Mirena-spiraal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:40

een tip voor het plaatsen van een spiraaltje,neem een paracetamol <of twee>in voor het plaatsen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:45

Ik heb hem nu 2,5 jaar en ik ben er heel tevreden mee. Ik was altijd zo'n 7 dagen flink ongesteld. Zo veel kramp dat ik echt ziek was en heel veel bloedverlies. Ik kon een dag of 3 zowat elk uur naar het toilet.
Na een half jaar begon de mirea echt te werken. Ik was nog maar 4 dagen ongesteld en dan ook in dragelijke mate. Ik hoef dus niet meer ziek thuis te blijven(hoogstens een middag of avond flink kramp maar dat is redelijk te onderdrukken met pijnstillers) en ook veel minder naar het toilet. Ik blijf dus wel regelmatig ongesteld. Dat is lastig, maar normaal en ik had ook niet anders verwacht.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:46

xDramaQueen schreef:
ik heb trouwens ook een stuk minder vaak migraine, ik wist nooit zeker of dat door de pil kwam of niet maar vermoed nu dus van wel!

:j

Is bij mij zelfs "oorzaak" geweest dat ik aan spiraaltje ging :o
Migraine had echt met mijn mentruatie cq. pilgebruik te maken!

kim1207

Re: Mirena-spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:50

hier een zeer tevreden gebruiker, heb nu mn tweede
plaatsen van eerste was niet fijn (ik heb geen kinderen gehad en mijn geboortekanaal was heel smal, hebben ze open moeten maken)Eerste laten plaatsen door huisarts. Veel pijn. Nooit meer doen! Ik heb tweede keer laten verwijderen en plaatsen bij de gynaecoloog. Dat zou ik dus altijd doen. Deze heeft me een kleine plaatselijke verdoving gegeven en ik heb niets gevoeld. Even de eerste dag ongesteldheidsbuikkramp en daarna niets meer. Heerlijk vind ik het dat ik nergens aanhoef te denken en niet meer ongesteld ben

Nadeel vind ik wel: ik heb meer slijmverlies dan zonder en mn zin in seks is erg gedaald!!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:04

kim1207 schreef:
Nadeel vind ik wel: ik heb meer slijmverlies dan zonder en mn zin in seks is erg gedaald!!

Hm...ik had juist gehoopt dat ik méér zin zou krijgen. Door altijd maar dat gedoe met condooms en je altijd afvragen 'ik hoop maar dat het goed gaat' had ik niet meer zoveel zin. Arme echtgenoot :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:10

je hoeft je geen zorgen te maken, maar je libido daalt wel degelijk. DAt was ook eerste wat de huisarts navroeg toen we na 5 jaar gingen kijken voor nieuwe anti conceptie

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:12

dorothea schreef:
kim1207 schreef:

Hm...ik had juist gehoopt dat ik méér zin zou krijgen. Door altijd maar dat gedoe met condooms en je altijd afvragen 'ik hoop maar dat het goed gaat' had ik niet meer zoveel zin. Arme echtgenoot :D

Dat is hier ook het geval, maar voor dat eerste moet ik volgende maand naar de Gyn, kan een (kleine) ontsteking zijn doordat je lichaam toch dat ding er probeert uit te werken...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:15

Dus er kleeft eigenlijk toch nog wel een nadeeltje aan de Mirena...misschien dan toch sterilisatie in overweging nemen...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:19

Ach bij 95% gaat alles goed, maar de nare verhalen hoor je vaker!

Ik heb de bijsluiter na plaatsing doorgelezen en dat is maar goed ook, anders had ik het nooit gedaan!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:19

Nou ik heb eigenlijk geen last gehad van geen zin in sex hoor. ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:21

:D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:23

Het is inmiddels wel duidelijk voor me, met al jullie ervaringen en reacties, dat ik 'm niet zomaar laat plaatsen en er zeker flink 'overleg' komt met mijn HA. Het leek allemaal zo simpel en gemakkelijk...maar er komt toch meer bij kijken!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:54

dorothea schreef:
@ Tivoli: wat voor huidproblemen heb je gekregen? Ik heb ze nu al en wil ook voorkomen dat die erger worden.

Nou, ik heb nooit huidproblemen gehad, geen jeugdpuistjes zelfs!
Tot die Mirena erin zat.
Het begon met een branderig gevoel van mijn gezichtshuid, het voelde voortdurend alsof ik te lang in de zon had gelegen.
Een maand na het zetten kwamen er allemaal kleine bultjes op mijn voorhoofd, geen puistjes,maar meer vochtbultjes.
Deze waren erg pijnlijk,voortdurend een blauweplekkengevoel.
Uiteindelijk ging mijn huid zelfs kapot,werd schilferig en vlekkerig, het ging door naar mijn hals en zelfs tussen mijn borsten :\

Pas na het verwijderen van het spiraal begon mijn huid weer op te knappen,het branderige gevoel was direct weg, en mijn voorhoofd is nog bezig met herstellen. (ben mijn mirena 7 maanden kwijt)

Achteraf zei mijn huisarts dat sommige vrouwen slecht reageren op die bepaalde hele kleine hormoontjes die de mirena afgeeft.
Normaal gesproken hoort het na een maand of twee over te zijn,wanneer je lichaam gewend is,maar bij mij was dit niet zo.

