Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:18

Heb je je al bedacht dat je geheugen prima werkt maar dat je jezelf enorm getraind hebt in dingen te onthouden die voor jou belangrijk zijn en de rest simpelweg naast je neerlegt?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:37

Herkenbaar is het zeker, vervelend.
Maar ach ernstig zal het niet zijn. Zolang ik me kan herinneren heb ik het altijd al wel gehad.
Laatst was ik op mijn werk en ik wist dus echt niet meer welke dag het was, alsof ik in de zeik werd genomen dat het woensdag was in plaats van een dinsdag, maandag of vrijdag.
Meestal kijk ik online op mijn rooster en zie dat de dag van vandaag knippert, ah het is toch zaterdag vandaag!
Ik weet ook echt niet meer wanneer ik bij de bios ben geweest.. 2 weken terug.. 2 maanden terug?
Ik probeer nu zoveel mogelijk in mijn agenda en kalender te zetten zodat ik een beetje bijblijf.
Het vervelendste was nog dat mijn vriend bij het ziekenhuis was geweest voor onderzoeken en dat ik het helemaal vergeten was.
Misschien ben ik wel met zoveel dingen tegelijk bezig dat ik dingen snel vergeet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:47

Maflinger_S schreef:
Heb je je al bedacht dat je geheugen prima werkt maar dat je jezelf enorm getraind hebt in dingen te onthouden die voor jou belangrijk zijn en de rest simpelweg naast je neerlegt?

Dat lijkt me het meest logische, en zo zou je jezelf ook weer kunnen trainen om je 'tijdige' geheugen te trainen.
Vroeger was ik enorme zenuwpees met tijden, wist alles tot op de minuut precies te herinneren. Nu heb ik wel wat anders aan mijn hoofd, en ik weet dus ook steeds minder goed wanneer iets gebeurt is. Hetgene wat ik me vroeger heb ingeprent, blijft trouwens wel zitten. Zo weet ik dat ik op de peuterschool op een woensdag onwijs op mijn kop kreeg van de juf, omdat ik oliebol zei, dat ik mijn eerste winstpunt reed om 12:04 uur, etc. etc. Het is maar waar je de nadruk op legt.

Training als mindmapping kunnen je hierbij goed helpen (misschien brain-training op de DS, zelf nooit geprobeerd ). Zo heb ik mezelf bijvoorbeeld diagonaal lezen aangeleerd, supermakkelijk in mijn werk. Daar zijn allemaal truukjes voor, kost alleen wat inzet en tijd.

Anoniem

Re: Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:54

Fiffill, ik heb ook last met terugkijken in de tijd, maar in mindere mate. Gebeurtenissen blijven bij mij wel min of meer op volgorde staan zodat ik weet wat er eerst gebeurde en wat later. Een week of 2 a 3 terugkijken kan soms, maar daarna schakel ik al gauw over op 'een tijdje geleden'. Jaartallen probeer ik wel te onthouden en seizoenen ook, zo weet ik dat bokt in 2001 van start is gegaan en dat dat 9 jaar geleden is, want anders kun je mij van alles wijsmaken :). Gebrek aan tijdsbesef heeft ook voordelen hoor, het maakt mij bijvoorbeeld niks uit of ik iemand 2 maanden of 2 jaar niet gezien heb.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:20

Ik heb precies hetzelfde, maar bij mij noemen ze het ad(h)d ;) Ik heb ook praktisch geen tijdsbesef. Best lastig soms. Ik kan ook heel veel onthouden, vooral stemmingen, geuren, licht maar het vervolgens terugplaatsen in een "tijds"context wordt moeilijk. Naast de adhd heb ik ook dyscalculie, cijfertjes en data zeggen me helemaal niks...

Leren kan ik trouwens wel goed, maar dan voornamelijk aan de hand van tekst. Als iemand me wat uitlegt in een lang bla bla verhaal dan kan ik die feiten ook niet goed op n rijtje plaatsen en onthoud ik dus ook niet wat/wanneer aan de hand was. Erg handig als je bv supervisie hebt van school en je achteraf een verslag moet schrijven. Besproken punten onthoud ik daar ook weer aan de hand van emoties en kleine dingetjes erom heen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:03

