Heel weinig drinken..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

Ik heb hier ook last van. Ik dwing mijn eigen nu vaak tot drinken en als ik soms echt nog niks wegkrijg dan pak ik maar iets te snoepen, waar ik wat dorst van krijg :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 02:44

KoudbloedKim schreef:
MarijeR: Waar merk je dat aan dan?

Dat merk je bijna niet. Pas als de nierfunctie echt terug loopt.
Bij mij is het balletje gaan rollen nadat er nierstenen zijn gevonden. Ook een (mogelijk) gevolg van te weinig drinken.
Inmiddels was er al zoveel schade dat ik net een zware nieroperatie heb gehad en nog 1 goed werkende nier heb en 1 nier waarvan nog de vraag is wat ie blijft doen.
Ongetwijfeld niet alleen veroorzaakt door te weinig drinken maar dat heeft iig geen goede invloed gehad. En om meer schade te voorkomen, is veel drinken nu belangrijk.
Lastig als je bijna nooit dorst hebt maar het is wel aan te leren.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:50

KoudbloedKim schreef:
Hier ook heel herkenbaar.. ik heb ook gewoon géén dorst. :)
Maar misschien helpt het om iets zouts te eten?
Daarvan krijg je dorst en krijg je meer zin om iets te drinken.
En je hoofdpijn gaat ervan over, als dat er aan gerelateerd is. :j

Hmm ik betwijfel of dit klopt :o En als je dan nog te weinig drinkt, heb je wel een groot probleem.

Anoniem

Re: Heel weinig drinken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:24

Als je iets zouts eet, krijg je daar dorst van.
Dat is gewoon een feit.. :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:28

Ik drink ook veel te weinig. Ook maar iets van 2glazen op een dag. Vooral in de zomer krijg ik dan ook heel snel hoofdpijn. Ik heb geen dorst en dan "vergeet" ik het om te drinken..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:33

KoudbloedKim schreef:

Dat klopt echt! Als ik te veel zout heb gegeten, hang ik 's avonds onder kraan omdat ik zo'n dorst heb.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:37

delerium schreef:
Lijkt me eerlijk gezegd een typisch gevalletje van geef jezelf eens een schop onder je hol. Je weet dat je moet drinken dus moet je dat gewoon doen. Geen zin is geen excuus voor het vermieteren van je gezondheid.

Klopt helemaal! Het is bij mij luiheid! Ik heb van mijn arts al op mijn kop gekregen omdat ik echt te weinig drink. Heb een zware blaasontsteking gehad en heb toen 3 maanden lang netjes 1.5 liter water op een dag gedronken. En daarna is mijn slechte gewoonte er weer in geslopen, heel slecht. Ik ga trouwens ook weinig naar het toilet. Ik wacht vaak net zo lang tot ik moet rennen. Soms ga ik ook wel gelijk als ik moet. En dat ik zo weinig moet komt ook door het weinige drinken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:40

Rienn schreef:
KoudbloedKim schreef:

Dat klopt echt! Als ik te veel zout heb gegeten, hang ik 's avonds onder kraan omdat ik zo'n dorst heb.

Maar zout onttrekt vocht uit t lichaam, dus logisch dat je dan dorst hebt.
De logica om zoute dingen te eten om dorst op te wekken ontgaat mij compleet, als je bedenkt dat je juist méér moet drinken om je vochtbalans weer op orde te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:40

Ik drink nu denk ik anderhalve liter per dag, maar ik moet juist enorm veel plassen sinds ik ben gaan drinken.. Eerder dronk ik ook maar 2 glazen per dag en hoefde ik ook maar 3x per dag naar 't toilet :+. Tegenwoordig kom ik wel aan de 10x per dag..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:41

Ik eet geen zout om dorst op te wekken hoor! Ik merk het gewoon wanneer ik bv bij de MC Donalds heb gegeten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:42

Ik wist niet dat zout vocht onttrekt uit het lichaam. :o
Wilde alleen maar een tip geven waarvan je meer dorst krijgt. :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:45

Kun jij niet op zoek gaan naar vochtig eten dat je wel weg kunt werken zonder problemen? In komkommers en sla zit ook water. Als je een bak sla bij je lunch of avondeten neemt, krijg je toch weer wat binnen. En misschien elke avond een kopje soep voor het eten nemen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:27

LiVetime schreef:
Rienn schreef:

Maar zout onttrekt vocht uit t lichaam, dus logisch dat je dan dorst hebt.
De logica om zoute dingen te eten om dorst op te wekken ontgaat mij compleet, als je bedenkt dat je juist méér moet drinken om je vochtbalans weer op orde te hebben.

