De pil weer uit het basispakket

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:39

nobel1 schreef:
Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid wanneer je niet zwanger wil worden en niet die van je verzekering.

Die verantwoordelijkheid neem je door de pil te slikken, al dan niet samen met condoomgebruik.
Net als dat je je verzekert zodat je niet alles uit eigen zak hoeft te betalen.

De pil begint meer op een pingpongballetje te lijken, wel in basispakket, niet in basispakket, wel...

SteffiiY

Re: De pil weer uit het basispakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:41

Vind dat ze nu gewoon echt een beslissing moeten nemen

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:44

tamary schreef:
nobel1 schreef:
Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid wanneer je niet zwanger wil worden en niet die van je verzekering.

Die verantwoordelijkheid neem je door de pil te slikken, al dan niet samen met condoomgebruik.
Net als dat je je verzekert zodat je niet alles uit eigen zak hoeft te betalen.

De pil begint meer op een pingpongballetje te lijken, wel in basispakket, niet in basispakket, wel...

Ik ben het met je eens dat men de pil inderdaad het ene jaar erin houdt en het andere jaar eruit.
Waar ik het niet mee eens ben is dat de verzekering pilgebruik vergoedt.
Het woord ziektekostenverzekering zegt het al, ziekten...
Geboortebeperking is in mijn optiek niet een ziekte maar een keuze.
Laatst bijgewerkt door nobel1 op 25-01-10 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:44

Wow de nuvaring is ook meteen de duurste die er is.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:45

SteffiiY schreef:
Vind dat ze nu gewoon echt een beslissing moeten nemen

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Waarom beginnen ze nu weer met het onzinnige idee dat de pil er weer uit moet.
Ben bang dat er dan straks weer een mooi soortje tienermoeder komen en mensen die maar even "snel" een abortus gaan halen omdat ze ongewenst zwanger zijn.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:45

Ik ben ook 23 en moet mijn pil al zelf betalen zolang ik me kan herinneren ( zal wel vanaf 21 zijn, mijn geheugen gaat niet zover terug :P) en bij mij gaat dit niet van mijn eigen risico af omdat het geen medische kosten zijn, dus bovenop dit nog steeds 155,- eigen risico. Vind dit zelf betalen nog wel meevallen, het is goedkoper dan condooms en vind het mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het veel erger dat ik een rekening krijg als ik bij de dokter of tandarts ben geweest terwijl ik me gek betaal aan verzekeringen!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:47

huh ? mijn moeder hoeft geen pil zelf te betalen hoor .. maakt het ook nog uit of je een basis pakket heb of extra ezv ?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:55

Diane35 is ook duur zie ik :=
Word in maart 20 dus ik heb nog een jaar maar wel vervelend zeg :\

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:59

snoebelke8 schreef:
Ik ben ook 23 en moet mijn pil al zelf betalen zolang ik me kan herinneren ( zal wel vanaf 21 zijn, mijn geheugen gaat niet zover terug :P) en bij mij gaat dit niet van mijn eigen risico af omdat het geen medische kosten zijn, dus bovenop dit nog steeds 155,- eigen risico. Vind dit zelf betalen nog wel meevallen, het is goedkoper dan condooms en vind het mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het veel erger dat ik een rekening krijg als ik bij de dokter of tandarts ben geweest terwijl ik me gek betaal aan verzekeringen!

Inderdaad, de tandarts is abnormaal duur!!
Ik zou het wel een mooie deal vinden wanneer ze de pil eruit gooien en de tandarts is wat meer vergoeden :D

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:59

Ik moest m'n Nuvaring al zelf betalen, maar ik vind het hele gedoe werkelijk bespottelijk. Geboortebeperking is ook een vorm van medische behandeling, nietwaar... zucht.
Een ding is zeker; ik ga geen kinderen nemen, vergoeding of niet. En dat weten die kloojoos bij de verzekeringen maar al te goed; de brave burger betaald wel. :(

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:00

In princiepe betaal ik de pil ook "zelf" de pil zit in mijn verzekering maar ik moet toch de 155 euro betalen, dus ik betaal hem uiteindelijk nog boven op mijn verzekeringskosten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:34

nobel1 schreef:
Ik ben het met je eens dat men de pil inderdaad het ene jaar erin houdt en het andere jaar eruit.
Waar ik het niet mee eens ben is dat de verzekering pilgebruik vergoedt.
Het woord ziektekostenverzekering zegt het al, ziekten...

Zijn hier zat tienermeisjes die om medische redenen de pil voorgeschreven krijgen. Geboortebeperking moet in eerste instantie zeker samen met condoom ivm soa. Lange termijn is dan wel eigen keuze, maar dan praten we niet over minderjarigen. Daarnaast is preventie een essentieël onderdeel van de medische zorg en stukken goedkoper dan het behandelen van de gevolgen achteraf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:43

justahorse schreef:
Ik vind het ook belachelijk. Snap nie waar we tegenwoordig een verzekering voor hebben. Een hoop dingen zijn al uit het pakket gehaald en dadelijk is het over 10 jaar zo dat er niks meer word vergoed als we zo doorgaan. We betalen ons blauw aan de verzekeringsmaatschappij. Maar de mensen die weinig tot niets mankeren worden gestraft. (niet l*llig bedoeld voor de mensen die echt iets mankeren)

Ik heb de prikpil kost niet veel inverhouding met de gewone pil. 1 keer in de 3 maanden een spuit halen. Kosten 13,45 euro.