Oh, wat herkenbaar! Ik heb dat ook, die schoenen die aan vervanging toe zijn omdat ik ze al jaaaaaaaren heb zijn vorig jaar gekocht, maar de jas die ik nog zo mooi vind is al 3 jaar oud. Ik heb mijn beste vrienden twee weken terug voor het laatste gezien - of is het twee maanden? En die vergadering, was die nou vorige week maandag of de week ervoor? Pas was het vijf jaar geleden dat het WTC ingestort was (en nu ik dat nazoek blijkt 'pas' dus ook al in 2006 te zijn geweest), je zou mij kunnen wijsmaken dat het 3 jaar geleden is gebeurd. Idem met de moord op Theo van Gogh, geen idee wanneer dat was. Ik dacht dat ik met mijn ouders op vakantie naar Engeland was geweest toen ik 12 was, blijkt 16 te zijn...

Ik moet ook echt gaan terugrekenen wanneer iets gebeurd is: vorig jaar ging ik daarheen op vakantie, het jaar daarvoor daarheen, en voor díe vakantie heb ik mijn nieuwe bergschoenen gekocht, dus heb ik ze nu 1,5 jaar.

Dwaallicht, ik heb trekken van AD(H)D en ben hoogbegaafd, dus misschien dat daar wel een link mee is. Ik moet zeggen dat ik er in de praktijk weinig last van heb, maar het is wel opvallend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:10

Nimue, op die manier heb ik het ook, maar AD(H)D heb ik niet. Tenminste, ik denk van niet :D.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:58

Ik heb het niet zo extreem als Fiffil , dromen onthoud ik in grote lijnen, en ik moet moeite doen voor de details die dan wel terug komen.
Mijn vroegste jeugdherinneringen zijn rond 2 a 3 jaar.

Dus ik sluit me helemaal bij Lovely en Nimue aan.
Ik weet de volgorde van de meeste dingen wel aardig goed, en weet meestal wel ongeveer hoe oud ik was (en vandaaruit is het jaartal uit te rekenen), maar voor welke dag het vandaag is moet ik vaak even op mijn horloge /in de computer kijken.
En of iets een aantal weken/maanden/jaren geleden is -???- dan is het handig als je dagboeken/kalenders/emailarchief in de buurt hebt liggen.
Er werd me vorige week (ehm.. 2 dagen geleden) gevraagd hoelang ik hier al woon. Dit moest ik nazoeken. Blijkt 2007 te zijn.
Ben niet goed in data onthouden, maar weet wel wanneer vriendinnen jarig zijn (moeite voor gedaan om te onthouden). Verjaardag vergeten van iemand is in mijn geval ook altijd dat ik niet weet wat voor datum het vandaag is, dan dat ik vergeet dat iemand jarig is op die datum.

Heb ook een veel beter geheugen voor kleine nutteloze details, dan voor grotere dingen ;)
Heb erg vaak dat ik iets zie en denk "dat moet ik X even doormailen want die heeft daar ooit wat over gezegd".. (wanneer dat dat was, geen idee, maar het 'wat' is wel goed blijven hangen).

Als ik dingen niet na kon zoeken (email/kalender/dagboeken) zou ik er denk ik veel meer problemen mee hebben.
Dus Fiff - email jezelf elke dag de belangrijke dingen van die dag die je onthouden wilt/moet, of houdt een Google/Sunbird kalender bij (beide zijn te doorzoeken, en kalender herinnert je aan belangrijke dingen vie email/popup ;) )

Ook zeker geen ADHD hier, kan me erg makkelijk concentreren.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:01

Urielle schreef:
Heeft niet iedereen dat dan? Ik heb ook moeite om dingen in de tijd te plaatsen, maar ik dacht eigenlijk dat iedereen dat had.

dit wou ik net zeggen..
tot zeven dagen terug gaat t goed.. daarna kan ik t vergeten en moet ik t echt opzoeken.
(agenda is bij mij dan ook geen overbodige luxe)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:43

highwaykind schreef:
Ben niet goed in data onthouden, maar weet wel wanneer vriendinnen jarig zijn (moeite voor gedaan om te onthouden). Verjaardag vergeten van iemand is in mijn geval ook altijd dat ik niet weet wat voor datum het vandaag is, dan dat ik vergeet dat iemand jarig is op die datum.

Ik zet die altijd in mijn agenda, elk jaar weer. Dan nog vergeet ik het vaak omdat ik daar dan op die dag net niet in kijk, maar ik doe mijn best.

