels 8 jaar geleden) en ik merk er nog bijna elke dag de gevolgen van. Ik ben altijd moe, lusteloos.
Ik ben er toen ook heel ziek van geweest, 2 weken hoge koorts, allergische reactie (mijn huid brandde weg) en een half jaar niet naar school gekund (daarna toch nog moeten stoppen met school).

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:00

Bij mij is het 4 weken terug ook gediagnosticeerd.

De ene keer heb ik er wel veel last van, de andere keer niet.
Ik heb amper eetlust en sporten ed dat gaat niet echt. Ben zo weer buiten adem..

Rotziekte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:02

ik heb er 2 jaar geleden last van gehad. heb voornamelijk geslapen, en op een gegeven moment gewoon weer opbouwen :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:06

Ik loop op dit moment met de ziekte van Pfeiffer.
Ben nu een week of 8 onderweg en het gaat langzaam maar zeker steeds beter, maar ik slaap 'smiddags meestal nog wel even :j
Gewoon rustig aan doen en luisteren naar je lijf. Als deze zegt dat het genoeg heeft en rust moet dat dan ook daadwerkelijk doen. Anders kan je zo een jaar onderweg zijn met pfeiffer.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:08

Ik heb het ook gehad en ook ik dacht je word beetje moe boeien ik red me wel. Vooral lekker doorgaan. nou absoluut NIET doen dus. Ik ben toen helemaal ingestort ik werd dood en dood ziek. Me maag verteerde niks meer en dit leidde ertoe dat ik dus maaandenlang echt weinig tot niks kon eten alles eruitgooide. woog op gegeven moment nog maar 45 kilo en ik ben 1.75. Kun je voorstellen?

In de tijd dat ik instortte was ik op vakantie. Ik ging van bed, naar de bank tv kijken en weer naar bed. In dikke winterkleding terwijl we in portugal waren in hartje zomer dus was er gem zon 35 graden maar ik had het door en door koud. Als we dan eens boodschappen gingen doen moest ik halverewege terug de auto in en dan viel ik in slaap. nu 2.5 jaar later heb ik nog last van. Ik heb het redelijk druk ik zit elke dag tot half 5 op school daarnaas rij ik elke dag dik 1.5u me paardje dan huiswerk maken en dan vind me vriend het ook nog wel eens leuk om me te zien en dan in het weekend werk ik van 10 tot 19. Dit trek ik ook regelmatig niet. Nu anderhalf jaar later moet ik vaak nog even een stapje terug doen. Heb nu ook ontslag genomen op me werk omdat ik standaard elke maandag ziek was van moeheid.

Conslusie: Neem je rust hoe sneller je die neemt hoe sneller je je beter zult gaan voelen !
heel veel beterschap

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 06:30

Bedankt mensen voor jullie reacties!

Het ziet er na uit dat echt vershilt per persoon. Er is hoop dat ik weer de oude word :D

Morgen weer naar de dokter. Ik hoop dat de bloed uitslag "beter" is.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:38

Ik ben ontzettens snel buiten adem, kan gewoon echt geen conditie opbouwen. En als ik 3 of 4 paarden gerden heb kan je me opvegen, dan heb ik niet eens meer de fut om eten te koken. Zit nu thuis met een gebroken pols en kan dus niet zo veel, en voel me nu dus goed, maar als ik straks weer ga rijden weet ik al dat ik waarschijnlijk niet meer dan 1 paard kan doen.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 04:12

@Zonnebloem Zou je dat eventueel kunnen "opbouwen"?

Ik ben vandaag bij de doctor geweest. Blood test was slechter dan verleden week maar schijnt dat het "normaal" is :? . Ik moet weer in 2 weken gaan.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me erg beter voel. Ik heb nog geen paard gereden maar ik denk dat ik dat in 2 weken weer uit probeert. Gewoon een rustige buitenrit.

Ik begin ook weer goed te slapen maar heb nog steeds last van rare/irritante dromen. Zijn er meer mensen die daar last van hebben? Kaatje schijnt er ook last van te hebben.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:18

Sinds anderhalve week weet ik ook dat ik de ziekte van pfeiffer heb.
bij mij viel als eerst op dat m'n klieren in m'n nek heel erg opgezet waren en dat ik heel snel duizelig was. dus daar ging ik eigelijk mee naar de dokter.
Uit de bloedtest kwam dus dat mijn leverwaarden veel te hoog waren maar dat het beeld nog niet helemaal duidelijk was. Het is of pfeiffer of 2 andere dingen. Maar pfeiffer is het meest waarschijnlijk.
vorige week heb ik nog gewoon alles gedaan, gewoon naar school geweest, gewerkt, paard gereden en les gegeven. maar sinds woensdag lig ik nu op bed. Ben ingestort en heb nu echt heel erg veel keelpijn. Kan haast niet slapen van de pijn en het enige dat een beetje helpt voor 2 uur ofzo is ibubrofen maar daar mag ik er maar 3 van op een dag.
Ik hoop echt dat dit niet te lang gaat duren, straks kom ik in de knoop met school enzo maar de meeste verhalen van iedereen zijn niet echt positief :P
Sorry voor mijn lange verhaal maar ik lig nu ook weer wakker en ben best wel gefrustreerd ;)