Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

Re: Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:44

Dat van haarelastiekjes is wel een goede! die moet ik onthouden. Heb wel elastiekjes waar geen ijzer/ metaal inzit.
En voor de rest stop ik gewoon vanalles in mijn tas, zal wel even moeten zoeken naar goed zittende kleding zonder metaal.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:45

Het kan echt al om heel kleine dingen gaan, daar moet je goed om denken. Een metalen labeltje op een trui mag bijvoorbeeld niet. Ik weet dat Esprit dat bijvoorbeeld vaker heeft.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:48

Ik kreeg vorig jaar een MRI-Scan van mn nek omdat er een kans was dat ie gebroken was gingen ze kijken.
Bij mij hoorde ik volgens mij de Radio? Naja, weet het niet zo precies meer, had namelijk ook hersenschudding :')
Maar het is niet eng. Stelt niks voor :)

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:14

bij mij was het een mri van m'n knie, had wel voorzichtig gezegd dat stil liggen op zich niet heel dramatisch was, maar ik het toch erg moeilijk vind om niet ergens aan te gaan zitten klooien met m'n vingers etc... toen zeiden ze dat zolang m'n been stil lag het niet uitmaakte wat er met m'n hoofd of handen zou gebeuren. 20 minuten in zo'n buis liggen duurt errug lang vind ik :+ m'n bovenlijf lag ook niet in die buis. bij mij hadden ze geen muziek aangezet (had ook niks mee, wist niet of/dat dat kon)
had na de hele kamer te hebben bestudeerd minuten zitten tellen want ik werd een beetje ongeduldig :P
kon kleding gewoon aanhouden, had wel kleding uitgezocht zonder metaal, geen haarelastiek geen sieraden, sportbh zonder haakjes...

eng is t niet, t duurt alleen lang!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:18

En scan van je rug gaat wel iets anger duren dan de 20 minuten die Kimmikky noemt, want je rug is natuurlijk een eindje langer dan je knie, maar ik vind het altijd prima uit te houden in zo'n apparaat. De laatste MRI van mijn rug duurde geloof ik een kleine 45 minuten en uiteraard kreeg ik tussendoor jeuk aan m'n neus.

Gelukkig mag je tussen de series door dan wel even krabben, als je daarbij maar niet gat verliggen. Gewoon even aangeven dat je echt even aan je neus moet krabben, mocht dat gebeuren ;) .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:31

Ik heb er ook wel eens in gelegen als proefpersoon, om een protocol in te stellen. Was toen voor een hersenscan. Ik bleek inderdaad hersens te hebben :j :+

Ik vond het wel grappig, maar ik mankeerde dan ook niks, dat maakt wel uit lijkt me.

Ik vind het geluid net alsof er keien in een wasmachine worden gewassen. Niet eens echt hinderlijk (geen hoge piepen of zo). Gewoon, rammelende stenen in een ijzeren ton. Zo klinkt het een beetje. Ik had geen muziek mee, maar ben desalniettemin gewoon in slaap gevallen :=

Overigens komt er bij een MRI geen straling kijken (iemand suggereerde dat, dat je er niet bij zou mogen vanwege de straling). Je ligt in een zwak magnetisch veld, en de wateratomen in je lichamen (die zwak + / - geladen zijn) draaien zich in de richting van dat magnetische veld, en daardoor kun je dingen zichtbaar maken. Soms wordt er ook een contrastvloeistof ingespoten via een infuus, dan kan je sommige weefsels nog beter zichtbaar maken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:48

Goh Ibbel, jij schrijft wat mijn eerste reactie was bij de neuroloog bij het zien van mijn MRI-plaatjes. Stoot mijn zus aan:'Kijk, nu is het bewezen, ik heb inderdaad hersenen, maar niet door vertellen hoor, want dan moet ik ze gaan gebruiken.' :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:50

Hihihihi :D

Tja, toch altijd fijn dat je het zwart op wit hebt...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:00

Jup, heb ze ook op cd-rom trouwens, het wordt echt leuk op de plek waar je je ook je ogen uit je schdel ziet puilen, omdat het spier- en huidweefsel niet zichtbaar is op de MRI :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:05

