Hypermobiliteit bij de mens...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:14

Ooh, ik heb daar ruim een jaar fysiotherapie voor gevolgt.
Ik klapte gemiddeld 3 keer per dag door mijn enkel. Ik kan mijn vingers ook heel stom bewegen (bv. bijna vlechten!), dat is zeg maar mijn 'googeltruucje'.

Maar heb wel het idee dat het met de jaren minder is geworden, ik kan niet echt zeggen dat ik er veel last van heb.
Op die keren na dat ik mijn benen in de lotus houding heb, zonder dat ik het door heb. (zit lekker), maar doet vreselijk pijn zodra ik mijn benen weer uit die houding haal.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:19

Ik ben zo hypermobiel als de pest, kan mezelf dubbelvouwen en ook nu ik midden 30 ben, ben ik leniger dan menig tiener :D

Ik kan er nu goed mee omgaan omdat ik veel aan krachttraining doe. Hierdoor verstevig ik mijn spieren waardoor die de waardeloze versteviging van de banden overnemen ;) Dit ben ik gaan doen doordat ik 4 jaar geleden mijn schouder in elkaar heb moeten laten zetten doordat mijn paard die kapot getrokken had door een verkeerde beweging (uitbreken bij longeren).

Langzaam opbouwen en gericht trainen, dat zijn toverwoorden.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:39

miep1979 schreef:
@Rebel ik kom jou ook overal tegen :+

:wave:
:') 't wordt nu wel erg ja :D

Ik heb idd ook krachttraining.. 2/3x in de week en 1x fysio :)

KDS

Re: Hypermobiliteit bij de mens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:49

het helpt inderdaad enorm om je spieren wat meer te gaan gebruiken, Moet eerlijk zeggen, ik heb nog vrij veel hardgelopen met hyperflexibele enkels. Nu al een tijd niet maar wil weer op gaan bouwen. Echter kwestie van erg rustig beginnen en dn opbouwen.
Weten waar je mee bezig bent helpt ook, en toch ook luisteren naar je eigen lichaam...

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:59

Ik heb ook een vorm van hypermobiliteit maar gelukkig in lichte mate. Mij werd geadviseerd om, zeker nu ik wat ouder ben, er voor te zorgen dat de banden en spieren om mijn gewrichten heen goed ontwikkeld blijven. Ik heb een tijd aan zumba gedaan maar helaas door tijdgebrek (dat krijg je met een paard) mee moeten stoppen. Ik heb vooral snel last van mijn heupen en moet zeggen dat door zumba dat toch wel minder werd.

Ik heb het gelukkig niet zo erg als de meeste van jullie. Wist eigenlijk zelf niet dat ik dit had tot dat de fysio mij er op wees. Ik ben namelijk door mijn paard omver gegooid tijdens het uit de paddock halen en had een jaar later nog steeds veel pijn aan mijn heup. Bij de fysio bleek er gekristalliseerd bloed te zitten en dat is weggemasseerd (wat deed dat zeer). De fysio heeft toen een aantal testen gedaan en toen bleken mijn gewrichten toch wel erg soepel te zijn (vandaar dat ik nog steeds makkelijk in een spagaat kan glijden).

Maar voor tips houd ik me aanbevolen..

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:07

ik kwam wel heel gemakkelijk in de spagaat... er alleen niet meer uit :+ de laatste keer dat ik het probeerde... mocht daarna weer alles op de juiste plek zien te krijgen en wat een spierpijn de dag erna....argh.

Zo blijkt dus maar dat iedereen wel goed doet bij sport. Gelukkig sport ik veel naast mijn paard (dus neit alleen rijden, veel geren en gespring en getier... ik kan ook heel netjes balkjesdraven zullen we maar zeggen). Misschien is dat een oplossing voor sommige?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:11

Ik heb het in mn heupen, knieën en enkels..
Nadeel bij mij is dat ik niet te lang op een te breed paard kan rijden aangezien ik dan gewoon echt een soort kramp krijg in mijn heupen.. en mn voeten heel vaak naar buitendraaien omdat ik mn banden niet naar binnen krijg omdat deze aan allebei de kanten zijn afgescheurd...

Maar aan de andere kant hoorde ik van mijn fysio dat paardrijden juist heel goed is als je (te) flexibele heupbanden hebt... waarom geen idee, maar mn oma moest ook gaan paardrijden toen ze nieuwe heupen kreeg maar dat durfde ze niet :+

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:57

_Chendo_ schreef:
Wie van jullie heeft een eigen paard en heeft last in de dagelijkse omgang?

