Fenotype-bijsluiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:12

dwaallicht schreef:
Borreltje op toen je dit schreef? :P.

_O-

Botoxje hier, buikwand correctie daar, ooglid correctie zus, liposuctie zo :+

Ik denk dat iedereen wel iets doet om zijn / haar fenotype te manipuleren en dat is lang niet zo gek in sommige gevallen, of je dit dan zou moeten overleggen is een tweede... :P Is het in veel gevallen niet zo dat het ook aangespoord wordt door de wederhelft in kwestie? -:) (ik mis nu een emoticon met borstvergroting)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:22

Fenotype bevat inderdaad óók een stuk omgevingsfactoren. Dat maakt het nóg waardevoller omdat er ook een stuk praktijkinformatie in zit :)*
Persoonlijk vind ik de evolutionair geslepen criteria op basis van wysiwyg véél beter dan de alternatieven. Daar maakt plastische chirurgie echter een mijnenveld van.

Heel toepasselijk vind ik de opmerking over de competatieve maatschappij en dat dit punt gewoon marketing betreft.
Dat klopt.
We kiezen voor een groot deel onbewust op basis van informatie die van invloed is (of was) op de eigenschappen van het eventuele nageslacht.
De marketing maakt gebruik van misleidende informatie :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:26

Shadow0 schreef:
WhiteRose schreef:
Los daarvan: het valt mij altijd ontzettend op hoeveel patiënten er mét partner komen. Ook dan zou je stellingname niet kloppen.

Ah, maar het is ook bewezen dat bij veel diersoorten het vrouwtje een deugdelijke partner kiest als vaste partner, en vervolgens een of andere hunk zoekt voor het zaad :)

Bij de mens ook 8-)

Het is heel amusant om eens na te zoeken hoe groot het % kinderen is dat níet is van de vaste partner terwijl deze dat wel denkt te zijn.
Dat is echter een ander onderwerp al geeft het wel aan dat het complex aan selectieve partnercriteria héél belangrijk zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:31

Huertecilla schreef:
Dat is echter een ander onderwerp al geeft het wel aan dat het complex aan selectieve partnercriteria héél belangrijk zijn.

Ja, ze zijn écht vré-se-lijk belángrijk - alleen hoef ik geen kinderen dus het interesseert me goedbeschouwd geen moer :)

Btw, het is natuurlijk 'het complex ..... is' ;) Bij hoogdravend taalgebruik is het nog veel belangrijker om het goed te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:32

Frozenstar schreef:
Ik begrijp je punt, alleen je manier van schrijven vind ik zwaar irritant...

Amen. Ik wil het wel even vertalen :j :

Huertecilla schreef:
Wij mensen zijn enorm optisch ingesteld en onze initiële partnerkeuze(s) wordt in hoge mate bepaald door wat we zien, door het fenotype van de genen van onze keuze.
Cosmetische chirurgie zet ons op het verkeerde been en beïnvloedt onze keuze door desinformatie.

Dit is heel fundamenteel zowel voor de eigenschappen mbt samenleven als mbt de eigenschappen die aan het nageslacht doorgegeven worden.
Het is mijns inziens belangrijker om dit te weten dan informatie over E-nummers in een potje jam en dát is iets wat toch wel wil.

Ik stel dat mensen die door cosmetische chirurgie niet meer wysiwyg zijn, dit ondubbelzinnig aan hun potentiële partner moeten laten zien/weten.

TS schrijft: Wij mensen gaan op het uiterlijk af en onze oorspronkelijke partnerkeuze wordt erg bepaald door wat we zien.
Volgens TS komt dat door het "fenotype van de genen van onze keuze" :? .
Nu zou je het "fenotype" kunnen uitdrukken in een simpele formule:
*fenotype = genotype (<-erfelijke eigenschappen) + invloed van buitenaf* , dus hier raak ik TS kwijt :+ .
Maar verder zegt TS:
Door Cosmetische chirurgie verander het plaatje wat we zien en daardoor gaan we anders kiezen.

