en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:14

ik denk dat de luier ommoet omdat dat het meest makkelijkste en practische is voor de juf, helaas gaat het hier niet om jouw kind en vindt de juf het waarschijnlijk lastig allemaal. Een beetje betrokken juf laat inderdaad elk kwartier je kind naar het toilet gaan zoals ze dat met jou afgesproken zou kunnen hebben en doet het om mee te werken en ook om te voorkomen dat je kind in een voor zichzelf vervelende positie komt, hij schaamt zich waarschijnlijk al genoeg dat hem dit overkomt, de hele situatie op school versterkt je kind niet en dat vind ik heel erg jammer.
Ik kan je alleen maar verder als tip geven als ervaren moeder van drie meiden, zoek alles af wat je maar kan vinden over dit probleem en probeer ook wat in je vermogen ligt, internet is inderdaad een prachtig medium daarvoor.
Succes en sterkte

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:15

in principe is het zo dat iedere school kinderen mag weigeren die nog niet zindelijk zijn. Dat is om idd de leerkracht te ontlasten en ervoor te zorgen dat onderwijstijd niet wegsijpelt door het moeten verschonen van broeken.
Dit neemt echter niet weg dat in veel kleuterklassen nog regelmatig ongelukjes gebeuren en er dus dagelijks een kindje in een andere broek richting huis gaat.

In het geval van jouw zoontje is er echter sprake van een medische noodzaak, waardoor hij op de school niet geweigerd mag worden. Zij kunnen zich echter wel beroepen op de leerplichtwet en bij jou als ouder aangeven dat hij niet eerder op school mag komen dan dat hij zindelijk is.

Moeilijk verhaal, als het als ouder te regelen is zou ik hem thuis houden. Je kan prima een vierjarige uitleggen dat hij wel naar school mag, maar dat het beter voor hem is en vooral fijner om lekker thuis zonder luier mama te helpen.

benangelique

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:16

garny, ik ben zelf een zeer betrokken juf maar heb geen tijd om ieder kwartier een kind in een klas van 30 naar de wc te sturen. De tijd ontglipt me dan omdat ik met andere leerlingen bezig ben.
als ik het verhaal van de ts begrijp doet de juf wel degelijk haar best dmv het wekkertje bijvoorbeeld.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 10:18

garny95 schreef:
ik denk dat de luier ommoet omdat dat het meest makkelijkste en practische is voor de juf, helaas gaat het hier niet om jouw kind en vindt de juf het waarschijnlijk lastig allemaal. Een beetje betrokken juf laat inderdaad elk kwartier je kind naar het toilet gaan zoals ze dat met jou afgesproken zou kunnen hebben en doet het om mee te werken en ook om te voorkomen dat je kind in een voor zichzelf vervelende positie komt, hij schaamt zich waarschijnlijk al genoeg dat hem dit overkomt, de hele situatie op school versterkt je kind niet en dat vind ik heel erg jammer.
Ik kan je alleen maar verder als tip geven als ervaren moeder van drie meiden, zoek alles af wat je maar kan vinden over dit probleem en probeer ook wat in je vermogen ligt, internet is inderdaad een prachtig medium daarvoor.
Succes en sterkte

ik zoek op internet zoveel mogelijke mogelijkheden om evt voor te leggen aan de arts
want als een kind van 4 jaar iedere keer een blaas moet legen is het niet gezond.
en ik blijf ook aan de bel hangen tot ik weet wat er aan de hand is

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:21

dan maak je maar tijd, het gaat tenslotte niet om jouw tijd maar om het kind dat is nog wel eens wat vergeten wordt in het huidige onderwijs, het gaat niet meer om de kinderen. Ik denk dat je doet wat in je vemogen doet in het belang van het kind en dan maar even minder 'onderwijstijd', scholen lijken wel fabrieken zo..

ik vul nog even aan: een kleuter van 4 heeft een knuffel nodig en een leuke kleutertijd en volgens mij is dat met deze leeftijd vooral spelen
Laatst bijgewerkt door garny95 op 05-02-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 10:21

benangelique schreef:
in principe is het zo dat iedere school kinderen mag weigeren die nog niet zindelijk zijn. Dat is om idd de leerkracht te ontlasten en ervoor te zorgen dat onderwijstijd niet wegsijpelt door het moeten verschonen van broeken.
Dit neemt echter niet weg dat in veel kleuterklassen nog regelmatig ongelukjes gebeuren en er dus dagelijks een kindje in een andere broek richting huis gaat.

In het geval van jouw zoontje is er echter sprake van een medische noodzaak, waardoor hij op de school niet geweigerd mag worden. Zij kunnen zich echter wel beroepen op de leerplichtwet en bij jou als ouder aangeven dat hij niet eerder op school mag komen dan dat hij zindelijk is.