Wat ik vooral heel vaak heb, is dat ik denk dat ik iemand al héél lang geleden gemaild heb en eens reactie wil. Ga ik het nakijken, blijkt het 2 dagen terug te zijn. :+ Daarentegen kan ik bepaalde andere dingen ook weer vergeten. Ik heb bijv. een dvd besteld en als die er binnen 6 weken niet was moest ik contact opnemen. Ineens dacht ik daar weer aan, en toen was het al bijna 3 maanden geleden.

Ik zoek inderdaad ook vaak dingen terug in mijn agenda.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:50

Ik weet eerder teveel dan te weinig. Lijkt me erg vervelend om het niet te weten. Ik zou idd ook uit pure nieuwschierigheid toch eens naar de dokter gaan. Kijken wat die erover te zeggen heeft.
En ik zou gewoon alles wat je belangrijk lijkt in je agenda opschrijven. Misschien dat dat ook iets helpt?

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:55

Ik vind het zelf ook heel moeilijk. Soms vertel ik iets aan mijn ouders, en dan vragen ze, "wanneer was dat dan", en dan zeg ik bijv. Een maand geleden ofzo. En dan kom ik er inderdaad later achter dat het veel langer geleden was ofzo.
Ik kan ook heel moeilijk opnoemen wat voor cadeau's ik op mijn verjaardag gekregen heb. Als bijv 2 dagen na mijn verjaardag een oom en tante op bezoek komen, en vragen wat ik heb gekregen, moet ik eerst weer even goed nadenken...
Moet echt alles opschrijven, anders weet ik niet meer wanneer ik nou voor het laatst een bepaalde afspraak had, en ben ik het ook echt kwijt xD

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:59

Zelf heb ik er niet echt last van, maar mijn vader heeft het wel heel erg... Toch ongenoegen van mijn moeder, haha. :+
Hij schrijft het vooral op of moet net zoals jij heel goed gaan nadenken over dingen die op die dag gebeurd zijn. :j
Lijkt me inderdaad lastig...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 12:26

Al een hoop reacties zie ik, bedankt!

soesita schreef:
Ik heb het zeker niet zo extreem als jij, maar het is me wel bekend, ja. Tot en met "een week geleden" gaat het nog redelijk goed. Verder terug in de tijd gaat het mis. Je hebt het met je voorbeelden perfekt beschreven; ik zou het niet beter kunnen.

Het gaat je niet helpen maar je bent dus niet alleen... ;)

Ik wist ook dat ik niet alleen was, het topic dat zonnebloem18 noemt heb ik ook nog in gepost toen. Toen kwam ik er achter dat het niet 'normaal' was, althans dat niet iedereen het heeft. Zo snapte ik ook waarom mijn ouders en op school de mensen altijd zo moeilijk deden als ik het niet wist...
Zou het samenhangen met hoogbegaafdheid?

Urielle schreef:
Heeft niet iedereen dat dan? Ik heb ook moeite om dingen in de tijd te plaatsen, maar ik dacht eigenlijk dat iedereen dat had.

Dat dacht ik dus ook altijd. ;) Het tegendeel bleek waar te zijn.

StableEnable schreef:
Lijkt me iets voor dokter House..... Maar serieus, ik zou eens een neuroloog raadplegen.

Dit lijkt me weer ietwat overdreven... meerdere mensen die dit herkennen, ik denk niet dat het iets heel ernstigs zal zijn?

MarcoBorsato schreef:
Ik heb het ook, maar ik heb sowieso een slecht geheugen, ik schrijf alles op. Wat ik moet doen en heb gedaan.

Deels is het bij mij aangeboren, ik ben altijd al een warhoofd geweest. Het andere deel komt van te veel snoepen. Of dat vermoed ik althans

Ik ben absoluut geen warhoofd. :n En teveel snoepen heb ik nooit gedaan, ik kreeg als kind amper snoep (ook omdat ik geen glazuur op mijn tanden heb werd er altijd streng gelet op suiker en het goed poetsen van de tanden).

randie schreef:
hmm dan is er bij jou in de kleuterklas iets niet goed gegaan :P. Ik sta voor een kleuterklas ( stage )en daar zijn ze toch echt heel erg bezig met vandaag, gisteren eergisteren, kort , lang en allerlei soorten tijdsbesef...Heb je dit altijd al gehad?

Haha. :D Ja, voor zover ik weet heb ik het altijd al gehad... ik zou het niet eens weten! Het is iets wat aangeboren is denk ik, althans het voelt normaal voor mij. Maar handig is het niet.

