persoonlijkheidsstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: persoonlijkheidsstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:02

We verschillen duidelijk van mening. Geeft niet, maar ik denk dat we erg offtopic gaan als we daar over door discussieren. Lijkt me niet dat de TS daar een topic voor geopend heeft, dus bij deze trek ik me terug.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:16

Je kan je beter niet van te voren in stoornissen verdiepen. Als je zelf al denkt te weten wat je mankeert, dan kan je daar (onbewust) je antwoorden op gaan aanpassen.

Een psycholoog is daarvoor opgeleid, goede diagnostiek is heel belangrijk voor een psycholoog.
Psychologen in twijfel trekken hier in het topic is ook niet echt bevorderlijk voor TS. Ze zal er heus wel uit komen samen met haar psycholoog.

TS: heel veel sterkte. Ik hoop dat je meer inzicht krijgt in de dingen die je nu beperken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:17

Precies GJ9, dat bedoelde ik dus ook ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:30

Pollewoppy, ik ga wel met je mee. :P

Klopt helemaal wat is gezegd: de kennis op de wiki komt uit de DSM IV. het handboek voor psychologen/psychiaters om uit te vogelen wat er aan de hand is.
1 verschil: TS leest het zoekende naar een verklaring voor haar gevoelens en hoopt om iets te vinden wat bij haar past.
Psychologen kijken of er sprake is van een stoornis, of dat ze gunstig af is en dat ze met therapie alleen goed genoeg af is.

Ik snap niet echt hoe men durft te zeggen dat een stoornis niet zo genoemd mag worden en dat het ook een gave zou zijn...
Schop je heel erg veel mensen mee tegen de schenen. Zou daar niet zo populair over denken.

Dat je vervelende ervaringen hebt met de gezondheidszorg, daar kan ik over meepraten. Heeft mij ook genoeg narigheid gebracht. Vroeger. Nu helpt het me verder.
En nu ik erover leer, is me een hoop duidelijk geworden waarom ik er toen zo'n protesterende houding tegenop had en waarom het nu beter helpt.

Jij hebt ervaring met je eigen situatie. Maar dit is een compleet andere, over iemand die je niet kent. En je plakt er zo, hop een stickertje op. Alsjeblieft, hier heb je je sticker die je wilde TS.

Ik wil ook wel een sticker plakken, ik weet een hele goede. maar ik denk dat dat ook wel uit de test gaat komen. alles wat we nu tegen TS zeggen, hoe waar het misschien ook lijkt te zijn qua symptomen, je helpt haar alleen maar verder haar dal in. Je geeft haar bevestiging in iets waarvan niet eens zeker is of het wel waar is.

Zij zoekt naar een stoornis, om haar gevoelens te verklaren. En dat is logisch! natuurlijk wil je weten waarom je je niet optimaal voelt.

Maar wat je haar nu ook geeft, het werkt alleen maar averechts in het proces om erachter te komen wat er echt aan de hand is. Misschien heeft ze wel geen stoornis, en is er iets anders aan de hand (wat ik van harte hoop, want een stoornis is voor het leven en absoluut geen pretje).

Dus, laat mensen die ervoor geleerd hebben, teams vormen, eindeloos veel ervaring hebben, talloze mensen tegenkomen die niet weten waarom ze zich niet optimaal voelen, laat hen dit uitzoeken.

Daar kan onze persoonlijke ervaring niet tegenop :) Hoe goed bedoeld ook.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 03:34

Nou, rustig maar! :D

Ik stel geen diagnose. Als je even goed leest adviseer ik een gericht onderzoek naar (ook) Asperger, dat kan vele omwegen schelen en de NED gezondheidszorg heeft daar helaas erg veel van. TS geeft zelf aan al op ander "dingen"onderzocht te zijn,maar kon er verder niks mee.
Een in jou ogen stoornis, wat door mij misshien wel een gave genoemd word , dat is niet iemand tegen de schenen schoppen.
Misschien ben ik wel al een paar fases verder in acceptatie en in staat van het negatieve het positieve maken! :)*
Jij ook succes! ;)