Moeilijk verhaal, als het als ouder te regelen is zou ik hem thuis houden. Je kan prima een vierjarige uitleggen dat hij wel naar school mag, maar dat het beter voor hem is en vooral fijner om lekker thuis zonder luier mama te helpen.

ik snap de school zijn kant ook heel goed alleen dit gaat al enkele maanden zo en nu kunnen ze geen enkele dagen meer wachten.
thuis heeft hij heel zelden ongelukje maar hier kan hij naar de wc wanneer hij moet en ik vraag regelmatig tussen door moet je plassen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:26

Jeetje, wat een verhaal en wat schandalig dat de school niet een beetje een poging doet tot medewerking!! :(
Ik zou des duivels zijn, kan ik je vertellen }> . Een school die tegen het advies van een arts ingaat, het moet niet gekker worden. Ik zou mijn kind thuis houden in elk geval, als het dan zo moet. Zijn ze helemaal gek geworden!!! Dan zou je aan mij een hele verkeerde hebben. ;)

En het is de fout van de school dat ze de klassen te groot maken, hoor. Ken het probleem, doen ze bij ons helaas ook en daar ben ik ook helemaal niet blij mee. :n
Maar dan weer om andere redenen, want een jong kind hoort niet continu van klas naar klas te verhuizen met continu andere onderwijzers. Maar ja, het gebeurt wel en dan durft men nog te roepen dat een kind flexibeler is dan de ouder. Yeah, right, ik hoor en zie aan mijn kind dat ze het onprettig vindt dat er altijd een ander voor de klas staat. En ik ken mijn kind toch echt een stuk beter dan de juffies, hoor. ;)
Maar goed, da's ons probleem hier. :+

Er wordt nu dus uit gezocht of er fysiek (of mentaal) iets mis is. Loopt je kindje bij de uroloog?
Ik heb vroeger zelf ook last gehad van een soortgelijk probleem, dat ik heel veel moest plassen als kind. Mijn toenmalige juffrouw had er ook totaal geen begrip voor, ik heb wat gezeur gehad, omdat ik vaak naar de wc moest (ik was verder niet onzindelijk gelukkig). Bleek later dat er fysiek het e.e.a. niet klopte in mijn buik en daar ben ik 2x aan geopereerd op mijn 12de. Daarna was het probleem opgelost. Maar ik heb als kind wel een hoop ellende gehad op school en bv in de auto, als we op vakantie gingen (moest erg vaak stoppen onderweg). Onbegrip dus, terwijl achteraf bleek dat ik me helemaal niet aanstelde, dat ik gewoon een fysiek probleem had, die gelukkig via operaties te verhelpen was.

Laat je niet gek maken en ik hoop dat men snel achterhaald wat het probleem is. Heel veel sterkte!!!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:28

Mijn neefje heeft het ook gehad dat hij erg vaak moest plassen.
Hij bleek een blaasontsteking te hebben.

Ik zou je mannetje lekker thuis houden tot je in het ziekenhuis bent geweest. Hij is tenslotte nog niet leerplichtig.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:30

garny95 schreef:
dan maak je maar tijd, het gaat tenslotte niet om jouw tijd maar om het kind dat is nog wel eens wat vergeten wordt in het huidige onderwijs, het gaat niet meer om de kinderen. Ik denk dat je doet wat in je vermogen doet in het belang van het kind en dan maar even minder 'onderwijstijd', scholen lijken wel fabrieken zo..

ik vul nog even aan: een kleuter van 4 heeft een knuffel nodig en een leuke kleutertijd en volgens mij is dat met deze leeftijd vooral spelen

het gaat ook niet om de tijd van 1 kind maar om de tijd van 30 kinderen, als iedereen telkens alles moet neerleggen of moet veranderen van spel omdat 1 kind met de juf naar het toilet moet kan ik begrijpen dat het geduld van de leidster ook minder wordt. Een kind leert al spelend, een kind heeft echter nog steeds impulsen nodig van een kleuterleidster: onderwijstijd dus ...

booster schreef:
thuis heeft hij heel zelden ongelukje maar hier kan hij naar de wc wanneer hij moet en ik vraag regelmatig tussen door moet je plassen

kan hij in de kleuterklas dan niet vrij naar het toilet lopen?? een 4 - jarige moet dit namelijk wel zelfstandig kunnen (is bij de kleuterscholen waar ik sta iig zo) en als de leidster om het half uur de wekker laat afgaan dan vraagt ze toch ook regelmatig tussendoor of hij moet plassen??

ik zou hem ook gewoon lekker thuishouden, een 4 - jarige kan je inderdaad al een degelijke uitleg geven en ze kunnen dat dan ook accepteren ... lijkt me prettiger voor iedereen!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:30

