Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:01

Jolliegirl schreef:
odetteke schreef:
En als een kind stikt door een snoepje in de keel(geen hartslag, niet meer bij en geen ademhaling) en de grepen werken niet... is het dan geoorloofd of zelf een opening via de keel in de luchtpijp te maken? Nood (in het laatste voorbeeld echt uiterste nood) breekt wet.

Oef.... Ik ga ervanuit dat je dan 112 al gebelt hebt?
DIe kunnen je ondersteunen,en zeggen wat je moet doen.

Bij mijn weten mag het, maar niemand raad het aan, 't is veels te moeilijk om dat goed te doen. Vergeet niet dat de hartslagader(aorta) er geen halve centimeter vandaan ligt en je precies tussen twee kraakbeenringen moet stoten om in de luchtpijp te geraken ...

112 hoort gebeld te worden vanaf er geen ademhaling meer wordt vastgesteld :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:03

odetteke schreef:
Anya schreef:
Ik heb ehbo gehaald en het bewust laten verlopen. Ik kan iedereen met breuken, zonnesteek, wonden e.d. helpen. Maar ik heb door Lyme geen kracht genoeg om fatsoenlijk te kunnen reanimeren. Dus dat moet ik ook niet willen. Ben ik bekend als EHBO-er, dan heb ik ook 'dienst' op mijn werk. Niet oke. Mensen hebben gewoon o.g.v. reanimatie bij mij minder kans.

En de kennis blijf je gelukkig toch wel houden zodat je iemand met wel de fysieke mogelijkheden, maar zonder de kennis, door het reanimatieproces kan coachen :j

Ik heb er tijdens mijn kinder-ehbo ook een leuke discussie over gehad. De pijnprikkel in de monnikskapspier is verboden, maar als iemand in een brandend huis ligt en hij komt niet bij , wat dan? En iemand krijgt een allergische reactie en heeft een epi-pen bij zich,maar je bent niet bevoegd het te gebruiken?En als een kind stikt door een snoepje in de keel(geen hartslag, niet meer bij en geen ademhaling) en de grepen werken niet... is het dan geoorloofd of zelf een opening via de keel in de luchtpijp te maken? Nood (in het laatste voorbeeld echt uiterste nood) breekt wet.

Ik heb zo'n 3 maanden geleden mijn ehbo gehaald en wel moeten beademen smokey17

Tuurlijk, nood breekt wet. Als ik iemand zijn leven kan reden door iets te doen waar ik niet toe bevoegd ben......

Typisch dat nou wel weer beademt moet worden..... zucht.

Ik moet ergens nog mijn boekjes hebben.... maar waar o waar.

Jolliegirl

Re: Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:05

Er moet niet wéér beademt worden ;) nogsteeds.
Het is er nog niet officieel uitgeweest ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:06

Jolliegirl schreef:
[***] schreef:
En als een kind stikt door een snoepje in de keel(geen hartslag, niet meer bij en geen ademhaling) en de grepen werken niet... is het dan geoorloofd of zelf een opening via de keel in de luchtpijp te maken? Nood (in het laatste voorbeeld echt uiterste nood) breekt wet.

Oef.... Ik ga ervanuit dat je dan 112 al gebelt hebt?
DIe kunnen je ondersteunen,en zeggen wat je moet doen.

Tja, het kan gebeuren dat de ambulance geregeld is, de telefoon opgehangen om alle handen vrij te hebben om hartmassage te geven, je voelt iemand wegglijden en je hoort nog geen sirenes. Ik ken iemand die echt klaar heeft gestaan met een keukenmes en een opengeschroefde pen :+

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:07

smokey17 schreef:
Lord_Ik schreef:

Maar hulp verlenen is natuurlijk een erg dunne lijn op dat moment he. Als je weet dat je niet goed kan reanimeren en je schrik hebt dat je meer slecht dan goed gaat doen en je doet bijgevolg niks, kan niemand je wat kwalijk nemen lijkt me. Lijkt me ook meer een morele verplichting dat je iemand niet klinisch dood laat liggen als je het ongeluk voor je neus hebt zien gebeuren.

reanimatie is toch wel 1 van de makkelijkste dingen. Verder dan een rib breken kan er niet verschrikkelijk veel gebeuren.