Ibbel schreef:
Citaat:
Dit kunnen de raarste dingen zijn, zo herinner ik me belangrijker dingen aan onbenullige feitjes zoals die keer dat er geen sinaasappels meer in huis waren - en daardoor weet ik vervolgens dat 't een week geleden was.

Maar hoe weet je dan wél dat die sinaasappels een week geleden op waren? Als je dat wél in de tijd kunt plaatsen, is er met je hersenen kennelijk niets mis.

Er zijn nl wel degelijk hersenafwijkingen waarbij "tijdsbesef" beschadigd is. Zo'n beschadiging kan bv na een TIA of CVA (beroerte) optreden. Dus de suggestie eens naar een neuroloog te gaan is niet zo'n vreemde.

Hmm. Dat klinkt niet fijn.
Blijkbaar onthoud ik gewoon 'nutteloze' dingen? Iets wat me op dat moment opvalt?
Ik wil zo snel mogelijk naar de HA ivm wat andere dingen, ik ga er dan zeker iets over vragen. Ik zal jullie op de hoogte houden. ;) Het zou mooi zijn als ik morgen of overmorgen al langs kon.
Ik heb Lyme gehad, en nog steeds last van mijn rug. Ik linkte het laatst pas aan de Lyme en wil nu toch even langs voor controle...
Overigens wist ik ook echt niet meer wanneer ik 't nou had. Dacht zelf aan een jaar of 4 geleden minstens, maar toen ben ik wat dieper gaan nadenken (de dag dat ik naar de HA ging was het regenachtig en grauw. Vrij koud. Conclusie: herfst. Toen ik Lyme had zat ik bij scheikunde. Ik heb al even geen scheikunde meer maar had toen wel die nieuwe leraar. Conclusie: het moet in het najaar van 2007 geweest zijn. Ik zat er dus een paar jaar naast.)

Maflinger_S schreef:

Mijn geheugen werkt zeker prima, sterker nog, het is beter dan dat van de meeste mensen weet ik uit ervaring. Het kan zomaar zijn dat iemand maanden terug iets aan mij gevraagd heeft, en ik daar dus pakweg een jaar later antwoord op geef - het is me al vaker gebeurt dat iemand me verbaast aankeek, eerst heel diep nadacht en dan zei: 'dat heb ik je een jaar geleden gevraagd. Hoe weet jij dat nog?'
Ik heb dan ook niet 't idee dat het een jaar geleden was (weet ik veel) maar die vraag onthoud ik wel.

Lovely schreef:
Fiffill, ik heb ook last met terugkijken in de tijd, maar in mindere mate. Gebeurtenissen blijven bij mij wel min of meer op volgorde staan zodat ik weet wat er eerst gebeurde en wat later. Een week of 2 a 3 terugkijken kan soms, maar daarna schakel ik al gauw over op 'een tijdje geleden'. Jaartallen probeer ik wel te onthouden en seizoenen ook, zo weet ik dat bokt in 2001 van start is gegaan en dat dat 9 jaar geleden is, want anders kun je mij van alles wijsmaken :). Gebrek aan tijdsbesef heeft ook voordelen hoor, het maakt mij bijvoorbeeld niks uit of ik iemand 2 maanden of 2 jaar niet gezien heb.

Ja, de volgorde van de gebeurtenissen onthoud ik ook wel. Die laatste zin van je herken ik heel goed. :)) 'Jou heb ik echt lang niet gezien zeg! Da's al bijna een jaar geleden!' En dan denk ik... echt waar? Dacht meer aan iets van twee maanden...

dwaallicht schreef:
Ik heb precies hetzelfde, maar bij mij noemen ze het ad(h)d ;) Ik heb ook praktisch geen tijdsbesef. Best lastig soms. Ik kan ook heel veel onthouden, vooral stemmingen, geuren, licht maar het vervolgens terugplaatsen in een "tijds"context wordt moeilijk. Naast de adhd heb ik ook dyscalculie, cijfertjes en data zeggen me helemaal niks...

Leren kan ik trouwens wel goed, maar dan voornamelijk aan de hand van tekst. Als iemand me wat uitlegt in een lang bla bla verhaal dan kan ik die feiten ook niet goed op n rijtje plaatsen en onthoud ik dus ook niet wat/wanneer aan de hand was. Erg handig als je bv supervisie hebt van school en je achteraf een verslag moet schrijven. Besproken punten onthoud ik daar ook weer aan de hand van emoties en kleine dingetjes erom heen.