Garny, dat is wel erg makkelijk gezegd: "Dan maak je maar tijd". In een klas met kleuters ben je altijd bezig met kinderen en dan ontgaat je de tijd weleens, zoals beangelique ook heeft aangeven. Ik vind het wel erg gemakkelijk om dat zo te zeggen alsof al die andere kinderen er dan niet toe doen....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:32

Hij is 4 jaar en dus nog niet leerplichtig, ik zou hem lekker thuishouden! :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:38

Als dit al máánden speelt, snap ik dat de school op hun strepen gaat staan. Petje af dat ze het zo lang volgehouden hebben. Alleen uit hygiënisch oogpunt vind ik het al nodig dat hij een luier draagt. Tjonge als onderwijzeres twee keer per dag vloer en de rest moeten dweilen..... Waarom heb jij dan máánden gewacht met het naar de kinderarts gaan?

Kwam dat door de berichten van school dat het zo niet langer kon?

We krijgen maar 1 kant van het verhaal te horen. Maar ik vermoed dat de school al vaak genoeg gewaarschuwd heeft en een grens getrokken heeft omdat zij zich door jou niet "gehoord" voelden. En wat moet dat kind wel niet meemaken door uitgelachen te worden door zijn klasgenoten. Want dat gebeurd :j Als moeder zijnde zou ik het niet eens willen dat mijn kind dat moest doormaken :n

Hoop echt dat de kinderarts met een passende oplossing komt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:44

garny95 schreef:
dan maak je maar tijd, het gaat tenslotte niet om jouw tijd maar om het kind dat is nog wel eens wat vergeten wordt in het huidige onderwijs, het gaat niet meer om de kinderen. Ik denk dat je doet wat in je vemogen doet in het belang van het kind en dan maar even minder 'onderwijstijd', scholen lijken wel fabrieken zo..

jij staat zeker niet voor de klas?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:45

garny95 schreef:

Mee eens.
Bij mijn zoon op school zit ook een jongetje van 4 die regelmatig in zijn broek plastten.Op de school besteden ze er heel veel aandacht aan en krijgt hij een sticker voor elke dag dat hij niet in zijn broek heeft geplast.
Dit jongetje werd heel erg uit gelachen en gepest en wilden in het begin helemaal niet meer naar school.
Kleuters zijn onder elkaar heel hard ondanks dat ze pas 4 of 5 jr oud zijn.
Dit jongetje is ook door de medische molen geweest en er werd geen medische oorzaak gevonden.
Met een beetje extra aandacht op school gaat het nu heel goed.
Blijkbaar per school verschillend.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:47

Als het met je werk gaat dan zou ook ik hem gewoon lekker thuis houden tot het probleem hopelijk is opgelost.
Ik kan de school ook wel begrijpen hoor, het is voor geen van de partijen leuk maar om nou te eisen dat hij met luier naar school komt vind ik echt een beetje te ver gaan.
Sterkte met je knulletje en hopelijk vinden ze snel de oorzaak.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:47

Lagency schreef:
Met een beetje extra aandacht op school gaat het nu heel goed.
Blijkbaar per school verschillend.

Ik vind dat deze school méér dan genoeg gedaan heeft al máánden lang

booster schreef:
op school zetten ze een wekkertje voor hem om de 30 minuten en dan komt hij meestal al van te voren ik moet plassen (staat hij ook te springen omdat hij nodig moet)
en als het wekkertje dan gaat dan gaat ie ook weer plassen maar vraagt de juf moet je plassen ( als de bel van wekker gaat) en hij zegt nee dan laten ze hem ook niet gaan terwijl het dan zo belangrijk is om hem * te verplichten* toch te gaan omdat anders hij toch in zijn broekplast omdat hij het 5 minuten later weer niet op ken houden omdat hij zo moet plassen

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:49

als je t echt zo erg vind zou ik m ook die paar dagen hebben thuisgehouden.....vriendin haar zoontje (inmiddels zoon) heeft dit ook gehad , bleek dat hij zijn blaas nooit leegplaste en daarom continue moest. succes

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:52

ben je persoonlijk op school geweest om te praten?
anders even naar de directeur toe stappen met een brief van je huisarts.
ik kan me goed voorstellen dat het heel belastend is voor de leerkracht.
ik werk zelf in de kinder opvang en het lijkt steeds meer een trend te worden om de kinderen later zindelijk te krijgen ook via het consultatie buro.
wij proberen samen met de ouders zo snel mogelijk te trainen maar wij kunnen ook niets als de ouders niets doen.
in jou geval is het een mediche probleem en ik zou persoonlijk mijn kind niet met een luier naar school doen.
in een luier voelen ze namelijk nog minder dat ze geplast hebben.
of hou hem thuis of ga nogmaals ingesprek met de school.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:53

Hij is iid nog niet leerplichtig.