Ik ben nog wel benieuwd naar een reactie van TS, verder is het goed zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:55

_Vanes_ schreef:
In de link die ik gaf , is vooral de zelfdiagnose op latere leeftijd herkenbaar. Zeker heeft ieder "iets"van iedere persoonlijkheid (het woord stoornis gerbuik ik liever niet want het kan ook een gift zijn) ,maar als je zo'n omschrijving leest en bijna ieder blok slaat op jezelf buiten 2 á 3 blokken om, dan zou je best wel een een gerichte Aspergerdiagnosetest kunnen aanvragen. Dat scheelt heel veel tijd, omzwervingen en frustraties van instanties die hun afspraken niet nakomen of hun werk niet juist doen.

Wil ik wel graag even zeggen dat Asperger absoluut geen persoonlijkheidsstoornis is. Als beide behandelaars van de TS hebben aangegeven te denken aan een persoonlijkheidsstoornis, lijkt me Asperger dus niet echt aan de orde. Beetje raar dat je vanwege je eigen ervaringen met Asperger direct roept dat het wel eens Asperger zou kunnen zijn en dat je daarin dus direct voorbij gaat aan het oordeel van twee vakmensen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:37

_Vanes_ schreef:
Nou, rustig maar! :D

Ik stel geen diagnose. Als je even goed leest adviseer ik een gericht onderzoek naar (ook) Asperger, dat kan vele omwegen schelen en de NED gezondheidszorg heeft daar helaas erg veel van. TS geeft zelf aan al op ander "dingen"onderzocht te zijn,maar kon er verder niks mee.
Een in jou ogen stoornis, wat door mij misshien wel een gave genoemd word , dat is niet iemand tegen de schenen schoppen.
Misschien ben ik wel al een paar fases verder in acceptatie en in staat van het negatieve het positieve maken! :)*
Jij ook succes! ;)

Ik ben nog wel benieuwd naar een reactie van TS, verder is het goed zo!

je adviseert naar een gericht onderzoek... precies mijn punt. je zou niet moeten stickeren, en het aan de psycholoog over moeten laten. :)
Hoe kunnen wij aan de hand van een gedichtje en wat flarden uit een levensverhaal opmaken naar welke stoornis onderzoek gedaan moet worden. Niet.

Ik denk dat het een beetje naïef is om een stoornis als een gave te zien. Misschien verhoogt het je creativiteit, misschien maakt het je tot degene wie je bent, maar het belemmert je ook dusdanig dat ik denk dat de meeste mensen wilden dat ze het bonnetje van hun cadeautje nog hadden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 03:28

Verder gaan voorbij al dat negatieve is niet naïef....
Blijven doorhameren op het negatieve en blind geloven in zogenaamde deskundigen ,die ook gewoon mensen zijn, is naïef! :P

Geloof me hier gaan we niet uitkomen, daar zitten teveel jaren tussen.
ik ben nog steeds benieuwd hoe het met TS is? Lillybee?

Bedankt voor alle ondersteunde pb's! ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 03:30

Ik zie nu pas dat je student Psychologie bent, :D ..vandaar! 8-)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:19

Precies, deskundigen zijn ook wel gewoon mensen, maar wel mensen die een studie hebben gevolgd. Je zegt het dus eigenlijk zelf al ;)

En tijdens een studie komt er meer aan bod dan alleen je eigen ervaring op 1 gebied...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:13

dat klopt pollewoppy.

ik heb zelf heel erg veel vervelende ervaringen gehad met de zorg (heb een behoorlijke gevuld rugzakje zou je kunnen zeggen) en heb altijd ook het nare gezien in therapeuten. want de mijne bakte er niks van (voelde me niks beter), snapte me niet, stelde domme vragen en liet me testjes doen waarvan ik wel wist dat het toch niet waar was.