Dit vindt de TS (die hier zijn mening als een feit presenteert :7 ) een belangrijke verandering, zowel voor de eigenschappen m.b.t. samenleven als de erfelijke eigenschappen.
TS vindt iemands oorspronkelijke uiterlijk belangrijkere informatie, dan E-nummers in een potje.
Het laatste stukje zin van TS "en dát is iets wat toch wel wil". kan ik ook niet plaatsen. Lijkt mij een stukje loshangende zin ;)

TS stelt daarna voor, dat mensen die door Cosmetische chirurgie niet meer "what you see is what you get" (wysiwyg) zijn,
dit áltijd moeten laten zien of weten , vóór dat iemand hun partner wordt. TS vermeldt niet hóe dat dan zou "moeten".
Tot zover de vertaling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:33

Schimmelig schreef:
dwaallicht schreef:
Borreltje op toen je dit schreef? :P.

_O-

Botoxje hier, buikwand correctie daar, ooglid correctie zus, liposuctie zo :+

Ik denk dat iedereen wel iets doet om zijn / haar fenotype te manipuleren en dat is lang niet zo gek in sommige gevallen, of je dit dan zou moeten overleggen is een tweede... :P Is het in veel gevallen niet zo dat het ook aangespoord wordt door de wederhelft in kwestie? -:) (ik mis nu een emoticon met borstvergroting)

haha, waarom denk je dat ik er naar grijp :+ . Om onwetende kweekpartners op een hoge ladder te kunnen strikken dan mijn orgineel fenotype toelaat.
Alsof er zoveel bewerkte vrouwen naast het kraambed schreeuwen: "suprise, de baby is lelijk en ik stiekem ook".

Het leven van een man moet moeilijk zijn, denk je dat die volle borst vol lekkere melkjes zit... blijkt de realiteit niet drinkbare siliconen en als je geluk hebt een zoutwater oplossing. Ik begrijp TS zijn frustratie :j

Voor de relatie begint weten de meeste het al :) Helaas blijft bij mannen toch wel de uiterlijk vertoon meer doorwegen dan de eigenlijke fokwaarden zo blijkt. Want geen van hem is afgeknapt daarna.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 14-02-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Re: Fenotype-bijsluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:36

Maar hc, je bent toch al getrouwd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:39

HippoLogic schreef:

Ja maar al die Portugese zon en de tanden des tijds hebben het oorspronkelijke (trouwdag-) fenotype gewijzigd :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:42

Doet me wel indirect een beetje denken aan een franse schrijver Michel Houllebecq ( vooral Elementaire deeltjes en De wereld als markt en strijd)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:42

ezanden schreef:
HippoLogic schreef:

Ja maar al die Portugese zon en de tanden des tijds hebben het oorspronkelijke (trouwdag-) fenotype gewijzigd :+

Of een Portugese plastisch chirurg :+

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:45

Laten we terug gaan naar de bosjesmannen en allemaal in een grot gaan wonen! Die asociaal grote huizen zijn namelijk ook niet what you see is what you get want die zijn allemaal van de bank :roll:. Is het niet zo dat iedereen zich voor de buitenwereld beter voor wil doen dan hij/zij is?

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je met dit topic wilt bereiken?

TS als jij niet zo bent, heerlijk, fijn voor je, geniet er van. Het is maar net waar je je druk om kan maken zeg. :roll:

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:45

Och neem een korreltje zout! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:54

Ninita schreef:
Is het niet zo dat iedereen zich voor de buitenwereld beter voor wil doen dan hij/zij is?

:j volgens mij ontstond dat probleem al, toe de eerste holbewoner een mooiere konijnenvel omhing dat de buurman.
Ik bedoel: wat neem je dan als uitgangspunt? Iedereen naakt en zonder: haargel, oogpotloodjes, aftershave etc.???

Of mag dát wel en moet je dat dan melden aan een "Potentiele Partner"? :?
Zo van : "Hey PP: vandaag heb ik gedouchd met Kashmir moments; van mezelf ruik ik niet zo hoor" :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:38

ezanden schreef:
Ninita schreef:
:j volgens mij ontstond dat probleem al, toe de eerste holbewoner een mooiere konijnenvel omhing dat de buurman.
Ik bedoel: wat neem je dan als uitgangspunt? Iedereen naakt en zonder: haargel, oogpotloodjes, aftershave etc.???