Ik vraag me af of het wel goed is voor zijn eigenwaarde dat hij met een luier om naar school moet. Ze zijn nog jong maar krijgen zoveel mee.

Je kan er ook nog voor kiezen om hem voor twee uurtjes naar school te brengen. Dan heeft hij toch nog contact met zijn klasgenootjes .

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:56

Ik weet niet wat de school allemaal nog meer heeft geprobeerd maar om alleen een wekkertje te zetten wat blijkbaar niet werkt vindt ik niet genoeg.
Het jongetje wat bij mijn zoon in de klas zit wordt "verplicht" te gaan plassen.
Er gaat geen wekker of belletje daar wordt vriendelijk tegen gezegd: Thijs jij moet even plassen en wordt begeleid tot aan de deur.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:00

marius schreef:
Kunnen ze op school niet een wekkertje zetten ofzo dat hij om het kwartier eventjes gaat plassen..
Alhoewel, met die onderbezetting van tegenwoordig zal dat ook wel weer onmogelijk doen.
Ik had hem inderdaad ook thuis gehouden!

Ik had m denk ik ook thuisgehouden. Ze zijn toch met vijf jaar pas leerplichtig? Dus dan kun je hem in feite toch nog gewoon even thuishouden? Heb zelf geen kinderen, maar wel een neefje van zes die 's nachts nog niet zindelijk is. Ook dat is erg vervelend. Hij schaamt zich erg voor zijn plasluier. Als hij bij een vriendje slaapt, sneakt ie 's ochtends direct naar de badkamer om zijn plasluier in de prullenbak te gooien. Echt zielig.
Ik zou idd ook de eigenwaarde van mijn kind willen waarborgen. Die paar weken onderwijs doen t um niet denk ik.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:01

booster schreef:
zij schreef:
en een briefje van de huisarts helpt niet? wat vervelend. al snap ik de kant van de school op zich ook wel... vervelende situatie! succes iig volgende week bij de kinderarts!

ik hem de school 2x toegezegt dat de huisarts het niet mee eens is om een luier aan te doen en de school zegt komt de huisarts jou kind verschonen.
en de huisarts heeft zeker niet in de gaten hoeveel kinderen er in een klas zitten.

ik snap dat erveel kinderen in de klas zitten (groep 1 en 2 zitten in 1 klas) en dat als je een kind moet verschonen het een werkje is maar dit gaat al een aantal maanden zo en ik denk zo wacht dan die paar dagen nog ermee tot we meer weten en dan kunnen we altijd kijken wat we kunnen doen

Ik wil hier toch even op reageren. Je hebt op school een didactische taak te vervullen.Een ongelukje in groep 1 en 2 (en 3 en hoger ook trouwens) kan altijd. Maar als een kind standaard in zijn broek plast, en dus NIET zindelijk is, dan is dat een ander verhaal. WIj hebben als school de aanname regel dat kinderen zindelijk moeten zijn als ze komen, en de leerkrachten bij ons op school verschonen niet! we bellen ouders op en die komen zelf verschonen. VErschonen is niet een kwestie van 1 minuut de klas uit zijn. Je kan dat i.v.m. verantwoordelijkheid naar de rest van de groep toe simpelweg niet maken.

Ik begrijp het standpunt van de school heel goed. Ik snap zeker ook dat het voor jou heel vervelend is. Ook voor je kind. Andere kinderen in de groep vinden broekplassers vaak ook vies. En willen er niet mee spelen. Ik hoop voor alle betrokken partijen dat er iets medisch gevonden wordt wat op valt te lossen en tot die tijd... lekker met zo'n up en go broek aan naar school, en je kind leren dit zelf te verwisselen. Dan heeft ieder een de minste last er van!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:01

Sterkte TS!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:03

Je zoon is nog geen 5 dus niet leerplichtig. Als het mijn kind zou zijn, en de school maakt zoveel kabaal en gezeur zou ik hem thuishouden tot er duidelijkheid was..

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:03

tja,.. als ook een moeder zijnde,zou hem ook een paar daagjes thuis houden tot je bij de arts bent geweest.

tuurlijk is het moeilijk voor de juf om de hele dag intensief op hem te letten . denk ook wel dat ze hun best doen op school,maar daar gaat het nu niet eens om.

het gaat om je kleine mannetje,die toch weer een stapje terug doet om een luier aan te moeten.
zelfs de dokter raad het af,dus dan zou de keuze voor mij makkelijk zijn.
doktersadvies gaat nu even voor op de school,en gaat maar om paar daagjes tot je in het ziekenhuis bent geweest.
dus als school het nu even niet kan "handelen",dan zou ik m lekker thuis houden.

lekker genieten van de extra tijd met je mannetje zou ik zeggen!
(en heel veel succes natuurlijk!)