Nu zo'n 6 jaar later ben ik over stoornissen aan het leren en wat bleek: ze had eigenlijk wel gelijk over mij in die tijd. alleen zoals ik me toen voelde, maakte me ook zo opstandig. hoorde bij mijn totaalbeeld (moeilijke jeugd, geen stoornis, wel wat klinische verschijnselen). Ik kon het gewoon niet met haar vinden, heel veel meer was het niet.

Ik ben ervan overtuigd dat als je een goede therapeut hebt, waar je vertrouwen in hebt, diegene je verder kan helpen dan iemand zelf. Anders zou hulp ook niet nodig zijn. Want daar heb ik inmiddels ook ervaring mee :)

Daarnaast volg ik vakken over hoe mensen de testen hebben ontworpen, en hoe mensen als TS ze in zouden vullen. Het is bewezen dat wanneer ze van tevoren zelf denken dat ze iets hebben, ze daarnaar gaan antwoorden, ten koste van hoe het werkelijk zit, waarna ze nog verder van huis zijn, want de diagnose klopt niet, therapie klopt niet etc. Daarom hamer ik er zo op :)

Ben ook benieuwd naar een respons van TS.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:35

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:57

Daphaan schreef:

Klopt helemaal wat is gezegd: de kennis op de wiki komt uit de DSM IV. het handboek voor psychologen/psychiaters om uit te vogelen wat er aan de hand is.
1 verschil: TS leest het zoekende naar een verklaring voor haar gevoelens en hoopt om iets te vinden wat bij haar past.
Psychologen kijken of er sprake is van een stoornis, of dat ze gunstig af is en dat ze met therapie alleen goed genoeg af is.

Ik snap niet echt hoe men durft te zeggen dat een stoornis niet zo genoemd mag worden en dat het ook een gave zou zijn...
Schop je heel erg veel mensen mee tegen de schenen. Zou daar niet zo populair over denken.

Een stoornis is pas een stoornis als het beperkend is voor het dagelijkse leven en als het lijden met zich mee brengt. Ieder nadeel heeft z'n voordeel, en iedereen heeft gaven, maar om een stoornis een gave te noemen lijkt me niet helemaal op zijn plaats (ik zeg dit bewust heel voorzichtig).

Met je eerste alinea zit je er helemaal naast. Een psycholoog hoeft niet alleen maar in een hokje te plaatsen. Juist niet!!
De psycholoog gaat de hulpvraag beantwoorden. Dus als TS en de dokter vragen: wat zijn de verklaringen van het gedrag, dan gaat de psycholoog zich daar in verdiepen. Is de vraag: welke diagnose is op zijn plek, dan doet de psycholoog dat.

Een hulpvraag kan over 5 dingen gaan:
- onderkennen (wat zijn de problemen, wat gaat er goed en wat niet, dus evt ook DSM classificatie/diagnose)
- verklaren (hoe komen de problemen)
- predictie (hoe zullen de problemen zich verder ontwikkelen)
- indicatie (hoe kunnen problemen verholpen worden)
- evaluatie (is een eerdere behandeling geslaagd)

Dus: een psycholoog kan veel meer dan alleen in hokjes plaatsen.

Iedereen die reageert hier: stop alsjeblieft met huis-tuin-en-keuken psychologie. Daar help je TS echt niet mee. Wel met haar bemoedigen en succes wensen!

Edit: het is niet naïef om op een psycholoog te vertrouwen. Zo iemand is er voor opgeleid, en je mag in Nederland pas zelfstandig als GZ-psycholoog aan het werk als je de nodige opleidingen en aantekeningen hebt en dus erkend bent door de staat.
Verder is het belangrijk voor het proces dat er vertrouwen is in de psycholoog, omdat dit de vertrouwensband ten goede komt, die wel bepalend is voor het slagen van een behandeling.