*meld zich* :+

Ik heb hypermobiliteit. Eigenlijk in redelijk veel gewrichten, maar het 'ergste' in mijn schouders, heupen, enkels. Daarbij heb ik een vorm van reuma die zich vooral uit in mijn handen en knieen.
Met rijden was dit erg vervelend. Als een paard hard zn hoofd naar voren bracht met rijden trok het mijn schouders uit de kom. Bij lichtrijden moest ik oppassen met mijn enkels, en als een paard gekke sprongen maakte had ik een groot risico dat mijn heup uit de kom zou gaan.
Daar kwam de reuma bij, met aanleuning rijden was een aanslag op mijn handen, vooral paarden die niet erg zacht in de mond waren, en mn knieen werden er ook niet erg blij van.
Ik moest voor en na het rijden pijnstillers nemen, en na het rijden eigenlijk zsm onder een warme douche voor mijn gewrichten. Dan was het qua pijn draaglijk.

Bepaald niet ideaal en iedere arts waar ik was heeft me dan ook aangeraden om te stoppen met paarden.

Via school (paardenhouderij stage) kwam ik op een westernstal terecht waar ik ook mocht rijden tijdens stage. Ik ben lessen gaan nemen en ondervond dat ik veel minder lichamelijke klachten had na het rijden.
Ik doe wel voornamelijk doorzitten, en het voordeel is dat ik met lange teugel rij waardoor ik minder last van mijn handen en schouders heb. Het zit wat minder 'gedwongen' als een dressuurzadel, dus minder last van mn heupen. En met het minder lichtrijden en stabielere beenligging door de stevige beugels, heb ik ook minder last van mijn knieen en enkels.

Ik heb nog steeds last na het rijden, en de ene dag gaat het beter als de andere, maar zo is het enigszins te doen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:51

NadjaThaBest schreef:
Hier ook iemand met het Hypermobiliteitssyndroom.

Zit momenteel flink in dip. Me dokter dacht dat het reuma was.
Maarja weet zelf wel beter dat het hypermobiliteit is.

Loop nu bijna alweer half jaar bij fysio en gaat eigenlijk aardig goed.
Me lichaam doet minder pijn.Maar me fysio wil wel dat ik me laat onderzoeken in het ziekenhuis

Dat is een goed idee. Mijn dokter heeft mij ook eerst doorverwezen naar het ziekenhuis voor een rontgenfoto.
Was niks op te zien. Dus echt hypermobiliteit.
Maar je weet het nooit!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:52

Mloez schreef:
_Chendo_ schreef:
Wie van jullie heeft een eigen paard en heeft last in de dagelijkse omgang?

*meld zich* :+

Ik heb hypermobiliteit. Eigenlijk in redelijk veel gewrichten, maar het 'ergste' in mijn schouders, heupen, enkels. Daarbij heb ik een vorm van reuma die zich vooral uit in mijn handen en knieen.
Met rijden was dit erg vervelend. Als een paard hard zn hoofd naar voren bracht met rijden trok het mijn schouders uit de kom. Bij lichtrijden moest ik oppassen met mijn enkels, en als een paard gekke sprongen maakte had ik een groot risico dat mijn heup uit de kom zou gaan.
Daar kwam de reuma bij, met aanleuning rijden was een aanslag op mijn handen, vooral paarden die niet erg zacht in de mond waren, en mn knieen werden er ook niet erg blij van.
Ik moest voor en na het rijden pijnstillers nemen, en na het rijden eigenlijk zsm onder een warme douche voor mijn gewrichten. Dan was het qua pijn draaglijk.

Bepaald niet ideaal en iedere arts waar ik was heeft me dan ook aangeraden om te stoppen met paarden.

Via school (paardenhouderij stage) kwam ik op een westernstal terecht waar ik ook mocht rijden tijdens stage. Ik ben lessen gaan nemen en ondervond dat ik veel minder lichamelijke klachten had na het rijden.
Ik doe wel voornamelijk doorzitten, en het voordeel is dat ik met lange teugel rij waardoor ik minder last van mijn handen en schouders heb. Het zit wat minder 'gedwongen' als een dressuurzadel, dus minder last van mn heupen. En met het minder lichtrijden en stabielere beenligging door de stevige beugels, heb ik ook minder last van mijn knieen en enkels.

Ik heb nog steeds last na het rijden, en de ene dag gaat het beter als de andere, maar zo is het enigszins te doen.

Klinkt heftig!
Maar inderdaad western is een stuk relaxter zitten.
Ik was altijd blij als we zonder zadel gingen rijden, dan konden mijn enkels even rusten. hahaha En een warme douche.... heeerlijk als het pijn doet!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:55

KDS schreef:
het helpt inderdaad enorm om je spieren wat meer te gaan gebruiken, Moet eerlijk zeggen, ik heb nog vrij veel hardgelopen met hyperflexibele enkels. Nu al een tijd niet maar wil weer op gaan bouwen. Echter kwestie van erg rustig beginnen en dn opbouwen.
Weten waar je mee bezig bent helpt ook, en toch ook luisteren naar je eigen lichaam...

