Net zwanger en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Net zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:43

En nog ter toevoegign : zoals mijn huisarts altijd zei : het aller gevaarlijkste om te doen tijdens je zwangerschaqp is autorijden.

Die gordel in je buik tijdens een botsing is levens gevaarlijk. meeste ongelukken met ongeboren kinderen zijn auto-ongelukken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:30

ik heb ook geen gordel om, ben meerdere keren al aangehouden, maar kreeg ook de opmerking, en als je geen gordel omhebt, waar denk je dan tegenaan te komen
juist ja, het stuur
ook geen goede oplossing eigenlijk

Toch zit de gordel nu echt niet lekker bij me dus laat ik hem af

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:34

Ik heb met 20 weken nog een endurance ritje gereden. Daarna ben ik wel gestopt ;-)

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:39

ik ben nu 28 weken zwanger en rijdt nog gewoon
doe het wel wat rustiger dan voor de zwangerschap
gelukkig heb ik een super brave pony die eigenlijk nooit wat verkeerds doet
mijn verloskundige heeft gezegd dat paardrijden prima is zolang het goed voelt alleen na 21 weken moet je niet meer vallen
dat kan je dus nooit uitsluiten en zou ik naar mn gevoel luisteren en hangt ook af van het paard dat je rijdt

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:46

WowAmigo schreef:
Misschen is het voor je eigen gemoedsrust beter om hiet niet te doen? Ik heb gewoon doorgereden tot 21 weken, maar kan me voorstellen als het al zo beladen is en stel dat het mis zou gaan dat je je altijd afvraagt of het rijden er iets mee te maken heeft?

Overigens, vallen kan toch geen kwaad als het vruchtje nog maar zo klein is?

vruchtje is nog zo klein maar wel zeer kwetsbaar.
juist de eerste 3 maanden moet je uitkijken met wat je doet.
en als je valt tijdens een zwangerschap kan dat ook gekneusde of zelfs gescheurde banden opleveren en dat is niet prettig als je nog een poos moet lopen en je buik steeds groter en zwaarder word wat dan aan de banden gaat trekken.
en wat te denken bij de bevalling????
dan wil je echt niet pijnlijke banden zitten want die heb je gewoon nog hard nodig allemaal

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:03

casper: pijnlijke banden houd je altijd ;) maak niet uit wat je doet

En TS ken je dat topic van dat meisje die een springwedstrijd had met haar paard en uurjte later lag te bevallen? terwijl ze niet wist zwanger te zijn?

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:53

Caye schreef:
casper: pijnlijke banden houd je altijd ;) maak niet uit wat je doet

En TS ken je dat topic van dat meisje die een springwedstrijd had met haar paard en uurjte later lag te bevallen? terwijl ze niet wist zwanger te zijn?

bij mijn eerste zwangerschap geen last van banden of bekken gehad.
probeer alleen te zeggen dat als je valt met rijden dat je er wel extra veel pijn aan kan hebben
verder moet iedereen zelf weten of ze rijden of niet.
ik heb toen gekozen voor niet omdat ik gewoon geen risico's wou nemen.
al is je paard nog zo braaf schrikken kunnen ze altijd.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:34

ik ben ook gelijk gestopt met rijden,waarom extra risico lopen???
ik heb een bij rijder voor 2maal per week,en longeren kan ik nog wel.
hij loopt elke dag op de wei,en ik pak het wel weer op als ik alles op de rit heb na de bevalling.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:34

diana schreef:
ik ben ook gelijk gestopt met rijden,waarom extra risico lopen???
ik heb een bij rijder voor 2maal per week,en longeren kan ik nog wel.
hij loopt elke dag op de wei,en ik pak het wel weer op als ik alles op de rit heb na de bevalling.

zo dacht ik er ook over.
ik heb speciaal iemand gezocht toen die mijn 2 paarden kon verzorgen.
een merrie die gereden moest worden en een jaarling die soms even een knuffel nodig had en een borstel.
ik had zo iets van dat rijden komt wel weer eerst mar veilig en wel door de zwangerschap heen komen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:38

Ik ben ook snel gestopt met rijden. De ene had ik net 3 keer opgezeten, leek me geen strak plan om die verder zadelmak te maken met mijn kindje in mijn buik.
Een ander paard reed ik voor mijn instructrice, die vertrouwde ik niet meer. Daar ben ik na 3 maanden meegestopt.
Als ik een doodbrave zou hebben gehad, zou ik denk ik nog wel ff doorgereden zijn, maar ik had geen zin in extra risico. Bovendien werd ik erg snel dik en kreeg last van mijn rug, dus ik zat ook niet meer fijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:44

Ik ben een week nadat ik de eerste echo heb gehad gestopt. Ik kreeg een 2ling en was veeeeeeeeel te bang het te verliezen.