Ik ben ook echt een rund met rekenen. _O- Ik kan het gewoon echt niet. Heb er een hekel aan. Digitaal klokkijken snap ik ook nog steeds niks van. :+ Het blijft gewoon niet hangen...
Rekenen heb ik nooit gekund. :n Mijn ruimtelijk inzicht daarentegen is wel heel erg goed.
Teksten lezen etc. gaat prima. Iemand kan een ontzettend lang verhaal ophangen en ik onthoud alles eruit, daar heb ik echt geen problemen mee. Is juist heel handig in discussies - omdat ik zo goed onthoud wat mensen zeggen, heb ik meteen door wanneer ze zichzelf tegenspreken. Succes gegarandeerd met betogen in de les. ;)

Nimue, jij noemt precies de dingen waar ik ook altijd over struikel. WTC kan zo drie jaar geleden gebeurt zijn. Overigens heb ik geen AD(H)D - voor zover ik weet. ;)

@ highwaykind: herkenbaar. Overigens heb ik aan 't begin van dit jaar (dat weet ik nog wel, toen werd het 2010, da's niet zo moeilijk te onthouden) een extra agenda gekocht waarin in ik alle belangrijke en nutteloze dingen opschrijf. Zo kan ik terugkijken en weet ik wat wanneer gebeurde. :)
Ik onthoud mijn dromen overigens niet in grote lijnen, maar tot in de allerkleinste details - ik ben er ook voor bij een therapeute geweest en die had ook nog nooit zoiets gezien. Op dat vlak is er dus niks mis met mijn geheugen...

@ MiSsY_Me: ik weet wel wat ik gekregen heb. Het gaat niet om dingen of gebeurtenissen, die onthoud ik heel goed. Maar wanneer ze gebeurt zijn, dat is het punt. Daar knelt het bij mij. Het blijft er op de een of andere manier gewoon niet inzitten. :+

@ iedereen die zich erin herkent: ik herken me ook in jullie posts. Precies wat ik dus heb. :j

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:34

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 12:36

Ik heb Windows 7, daar kan je ook een kalendertje instellen op je bureaublad. :j

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:52

Interessant onderwerp dit. Je gaat er eigenlijk altijd van uit dat zoals het bij jou gaat het bij iedereen gaat. Ik ben er juist wel heel goed in om dingen in de tijd te plaatsen. Ik weet hoe oud ik was toen ik voor het eerst ging paardrijden, weet precies wanneer ik op kamers ben gegaan etc. En als ik het niet meer zo goed weet ga ik na wat er die dag nog meer was zodat ik daaruit aanwijzingen krijg voor de periode waarin het gebeurde.

Ik denk dat dit voor een groot deel aangeleerd is. Ik maak al sinds jaren iedere week een globale weekplanning en heb twee agenda's (eentje thuis en en eentje om mee te nemen). Als ik op vakantie ga houd ik ook altijd een reisverslag bij en daarin schrijf ik ook vaak op hoe laat we in het restaurant zaten bijvoorbeeld.

Natuurlijk heb ik ook dat ik me af en toe afvraag wanneer iets gebeurde en dingen van de afgelopen week kan ik soms minder goed plaatsen dan dingen die langer geleden gebeurd zijn. Dan weet ik bijvoorbeeld echt niet meer wat ik gisteren gedaan heb en welke dag het vandaag is en moet ik echt even nadenken of in mijn agenda kijken.

Wat je er aan kan doen of waar het door komt, geen idee helaas.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:55

TS zo herkenbaar, ik heb het helaas ook.
Vroeger kon ik alles onthouden, telefoonnummers, namen, dagen, ik wist nog precies met wie ik waar had gespeeld en bij wijze van spreken hoelaat ik thuis was etc etc etc.

2 jaar geleden een ademstilstand gehad en daar een behoorlijke knal van gekregen. Ik kwam een week later thuis uit het ziekenhuis en ik kon niet eens meer koken, wist niet meer hoe het moest, ik schilde bijvoorbeeld aardappelen en zette ze droog in de diepvries, heel raar, maar ik dacht dat dat zo moest.
Het heeft bij mij wel een jaar geduurd voordat ik weer redelijk kon functioneren.
Het enigste wat mij heel erg achteruit is gegaan is dat ook ik niet meer weet wat ik gister of eergister of verder terug gedaan heb. :n

Ik gebruik mijn telefoon als agenda en blader daarmee terug om te kijken welke belangrijke afspraken ik had.
Ik heb ook 2 agenda's, 1 hangt in de keuken en 1 altijd bij me, zodat ik geen dubbele afspraken inplan.