Ik deed ook regelmatig hardlopen (3 maal per week anderhalf uur) naast het vele fietsen wat ik iedere dag doe en wandelen met mijn paard. Toen had ik ook nog fysio erbij, maar het hielp allemaal niet.

Hopen dat het bij het medisch trainingscentrum goed gaat!

Dansen vond ik ook erg leuk, maar verdraai steeds van alles.
Laatst bijgewerkt door _Chendo_ op 03-02-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:56

ja, alles waar je kracht op gaat zetten te veel of te lang doet pijn. Dus western met het doorzitten en lange teugeltje zal wel beter gaan. Echter rij ik gewoon dressuur doorzittend (ik rij ook geen wedstrijden dus ik kan doen en laten wat ik wil) en zonder krachtmetingen via de teugels, en dan gaat het ook...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:58

KDS schreef:
ja, alles waar je kracht op gaat zetten te veel of te lang doet pijn. Dus western met het doorzitten en lange teugeltje zal wel beter gaan. Echter rij ik gewoon dressuur doorzittend (ik rij ook geen wedstrijden dus ik kan doen en laten wat ik wil) en zonder krachtmetingen via de teugels, en dan gaat het ook...

Daar zit iets in :)
Helaas voor mij is nu het probleem dat ik een jong paard heb die nogal onstuimig is. Heb nu afgesproken dat mijn vriend hem traint en ik les geef. Het is niet anders, maar hij trekt me echt aan stukken. :P

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:02

ja bij jongen paarden... is het toch vaak net iets moeilijker dat soort dingen maar als vriend een beetje doet wat jij wil :P Dan kan het prima toch? Kan jij lekker op de grond met het peerd aanmodderen?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:27

KDS schreef:
ja bij jongen paarden... is het toch vaak net iets moeilijker dat soort dingen maar als vriend een beetje doet wat jij wil :P Dan kan het prima toch? Kan jij lekker op de grond met het peerd aanmodderen?

Ja ik doe de kleine dingetjes nu ;) Ik kan opzich beter rijden dan dat ik er naast loop. Dat gaat beter als mijn voeten maar niet in beugels zitten. Maar rijden gaat nog niet op zo'n jong beestje.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:39

Ik ben ook hypermobiel. Ik kan mijn ellebogen en polsen overstrekken. Met mijn knieën kon ik dit vroeger ook, maar na een ongelukje met paard heb ik oefeningen gekregen om die spieren rond de knie te versterken. En 't is gelukt, ik ben daar nu zo stijf als een plank :Y)
Ik heb de laatste tijd enorm veel last van mijn heupen. Ik kan er ook niet goed op liggen. Geen idee of dat iets met hypermobiliteit te maken heeft maar pijn doet het wel. Fysio kreeg het trouwens ook niet weg; die maakte het alleen maar erger...
In de dagelijkse omgang met paarden heb ik er eerlijk gezegd geen last van. Enfin, toch niet zo dat ik erdoor belemmerd wordt om bijv. de stal uit te mesten ofzo.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:07

Pff.. Veel hebben het hier toch wel in ernstige mate hoor :) Lastig.

Zwemmen hielp mij ook altijd veel, eigenlijk is het pas 'gevonden' nadat ik gestopt ben met fanatiek zwemmen :) Al is de echte 'oorzaak' of 'kwaal' pas een jaar geleden gevonden. De fysio kwam voor mijn paard, eigenlijk :+

Paardrijden, tjah, nu ik weer fanatieker rijd, tot deze ijstijd dan :+, heb ik er ook meer last van. Maar bijvoorbeeld als ik een buitenrit ga maken, dus ook veel moet stappen en dus veel hetzelfde zit, dan voel ik dat helemaal als ik afstap :) Hetzelfde geldt inderdaad ook voor kleermakerszit :D En toch zit dat zo lekker dat ik bijna altijd zo zit. Het lastige vind ik om op te letten dat mijn knieen niet teveel doorbuigen als ik met mijn benen op de bankleuning oid zit. Mijn knieen en ellebogen heb ik het meeste last van.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:08

ik ga met mijn moeder 1 keer in de week zwemmen.
kijken of dat helpt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:26

meld zich!
hypermobiel als de pest.. met paardrijden gaat het goed, mits ik niet een te zwaar paard in mn handen heb (word dus ook hard aan gewerkt) en paardrijden is een van de weinige sporten die ik kan doen. omdat ik goede leren chaps heb, heb ik vrijwel nooit last van mijn enkels+ dat ik veel vanuit mn knieen rijd.
t liefste werk ik op een stal, maar dat houd ik lichamelijk niet vol. ik kan net 3 boxen mesten, voordat de pijn te erg word.