Ben ook niet meer de jongste voor hetzelfde geldt was dit de laaste kans.

Ik zou stoppen wanneer je gevoel er niet meer is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:41

Ik zit nu op de helft en rij nog, heb ook concoursen staan met vier paarden tot in mei dus ik hou nog ff vol!
Wel ga ik mijn buik stevig insnoeren, want zeker doorzitten zit niet echt lekker meer :o .

De verloskundige vond het positief om door te gaan mits het beweging en intensiteit is waar je aan gewend bent en je een ervaren ruiter bent en niet iemand die net aan de eerste manegelessenreeks bezig is. De reserve is ook: ik mag niet in mijn buik getrapt worden.

Bekkenbodemspieren van amazones zijn sterker maar ook veel beter gecontroleerd. Wij hebben een van de weinige sporten waar je gecontroleerd je bekkenbodemspieren moet kunnen aanspannen en ontspannen, waardoor je de bevalling zelf ook makkelijker kunt maken. Daarnaast komt zwangerschapsincontinentie schijnbaar ook minder voor bij paardrijdende vrouwen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:43

MariekeB schreef:
En nog ter toevoegign : zoals mijn huisarts altijd zei : het aller gevaarlijkste om te doen tijdens je zwangerschaqp is autorijden.

Die gordel in je buik tijdens een botsing is levens gevaarlijk. meeste ongelukken met ongeboren kinderen zijn auto-ongelukken.

Yep, en wat ook veel voorkomt: bij het plotseling moeten stoppen in het verkeer met je fiets een handvat van het stuur in je buik krijgen. Dat is ook heel gevaarlijk en komt veel voor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:39

Idd het maakt nogal verschil hoe ervaren je bent, en ook hoe goed je je paard kent en vertrouwt. Maar dan nog kun je jezelf verassen hoor. Wij hebben ook een doodbraaf paard die nooit ergens van schrikt maar doordat mijn gedrag veranderde ging hij lopen etteren (steeds wegspringen, ineens stoppen) omdat hij voelde dat ik hem anders reed. Het is nooit van tevoren te voorspellen hoe jij je gaat voelen tijdens je zwangerschap en het is ook niet te voorspellen hoe je paard daarop gaat reageren. Je moet daarom gewoon datgene doen waar jij je prettig bij voelt. Krijg je lichamelijke klachten of zit het tussen je oren niet meer goed dan zou ik gelijk stoppen.

Urielle: dat van dat fietsen kan ik me goed voorstellen zeker nu ik bezig ben met de laatste loodjes kom soms al tegen het stuur met opstappen. Ik baal dan ook erg van al die mensen in het verkeer die niet uit kijken, ik kijk zelf dan ook 200% meer uit dan ik normaal al doe. Een ding scheelt, ik fiets op het moment heeeel erg langzaam dus heb ruim voldoende tijd om te anticiperen op het verkeer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:51

ik heb doorgereden tot 36 weken, gewoon gegalopeerd en alles
reed wel een welsh-cob van 1.56 dus geen joekel en zat op een westernzadel
alle 3 mijn kinderen hebben er geen last van gehad
mijn geneacoloog zei ook dat het prima was dat ik bleef rijden, hoe fitter tot het eind, des te vlotter de bevalling en het herstel
rijbak had ik toen nog niet dus ik reed altijd buiten

ik reed wel alleen mijn eigen paard maar een erg rustig typje was hij niet

het hangt sterk af van hoe zeker ben je zelf
hoe goed kun je rijden en hoe goed ken je je paard

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:58

Bij mijn 1ste zwangerschap heb ik doorgereden tot 1 week voor de bevalling en was in de 4de maand van de zwangerschap gestopt met de wedstrijden. 1 paard werd stilgezet omdat de kans op het eraf vallen te groot was terwijl ik nog wel reed op mijn andere wel betrouwbare maatje. Bij mijn 2de zwangerschap voelde het na 3/4 maanden al niet meer goed aan. Ik kreeg echt lichamelijk last en ben toen ook direct gestopt met rijden.
- Je hebt (met uitzondering van vallen) geen verhoogde kans op een miskraam, mits je daarvoor ook al veel/regelmatig reed. Zoals ook al eerder gesteld; als er wel iets misgaat dan had heeft het niets met het paardrijden te maken. Je eigen lichaam is immers al aan het rijden gewend (je doet geen vreemde dingen met je lijf) en beweging is goed in je zwangerschap.
- Je moet uitgaan van je eigen gevoel en intuitie.
- Rij enkel een betrouwbaar paard en neem geen risico's daarmee (springen/cross etc.).
- Een rijbroek zit zeker -op het laatst- niet fijn . Ik heb een oude rijbroek kapot geknipt en voorzien van een "zwangerschapsbuidel", zoals deze ook bij gewone zwangerschapsbroeken aanwezig is.
Dit zat heerlijk. Speciale zwangerschapsrijbroeken heb ik namelijk nergens kunnen vinden.

en vooral geniet van je zwangerschap, zeker al je je gewoon lekker voelt...