Ik heb allerlei neurologische onderzoeken gehad, maar er werd niet echt een oorzaak gevonden.
Ze geven het erop dat toen ik die adem,stilstand heb gehad een deel van de hersenen zonder zuurstof heeft gezeten/ is afgestorven en dat een ander deel het voor het grootste deel heeft overgenomen.

Ik heb me erbij neergelegd, dit ben ik en tja, ik kan er helaas niets meer aan veranderen :o

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:59

dwaallicht schreef:

Hier nog een adhd'er met weinig tijdsbesef. Soms weet ik niet welke dag het is, kan gerust zeggen dat het nu nog januari is etc. (heb bijvoorbeeld nog geen 5 minuten geleden gekeken wat de datum is en ben het nu alweer vergeten) Ik heb een dwangmatigheid ontwikkeld wat betreft tijd omdat het anders altijd mis gaat. Ik kijk continu op mn horloge, moet echt heeeeeeeeel veel op de klok/horloge kijken om te beseffen hoe snel de tijd gaat. Op die manier heb ik er weinig problemen mee in de praktijk, kom altijd op tijd maar voor mezelf is het wel lastig. Net zoals inschatten hoe lang een bepaalde activiteit duurt, ik zit er echt altijd volledig naast...
Mijn geheugen is heel goed, maar wel enorm selectief. Sommige dingen onthoud ik tot in detail, andere dingen kan ik nooit onthouden, hoe graag ik het ook wil. (zo heb ik op de middelbare school, ergens in de eerste jaren, 8 decimalen van het getal pi onthouden en tot op de dag van vandaag gooi ik die er nog zo uit! maar welk jaar dat was? en waarom? geeeeen idee meer...)

Ts, zo te horen is je geheugen prima in orde en is het meer een kwestie van bepaalde delen heel goed ontwikkeld en andere delen iets minder ontwikkeld. Jij weet dingen die anderen niet onthouden en andersom. Bij iedereen ontwikkelen de hersenen zich anders en kleine verschilletjes kunnen al tot zulke grote verschillen leiden. Heb je er verder zelf eigenlijk echt last van? Of is het vooral het onbegrip vanuit je omgeving?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:05

dat soort dingen heb ik heeeel vaak, als je nu zou vragen wat heb je 3 agen geleden gedaan? en wat heb je gegeten en hoelaat, dan duurt het minimaal 5 minuten voor ik een idee zou hebben wat zou geweest zou zijn.en dan weet ik het nog niet zeker.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:06

pff herkenbaar dit!
Ben ook heel slecht in het onthouden van geboorte data (vraag me niet wanneer mijn ouders jarig zijn of hoe oud ze zijn :o ). Rekeningnummers telefoonnummers ik onthoud het gewoon niet (maar ach daar heb je kalenders voor).
Hoe lang woon ik al in m'n huis (pfff geen idee, heb het op mijn rekeningen op moeten zoeken). Hoe lang is het geleden dat ik een ongeluk heb gehad (geen idee, ik werk nu 2 jaar bij dit bedrijf en het was een jaar daarvoor gebeurd dus 3 jaar geleden :+ )
In rekenenen ben ik ook niet goed (ik kom er wel uit, maar heb er veel meer tijd voor nodig als anderen)
Taal gaat me dan wel weer goed af. Het lijkt wel of ik dingen die je makkelijk op kunt zoeken gewoon niet onthoud.

Ben trouwens ook heeeel slecht in het vinden van de weg, TomTom is voor mij echt een uitvinding.
Kan een route al wel 10x gereden hebben maar het nog niet weten. Of woon al heel m'n leven in de zelfde stad, maar nog compleet de verkeerde richting uit rijden als ik ergens naar toe moet...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:10

Ik heb het ook wel een beetje. Zo ben ik naar de motorbeurs in Utrecht geweest dit jaar maar ik weet nu echt niet meer of het nou vorig weekend was of 2 weken geleden.