Zoals ík dat zie zijn uitingen van stijl en smaak zoals kleding, taouages, bodypaint (make-up) en andere versiering een fenotype van de persoonlijkheid 8-)

Zo is een koteka iets héél anders dan borstvergroting. Het ene is symboliek het andere chirurgische opwaardering, het ene versiering het andere vervalsing.
Overingens geeft chirurgische opwaardering natuurlijk óók informatie over de persoonlijkheid. Het punt is dat je dat bij stijl kan zíen, bij chirurgische opwaardering moet wéten. Dat is nu net een kritiek punt ervan: je wordt misleid.

Opvallend dat zoveel reacties niet over de inhoud gaan maar over de vorm en/of persoon. Dat vind ik net zo oppervlakkig als cosmetische chirurgie :D

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:43

Huertecilla schreef:
Opvallend dat zoveel reacties niet over de inhoud gaan maar over de vorm en/of persoon. Dat vind ik net zo oppervlakkig als cosmetische chirurgie :D

Waar trek je de grens HC, rimpelreductie? Dat is immers de ouderdom bestrijden. Of implantaten na een borstamputatie? Dat is reconstructie. Vind je dat oppervlakkig? :?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:56

Ik zeg JA en NEE. Ja omdat er grenzen zijn en je op een bepaald moment tevreden zou moeten zijn met hoe je geboren bent. Karakteristieke kenmerken zoals een ietwat scheve of bobbelige neus kan juist charme geven, een bobbeltje hier en daar, een litteken ook. Nee omdat plastische chirurgie ook kan helpen iemand, die door bepaalde omstandigheden zijn of haar schoonheid heeft verloren, het zelfvertrouwen weer terug te krijgen. Te denken valt aan brandwondenslachtoffers, of slachtoffers van een ongeval.

Ik kan mijzelf goed voorstellen dat iemand plastisch chirurgie ondergaat op het moment dat het door een ongeval of ziekte "nodig" is. Ook bij medische problematiek kan ik het mij goed indenken.

Puur cosmetisch? Moet iedereen voor zichzelf weten maar daarmee krijg je dus van die "kunstkoppen" en verlies je je charme. De lijn blijft echter dun en moeilijk te bepalen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:59

Huertecilla schreef:
Zegt iemand die zich druk maakt om uiterlijke cosmetische ingrepen :+
Als je zo gericht bent op het innerlijke/inhoud, wat kan jou het dan schelen hoe iemand er van nature uit ziet of wat aan zichzelf verspijkerd heeft?

Wat ik al eerder schreef, je innerlijk draag je mede naar buiten door je uiterlijk. Het uiterlijk (echt of nep) geeft dus juist veel informatie over het innerlijk.
Misschien is je uiterlijk wel de bijsluiter van je innerlijk :)* .

Een vrouw in een mannenlijf is overduidelijk niet wat wysiswyg. Maakt deze persoon gebruik van cosmetische ingrepen om een vrouwelijk uiterlijk te krijgen, dan krijg je veel meer informatie over het innerlijk :)*
En wat is nu meer een schetsvertoning, vallen op een man die zich vrouw voelt of vallen op een vrouw, die zich vrouw voelt, maar ooit in een verkeerd lichaam is geboren?
Ik heb bij dit voorbeeld het stukje voorplanting maar even buiten beschouwing gelaten :+ .

Maar als we het dan over voorplanting hebben en je vind inhoud zo belangrijk. Hoe wil je voorkomen dat je geheel natuurlijke partner misschien wel een duister familigeheim voor je verborgen houdt?? Is dat minder erg dan de nepborsten?
Dit niet als discussiepunt!! maar om aan te geven dat je in het leven niet uit kunt gaan van alleen maar zekerheden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:00

Schimmelig schreef:
Of implantaten na een borstamputatie? Dat is reconstructie. Vind je dat oppervlakkig? :?

