Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Dit ben ik gaan doen doordat ik 4 jaar geleden mijn schouder in elkaar heb moeten laten zetten doordat mijn paard die kapot getrokken had door een verkeerde beweging (uitbreken bij longeren).
de laatste keer dat ik het probeerde... mocht daarna weer alles op de juiste plek zien te krijgen en wat een spierpijn de dag erna....argh.
_Chendo_ schreef:Wie van jullie heeft een eigen paard en heeft last in de dagelijkse omgang?
NadjaThaBest schreef:Hier ook iemand met het Hypermobiliteitssyndroom.
Zit momenteel flink in dip. Me dokter dacht dat het reuma was.
Maarja weet zelf wel beter dat het hypermobiliteit is.
Loop nu bijna alweer half jaar bij fysio en gaat eigenlijk aardig goed.
Me lichaam doet minder pijn.Maar me fysio wil wel dat ik me laat onderzoeken in het ziekenhuis
Mloez schreef:_Chendo_ schreef:Wie van jullie heeft een eigen paard en heeft last in de dagelijkse omgang?
*meld zich*![]()
Ik heb hypermobiliteit. Eigenlijk in redelijk veel gewrichten, maar het 'ergste' in mijn schouders, heupen, enkels. Daarbij heb ik een vorm van reuma die zich vooral uit in mijn handen en knieen.
Met rijden was dit erg vervelend. Als een paard hard zn hoofd naar voren bracht met rijden trok het mijn schouders uit de kom. Bij lichtrijden moest ik oppassen met mijn enkels, en als een paard gekke sprongen maakte had ik een groot risico dat mijn heup uit de kom zou gaan.
Daar kwam de reuma bij, met aanleuning rijden was een aanslag op mijn handen, vooral paarden die niet erg zacht in de mond waren, en mn knieen werden er ook niet erg blij van.
Ik moest voor en na het rijden pijnstillers nemen, en na het rijden eigenlijk zsm onder een warme douche voor mijn gewrichten. Dan was het qua pijn draaglijk.
Bepaald niet ideaal en iedere arts waar ik was heeft me dan ook aangeraden om te stoppen met paarden.
Via school (paardenhouderij stage) kwam ik op een westernstal terecht waar ik ook mocht rijden tijdens stage. Ik ben lessen gaan nemen en ondervond dat ik veel minder lichamelijke klachten had na het rijden.
Ik doe wel voornamelijk doorzitten, en het voordeel is dat ik met lange teugel rij waardoor ik minder last van mijn handen en schouders heb. Het zit wat minder 'gedwongen' als een dressuurzadel, dus minder last van mn heupen. En met het minder lichtrijden en stabielere beenligging door de stevige beugels, heb ik ook minder last van mijn knieen en enkels.
Ik heb nog steeds last na het rijden, en de ene dag gaat het beter als de andere, maar zo is het enigszins te doen.
KDS schreef:het helpt inderdaad enorm om je spieren wat meer te gaan gebruiken, Moet eerlijk zeggen, ik heb nog vrij veel hardgelopen met hyperflexibele enkels. Nu al een tijd niet maar wil weer op gaan bouwen. Echter kwestie van erg rustig beginnen en dn opbouwen.
Weten waar je mee bezig bent helpt ook, en toch ook luisteren naar je eigen lichaam...
KDS schreef:ja, alles waar je kracht op gaat zetten te veel of te lang doet pijn. Dus western met het doorzitten en lange teugeltje zal wel beter gaan. Echter rij ik gewoon dressuur doorzittend (ik rij ook geen wedstrijden dus ik kan doen en laten wat ik wil) en zonder krachtmetingen via de teugels, en dan gaat het ook...

Dan kan het prima toch? Kan jij lekker op de grond met het peerd aanmodderen? KDS schreef:ja bij jongen paarden... is het toch vaak net iets moeilijker dat soort dingen maar als vriend een beetje doet wat jij wilDan kan het prima toch? Kan jij lekker op de grond met het peerd aanmodderen?
Ik kan opzich beter rijden dan dat ik er naast loop. Dat gaat beter als mijn voeten maar niet in beugels zitten. Maar rijden gaat nog niet op zo'n jong beestje.
Lastig.
Al is de echte 'oorzaak' of 'kwaal' pas een jaar geleden gevonden. De fysio kwam voor mijn paard, eigenlijk
, heb ik er ook meer last van. Maar bijvoorbeeld als ik een buitenrit ga maken, dus ook veel moet stappen en dus veel hetzelfde zit, dan voel ik dat helemaal als ik afstap
Hetzelfde geldt inderdaad ook voor kleermakerszit
En toch zit dat zo lekker dat ik bijna altijd zo zit. Het lastige vind ik om op te letten dat mijn knieen niet teveel doorbuigen als ik met mijn benen op de bankleuning oid zit. Mijn knieen en ellebogen heb ik het meeste last van.