Bij mijn zoon van destijds 6 (Jeetje, het is al weer bijna 2 jaar geleden!) mocht ik mee de ruimte in en kon hij mij met een spiegel zien. Hij moest een MRI van zijn hoofd laten maken. Duurde lang (45 min) en hij heeft eht helemaal vol gehouden, zonder narcose (bij kleine kindjes doen ze vaak met narcose vanwege het stil liggen). Zijn hoofd werd vastgemaakt met banden enzo. Wij hadden een luisterboek mee voor hem. Je mag idd niets van ijzer aan/ meehebben en ik heb om zeker te zijn zelfs al mijn BH's met een magneet getest en er eentje aangedaan die dus niet reageerde op de magneet ;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:09

Ik heb zelf twee jaar geleden twee keer in de scan moeten liggen. Je mag inderdaad niks met metaal aan. Nouja, BH er onderuit friemelen en gaan.

Bij mij moest mijn hoofd gescand worden. De eerste keer ging mijn moeder mee en heeft de hele tijd bij mijn voeten gezeten. Door middel van een spiegeltje kon ik de hele tijd oogcontact houden. Ik had veel moeite met stil liggen de eerste keer, omdat ik daar niet zo goed in ben :P
Omdat ze meer op mijn reukzintuig wilden inzoomen, moest ik de volgende dag nog een keertje erin. De eerste keer heb ik er trouwens ongeveer een half uur tot drie kwartier ingelegen. De tweede keer bleef mijn moeder in de wachtkamer zitten en heb ik er ongeveer een half uur in gelegen. Omdat ik nu wist wat er ging gebeuren, was ik alweer bijna in slaap gevallen.
Dus je moet het gewoon maar als uitslapen zien (als je in de ochtend moet)! :D

Ik had trouwens niks gehoord gekregen over zelf muziek meenemen, maar ze draaiden gewoon popmuziek.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:28

pubelia schreef:
Ik heb meerdere MRI-scans van mijn hoofd gehad. En het stelt niet zo veel voor. Je krijgt een kop telefoon op, met je eigen muziek. (cd) En je ziet wel steeds iets rond draaien, maar door de muziek hoor je voor de rest niks. Ik vond dat de tijd zo om was. Bij mij zeiden ze lekker zittende kleren aan doen. Maar kijk wel uit dat er geen metaal in zit.

Succes!

Volgens mij heb jij een CT scan gehad ;)
Bij een MRI ga je in de tunnel...tenminste zo noem ik dat. Je verdijnt zeg maar helemaa in dat apparaat.

Ik heb er ook een paar gehad en er is niks engs aan..gewoon liggen, ogen dicht en naar de theme song van 'the love boat 'luisteren :D .
Dat lawaai neem ik gewoon voor lief na 20 minuten was het bij mij klaar(rug foto's).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:31

Bij een CT zie je inderdaad de scanner draaien. Klopt. Bij een MRI zie je dat niet.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:32

Hmm ik mocht bij mijn MRI-scan geen muziek op, maar hij was dan ook voor mijn oor bedoeld. Kreeg wel van die grote oordoppen op en ook nog kleinere oordopjes in. Mijn scan duurde ongeveer een half uur, maar dat had ik helemaal niet door. Ik kon gewoon via een soort spiegeltje naar buiten (buiten de buis) kijken dus dat was wel fijn.

En wat betreft kleding... Mijn broek moest uit, bh ook. Kreeg wel een lekker warme deken over me heen!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:09

Annick75 schreef:
En scan van je rug gaat wel iets anger duren dan de 20 minuten die Kimmikky noemt, want je rug is natuurlijk een eindje langer dan je knie, maar ik vind het altijd prima uit te houden in zo'n apparaat. De laatste MRI van mijn rug duurde geloof ik een kleine 45 minuten en uiteraard kreeg ik tussendoor jeuk aan m'n neus.

