overstappen huisarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: overstappen huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:08

Ik zit al heel wat jaartjes in dit werk en van arrogantie is geen sprake. Er zullen vast en zeker artsen zijn die geen nieuwe patienten aan willen nemen omdat ze het nu al druk genoeg hebben. Wil je goede zorg kunnen bieden zul je ergens een grens moeten trekken. Hoe vervelend dat ook is voor patienten die niet gelukkig zijn bij hun eigen huisarts.

neres

Re: overstappen huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:03

nou drukte of niet! als je een beetje inlevings gevoel hebt dan doe je niet moeilijk als men wil overstappen met GOEDE redenen! En als je vol zit dan zeg je sorry de artsen zitten vol je kunt niet overstappen. Oke duidelijk...
Maar nee ik moet eerst in gesprek met mijn arts en een eenmalig consult van een vrouwelijke dokter is niet mogelijk alleen als hij zelf op vakantie gaat.
Hieruit trek ik dus de conclusie dat er wel mogelijkheden zijn over te stappen maar er wordt wel een drempel op gegooit.

Ik zit zelf ook in de zorg en zeker grenzen moeten er zijn.
Maar ik zit niet iedere week bij mijn huisarts op de stoep te zeuren om niets. Laten we daar eens grenzen gaan trekken.

Maar omdat ik ook in de zorg zit weet ik ook dat er gewoon dingen zijn, situaties zijn redenen zijn om je ietwat aan te passen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:27

seren schreef:
nou drukte of niet! als je een beetje inlevings gevoel hebt dan doe je niet moeilijk als men wil overstappen met GOEDE redenen! En als je vol zit dan zeg je sorry de artsen zitten vol je kunt niet overstappen. Oke duidelijk...
Maar nee ik moet eerst in gesprek met mijn arts en een eenmalig consult van een vrouwelijke dokter is niet mogelijk alleen als hij zelf op vakantie gaat.
Hieruit trek ik dus de conclusie dat er wel mogelijkheden zijn over te stappen maar er wordt wel een drempel op gegooit.

Ik zit zelf ook in de zorg en zeker grenzen moeten er zijn.
Maar ik zit niet iedere week bij mijn huisarts op de stoep te zeuren om niets. Laten we daar eens grenzen gaan trekken.

Maar omdat ik ook in de zorg zit weet ik ook dat er gewoon dingen zijn, situaties zijn redenen zijn om je ietwat aan te passen.

Moet je niet klagen over en tegen de huisartsen, moet je klagen bij de verzekeraar. Er is een tekort aan huisartsen. Dit is al veel langer bekend maar de zorgverzekeraar doet weinig tot geen moeite om tot oplossingen te komen.

Als ik huisarts was geweest (godzijdank ben ik dat niet) had ik ook grenzen gesteld als ik de druk niet aan zou kunnen om alle patienten goede zorg te kunnen verlenen zou ik ook een patientenstop invoeren, vervelend voor de mensen die geen goede band met hun arts hebben (of wat de reden ook zijn mag) Maar de patienten die in die praktijk aanwezig zijn hebben ook recht op goede zorg...

Ongeacht de reden kun je overstappen. Hoe kun je het hebben over een goede reden van het vertrek van een patient als je niet eens weet waarom ze weg willen/gaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:52

MISTRAL94 schreef:
Moet je niet klagen over en tegen de huisartsen, moet je klagen bij de verzekeraar. Er is een tekort aan huisartsen. Dit is al veel langer bekend maar de zorgverzekeraar doet weinig tot geen moeite om tot oplossingen te komen.

Ik vind anders dat huisartsen ook niet de indruk wekken hier echt veel aan te doen. Makkelijk om dat allemaal op de zorgverzekeraars te schuiven.

Citaat:
Ongeacht de reden kun je overstappen. Hoe kun je het hebben over een goede reden van het vertrek van een patient als je niet eens weet waarom ze weg willen/gaan?

Dat kun je ook andersom doen: mensen proactief benaderen zonder dwang (dus niet 'je mag pas overstappen naar een ander als je dat met mij overlegt' wat de situatie meteen in een machtssituatie trekt, maar 'je mag overstappen, maar ik zou daarna graag even de tijd nemen om te weten wat er mis ging'. C'est le ton qui fait la musique :j )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:08

Wat moet een huisarts eraan doen dan Shadow?

Makkelijk om het op de zorgverzekeraar af te schuiven?
Dat zijn de "machtige" in het verhaal, zij kunnen nog dingen voor elkaar krijgen.
er zijn echt schrijnende gevallen hier in de omgeving.
Een huisarts gaat met pensioen, geen opvolger te vinden. De collega huisartsen hebben zelf een dusdanig patienten aantal dat zij die patienten er niet bij kunnen/willen hebben. Jarenlange vergaderingen, proberen tot het vinden van oplossingen. Niet te vinden, waar personeel weghalen als het er domweg niet is?

Nu hoorde ik laatst dat er in grensgebieden (heel nederland?) al veel problemen zijn. Dit probleem zal alleen maar groter worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:25

Ik zou beginnen met herrie maken en ophouden met 'het is allemaal hunnies schuld' :j

En een oplossing? De methode van Geert Wilders mag niet mijn voorkeur hebben, hij is WEL effectief. Neem een standpunt in (oneliners only), zorg dat iedereen in Nederland weet wat dat standpunt is, en zorg dat je dat heel vaak op allerlei plekken verkondigt. En dan krijg je toch een heleboel aandacht en heb je een flinke kans dat reele oplossingen wel mogelijk zijn.

Een ander punt is dat je duidelijk moet uitstralen dat deze regels niet bedoeld zijn om elkaar de hand boven het hoofd houden. Die indruk kunnen ze namelijk wekken. Zorg dat je die schijn aan alle kanten duidelijk vermijdt. (Dat kan in sommige situaties al met eenvoudige middelen, bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden een overstapgesprek aan te gaan met iemand anders dan de huidige huisarts. Zodat je in elk geval niet het idee hebt op het matje geroepen te worden. Had ik al iets over muziek gezegd? Probeer als medische zorg in elk geval wat meer over te komen alsof je met je patienten meedenkt - het is niet genoeg om het te doen, het is ook belangrijk dat je laat zien dat je het doet.)