En psychologen gaan helemaal niet alleen van het negatieve uit. Er is juist een stroming aan de gang die gaat over de positieve psychologie. Op basis van 1 voorbeeld kan je geen uitspraak doen over psychologen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:04

_Vanes_ schreef:

Super fijn voor je dit! En dit wens ik TS ook van harte toe!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:07

dapper dat je hulp heb gezocht en ik hoop voor je dat ze goed verder kunnen helpen!!!

ik heb zelf wel aantal ideeen welke kanten ik op zou gaan met het onderzoek maar laat me daar nu nog niet over uit... Ik blijf je gewoon even volgen :D

daarbij ben ik het eens met GJ9; verdiep je niet teveel in allerlij zaken tot er een diagnose is gestelt want op een gegeven moment kom je tot de conclussie dat je eht allemaal wel kan hebben omdat dingen elkaar heel erg overlappen enz. Daarbij zijn alle symptomen opgebouwd uit zeer menselijke zaken, trekken en gevoelens.. het gaat alleen erom in welke mate je ze ehbt..

hou je ons op de hoogte!?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:08

lillybee schreef:
I guess I,
cannot learn from mistakes
and faults I will make
I can't give what it takes
and feelings I fake
I want to blend in
but completly fail
I utterly sin
I cannot set sail
no future beholds
no past to be told
no story's unfold
just endlessly cold

dit heb ik zojuist bedacht.

Een heel mooi gedicht!

Heel veel sterkte, ik hoop dat je je spoedig beter zal voelen!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:07

Het boek dat himyar noemde is er ook in het nederlands, "de kracht van het nu". (Tenminste, volgens mij bedoelde je die?) Is inderdaad echt een aanrader!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:38

GJ9 schreef:
Daphaan schreef:

Een stoornis is pas een stoornis als het beperkend is voor het dagelijkse leven en als het lijden met zich mee brengt. Ieder nadeel heeft z'n voordeel, en iedereen heeft gaven, maar om een stoornis een gave te noemen lijkt me niet helemaal op zijn plaats (ik zeg dit bewust heel voorzichtig).

Met je eerste alinea zit je er helemaal naast. Een psycholoog hoeft niet alleen maar in een hokje te plaatsen. Juist niet!!
De psycholoog gaat de hulpvraag beantwoorden. Dus als TS en de dokter vragen: wat zijn de verklaringen van het gedrag, dan gaat de psycholoog zich daar in verdiepen. Is de vraag: welke diagnose is op zijn plek, dan doet de psycholoog dat.

Een hulpvraag kan over 5 dingen gaan:
- onderkennen (wat zijn de problemen, wat gaat er goed en wat niet, dus evt ook DSM classificatie/diagnose)
- verklaren (hoe komen de problemen)
- predictie (hoe zullen de problemen zich verder ontwikkelen)
- indicatie (hoe kunnen problemen verholpen worden)
- evaluatie (is een eerdere behandeling geslaagd)

Dus: een psycholoog kan veel meer dan alleen in hokjes plaatsen.

Iedereen die reageert hier: stop alsjeblieft met huis-tuin-en-keuken psychologie. Daar help je TS echt niet mee. Wel met haar bemoedigen en succes wensen!

Edit: het is niet naïef om op een psycholoog te vertrouwen. Zo iemand is er voor opgeleid, en je mag in Nederland pas zelfstandig als GZ-psycholoog aan het werk als je de nodige opleidingen en aantekeningen hebt en dus erkend bent door de staat.
Verder is het belangrijk voor het proces dat er vertrouwen is in de psycholoog, omdat dit de vertrouwensband ten goede komt, die wel bepalend is voor het slagen van een behandeling.

En psychologen gaan helemaal niet alleen van het negatieve uit. Er is juist een stroming aan de gang die gaat over de positieve psychologie. Op basis van 1 voorbeeld kan je geen uitspraak doen over psychologen.

dat weet ik wel, maar om dat nog eens helemaal te gaan uittypen hier op bokt waar men ijverig huis-tuin-en-keuken psychologie beoefend leek me mijn genoemde info al wel genoeg ;) maar dank voor de moeite :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:40

Graag gedaan.

