Huh, temp van 35.4?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:11

Dat weet ik maar ik vraag me af wat er niet goed aan zou zijn Siets. Ik kan daar niets over vinden, TS ook niet en mijn huisarts zag er ook geen bezwaar in.

Wildgirl: zo te lezen zit de TS niet te rillen en dat doe ik ook niet de dingen die jij noemt zijn volgens mij pas onder de 35 graden van toepassing.

Siets

Re: Huh, temp van 35.4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:15

Je organen doen hun werk het beste bij een temp tussen de 36.5 en 37.5. 35.4 is niet per definitie slecht, maar minder optimaal :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:22

Katja schreef:
Wildgirl schreef:
35,4 is ondertemperatuur en absoluut niet goed voor je.
Waarom zou dat niet goed zijn? Volgens mij huisarts is het geen probleem.

Omdat je bij chronische onderkoeling in shock kunt raken. Nu is echte onderkoeling een temperatuur onder de 35 graden, maar gezond is het zeker niet hoor. Het kost namelijk ook veel energie voor je lichaam, omdat je lichaam zichzelf warm wil houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:10

Ik ga toch nog maar eens een praatje houden met mijn huisarts (had destijds een andere) want wat ik gehoord heb ik precies omgekeerd namelijk dat je juist minder energie verbruikt omdat je lichaam blijkbaar niet zo fanatiek bezig is om zichzelf warm te houden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:29

Jawel, je lichaam gebruikt eerst energie in rillen, kippenvel en je lichaam probeert het centrale deel van je lichaam warm te houden. Op een gegeven moment heeft je lichaam geen energie meer, en dan is het foute boel, omdat het dan niet meer kan warmhouden.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:33

Volgens mij is het nog niet zo erg, ik heb een gemiddelde lichaamstemperatuur van 35,3 graden en het enige waar ik last van heb, is dat ik rap koud heb. Maar als je anders hoger zit, dan toch even in de gaten houden...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:35

Rinske schreef:
Jawel, je lichaam gebruikt eerst energie in rillen, kippenvel en je lichaam probeert het centrale deel van je lichaam warm te houden. Op een gegeven moment heeft je lichaam geen energie meer, en dan is het foute boel, omdat het dan niet meer kan warmhouden.

Zoals ik al aangaf heb ik (en de TS ook niet als ik haar openingspost lees) geen last van rillen of kippenvel.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:44

Toch lijkt het me voor de circulatie niet goed. Is jouw lichaamstemperatuur altijd zo laag Katja?

Uit mijn EHBO boekje heb ik dit ff gehaald, is natuurlijk wel extreem, maar ter verduidelijking :) :

Er zijn 2 fasen van onderkoeling:
lichte onderkoeling en ernstige onderkoeling.

Er is sprake van ernstige onderkoeling als de lichaamstemperatuur onder de 35 graden Celcius daalt. Het lichaam verliest dan meer warmte dan het kan produceren. Warmteverlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid, mate van bescherming, bouw en conditie van het slachtoffer.

Een zeer lage lichaamstemperatuur leidt tot slecht functioneren van de cellen. Dit uit zich het eerst in de hersenen en leidt tot inadequaat gedrag, daarna tot sufheid en bewustzijnsverlies. De ademhaling en hartslag worden heel traag, waardoor u die moeilijker kunt waarnemen.

Onderkoelde slachtoffers hebben een 'prikkelbaar' hart. Er kan daardoor gemakkelijk kamerfibrillatie ontstaan. Door de lage temperatuur zijn de cellen beter bestand tegen zuurstoftekort. Zet daarom een eventuele reanimatie zo lang mogelijk voort.

Aanpak:

Het slachtoffer heeft het heel koud en rilt, maar is nog bij bewustzijn, zijn huid is bleek: liche onderkoeling. Verdere afkoeling voorkomen. Warm het slachtoffer actief op.

Sufheid/slaperigheid, of agressiviteit/ overdreven opgewektheid, uiteindelijk vitale functies die toenemend gestoord raken: ernstige onderkoeling. Doel: verdere afkoeling voorkomen en vitale functies veiligstellen. Warm het slachtoffer NIET actief op.

