Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Vanes_ schreef:In de link die ik gaf , is vooral de zelfdiagnose op latere leeftijd herkenbaar. Zeker heeft ieder "iets"van iedere persoonlijkheid (het woord stoornis gerbuik ik liever niet want het kan ook een gift zijn) ,maar als je zo'n omschrijving leest en bijna ieder blok slaat op jezelf buiten 2 á 3 blokken om, dan zou je best wel een een gerichte Aspergerdiagnosetest kunnen aanvragen. Dat scheelt heel veel tijd, omzwervingen en frustraties van instanties die hun afspraken niet nakomen of hun werk niet juist doen.
_Vanes_ schreef:Nou, rustig maar!![]()
Ik stel geen diagnose. Als je even goed leest adviseer ik een gericht onderzoek naar (ook) Asperger, dat kan vele omwegen schelen en de NED gezondheidszorg heeft daar helaas erg veel van. TS geeft zelf aan al op ander "dingen"onderzocht te zijn,maar kon er verder niks mee.
Een in jou ogen stoornis, wat door mij misshien wel een gave genoemd word , dat is niet iemand tegen de schenen schoppen.
Misschien ben ik wel al een paar fases verder in acceptatie en in staat van het negatieve het positieve maken!![]()
Jij ook succes!![]()
Ik ben nog wel benieuwd naar een reactie van TS, verder is het goed zo!
Daphaan schreef:Pollewoppy, ik ga wel met je mee.
Klopt helemaal wat is gezegd: de kennis op de wiki komt uit de DSM IV. het handboek voor psychologen/psychiaters om uit te vogelen wat er aan de hand is.
1 verschil: TS leest het zoekende naar een verklaring voor haar gevoelens en hoopt om iets te vinden wat bij haar past.
Psychologen kijken of er sprake is van een stoornis, of dat ze gunstig af is en dat ze met therapie alleen goed genoeg af is.
Ik snap niet echt hoe men durft te zeggen dat een stoornis niet zo genoemd mag worden en dat het ook een gave zou zijn...
Schop je heel erg veel mensen mee tegen de schenen. Zou daar niet zo populair over denken.
lillybee schreef:I guess I,
cannot learn from mistakes
and faults I will make
I can't give what it takes
and feelings I fake
I want to blend in
but completly fail
I utterly sin
I cannot set sail
no future beholds
no past to be told
no story's unfold
just endlessly cold
dit heb ik zojuist bedacht.
GJ9 schreef:Daphaan schreef:Pollewoppy, ik ga wel met je mee.
Klopt helemaal wat is gezegd: de kennis op de wiki komt uit de DSM IV. het handboek voor psychologen/psychiaters om uit te vogelen wat er aan de hand is.
1 verschil: TS leest het zoekende naar een verklaring voor haar gevoelens en hoopt om iets te vinden wat bij haar past.
Psychologen kijken of er sprake is van een stoornis, of dat ze gunstig af is en dat ze met therapie alleen goed genoeg af is.
Ik snap niet echt hoe men durft te zeggen dat een stoornis niet zo genoemd mag worden en dat het ook een gave zou zijn...
Schop je heel erg veel mensen mee tegen de schenen. Zou daar niet zo populair over denken.
Een stoornis is pas een stoornis als het beperkend is voor het dagelijkse leven en als het lijden met zich mee brengt. Ieder nadeel heeft z'n voordeel, en iedereen heeft gaven, maar om een stoornis een gave te noemen lijkt me niet helemaal op zijn plaats (ik zeg dit bewust heel voorzichtig).
Met je eerste alinea zit je er helemaal naast. Een psycholoog hoeft niet alleen maar in een hokje te plaatsen. Juist niet!!
De psycholoog gaat de hulpvraag beantwoorden. Dus als TS en de dokter vragen: wat zijn de verklaringen van het gedrag, dan gaat de psycholoog zich daar in verdiepen. Is de vraag: welke diagnose is op zijn plek, dan doet de psycholoog dat.
Een hulpvraag kan over 5 dingen gaan:
- onderkennen (wat zijn de problemen, wat gaat er goed en wat niet, dus evt ook DSM classificatie/diagnose)
- verklaren (hoe komen de problemen)
- predictie (hoe zullen de problemen zich verder ontwikkelen)
- indicatie (hoe kunnen problemen verholpen worden)
- evaluatie (is een eerdere behandeling geslaagd)
Dus: een psycholoog kan veel meer dan alleen in hokjes plaatsen.
Iedereen die reageert hier: stop alsjeblieft met huis-tuin-en-keuken psychologie. Daar help je TS echt niet mee. Wel met haar bemoedigen en succes wensen!
Edit: het is niet naïef om op een psycholoog te vertrouwen. Zo iemand is er voor opgeleid, en je mag in Nederland pas zelfstandig als GZ-psycholoog aan het werk als je de nodige opleidingen en aantekeningen hebt en dus erkend bent door de staat.
Verder is het belangrijk voor het proces dat er vertrouwen is in de psycholoog, omdat dit de vertrouwensband ten goede komt, die wel bepalend is voor het slagen van een behandeling.
En psychologen gaan helemaal niet alleen van het negatieve uit. Er is juist een stroming aan de gang die gaat over de positieve psychologie. Op basis van 1 voorbeeld kan je geen uitspraak doen over psychologen.