Dat bedoel ik dus :)
Alleen door die reacties in het topic was ik aan het twijfelen :o

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:38

Ik weet niet of je veel eet op een dag...?
Maar wat ik altijd doe is nadat ik iets gegeten heb, al is het groot of klein, dat ik altijd iets moet drinken. Ik krijg namelijk ook altijd wel dorst als ik iets gegeten heb.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:41

Ik heb dit ook.. ik heb gewoon geen dorst, moet mezelf er echt toe dwingen om wat te drinken.
En eigenlijk moet je ook niet pas drinken als je dorst hebt, want dat is het al 'te laat' .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:48

Wat ook helpt is om op tijden dat je anders wat drinkt een 2e glas drinken te pakken. Dus 2 glazen bij het ontbijt, 2x bij de koffiepauze, 2x bij de lunch enz.
Al voelt dat in het begin wel alsof je loopt te klotsen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:50

*meldt zich*
Ik moet mezelf er echt toe zetten. Ik eet ook meer dan ik drink (klinkt gek misschien) maar ik hoorde ooit ergens dat je mond denkt 'ik heb honger' maar dat je dan eigenlijk dorst hebt (goede afslanktip??) en dat is bij mij vaak wel het geval. Dan ga ik iets eten ipv drinken. Moet er dus echt op letten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:52

ff voor de mensen hier die weinig drinken wat theorie:

Je lichaam produceert elke dag afvalstoffen. De meeste van deze afvalstoffen kunnen alleen via de urine worden uitgescheiden. Dit gebeurt door infeite alle vocht en afvalstoffen en mineralen eruit te gooien, en je nieren halen dan dát wat nodig is weer terug in je lichaam. Dus vocht en een boel mineralen worden weer opgenomen in je lichaam.
Hoeveel vocht en mineralen je uitscheid en vervolgens weer opneemt, is afhankelijk van oa de hoeveelheid mineralen (zouten dus) in je bloed, en de hoeveelheid vocht in je lichaam. Hoe meer zouten in je bloed, hoe meer je lichaam het kwijt wil omdat dingen anders niet meer werken, en dat kan alleen door ook vocht uit te scheiden. En dit vocht kan vervolgens, door de hoge hoeveelheid zouten in de urine, niet meer worde gereabsorbeert in je lichaam.

Dus: veel zouten in je dieet, en dus in je lichaam, zorg dat je veel urine gaat produceren, en dat je dus veel vocht verliest. Dus moet je veel drinken om dat te compenseren.

Andersom geld ook, als je te weinig drinkt, gaan je nieren al minder vocht uitscheiden. Het gevolg is dat er dus ook minder afvalstoffen kunnen worden afgevoert!

Te weinig drinken zorg dus niet alleen dat je uitdroogt, maar is ook een soort van "vergiftigen" van jezelf.

Als je naast te weinig drinken ook nog veel zout gaat eten, weet je lichaam helemaal niet meer wat het moet, en loopt echt alles in de soep..

Het probleem, zoals marije ookal zei, is dat je nieren heel hard gaan proberen om toch de vocht en mineralen balans goed te regelen. Helaas heeft dat op lange termijn tot gevolg dat ze stuk gaan.

Hoofdpijn door te weinig drinken kun je trouwens vergelijken met een kater: je hersenen krijgen simpelweg te weinig vocht, en daar krijg je hoofdpijn van.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:26

Ik heb hetzelfde probleem. Ik drink ook echt té weinig en heb echt heel veel last van hoofdpijn de afgelopen tijd. Het is geen luiheid, maar ik vergeet het gewoon echt. Als ik aan het werk ben, op stal ben, met mensen ergens ben, dan denk ik er echt niet aan en heb ik gewoon geen dorst. :=
Ik weet dat ik het meer moet gaan doen. Wat bij mij helpt zijn flesjes :) Heb dan toch de neiging meer te drinken :j

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:58

Ik heb het ook, echt vreselijk. 's Morgens begin ik altijd goed, 2 glazen bij het ontbijt. Maar dan denk ik: ohja straks bij elke pauze wat drinken! Maar op dat moment vergeet ik het gewoon. Ik heb vaak dat we om 12 uur gaan eten en dat ik denk: oliebol, heb nog altijd niet gedronken. Zo lastig. Al gaat het de laatste tijd wel beter. Vroeger kwam ik standaard met een vol flesje thuis, tegenwoordig is ze al bijna leeg of zelfs al helemaal leeg! Anders vragen of een persoon met goed geheugen je er af en toe aan wil herinneren..