lijkwitte vingers en tenen wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: lijkwitte vingers en tenen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:49

Ik moet maandag naar de huisarts. Ik heb dit weekend paardencursus en zie er best tegenop, ik krijg bij het minste geringste 'dode' tenen en dat kan de hele dag verprutsen, want dat gaat uiteindelijk toch een zeer doen.

Ik heb even gekeken naar de verwarmde sokken hieronder van de reclame, bijna 400 euri!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:17

Hier nog een reynaud-klantje en er is wel degelijk wat tegen te proberen. Inderdaad goed inpakken en vooral ook zorgen dat romp en hoofd goed warm blijven. Het lichaam stuurt nl. als eerste bloed naar je organen om die goed warm te houden. Hoe minder moeite het lichaam hoeft te doen om romp en hoofd warm te houden, zodat er meer bloed richt extremiteiten kan gaan.

Daarbij is het te proberen vaatverwijders te slikken, de voorkeursvariant voor Reynaud schijnt Nefidipine te zijn. Ik moest wel de eerste periode een paar keer bij de huisarts komen om mijn bloeddruk te laten controleren, want die kan lager worden, doordat je vaten wijder worden. De bedoeling bij mij is dat ik ze vanaf nu elke herfst/winter ga slikken en dan in het voorjaar, zodra het weer warmer wordt stoppen. En ik moest zorgen in elk geval een voorraadje in huis te hebben, zodat ik op koude voorjaarsdagen ook nog wat heb.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:19

Daar doelde ik idd ook op annick :j Calciumantagonisten zoals nifedipine werken soms heel goed, en anders zijn er nog wel wat andere mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:39

Ik heb van mezelf al een vrij lage bloeddruk, kunnen dat soort medicijnen dan wel, verder krijg ik ook blauwe lippen en wordt mijn gezicht blauwig bij kou. Bloedarmoede had ik ooit wel of ik dat nu nog heb, geen idee.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:42

Mindim, wij zijn geen artsen, dus dat kun jehet beste even overleggen met je huisarts. Mijn bloeddruk is normaal ook niet fenomenaal hoog, maar door de Nifedipine rustig op te bouwen, heb ik nergens last van gehad. Ik ben begonnen op 2 maal daags 10mg en slik nu 2 maal daags 20mg, in principe kan de dosering nog verder omhoog volgens de bijsluiter, maar dan gaat mijn bloeddruk mogelijk wel te ver zakken. Nu reageert eigenlijk vooral mijn onderdruk er en beetje op.

Edit: Blauwe lippen kijg ik niet, maar mijn neus is dus wel bijna altijd koud. Schijnt ook bij de Reynaud te horen, maar sinds ik medicatie heb, gata het wel beter. Zal niet zeggen dat ik helemaal nergens meer last van heb, maar het gaat een stuk beter en ik heb in elk geval binnen niet meer continue ijsklompjes ipv handen en voeten.