Ik ben 28 en ik heb artrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik ben 28 en ik heb artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:24

@ Lalidan: Als ie een ruk geeft, voel ik het erg, en zeker met die gladheid nu, bij ons wordt niet gestrooid ;( als hij netjes loopt, is het geen probleem uiteraard. Ik heb snowboots gekocht, die helpen goed voor de gladheid, maar ik vind uitlaten echt een bezoeking nu.
Dus heb ik de frisbee weer tevoorschijn gehaald, hij heeft zijn beweging, en ik kan het kalmpjes aan doen :D heb een trainingveldje tegenover mijn huis, echt subliem :D

@ BarockPinto: de pijn van fibromyalgie en artrose kan erg op elkaar lijken. Groot verschil is, dat fibromyalgie zich verplaatst, en artrose (uiteraard) niet.
Ik denk dat het bij Lalidan wel verder is al als bij mij, al kunnen de klachten wel verschillen uiteraard.

Ik zat gisteravond echt te twijfelen of ik er een topic over zou openen of niet, omdat er veel mensen zijn die het stomweg niet geloven...... 28 en dan al artrose kán gewoon niet, volgens veel mensen. Maar ik ben niet de enige, zo blijkt, ben ook echt blij met de reacties. En met het begrip.

Bon_Bon: dat is tegen mij ook gezegd, dat er niet veel aan te doen is. Vooral rekening houden met je lijf, als je lijf zegt stop, dat ook doen. Pijn kun je verminderen, maar deze tijd blijft gewoon doffe ellende, helaas.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:33

Artrose is een aandoening aan het bewegingsapparaat waarbij de gewrichten worden aangetast. Het wordt daarmee tot de reumatische aandoeningen gerekend.

Op www.reumafonds.nl vind je onder het kopje 'Alles over reuma' meer informatie en mogelijk ook tips waar je iets aan kunt hebben. En idd, reumatische aandoeningen kunnen bij mensen van alle leeftijden voorkomen, echt niet alleen bij ouderen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:36

Tja, als het niet kan zoals het moet (of je wil), moet het maar zoals het kan. Zo kan je in elk geval je hond nog houden, en het lijkt mij dat de beweging (het wandelen) op zich wel goed is. Eigenlijk zou ik wat dat betreft ook een hond moeten nemen :Y)

Vervelend dat mensen je niet geloven, ik ken het probleem. Tegenwoordig, als ze beginnen dat artrose niet bij een jong persoon kan, leg ik uit dat artrose een aandoening van het kraakbeen is, en dus wat anders dan de normale slijtage op oudere leeftijd. Beiden worden artrose genoemd, maar het een is natuurlijk meer afwijkend dan het ander!

Ik baal zo dat er niks tegen te doen is, heb mijn hoop nog altijd gericht op het onderzoek naar kraakbeentransplantatie. Momenteel word het eigenlijk alleen bij acute schade, veroorzaakt door een ongeluk, toegepast en is het nog niet mogelijk bij slijtage, maar hopenlijk (en voor zover ik weet was dat ook het doel van het onderzoek) word dat in de toekomst wel mogelijk.Daarnaast baal ik gewoon dat de dingen waar ik wél baat bij heb, niet vergoed worden....
En emigreren blijft natuurlijk over, of overwinteren in een warm land. Maar ik geloof dat dat niks voor mij is :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:04

Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken: ik heb zojuist een verwarmde bodywarmer en handschoenen besteld! :o De broek ging me echt nog een beetje te ver, vooral omdat ik twijfel of het model echt wel onder mijn kleren past.
Ben benieuwd wanneer ik het binnen heb en of het helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:38

Stoer van je!!!!
Laat horen of het helpt..... ben echt benieuwd :j

vandaag echt een heel redelijke dag gehad, pijn is echt minimaal...... laat het alsjeblieft niet weer gaan vriezen......

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:57

Gisteren kwam mijn pakketje aan. In eerste instantie heel blij, toen bijna in tranen: De bodywarmer paste helemaal, behalve helemaal onderaan.... Gemaild met de winkel, die had een grotere ook niet op voorraad, maar ze zou haar leverancier vragen of die hem meteen naar mij wilde sturen. Helaas bleek de leverancier hem ook niet op voorraad te hebben, het zou minstens een week gaan duren...... ;(
Tot een vriendin van mijn moeder op een geniaal idee kwam: Gewoon een splitje maken aan de zijkant en daar een stukje stof tussen doen! Een maat groter zou vermoedelijk aan de zijkant ingenomen moeten worden, juist omdat deze verder wél goed zat.
Dus mijn mama voor mij aan de slag, en hij is gisteravond nog klaar gekomen! De handschoenen waren wel echt een maat te groot, dus ik moet daarmee nog even wachten tot ik ze kan proberen, maar hoop die morgen of overmorgen in huis te hebben.

Vandaag met het mooie weer meteen maar even uitgeprobeert op buitenrit. Wat een heerlijkheid!! In plaats van koud, verkleumd en verkrampt terug te komen, was ik nog heerlijk op temperatuur. De warmte zit niet direct op mijn gewrichten (behalve mijn rug) maar doordat ik het niet meer koud krijg en dus niet meer verkramp, is de pijn wel degelijk minder. Normaal was ik kapot na een uurtje rijden, deed alles me zeer, maar vandaag viel dat heel erg mee. Ik stond er zelf eigenlijk een beetje van te kijken. Heb zelfs na het rijden nog de box uitgemest!
Hoop dat de handschoenen ook goed gaan helpen, want mijn vingers zijn nog wel pijnlijk.

