Pdd-nos en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:50

xdniesje schreef:
Volgens mij zit je gewoon in een dipje, en ik ben gewoon erg vrolijk. Maar helaas heeft jou gedrag invloed op mijn humeur..
Maar oke.
Met dat boeken gedoe, heb je het over mij?
Sorry, ik ben zelf een mensje met autisme. Dus ik weet dondersgoed de nadelen. Maar ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan. En dat moet jij nog leren, anders zal je dit topic niet openen.

Voordelen? Zijn er genoeg. Ik spreek nu in het algemeen, trouwens
extra tijd bij toetsen, geen presentatie's voor een hele klas, niet in de rij hoeven te wachten zoals bij de efteling. De meesten zijn eerlijk en zelfstandig. Ook de koppigheid en vastberadenheid is een goed iets. Mits je de grenzen kent.
En zo kan ik doorgaan..

Ik denk dat je me niet begrijpt, dat over de boeken was voor Marieke_K bedoeld.

extra tijd bij toetsen, geen presentatie's voor een hele klas, niet in de rij hoeven te wachten zoals bij de efteling. Dat kreeg en krijg ik niet, hoe kan dat dan dat je dat krijgt?

En hoezo heb ik invloed op jouw humeur?
Dat vind ik toch zo raar.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:01

Het kan toch zijn dat je het ook over mij had, over mijn kleine post heen gelezen? En dat vroeg ik dus, niet fout opvatten ofzo, ik bedoel het niet slecht. Ik wil je alleen maar dingen inpraten, dat je het niet zo negatief moet denken over jezelf. Ik heb het zelf ook gedaan, dus ik snap ongeveer hoe je je voelt.

Met een auti-pas mag je bij verschillende pretparken via de invalide of uitgang naar binnen, en dus de rij overslaan. Jij zou dat dus ook kunnen, alleen even die pas regelen. En die is altijd wel handig.
En ik weet niet waarom ik deze voordelen heb op school, er zitten zover ik weet nog 3 andere mensen met autisme bij mij op school, en ook die mogen ervan profiteren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:03

Lieverd ik leer niets uit boeken over mensen met een autistische stoornis :) Ik werk dagelijks met ze samen in een onderwijs omgeving en zie dat wij ze veel dingen kunnen aanleren.

Bijvoorbeeld door veel te oefenen, met elkaar, leren wij mensen met een autistische stoornis hoe ze om kunnen gaan met dingen waar zij moeite mee hebben. Bijvoorbeeld een presentatie geven voor de klas. Of aan een andere studie beginnen, of mensen uitleggen hoe zij jou het best kunnen benaderen.

Het is niet voor iedereen even makkelijk, en soms lukt het niet, maar ik wil aangeven dat het niet onmogelijk is.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:03

LZP -> MW

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:07

Marieke_K schreef:
Lieverd ik leer niets uit boeken over mensen met een autistische stoornis :) Ik werk dagelijks met ze samen in een onderwijs omgeving en zie dat wij ze veel dingen kunnen aanleren.

Bijvoorbeeld door veel te oefenen, met elkaar, leren wij mensen met een autistische stoornis hoe ze om kunnen gaan met dingen waar zij moeite mee hebben. Bijvoorbeeld een presentatie geven voor de klas. Of aan een andere studie beginnen, of mensen uitleggen hoe zij jou het best kunnen benaderen.

Het is niet voor iedereen even makkelijk, en soms lukt het niet, maar ik wil aangeven dat het niet onmogelijk is.

Klopt, ik ben binnen een halfjaar heel erg vooruit gegaan. Ik heb het geluk dat ik een vriend heb die geduld heeft, en alles met me wilt oefenen. Eerder had ik problemen om onbekenden en zelfs bekenden aan te spreken, en ik durfde niet naar winkels of naar de kapper toe. Ging niet uit, ging nergens heen. En dit is nog een klein deel waarmee ik in de knoop zat.
Ik durfde het niet, en kon het niet aan, teveel indrukken en geluiden e.d
En nu ga ik gerust, zelfs alleen :)
Laatst bijgewerkt door xdniesje op 02-02-10 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:07

xdniesje schreef:
Het kan toch zijn dat je het ook over mij had, over mijn kleine post heen gelezen? En dat vroeg ik dus, niet fout opvatten ofzo, ik bedoel het niet slecht. Ik wil je alleen maar dingen inpraten, dat je het niet zo negatief moet denken over jezelf. Ik heb het zelf ook gedaan, dus ik snap ongeveer hoe je je voelt.

Met een auti-pas mag je bij verschillende pretparken via de invalide of uitgang naar binnen, en dus de rij overslaan. Jij zou dat dus ook kunnen, alleen even die pas regelen. En die is altijd wel handig.
En ik weet niet waarom ik deze voordelen heb op school, er zitten zover ik weet nog 3 andere mensen met autisme bij mij op school, en ook die mogen ervan profiteren.

Mag ik vragen hoe je aan zo'n pas kan komen?

Alvast heel erg bedankt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:09

Marieke_K schreef:

Ja maar voordat je eraan begon heb je het uit de boeken gehaald.