En wat te denken van plastische chirurgie ter correctie van brandwonden en andere ongelukken die niets met de genetica te maken hebben? Die mensen worden immers zelf juist benadeeld: kunnen prima genen in de aanbieding hebben maar door vervelend toeval zien ze er niet aantrekkelijk uit. Jammer dan?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:13

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:
Of implantaten na een borstamputatie? Dat is reconstructie. Vind je dat oppervlakkig? :?

En wat te denken van plastische chirurgie ter correctie van brandwonden en andere ongelukken die niets met de genetica te maken hebben? Die mensen worden immers zelf juist benadeeld: kunnen prima genen in de aanbieding hebben maar door vervelend toeval zien ze er niet aantrekkelijk uit. Jammer dan?

Of afwijkingen opgelopen in de baarmoeder; een hazenlip is tegenwoordig netjes te verhelpen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:33

Ik denk dat plastische chirurgie om medische redenen hier niet ter discussie staat, ook een beetje flauw dat erbij te slepen...
Je hebt duidelijk een paar gevoelige snaartjes weten te raken HC ;)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:38

Ah jawel joh, want genetische afwijkingen zijn tenslotte erfelijk en daar ook mee te verhelpen! :P

(trouwens helemaal puur natuur) *D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:43

Kuggur schreef:
Ik denk dat plastische chirurgie om medische redenen hier niet ter discussie staat, ook een beetje flauw dat erbij te slepen...

Waarom vind je dat flauw? Bovendien is het geen plastische chirurgie om medische redenen maar puur om het uiterlijk (weer) te herstellen naar het wenselijke.
- Mag dat als je een ongeluk hebt gehad?
- Als dat mag (omdat er niks gemaakt wordt, alleen maar hersteld), mag er dan ook iets gecorrigeerd is dat verkeerd is gegroeid ten gevolge van een aangeboren aandoening?
- En als dat wel mag, waar ligt dan de grens?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:54

Shadow0 schreef:
Waarom vind je dat flauw?

Omdat dat hier, zoals Kuggur net zei, wellicht niet ter discussie staat. Hier worden idd blijkbaar gevoelige snaren geraakt, die op hun beurt behoorlijk kattig op de TS spelend uit de hoek komen... Hiermee wordt nog maar eens bewezen dat een deftige discussie voeren op bokt uitgesloten is...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:55

Ik denk (hoop) dat die hele industrie (cosmetische) voornamelijk een bepaalde doelgroep aanspreekt waar ik niks mee heb en daar ook vooral moet blijven woekeren. En dat die doelgroep ook weer een bepaalde doelgroep als partner aantrekt...en daarmee enkel hun eigen nest bevuilen. Dan is het toch de bedrogen bedrieger?

Het word wel steeds maatschappelijk aanvaardbaarder, dus ik denk dat je in de toekomst kan gaan verdedigen wat wel natuurlijk is en wat aangemeten is. Waar het aan karakter ontbreekt....
Al is dat idee helaas te kortzichtig, te generaliserend en te beledigend.
Dus ga ik maar weer op mijn politiek correcte stoeltje zitten..leven en laten leven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:59

Kuggur schreef:
Je hebt duidelijk een paar gevoelige snaartjes weten te raken HC ;)
Dan heb jij niet goed gelezen!
Er is door TS een voorbeeld genoemd van een neusoperatie om de ademhaling te verbeteren maar tevens je neus "mooier" zou maken. Medische reden, maar verdoezeling, want als je dit niet verteld aan je toekomstige partner, dan weet diegene niet dat jij misschien een versmalde neusdoorgang vererfd.

En wat Shadow ook zegt, waar ligt de grens dan? TS geeft een stelling zonder zijn grens duidelijk te maken.

Kuggur, ik mis bij jou ook jouw mening, aangeven dat je iets interessant vind en invullen wat TS bedoeld levert geen inhoudelijke bijdrage aan de discussie. Waarom dan wel anderen beoordelen?

Yole, wat is een deftige discussie?

Edit, even Kuggur goed geschreven.
Laatst bijgewerkt door Grit op 14-02-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt