Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Maflinger_S schreef:Heb je je al bedacht dat je geheugen prima werkt maar dat je jezelf enorm getraind hebt in dingen te onthouden die voor jou belangrijk zijn en de rest simpelweg naast je neerlegt?
. Gebrek aan tijdsbesef heeft ook voordelen hoor, het maakt mij bijvoorbeeld niks uit of ik iemand 2 maanden of 2 jaar niet gezien heb.
Ik heb ook praktisch geen tijdsbesef. Best lastig soms. Ik kan ook heel veel onthouden, vooral stemmingen, geuren, licht maar het vervolgens terugplaatsen in een "tijds"context wordt moeilijk. Naast de adhd heb ik ook dyscalculie, cijfertjes en data zeggen me helemaal niks...
. 
)Urielle schreef:Heeft niet iedereen dat dan? Ik heb ook moeite om dingen in de tijd te plaatsen, maar ik dacht eigenlijk dat iedereen dat had.
highwaykind schreef:Ben niet goed in data onthouden, maar weet wel wanneer vriendinnen jarig zijn (moeite voor gedaan om te onthouden). Verjaardag vergeten van iemand is in mijn geval ook altijd dat ik niet weet wat voor datum het vandaag is, dan dat ik vergeet dat iemand jarig is op die datum.
Daarentegen kan ik bepaalde andere dingen ook weer vergeten. Ik heb bijv. een dvd besteld en als die er binnen 6 weken niet was moest ik contact opnemen. Ineens dacht ik daar weer aan, en toen was het al bijna 3 maanden geleden. 

soesita schreef:Ik heb het zeker niet zo extreem als jij, maar het is me wel bekend, ja. Tot en met "een week geleden" gaat het nog redelijk goed. Verder terug in de tijd gaat het mis. Je hebt het met je voorbeelden perfekt beschreven; ik zou het niet beter kunnen.
Het gaat je niet helpen maar je bent dus niet alleen...
Urielle schreef:Heeft niet iedereen dat dan? Ik heb ook moeite om dingen in de tijd te plaatsen, maar ik dacht eigenlijk dat iedereen dat had.
Het tegendeel bleek waar te zijn.StableEnable schreef:Lijkt me iets voor dokter House..... Maar serieus, ik zou eens een neuroloog raadplegen.
MarcoBorsato schreef:Ik heb het ook, maar ik heb sowieso een slecht geheugen, ik schrijf alles op. Wat ik moet doen en heb gedaan.
Deels is het bij mij aangeboren, ik ben altijd al een warhoofd geweest. Het andere deel komt van te veel snoepen. Of dat vermoed ik althans
En teveel snoepen heb ik nooit gedaan, ik kreeg als kind amper snoep (ook omdat ik geen glazuur op mijn tanden heb werd er altijd streng gelet op suiker en het goed poetsen van de tanden).randie schreef:hmm dan is er bij jou in de kleuterklas iets niet goed gegaan. Ik sta voor een kleuterklas ( stage )en daar zijn ze toch echt heel erg bezig met vandaag, gisteren eergisteren, kort , lang en allerlei soorten tijdsbesef...Heb je dit altijd al gehad?
Ja, voor zover ik weet heb ik het altijd al gehad... ik zou het niet eens weten! Het is iets wat aangeboren is denk ik, althans het voelt normaal voor mij. Maar handig is het niet.Ibbel schreef:Citaat:Dit kunnen de raarste dingen zijn, zo herinner ik me belangrijker dingen aan onbenullige feitjes zoals die keer dat er geen sinaasappels meer in huis waren - en daardoor weet ik vervolgens dat 't een week geleden was.
Maar hoe weet je dan wél dat die sinaasappels een week geleden op waren? Als je dat wél in de tijd kunt plaatsen, is er met je hersenen kennelijk niets mis.
Er zijn nl wel degelijk hersenafwijkingen waarbij "tijdsbesef" beschadigd is. Zo'n beschadiging kan bv na een TIA of CVA (beroerte) optreden. Dus de suggestie eens naar een neuroloog te gaan is niet zo'n vreemde.
Het zou mooi zijn als ik morgen of overmorgen al langs kon.Maflinger_S schreef:Heb je je al bedacht dat je geheugen prima werkt maar dat je jezelf enorm getraind hebt in dingen te onthouden die voor jou belangrijk zijn en de rest simpelweg naast je neerlegt?
Lovely schreef:Fiffill, ik heb ook last met terugkijken in de tijd, maar in mindere mate. Gebeurtenissen blijven bij mij wel min of meer op volgorde staan zodat ik weet wat er eerst gebeurde en wat later. Een week of 2 a 3 terugkijken kan soms, maar daarna schakel ik al gauw over op 'een tijdje geleden'. Jaartallen probeer ik wel te onthouden en seizoenen ook, zo weet ik dat bokt in 2001 van start is gegaan en dat dat 9 jaar geleden is, want anders kun je mij van alles wijsmaken. Gebrek aan tijdsbesef heeft ook voordelen hoor, het maakt mij bijvoorbeeld niks uit of ik iemand 2 maanden of 2 jaar niet gezien heb.
'Jou heb ik echt lang niet gezien zeg! Da's al bijna een jaar geleden!' En dan denk ik... echt waar? Dacht meer aan iets van twee maanden...dwaallicht schreef:Ik heb precies hetzelfde, maar bij mij noemen ze het ad(h)dIk heb ook praktisch geen tijdsbesef. Best lastig soms. Ik kan ook heel veel onthouden, vooral stemmingen, geuren, licht maar het vervolgens terugplaatsen in een "tijds"context wordt moeilijk. Naast de adhd heb ik ook dyscalculie, cijfertjes en data zeggen me helemaal niks...
Leren kan ik trouwens wel goed, maar dan voornamelijk aan de hand van tekst. Als iemand me wat uitlegt in een lang bla bla verhaal dan kan ik die feiten ook niet goed op n rijtje plaatsen en onthoud ik dus ook niet wat/wanneer aan de hand was. Erg handig als je bv supervisie hebt van school en je achteraf een verslag moet schrijven. Besproken punten onthoud ik daar ook weer aan de hand van emoties en kleine dingetjes erom heen.
Ik kan het gewoon echt niet. Heb er een hekel aan. Digitaal klokkijken snap ik ook nog steeds niks van.
Het blijft gewoon niet hangen...
Mijn ruimtelijk inzicht daarentegen is wel heel erg goed.

dwaallicht schreef:Ik heb precies hetzelfde, maar bij mij noemen ze het ad(h)dIk heb ook praktisch geen tijdsbesef. Best lastig soms. Ik kan ook heel veel onthouden, vooral stemmingen, geuren, licht maar het vervolgens terugplaatsen in een "tijds"context wordt moeilijk. Naast de adhd heb ik ook dyscalculie, cijfertjes en data zeggen me helemaal niks...
). Rekeningnummers telefoonnummers ik onthoud het gewoon niet (maar ach daar heb je kalenders voor).
)
Heb helaas dit jaar geen maandkalender gevonden. 
Alleen mijn omgeving niet. Ik krijg altijd op mijn kop omdat ik dingen niet meer weet. Vooral mijn ouders (moeder) kunnen er flink boos om worden. Waarom weet je dat niet meer, wanneer dat was? Kom op zeg, je weet heus wel wanneer je dat gedaan hebt... doe niet zo flauw, denk even na... je weet het op z'n minst ongeveer nog wel.
). Ik heb dat niet.
) Waneer was ook al weer mijn beste vriendin uitgerekend?