Na werktijd ga je naar huis.
Als je een maal een stoonis hebt leef je daar dag en nacht mee.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:11

http://www.autipas.nl

Check ook even het nieuws aan de rechterkant! :)
Er staat dat de efteling hem niet accepteerd(wel als je een doktersverklaring meeneemt), maar nadat mijn moeder had gebelt accepteerde ze hem bij mij wel en ik had geen verklaring mee.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:13

xdniesje

Dank je wel!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:15

Dat begrijp ik TS, maar ik vind het vervelend als je direct over mij oordeelt zonder dat je mijn achtergrond kent. Net als jij dat vervelend vindt dat ik niet kan ervaren hoe jij er iedere dag mee leeft.

@xdniesje: :) Inderdaad door veel te oefenen kan je heel ver komen. Sommige studenten maken zo'n enorme progressie, dat is echt gaaf om te zien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:23

Tja, je hebt natuurlijk het gedeelte dat je het sociaal moeilijk hebt, maar als jij zo prikkelgevoelig bent dat je nu bijvoorbeeld al weken met hoofdpijn door de sneeuw rondloopt denk ik niet dat training daar zoveel voor doet.

Dit om even aan te geven hoe moeilijk het soms kan zijn ;)
Tuurlijk kan je ontzettend veel bereiken, en tuurlijk moet jij je niet tegen laten houden, maar voor sommige mensen is het écht niet mogelijk.

Daarnaast ben ik ook nog eens iemand die veel dingen onzin vind, en dus zal ik ook niet zo veel bij kunnen leren :o

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:28

Niks? Je moet jezelf niet als een autist zien, dan werkt het je alleen maar tegen. ;)
ik heb ook pdd nos maar heel licht, je merkt het niet aan me maar ik kan me erg slecht concentreren, en zoals jij ook zegt ik heb mensen ook sneller door, en word ook niet altijd begrepen

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:30

xdniesje schreef:
http://www.autipas.nl

Check ook even het nieuws aan de rechterkant! :)
Er staat dat de efteling hem niet accepteerd(wel als je een doktersverklaring meeneemt), maar nadat mijn moeder had gebelt accepteerde ze hem bij mij wel en ik had geen verklaring mee.

Oja dat is handig hoef je niet in de rij te staan voor de achtbaan heerlijk haha, zit er stiekem nog een voordeel aan autisme :))

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:32

ik heb ook pddnos en add.
de diagnose heb ik pas om mijn 19e gekregen, ben nu bijna 24.
sinds ik wist wat ik had, is mijn leven super vooruit gegaan!
als je weet wat je hebt, weet je hoe je ermee om moet gaan.
ik heb dus een cursus gevolgt, met andere 'autisten'

nu 4 jaar verder....
ben ik getrouwd, we hebben samen een koophuis, 2 lieve jack russels en een super lief paardje!
natuurlijk zijn er dingen die moeilijker gaan als bij andere mensen,
waar ik erg last van heb, is dat mensen zo roddelen, dat achterbakse, ik kan heel slecht tegen onrecht, en bemoeienis van mensen.
daar maal en denk ik ook vaak over, dit gaat al steeds beter.
ik maak mezelf steeds wijs: ik weet zelf wel wat ik moet doen met mijn leven, ik doe wat mij het beste lijkt!
en probeer me niks aan te trekken van wat andere mensen vinden.

ervaren jullie dit ook? moeilijk omkunnen gaan over geroddel? bemoeienis en onrecht?
ik denk altijd: begin bij jezelf! waardeer iedereen en heb respect voor alles dat leeft!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:34

Ja ik kan er echt heel slecht tegen als mensen niet eerlijk zijn.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:38

R.X. schreef:
Ja ik kan er echt heel slecht tegen als mensen niet eerlijk zijn.

waar heb je nog meer problemen mee?
misschien dat ik je nog wat tips kan geven?
ik heb er echt heeel veel aangedaan om met mijn pddnos om te leren gaan!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:41

Stuur ik je wel even per pb toe.
:D

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:43

R.X. schreef:
Stuur ik je wel even per pb toe.
:D

prima ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:10

gizmo1986 schreef:

Vind ik echt knap :) Lijkt me lastig als je pas op late leeftijd gediagnostiseerd wordt. Maar aan de andere kant kan het wellicht ook een hoop duidelijkheid scheppen.

@siskeh: of je dingen wilt leren is je eigen keus. Een keus die ook niet autisten moeten maken. Ik vind sommige dingen ook onzin en doe ze dus niet (en dan ben ik 'normaal'). Hetzelfde geldt voor 'normale' studenten en autisme studenten. De afweging of je iets doet of niet zal alleen bij ons verschillen, maar dat verschilt denk ik sowieso per mens.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:40

Marieke_K schreef:
gizmo1986 schreef:

Vind ik echt knap :) Lijkt me lastig als je pas op late leeftijd gediagnostiseerd wordt. Maar aan de andere kant kan het wellicht ook een hoop duidelijkheid scheppen.

Ja was ook moeilijk, ik ben gewoon door de basisschool en de middelbare school gelopen, ik had altijd al het gevoel dat ik 'anders' was.
maar door mijn hoge intelligentie hebben ze het nooit gemerkt. ik ben slapend overal doorheengegaan, nooit een boek gezien en alle examens gehaald
en op een gegeven moment heb ik gezegt: nu is het genoeg, wil weten wat er met mij aan de hand is!
En ben ik naar de huisarts gegaan, en zo is het balletje gaan rollen