Vorig jaar had ik een grote maandkalender gekocht (weekkalender geeft mij te weinig overzicht) en die in de kamer gehangen en daar schreef ik alles op wat ik zou gaan doen en gedaan had op een dag.
Ik ben nog nooit zo helder en gestructureerd geweest :) Heb helaas dit jaar geen maandkalender gevonden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:22

@Jollyjoy: met aanleren heeft het - bij mij - niks te maken denk ik. Ook ik houd al jaren een agenda bij, en als kind al maakte ik lijstjes met dingen (spullen om mee te nemen, gebeurtenissen) hield dagboeken bij etc. dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

@kaatje77: oef, dat lijkt me helemaal lastig. Gelukkig kan je nu weer normaal functioneren, lijkt me echt vreselijk... bij jou heeft het dus een duidelijke reden, ik heb nooit zoiets ernstigs gehad. Idd niks meer aan te veranderen, gelukkig heb je er verder niks ernstigs aan over gehouden. :j

@Zwerte: ik heb er zelf geen last van. Ik kan er prima mee leven. ;) Alleen mijn omgeving niet. Ik krijg altijd op mijn kop omdat ik dingen niet meer weet. Vooral mijn ouders (moeder) kunnen er flink boos om worden. Waarom weet je dat niet meer, wanneer dat was? Kom op zeg, je weet heus wel wanneer je dat gedaan hebt... doe niet zo flauw, denk even na... je weet het op z'n minst ongeveer nog wel.
Nee, ik weet het écht niet meer. Kan ik er wat aan doen?

Overigens heb ik geen problemen met tijdsduur van het moment. Ik kan exact zeggen: nu is het zo en zo laat. Ik zit er meestal nog geen 5 minuten naast (of mijn slaapritme moet heel erg door de war zijn, bijvoorbeeld in de vakantie als ik dagen achter elkaar laat naar bed ga). Ik weet vaak precies hoe laat het is en hoe lang iets duurt. Maar zodra het niet meer dat moment is maar een paar dagen later... weg.
Ik word ook elke ochtend rond 8 uur wakker, nooit veel later (tenzij ik extreem moe ben). Automatisch. Ik kan ook tegen mezelf 'zeggen' voor ik ga slapen; 'morgen word ik om 6 uur wakker.' en dat gebeurt dan ook. Of 'morgen word ik om kwart over 7 wakker' en ja hoor, meestal zit ik er 5 minuten voor maar ik word echt wakker rond die tijd. Ik hoef dus eigenlijk ook geen wekker te zetten. Ik doe het vaak wel voor de zekerheid (als ik van mezelf weet dat ik erg moe ben) maar dan word ik meestal 5 minuten voor de wekker wakker en is dat ding dus eigenlijk nutteloos.

Mijn broertje heeft daar wel heel erge last van, niet weten hoe laat het is, die komt altijd te laat. Hij weet blijkbaar niet wanneer het etenstijd is, of hoe laat het uberhaupt is (of hij doet alsof ;) ). Ik heb dat niet.
Ik heb wel vaker dat ik niet weet welke dag of welke datum het is. Dat haal ik vaker door de war.
In namen/telefoonnummers ben ik ook goed. Ik onthoud, zoals ik al zei, dingen heel gemakkelijk en snel. En goed ook. Behalve als het om tijd gaat.
Ik onthoud zoveel (ook qua dromen) dat ik vaak last heb van het 'mijn hoofd zit vol'-gevoel en dat schrijf/teken ik dan van me af. Dat werkt. :j

Ik heb best een goed richtingsgevoel. Ik moet wel opletten, maar als ik dat doe dan vind ik ook snel de weg terug. Aan de hand van dingen in het straatbeeld (opvallende borden, gevels van huizen, of in het bos bijv. omgevallen bomen ed). :)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:33

aan de hand van het straatbeeld probeer ik inderdaad ook de weg te onthouden, bij het huis met de gele gevel erin, bij dat uithangbord lings enz.

Hoe is het met data die in de toekomst gebeuren. Mijn zusje trouwt ergens in mei (maar de exacte datum :o }:0 ) Waneer was ook al weer mijn beste vriendin uitgerekend?
Het lijkt desinteresse maar dat is het echt niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:40

Data die in de toekomst gebeuren heb ik geen problemen mee. Die kan ik wel onthouden. Ik heb wel vaker dat het 'opeens' een maand later is, dat de tijd heel snel gaat, maar da's vrij normaal. Ik vergeet geen dingen, afspraken ed. heb ik geen moeite mee.