Iemand laten liggen omdat je niet durft en bang bent om het verkeerd te doen is in mijn ogen not done... dan is degene zeker weten aan het hemellen.

Mijn ex heeft dus ook iemand moeten reanimeren... was een veeel te dikke man, die ook niet goed verzorgt was.... mijn ex heeft zich niet bedacht heeft 112 gebelt en is reanimatie gestart. Wat heel erg zwaar was, omdat die man zo dik was. De man heeft het ook niet gered. Ook met schocken konden zijn hart niet aan de praat krijgen.
Ex heeft wel heel lang pijn in zijn schouders gehad.

Het is misschien niet goed, moreel gezien, maar zeker niet strafbaar voor zover ik weet. Door die rib die breekt kan je wel een gehele long doorboren. Dan zit je met een klaplong en als dit aan de twee kanten gebeurt kan je er naar fluiten ...

@TS: voor zover ik weet is het wel een AED (Automatic Electric Defibrilator) en geen AID.

En volgens de laatste updates hier in de buurt MOET er niet beademd worden, maar mag het wel nog steeds?

@odetteke: hahaha die opengeschroefde pen ... :D ik volg momenteel nog EHBO en het is echt hilariteit alom als we over 'Brad Pitt en zen pen' beginnen :D gewoon om de minimie kansen dat je er goed mee doet ... :D
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 13-02-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:07

Lord_Ik schreef:
odetteke schreef:

Bij mijn weten mag het, maar niemand raad het aan, 't is veels te moeilijk om dat goed te doen. Vergeet niet dat de hartslagader(aorta) er geen halve centimeter vandaan ligt en je precies tussen twee kraakbeenringen moet stoten om in de luchtpijp te geraken ...

Als iemand al buiten bewustzijn is, heb ik 112 al gebelt ;)
en dan moet je het cirkeltje rond houden... controleren, ademhaling, temperatuur,huidskleur,hartslag...

Het is idd veel te moeilijk zoiets goed te doen, maar dan kom je weer : geen ademhaling, niet bij e.d
heeft iemand nog kans als jij niéts doet? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:09

Lord_Ik schreef:
@TS: voor zover ik weet is het wel een AED (Automatic Electric Defibrilator) en geen AID.

En volgens de laatste updates hier in de buurt MOET er niet beademd worden, maar mag het wel nog steeds?

Hahaha sorry ;)
Er moét ook niet beademt worden, dat is ook nooit verplicht geweest, dit is een keuze die je maakt :)
Iemand die overgegeven heeft, of bloed uit z'n mond, ga ik niet beademen als ik geen doekjes , niets , bij de hand heb.
Dit zijn keuzes die je maakt, misschien zou ik het bij familie wel doen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:11

Jolliegirl schreef:

Ik hem mijn 2e reanimatie cursus ook via mtro gehad. en wij mochten NIET beademen, enkel als je met 2 man bent.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 13-02-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:11

Jolliegirl schreef:
Lord_Ik schreef:

Als iemand al buiten bewustzijn is, heb ik 112 al gebelt ;)
en dan moet je het cirkeltje rond houden... controleren, ademhaling, temperatuur,huidskleur,hartslag...

Het is idd veel te moeilijk zoiets goed te doen, maar dan kom je weer : geen ademhaling, niet bij e.d
heeft iemand nog kans als jij niéts doet? :)

hartmassages houden in elk geval de bloedsomloop op gang en dan maar hopen dat die *** AMBULANCE MAAR *** SNEL KOMT MET DAT ZUURSTOFINFUUS
heimlich methode kan het snoepje er misschien uit doen schieten, maar als dat echt niet werkt ...
ik zou er in elk geval mijn tijd niet in steken om gaatjes 'te boren'

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:13

Jolliegirl schreef:
Lord_Ik schreef:

Hahaha sorry ;)
Er moét ook niet beademt worden, dat is ook nooit verplicht geweest, dit is een keuze die je maakt :)
Iemand die overgegeven heeft, of bloed uit z'n mond, ga ik niet beademen als ik geen doekjes , niets , bij de hand heb.
Dit zijn keuzes die je maakt, misschien zou ik het bij familie wel doen.