Zoals jij het schreef leek het net of psychologen alleen maar diagnoses stellen, en dat ze niet naar verklaringen zoeken.
Als je beter weet kan je dat als (aankomend) professioneel maar beter zeggen, juist ergens waar ze het niet weten. Mijn mening hoor ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:43

Je kan het beste gewoon naar je HA gaan zonder je van te voren al te veel verdiepen in stoornissen en dat soort dingen. Als ik op Wikipedia kijk dan zou ik zo in tien verschillende stoornissen passen. ;)

In ieder geval goed dat je die stap hebt gezet om naar de HA te gaan, heel veel succes! Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:45

GJ9 schreef:
Graag gedaan.

Zoals jij het schreef leek het net of psychologen alleen maar diagnoses stellen, en dat ze niet naar verklaringen zoeken.
Als je beter weet kan je dat als (aankomend) professioneel maar beter zeggen, juist ergens waar ze het niet weten. Mijn mening hoor ;)

heb je wel een punt. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:49

Hoi heel vervelend voor je zelf heb ik adhd en pdd-nos. Ik zit een beetje te denken aan asperger bij jou daar zou je eens op kunnen zoeken via google, en de site http://www.hersenstorm.nl Ik ken iemand met asperger die nog nooit sex gehad heeft en hij is nu in de 40. Ik hoop dat je een paar antwoorden kan vinden , en las je wat vind sla het dan op of print het uit en neem het mee naar officiele psygoloog of huisarts. Wees niet bang en ga ervoor om te ontdekken wat er is. Mijn vriend zegt ook vaak tegen mij dat ik bepaalde dingen niet moet doen omdat ze niet als gewoon worden ervaren. Heel goed van je dat je naar de huisarts bent gegaan. Het wil niet zeggen dat je dit hebt maar kijken kan nooit kwaad toch? sterkte en succes.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:51

Sorry voor de huis tuin en keuken psygologie maar dit dacht ik toen ik je verhaal las.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:55

Asperger is een vorm van autisme. een persoonlijkheidsstoornis hoort niet bij het autisme spectrum.
Mijn vriend heeft Asperger, vandaar ik dit weet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:58

TS, knap dat je hulp bent gaan zoeken en dit hier neer durft te zetten. +:)+

Ik denk niet dat het belangrijk is om te kijken welke persoonlijkheidsstoornis je hebt, maar wat je er aan kunt doen.

De diagnose die ze voor mij kort geleden hebben gemaakt is PDNOS Personality Disorder Not Otherwise Specified of PNAO Persoonlijkheidsstoornis Niet Anderszins Omschreven.
Met andere woorden, je hebt wat en het is ontstaan uit je jeugd alleen het is niet echt duidelijk te bestempelen.
Lekker boeiend, laat je geen etiket opplakken, maar graaf in je verleden en ga daar mee aan de gang.

Ik heb het boek Niemandkinderen net uit en dat is echt zo verduidelijkend. :j
(zie ook de link in mijn onderschrift)

En iemand eerder maakte je attent op het boek van Eckhart Tolle, ook goed alleen daar los je niet alles mee op, want al je opgeslagen emoties die nooit aan het daglicht gekomen zijn moeten er gewoon een keer uit anders krijg je lichamelijk klachten.
Ik was 1st ook een voorstander van dat soort boeken en nog steeds wel hoor, (heb tal van interessante letters gegeten) maar je lost er niks mee op, want je kunt niet altijd maar in het nu leven helaas en helemaal niet wanneer je een traumatisch verleden hebt, het achterhaalt je altijd.
Je houdt jezelf er alleen maar mee voor de gek wanneer je alles onderdrukt of de aandacht verlegt.
Het kunnen mooie richtlijnen zijn, alleen als je niks van je emoties begrijpt die je zomaar overvallen omdat er geen verhaal bij zit zal je het nooit begrijpen en kom je er niet echt vanaf.
Een helings proces duurt jaren.

Jouw verhaal, hoe verdrietig het ook is mag aan de oppervlakte komen met of zonder begrip van anderen.

Sterkte in ieder geval, je bent op de goede weg! :j