andere mensen geloven vaak niet wat je lichaam kan, en hoe verschrikkelijk pijn het kan doen. zo had ik laatst met een lesje power (bodypump) mn schouder weer uit de kom, nu na 3 weken merk ik dat nog steeds.

ik heb trouwens wel dat als ik lang rijd, een buitenrit, dat ik last van mn heupen en rug krijg. weet dan gewoon niet meer hoe ik moet zitten, stappen lukt me dan echt niet meer. ga dan uit nood maar in verlichte zit..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:58

:wave:
Hier iemand, die "nieuw" is in het leven van hypermobiliteit en die totaal nog niet weet wat ze ermee aan mot :o
Ik heb jullie verhalen gelezen, ik herken een aantal dingen wel maar wat ik me afvraag (daar kamp ik nl erg mee); zorgt jullie hm ervoor dat je minder energie hebt en sneller moe bent?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:07

Nee dat doet mijn school voor mij :+

Sorry, flauw... maar hier kan ik weinig opzeggen omdat ik toch echt denk dat mijn school een energievreter is ipv van mijn hypermobiliteit...

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:12

hier nog zo'n hypermobiele 'creap'.
Veel mensen (vriendinnen en zo) vinden het maar wat vreemd/eng dat mijn pols bijvoorbeeld ehh om kan klappen achterover }:0
Moet toegeven, is ook wel 'raar'. Ik ben er aan gewend, kan er mee leven en vindt het STRONT vervelend. Erg tegenstrijdig dus. Door deze aandoening kan ik al vier jaar niet hardlopen (omdat ik door mijn hypermobiliteit ook eerder blessures heb, had een blessure+slijmbeursontstekingen in mijn knieën) Terwijl ik een grote liefde heb voor hardlopen.. Het is niet anders.
Ik ben allang blij dat ik (niet geheel maar meestal zo goed als) pijnvrij kan paardrijden.
By the way doe ik vanaf de brugklas (zit nu in de derde) al niet mee aan de LO lessen (gym)
Ik doe trouwens Pilates, wat erg goed helpt voor het versterken van mijn spieren waarbij ik mijn gewrichten niet melast (lees: half uit de kom trek zonder dat ik het door heb)
groetjes, Josephine
Laatst bijgewerkt door delfa op 04-02-10 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:15

ja dat nare slijmbeursontsteking bij'ding'... volgens mij huisarts kwam mijn slijmbeursontsteking door het veelvuldig verzwikken van mijn enkel (toen ik niet meer hardliep, hardlopen zou goed ervoor moeten zijn als ik het langzaam genoeg zou opbouwen) nog altijd een soort wederkerig ding, nu waarschijnlijk ook in mijn knieen :S

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:28

Tja, ik ben ook hypermobiel.
Jammer genoeg heb ik verschrikkelijke rotknieen. Heb aan me linker knie al een kruisbandreconstructie gehad, en een operatie aan me knieschijf. Nu is ook mijn rechterknie kapot, kijkoperatie gehad, en er komt weer een gehele kruisbandreconstructie aan. Die hypermobiliteit helpt niet mee. Ik ga vaak door me enkels, overstrek mijn knieen vaak, en omdat k aan me rechterknie geen kruisband meer heb, is t verschrikkelijk pijnlijk.

Deze sneeuw, en dit ijs, is verschrikkelijk. Ik blijf onderuit gaan, en gewoon zo'n pijn van het gewone lopen.

Ook ik werk met paarden, en vanwege mijn knieproblemn kan ik zelf niet meer rijden (ja, ver-schrik-ke-lijk voor mij:S) maarja, ik werk nu veel met de veulens. Je voelt je gewoon niet veilig, de veulens denderen overal doorheen etc.. Ze verzetten een stap, en ik zak overal doorheen.
Ach, je leert er mee leven, maar het is wel verschrikkelijk vervelend. Ik kan ook niet sporten vanwege de rest van mijn knieproblemen, dus echte krachttraining kan k ook helemaal neit, dus er zit gewoon geen verbetering in. Na aankomende operatie kan ik weer volop aan de fysio, dus hoop echt dat het dan allemaal wat beter wordt.

Toch opvallend dat er zóveel mensen zijn die hypermobiel zijn.
Het is idd erfelijk, dus je moet het van iemand krijgen..xD Iemand een idee hoe het overerft?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:08

Anouk: ik weet t niet, mijn moeder heeft het in lichte mate en mijn biologische vader is onbekend.

Ben dan overigens ook weer wel benieuwd hoeveel mensen het door de (huis)arts hebben laten diagnosticeren? Het kan nl ook ED zijn.