Lang leve het eeuwige mondmaskertje :D (en ik maar lachen met mijn vriend ... :D)
ik zou er persoonlijk niet al te veel problemen rond maken, maar het is wel begrijpelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:15

Lord_Ik schreef:
Lang leve het eeuwige mondmaskertje :D (en ik maar lachen met mijn vriend ... :D)
ik zou er persoonlijk niet al te veel problemen rond maken, maar het is wel begrijpelijk.

Zoals ik al zei : als ik niets bij de hand heb
Maar vrijwel in elke AED zitten deze spullen. en inmiddels zijn die dingen bijna overal te vinden.

Maar nee, met bloed doe ik het niet, eigen veiligheid staat voorop.
braaksel, tsja... ik weet het niet ;) zal van de situatie afhangen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:16

smokey17 schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik hem mijn 2e reanimatie cursus ook via mtro gehad. en wij mochten NIET beademen, enkel als je met 2 man bent.

Was dit MFA of alleen reanimatiecursus.
ik heb idd vorig jaar ook geleerd te beademen, maar dit mocht ook alleen met 2 man :)

Nu heb ik MFA, en nu leer ik om alles zelfstandig te doen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:18

Jolliegirl schreef:
Lord_Ik schreef:

Zoals ik al zei : als ik niets bij de hand heb
Maar vrijwel in elke AED zitten deze spullen. en inmiddels zijn die dingen bijna overal te vinden.

Maar nee, met bloed doe ik het niet, eigen veiligheid staat voorop.
braaksel, tsja... ik weet het niet ;) zal van de situatie afhangen.

Bloed sjah,, kan je wegvegen met je mouw ofzo, tenzij je gebarsten lippen hebt ofzo,, ik heb eigenlijk geen idee wat ik zelf zou doen. Ik vind bloed niet altijd even bedreigend.
Mijn vriend heeft het aan zen sleutelbos hangen, dus hij heeft het werkelijk zo goed als altijd bij.

Je kan perfect zelf beademen en hartmassage uitvoeren lijkt me? 2 - 30-systeem. Je moest wel met 2 zijn om een zuurstofkoffer te kunnen gebruiken dacht ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:28

Bloed vind ik wel bedreigend.. je weet nooit wat iemand heeft...
ook emt niet gebarsten lippen.. als je bloed binnenkrijgt... :n nee dat risico zal ik nooit, maar dan ook nooit nemen.
Aan de sleutelbos is idd erg handig!

En HM en beademing wil prima.. idd een 30 -2 systeem.
maar dit hou je niet lang vol.

Ik moet het voor het examen 4 minuten....
En geloof me... dat is echt loodzwaar. :n

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:33

Jolliegirl schreef:
Bloed vind ik wel bedreigend.. je weet nooit wat iemand heeft...
ook emt niet gebarsten lippen.. als je bloed binnenkrijgt... :n nee dat risico zal ik nooit, maar dan ook nooit nemen.
Aan de sleutelbos is idd erg handig!

En HM en beademing wil prima.. idd een 30 -2 systeem.
maar dit hou je niet lang vol.

Ik moet het voor het examen 4 minuten....
En geloof me... dat is echt loodzwaar. :n

Ja ivm dat bloed heb je wel gelijk, alleen al als je het aantal aids-patiënten bekijkt.

Het is idd loodzwaar, maar met een beetje geluk kan je afwisselen nietwaar (ik volg redderscursus en aangezien er een minimaal aantal redders moet zijn in een zwembad zou er in mijn geval toch meestal een tweede of zelfs derde en vierde persoon zijn om mee af te wisselen). Nu heb ik wel de neiging om, zeker in noodsituaties, nogal een uithoudingsvermogen te hebben (ken je dat,, achter je galopperend paard aan rennen richting de grote baan) dus ik geloof dat een twintig minuten toch zou moeten lukken in men eentje.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:39

Ik weet nog dat ik op de pop 5 minuten al loodzwaar vond, maar in het echt komt er natuurlijk een flinke dosis adrenaline bij kijken.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:44

Ik heb nog maar 1x 5 minuten gedaan en vooral mijn hand deed pijn eigenlijk. Het was wel zwaar, maar als het moest kon ik nog gerust een eindje verder doen. In het echt geloof ik dat ik het mezelf gewoon echt niet zou vergeven als ik zou stoppen, dus dan zet je jezelf ook nog even opzij ....
de regel is ook dat je door moet gaan tot professionele hulp komt aflossen ...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:49