Edit : Ik moet niet overdrijven, mirena verwoest niet mijn huis,maar mijn huid :Y)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:59

Ik heb 1 jaar het mirena spiraaltje gehad. Het plaatsen was wel goed te doen, wel 2 weken vloeien erna. Echter bleef ik gewoon mijn menstruatie behouden iedere maand, weliets minder, maar het bleef niet weg. Op een gegeven moment keeg ik ontstekingen in mijn baarmoedermond ervan. Toen laten verwijderen en nu zit ik aan de prikpil (depo provera) 1 keer per 3 maanden een prik in je bil, geen menstruatie meer, geen PMS, geen ontstekingen meer.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:00

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:03

Ik heb hem nu ruim 3 jaar.
was bijna 21 toen ik hem liet zetten.

Nog geen kids gehad. Deed wel aardig pijn, werd er ook aardig ziek van maar na 2 dagen was dat eigenlijk al wel weer over.
Ik ben al 3 jaar niet meer ongesteld geweest, heerlijk! Ik was er altijd dood ziek van!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 15:13

DenK4ever schreef:
Als je sterilisatie in gedachten heb is Essure misschien een optie, kleinere ingreep, maar wel definitief...

http://www.dokterdokter.nl/vrouw/seks-r ... -eenvoudig

Heb het gelezen, het ziet er interessant uit, maar wel definitief. Ik ga het wel in overweging nemen. Eén ding is wel zeker: van die rotcondooms willen we zeker af!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:14

iedereen reageerd anders op de spiraal. Ik zou persoonlijk de gok wel durven te nemen (ook gedaan) bij mij is het positief uit gepakt.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:15

Grote voordeel van de spiraal is.. bevalt het niet? Dan is ie er zo weer uit ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:20

Ik ben ook overgestapt op de spiraal i.v.m. migraine en veel hormonale hoofdpijn.
Heb nu mijn tweede spiraal alweer 4 jaar, heb tussen door een zoontje gekregen.
Na het verwijderen van de eerste bleef ik de gewone cyclus houden als tijdens de spiraal.
Ik vind het een aanrader ze noemen hem ook wel de rolex onder de spiralen.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:25

Ik heb hem bijna drie weken geleden laten plaatsen, heb twee kinderen. T plaatsen vond ik echt niet pijnlijk, tje je ligt er even vervelend bij met je benen wijd, maar ach, t is die man zn werk! Een paar dagen na plaatsing heb ik een dag wat krampen gehad maar daarna niet meer. 't enige vervelende vind ik nu dat ik sindsdien overdag wat vloei, t is net iets teveel voor inlegkruisje zeg maar. 's avonds heb ik er helemaal geen last van. Ben benieuwd of dat zo hoort of dat het og weg gaat... Over anderhalve week weer naar ha om te controleren of ie goed zit.
Overigens raadde de verloskundige mij aan om t bij e ha te plaatsen omdat die het vaker doen dan de gyn in t zkh!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:28

Alleen als je geen kinderen hebt gehad sturen de meeste huisartsen je juist naar de gyn omdat het moeilijker is ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:33

Ik heb er ook 1. Geen kinderen gehad. En bij mij is het zetten pijnloos gegaan omdat ze mijn koper spiraaltje er niet uit kregen. Dus heb er niks van gevoeld.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:44

Ik heb hem nu een jaar of negen, ben er ongelooflijk tevreden over. Reden van plaatsing was hormonale migraine, die is sterk verminderd en ook minder hevig dan vroeger.

Verder: niet meer ongesteld *\o/* , geen PMS meer (en daar had ik behoorlijk last van := ), geen zorgen meer hoeven maken of de pil nog wel werkte als ik buikgriep had gehad, geen kans meer op vergeten van de pil...
Ja, het inbrengen en uithalen doet pijn, maar het is te dragen en is snel voorbij.

Voor mij echt ideaal :j
Ik heb btw twee kinderen en daar hou ik het bij.

Ik zou hem alleen nooit in laten brengen door een huisarts, de gynaecoloog is daar veel beter op ingesteld. Ik heb het de eerste twee keer wel bij de huisarts laten doen en dat was een bloederig, pijnlijk drama waarbij het spiraaltje er niet in ging, er weer uitgehaald werd en er vervolgens nog een keer (niet steriel dus) ingeplempt werd... ;( Daarna werd ik weggestuurd met de mededeling dat ik wel een vleesboom zou hebben omdat het zo pijnlijk en bloederig gegaan was... -O-
Mijn huisarts was bang voor vieze vingers en zei dat ik moest komen op een moment dat ik NIET ongesteld was, later hoorde ik van mijn gynaecoloog dat je juist WEL ongesteld moet zijn omdat de baarmoedermond dan openstaat en het inbrengen dan makkelijker en minder pijnlijk is.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:56

Yikes Remy dat klinkt naar :(:)
Ik moest moest idd ook juist als ik wel ongesteld was!