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:09

Allereerst van harte met je zwangerschap.
Zoals iedereen het al aangeeft kan het rijden niet tot problemen veroorzaken, daarin tegen het vallen wel.
Je moet zelf door rijden of stoppen met rijden wat je gevoel je ingeeft, als je begint te twijfelen zou ik zeggen direct stoppen.
Als je gevoel zegt dit kan ik nog enkele weken doen, blijf je lekker doorrijden, het geeft ontspanning dus erg goed voor het ongeboren kindje.
Ik ben op 41 weken en 2 dagen bevallen, de zelfde dag heb ik nog een (vrij zware) training met het paard gehad.
Ik had het geluk dat ik niet een onwijs grote toeter had, anders gaat het wel in de weg zitten.
Ik heb altijd zoiets gehad, als ik niet meer durf/angstig word dan stop ik direct, gelukkig was het paard dat ik reed een grote goedzak dus ik durfde door te blijven rijden en heb een hele makkelijke bevalling gehad (14 minuten met een stuitligging).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:22

Even een heel andere vraag trouwens, hoe lang duurt het tot je na de bevalling weer mag rijden (ivm verweking van je bekken)? Ik kan dit nergens terug vinden en ben benieuwd vanaf wanneer ik (eindelijk) weer op mijn paard kan stappen want ik begin het rijden wel te missen onderhand.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:22

SusanH schreef:
Even een heel andere vraag trouwens, hoe lang duurt het tot je na de bevalling weer mag rijden (ivm verweking van je bekken)? Ik kan dit nergens terug vinden en ben benieuwd vanaf wanneer ik (eindelijk) weer op mijn paard kan stappen want ik begin het rijden wel te missen onderhand.

Ik heb geen idee hoe lang je MOET wachten, maar ik zat er met anderhalve week weer bovenop. Al was het alleen stap en galop, want de draf kostte me teveel bekkenbodem :+ lees ik pieste in de draf nog in mijn broek :D

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:38

Ik reed al geen paard meer toen ik zwanger werd, maar ik gaf wel 6 zumbalessen per week (intensieve dans/fitness lessen) en ik wist de eerste 3 maanden niet eens dat ik zwanger was :+ Ik heb mijn lessen nog gewoon gegeven tot 7 maanden, toen vond ik het wel welletjes. Ik lette altijd goed op dat ik niet kon uitglijden en bepaalde heup bewegingen niet meer maakte e.d. want dat kan toch gedurende de hele zwangerschap wel een probleem veroorzaken.

Je zegt dat je na veel problemen zwanger bent geraakt, ik zou in jouw geval denk ik niet doorgaan met rijden. maar als je besluit te stoppen, ga dan wel door met bewegen he! ik heb alleen maar voordelen ondervonden van mijn 'fitheid' :j Ben nu 35 weken onderweg en ga nog regelmatig naar de gym, even lopen of fietsen...

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:41

Tuurlijk je kan gewoon rijden tot je het zelf niet meer lekker vind zitten...
Pas wel alleen op met vallen.. :o

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:47

Ik heb met de zwangerschap van mijn dochter tot 2week voor de bevalling nog gereden. De laatste 3/4 maand niet meer gegallopeert en de laatste 1.5 maand ook alleen maar stappen.
Heb bij elke controle bij de ha tevens verloskundige gevraagd of ik nog mocht rijden en het was geen probleem zolang ik nergens last van had.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:15

somokkele schreef:
SusanH schreef:

Ik heb geen idee hoe lang je MOET wachten, maar ik zat er met anderhalve week weer bovenop. Al was het alleen stap en galop, want de draf kostte me teveel bekkenbodem :+ lees ik pieste in de draf nog in mijn broek :D

Mijn verloskundige zei minimaal 6 weken, anders heb je kans op verzakking vd baarmoeder. En hoewel ik het ook vreselijk miste, miste ik simpelweg de puf om er voor 4 weken op te stappen... daarna was het een kwestie van geduld ...

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:29

Ik heb bij beide zwangerschappen tot 30 weken intensief gereden en bij beide meiden net voor de bevalling nog even heerlijk rond gestapt op mijn meissie

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:35

Ze adviseren inderdaad aan om pas 6 weken na de bevalling weer te gaan rijden/sporten, omdat de kans op verzakkingen van de baarmoeder erg hoog is tijdens rijden/sporten.