Ik zal nog even op internet zoeken of ik een interessant stuk kan vinden.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:49

Het hoeft niet altijd wat te betekenen hoor ;)
Ik heb me een paar maanden lang goed getemperatuurd en dat lag tussen de 35,0 en 36,4.
Ben verder gezond en m'n bloed was ook goed.
Ik heb nu eenmaal een lage temperatuur....een echt koudbloedje dus net als m'n paarden :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:53

Bij mij komt het zelden boven de 36,2. Ik heb ook een lage hartslag in rust en een lage bloeddruk dat schijnt vaak samen te gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:02

Ik heb ook altijd en lage temperatuur,tussen de 35 en 36,5 graden.Heb ooit een temp. gehad van 34,2 graden,maar was toen ziek.Koude koorts werd het genoemd.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:04

ook hier een geval van niet warm zijn, ik heb een gemiddelde temp van ca. 36 graden.
Heb het dus ook heel snel koud...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:26

Wel raar dat zoveel mensen zo'n lage temperatuur hebben... We zijn immers warmbloedig.

Ik temperatuur dagelijks vrouwen, en ben er nog nooit eentje tegen gekomen met zo'n temperatuur hoor...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:30

Ik heb ook bijna altijd onder de 36.
Wilde er binnenkort de huisarts eens over bellen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:35

Siets schreef:
Wel raar dat zoveel mensen zo'n lage temperatuur hebben... We zijn immers warmbloedig.

Ik temperatuur dagelijks vrouwen, en ben er nog nooit eentje tegen gekomen met zo'n temperatuur hoor...

Doe je dat vanuit je kraamwerk? Dan is z'n vrouw toch net (tot 10 dagen terug) bevallen? Kan me voorstellen dat dat wat afwijkt ja :P

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:35

Klinkt heel stom, maar misschien de thermometer eens wat verder naar binnen duwen... Kan gewoon niet dat iedereen ineens zo'n lage temp heeft... Vraag me ook af of jullie rectaal temperaturen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:36

Equidea schreef:
Siets schreef:

Doe je dat vanuit je kraamwerk? Dan is z'n vrouw toch net (tot 10 dagen terug) bevallen? Kan me voorstellen dat dat wat afwijkt ja :P

Een dag of 2 dagen later is de temp weer gewoon hoor ;). Tenzij er een ontsteking op de loer ligt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:37

(lichte) ondertemperatuur komt wel meer voor, vooral tijdens slapen. Dan daalt je lichaamstemperatuur namelijk. Dus na het wakker worden is het niet heel bijzonder, al is het in jouw geval wel wat lager dan normaal.
Dat je het koud kreeg, is het teken dat je lichaam de temperatuur weer op gaat krikken.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:45

Mijn moeder heeft een gemiddelde temperatuur van rond de 35 graden en ik rond de 36 graden. Altijd perfect mee geleefd!
Ondanks dat mijn temperatuur lager ligt, heb ik het juist niet snel koud. Integendeel zelfs, ik heb het heel erg snel warm.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:47

Als ik niet ziek ben heb ik ook altijd een lage temperatuur haha, meende altijd dat ie niet goed meette als ik geen verhoging had :D

Heb me er nooit echt druk om gemaakt.. althans ik doe het nogsteeds en is al jaren zo :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:53

sommige mensen hebben nou eenmaal een lage temperatuur. Het wil lang niet altijd zeggen dat er iets mis is. Voor een patient met 35,4 in het ziekenhuis bel ik geen arts (of het moet een enorme uitschieter zijn, of patient voelt zich niet goed)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:01

Onder je tong moet je ook een halve graad bijtellen :j Of heb je dat nu al gedaan?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:54

shera schreef:
sommige mensen hebben nou eenmaal een lage temperatuur. Het wil lang niet altijd zeggen dat er iets mis is. Voor een patient met 35,4 in het ziekenhuis bel ik geen arts (of het moet een enorme uitschieter zijn, of patient voelt zich niet goed)

Ja sommige mensen, ok. Maar ineens heeft iedereen hier standaard een lage temp. Dat vind ik echt een beetje raar hoor :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:53

Hier reageren denk ik vooral mensen die dat herkennen dus zo heel raar is dat niet volgens mij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:06

Dat is inderdaad een normaal gevolg van internet: Daarom krijg je ook sites met alleen maar negatieve verhalen bijvoorbeeld: alleen mensen met een negatief verhaal reageren daar. Mensen met een positief verhaal kijken niet naar dat soort dingen. Zo werkt het hier ook: Mensen met een ietwat 'afwijkende' temperatuur zullen eerder nieuwsgierig zijn naar een topic met zo'n titel, als mensen met een 'normale' temperatuur.

35,4 in de mond gemeten is net als onder de oksel: Dan zit je toch alweer op de 36 graden, wat niet zo'n vreemde temperatuur is.