Gelukkig mag je tussen de series door dan wel even krabben, als je daarbij maar niet gat verliggen. Gewoon even aangeven dat je echt even aan je neus moet krabben, mocht dat gebeuren ;) .

haha, ik ben daar wel een persoon voor, die als ze stil moet zitten overal jeuk krijgt :=

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:15

Arvensis schreef:
Annick75 schreef:

haha, ik ben daar wel een persoon voor, die als ze stil moet zitten overal jeuk krijgt :=

Had ik ook, maar ik durfde niet te krabben :P Echt heel frusterend, gelukkig was de jeuk zo weer over.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:16

Ik heb 2x een MRI scan gehad 1x voor mn hoofd en 1x voor mn rug maar ik moest allebei de keren AL mijn kleren uit behalve ondergoed, bh wel en ik kreeg van hun zo'n soort van jurkje!

Het was inderdaad echt heel veel lawaai, vond het net een foute houseparty!

Ik zag er de eerste keer heel erg tegenop. Ik hou nl niet echt van kleine ruimtes. Ik voelde me in het begin wel een beetje benauwd maar na een paar minuten was ik er al aan gewend.

Succes! ;)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:21

wat jij beschrijft An1985, dat je een soort jurkje aan moest. Dat zie je altijd op tv, dus had dat in het begin ook een beetje verwacht :+
Naja ga er gewoon vanuit dat ik mijn kleren aan mag houden.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:24

Ik woon italie misschien daarom!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:21

Ik moet ook een hersenscan binnenkort. Ik weet nog niet precies wat ze met mij van plan zijn, maar de Neuroloog had het in eerste instantie over een MRI scan.
Vind het handig om al die ervaringen te lezen van mensen! Wat mij heel erg gaat benouwen is het lawaai en de kleine ruimte. Daar kan ik echt niet tegen.. En dan lees ik hier tijden van 20 a 45 minuten? :oo

Ik kijk er eigenlijk wel tegenop moet ik zeggen. :o
Als ik daadwerkelijk in die buis moet, ga ik wel kijken of er een vriendin mee kan. Want ik heb echt even een steuntje nodig dan :o. Heb nogal last van klaustrofobie namelijk.

Om die jeuk moest ik trouwens wel lachen haha, dat komt me zoooo bekent voor! Ook echt iets voor mij om dan jeuk te krijgen :').

Ik heb aankomende maandag iig een gesprek met de neuroloog die vooraf gaat aan de scan! :)

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:25

Hoi,
ik moest ook eens een MRI maken.
Het stelt echt niet voor. Echt niet eng.
Ik moest van mijn hoofd en mocht gewoon mijn kleren aanhouden.
Tip: Doe geen mascara op. Daar zitten ijzerdeeltjes is en aangezien de MRI
iets met magneet is, moet je ontzettend oppassen daarmee. Plakke je wimpers
straks vast aan de tunnel :D
Maar ik zou echt geen mascara op doen....
Succes

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:29

Manon, dat is een goede tip, daar heb ik nooit aan gedacht! Wist ook niet dat daar ijzerdeeltjes in zaten :oo
Nu maar hopen dat ik het volgende week niet vergeten ben en dat ik alsnog een lading mascara opsmeer :=

DarkDreamer: jij ook veel succes ! :j Als je claustrofobisch bent lijkt het mij geen pretje.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:34

Arvensis: apart he?? Ik wist het eerst ook niet totdat mijn arts een boekje meegaf met dingen die je wel en niet moest. Daar stond dat in.
Ik hoop met je mee dat je het niet vergeet :D
Heel veel succes, misschien hoor ik nog wel hoe het is gegaan.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:34

Is het serieus zo erg dat je geen make up op mag? := Heb nooit bij stil gestaan dat daar ijzer in zit namelijk..
Dan moet ik echt even goed opletten met mijn mascara, want die wil ik nog weleens vergeten er af te halen savonds :o.

Bedankt! Neeh.. Ik zit me ook al een beetje op te vreten hier, ik word al naar van de afbeeldingen die op google staan.. Denk dat ik ga kijken of er iemand mee die ruimte in kan. Of iig dat er een vriendin mee gaat naar het ziekenhuis.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:37

iid, dat is wel handig, geloof dat dat wel mag als je je er niet prettig bij voelt alleen. Dan kan een vriend oid net een goed steuntje in de rug zijn :j