Helemaal met je eens. Ze halen ook de meest gevoelige dingen uit het pakket, zoals kalmeringsmiddelen, die sommige mensen gewoon ECHT nodig hebben door allerhande trauma's waar ze nevernooit meer overheen komen. E nu (weer) de pil. Gelukkig slik ik dat ding al 3 jaar niet meer, ik heb lekker geen circus meer aan m'n lijf. Maar ik ben er fel tegen dat dit uit het pakket gaat.
Anders hadden we de kerk wel aan de macht gehad, kom op zeg!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 03:05

nobel1 schreef:

Sja en een donorhart is ook nog altijd een keuze.

Belachelijk dat ze het er weer uithalen zeg! Abortus laten plegen is vele malen duurder dan de pil.
Ik heb de pil wel altijd vergoed gekregen, werd voorgeschreven als 'geneesmiddel'.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:32

Ik zit bij de IZA en daar wordt hij na een korte pauze op mn 21e nu wel weer gewoon vergoed :) Hopen dat dat ook gewoon zo blijft :) zou het belachelijk vinden als dat nou ook al uit de pakketten gaat, want wat blijft er nou nog over? je betaald je al scheel aan die verzekeringen en er gaat steeds meer uit :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:35

Ik vind het belachelijk dat de pil uit het pakket gaat. Iedereen betaalt z'n zorgpremie netjes. Ik ook. Verder maak ik nauwelijks gebruik van huisartsen of receptjes via apotheken. Waarom zou ik dan wel zorgpremie betalen als ik zelfs de pil al niet meer vergoed kan krijgen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:36

naja, voor mij maakt het niet zoveel uit, betaal m toch zelf via mijn eigen risico.
Het is aan verzekeringsmaatschappijen om hierop in te spelen door de pil in hun aanvullende pakketten op te nemen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:37

ik vind het ook erg jammer... zal wel vanaf volgend jaar ingaan ofzo. denk dat ik voor die tijd nog snel een mirena laat plaatsen, die zit nu nog wel in het pakket maar straks dus ook niet meer

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:41

Maar ik snap ook niet zo goed wat ze hier nou mee willen bereiken :+
dat mensen straks goedkoop op internet opzoek gaan naar andere anticonceptie middelen en dat je dus net als met bijv. die fijne blauwe pilletjes voor de heren straks geen zicht meer heb op het gebruik van anticonceptie? Dat er vele meiden onverhoopt toch zwanger raken omdat zij niet meer dubbel veilig vrijen? (wat ik nu dus wel doe en moet er niet aan denken als ik de pil niet meer zou slikken, geeft toch extra zekerheid) Dat je tientallen meer abortussen en morning afters krijgt? Nee ik zie het nu echt niet... Wat mij betreft zijn er genoeg andere zaken in het basispakket die veel minder gebruikt worden die er wat mij betreft dan wel uit mogen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:43

Hypofocus schreef:
Maar met het 150,- euro verplicht eigen risico moest je de pil toch sowieso al terug betalen aan je zorgverzekering?

Ik betaal 'm in ieder geval al ruime tijd steeds zelf, omdat hij onder die 150,- euro verplicht eigen risico valt.

Precíes...voor velen gaat het dus al járen op dat je dat ding zelf moet betalen. Eerlijk gezegd: ik weet niet beter! Ik betaal een kleine 13 euro voor 6 strips.
Dus in mijn situatie vond ik het maar diefstal...wel verzekerd, maar wel onder eigen risico.
En als zorgkosten opgeven bij de belasting kun je ook mooi vergeten zolang je net onder die grens van die 400-nog-wat blijft...
Dus ik heb vorig jaar lekker voor een kleine 400 extra zorgkosten gemaakt en krijg niets vergoed. Tel dat op bij een maandpremie van een kleine 130 euro...
Ook geen pretje dus!

Dit jaar heb ik mezelf dan ook wat minder uitgebreid laten verzekeren en via een internet verzekering. Ben nu klaar met 110 euro per maand. Tsja, ik moet toch genoeg evengoed zelf nog dokken en zo bespaar ik toch nog wat. Dát bereikt men nou...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:45

Tja, ik moet voor mijn bril en lenzen, zalfjes en cremes voor mijn huid ook zelf betalen.
De pil is geen geneesmiddel he..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:45

Binky_Zephyr schreef:
huh ? .. maakt het ook nog uit of je een basis pakket heb of extra ezv ?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:46

ik vind het echt ronduit achterlijk! Ik slik de Yasmin. Betaal je 30 euro per halfjaar voor. In verhouding niet veel (vergeleken met condooms), maar wel een veel gebruikt middel Je benadeelt een grote groep mensen met deze maatregel Misschien is dit voor hun een doel om de vergrijzing een halt toe te roepen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:49

ja maar met je bril/lenzen kun je vaak nog wel weer een deel terug krijgen. Tenminste ik kan elke 2 jaar 200 euro terug vragen en dat doe ik dus ook braaf :)

goedkoper condooms kopen als in de winkel is overigens makkelijk :) ik betaal voor 144 stuks 21.50 :+ dus daar hoef je het niet voor te laten :')
Ik gebruik de pil oorspronkelijk ook voor mijn rugpijn, dus wat dat betreft zie ik het dus ook als een geneesmiddel :) Zal m wel blijven kopen, om die reden, maar vind het echt belachelijk dat zelfs dit soort zaken al uit de basispakketten verdwijnen, whats next?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:49

Misschien is er al antwoord op gegeven, maar geldt dit alleen voor het basispakket?

De pil betaal ik namelijk niet zelf. Ik betaal volgens mij helemaal niets zelf, ook de tandarts niet.