Lord_Ik schreef:
Ik heb nog maar 1x 5 minuten gedaan en vooral mijn hand deed pijn eigenlijk. Het was wel zwaar, maar als het moest kon ik nog gerust een eindje verder doen. In het echt geloof ik dat ik het mezelf gewoon echt niet zou vergeven als ik zou stoppen, dus dan zet je jezelf ook nog even opzij ....
de regel is ook dat je door moet gaan tot professionele hulp komt aflossen ...

of jij zelf écht écht niet meer kunt.
het geeft je wel idd een stoot om door te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:00

Ik heb helemaal geen cursus of wat dan ook gehad en ik heb iemand moeten reanimeren. Geloof mij op het moment dat iemand dood ligt te gaan boeit bloed/urine/braaksel je echt niet meer.. Het reanimeren zelf is dan ook echt niet zwaar. Je gaat op de automatische piloot en doet wat er gedaan moet worden en waarvan JIJ denkt dat het het beste is.

Ik heb reanimeren geleert door veel naar ER te kijken en gelukkig is het die ene keer goed gelukt!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:07

odetteke schreef:
En iemand krijgt een allergische reactie en heeft een epi-pen bij zich,maar je bent niet bevoegd het te gebruiken?

Moet je daar bevoegd voor zijn dan?
Heb een vriendin met zo`n ding, maar die wil toch echt dat wij dat ding gebruiken als het nodig mocht zijn en ze kan het zelf niet meer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:09

breezy302 schreef:
Ik heb helemaal geen cursus of wat dan ook gehad en ik heb iemand moeten reanimeren. Geloof mij op het moment dat iemand dood ligt te gaan boeit bloed/urine/braaksel je echt niet meer.. Het reanimeren zelf is dan ook echt niet zwaar. Je gaat op de automatische piloot en doet wat er gedaan moet worden en waarvan JIJ denkt dat het het beste is.

Ik heb reanimeren geleert door veel naar ER te kijken en gelukkig is het die ene keer goed gelukt!

En DAT is nou iets wat je met de cursus leert.
EIGEN VEILIGHEID staat voorop! :) En al helemaal met bloed..
Ik beadem iemand die uit zijn mond bloedt... niet!
Ik zal kosten wat ehet kost reanumatie uitvoeren...

En idd, je doet waarvan JIJ denkt dat het goed is.

Heeft diegene het overleefd?
En het is gewoon doen, ookal weet je niet hoe... je maakt toch niets meer kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:10

Ja diegene heeft het overleeft. Ik had geen idee wat ik aan het doen was. Had wel 112 aan de lijn die mij het een en ander vertelde. Idd je eigen veiligheid staat voorop dat weet ik ook maar op zo'n moment denk ik er toch heel anders over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:12

breezy302 schreef:
Ja diegene heeft het overleeft. Ik had geen idee wat ik aan het doen was. Had wel 112 aan de lijn die mij het een en ander vertelde. Idd je eigen veiligheid staat voorop dat weet ik ook maar op zo'n moment denk ik er toch heel anders over.

Je moet handelen hoe jij zelf vind wat je moet doen. Er zijn gewoon mensen die echt niet tegen bloed kunnen o.i.d.
Het stelt mij tenminste wel gerust dat je ook ver kunt komen zonder beademing :)

Knap van je !

En 112 aan de lijn, scheelt ook weer.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:13

breezy302 schreef:

Je hebt gewoon meer kans mét cursus, iedereen kan idd reanimeren, maar niet iedereen even goed, en het is die 10 percent meer kans die het kan uitmaken. Al helemaal als je reanimatieapparatuur in de buurt hebt, die kan niet iedereen zomaar (zelfstandig)gebruiken.
En idd,, blijven NADENKEN is nogal belangrijk,, dan hou je je veiligheid automatisch wel even in de gaten. Niemand heeft er wat aan dat je er zelf wat aan overhoud en daarbij helpt een cursus ook wel, want o wee als je vergeet je veiligheid te controleren...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:15

Een AED kan iedereen gebruiken...
Zelfs als je zo'n ding nog nooit hebt gezien.