Verder kreeg ik vandaag bericht dat mijn nieuwe zadel er is!! Het zadel waar ik nu mee rij kan ik vanwege de pijn in mijn heup niet in zitten (jawel, maar alleen met veel pijn wat steeds erger word). Na lang zoeken, na Callista haar hersens even gekraakt te hebben, heb ik eindelijk een zadel gevonden waar ik pijnvrij in zit én waar paardlief onder wil lopen. Ook dat was een flinke investering, maar zal hopenlijk verschillende klachten wat doen afnemen.

Hoe staat het er met jullie voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:39

Oh wat fijn joh!

Bij mij hetzelfde nog.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:47

Misschien niet helemaal vergelijkbaar maar onze hond heeft artrose. Haar geef ik 1x per dag een capsule met groen lip mossel extract en ik moet zeggen dat ze nu stukken beter loopt en ik geen carprodyl (medicijn) meer geef.

Anders 'ns op google zoeken, staan veel goede berichten over. Ik heb het van het merk Wapiti, 30 capsules voor 10 euro gekocht bij de reform winkel. De Tuinen heeft het ook en anders kun je het ook nog via internet bestellen.

En sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:51

Ik had voor mijn hond fortiflex, dat hielp ook goed, alleen weet ik niet of ik het ook mag nemen :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:13

Yamcha, je kunt het proberen natuurlijk. Ga je blaffen en grommen en op botjes kauwen, dan weet je dat het alleen voor honden is. ;)

Maar die groenlipmossel is dus wel voor mensen hè, en kun je dus ook aan dieren geven. Ga je niet van miauwen, blaffen of hinniken. :D

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:22

ik ben 26 en heb ook artrose in mijn voet.
ruim 3 jaar geleden een ongeluk gehad op het werk.
word in september dit jaar weer geopereerd.
zeker met deze kou heb ik er ook veel last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:41

hetbommeke schreef:
Yamcha, je kunt het proberen natuurlijk. Ga je blaffen en grommen en op botjes kauwen, dan weet je dat het alleen voor honden is. ;)

Maar die groenlipmossel is dus wel voor mensen hè, en kun je dus ook aan dieren geven. Ga je niet van miauwen, blaffen of hinniken. :D

Zullen de honden geen probleem mee hebben denk :')

Maar ik heb besloten dat ik silicium ga nemen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:47

Spannend. Ben benieuwd of het voor jou net zoveel doet als voor mij. Welke silicium ga je kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:48

Weet ik helemaal nog niet, moet me eerst eens oriënteren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:50

Ikzelf heb er 2 geprobeert, silidyn en de silicium van Lifecare. De eerste deed niks bij mij, de tweede hielp erg goed. Ik zag nu dat er inmiddels meer producten zijn met silicium, dus ik ga me er ook nog eens in verdiepen.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:56

Kracht verlies in je handen, kan dat ook en teken van artrose zijn? Ik heb namelijk ook vaak pijn in mn handen, en laat zo vaak dingen uit mn handen vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:59

Kan, maar ik zou het wel even laten nakijken als ik jou was.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:02

Ik heb geen artrose maar artritis (ziekte van Still), ook een vorm van reuma.
Ben nu 30 jr en heb dit sinds mn 11e, het is pas op mn 17e vastgesteld.
6 Jr lang dachten de artsen dat ik groeipijnen had en later leek leukemie het meest voor de hand liggend, maar dat komt door de complexe vorm van artritis die ik heb.

Ik gebruik daarvoor arthrotec en soms prednison (in het verleden). Gelukkig kan ik al jaren zonder prednison functioneren.
Ondertussen is mijn hele leven volledig ingesteld op de reuma, maar dat is voorhen wel eens moeilijk geweest.
Als je puber bent en je ligt meer in het ziekenhuis dan dat je lol maakt met je vrienden of op school zit, mis je toch wat.

Het klinkt misschien stom maar ik mag mezelf gelukkig prijzen met deze ziekte, want artrose is niet te onderschatten en op latere leeftijd vaak instabiel.
Omdat hier meer mensen zijn met reuma vraag ik mij af of andere misschien ook bekent zijn met de vorm van reuma die ik heb?.....ziekte van still, een vorm van reuma/autoimmuunaandoening waarbij de gewrichten onstoken raken en de spieren de organen uitschakelen en vooralsnog 1 van de weinige vormen van reuma waarbij acute dood kan optreden.

Off topic:
@Yamcha: heb net effe in je profiel gespiekt en............ik ben verliefd..........op je herder :wow: :~ wat een prachtbeest zeg!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:16

Ik ben nu 48 en heb al 20 jaar artrose,10 jaar artritus en sinds 8 jaar een hernia.Artrose zit in de polsen,knieën,rug en volgens mij begint mijn heup ook.Artritus zit in mijn nek evenals de hernia.Ik doe al jaren aan dames voetbal en dat bewegen helpt echt wel.Ik gebruik bijna geen pijnstillers meer,toen ik niet sportte gebruikte ik 3x daags 2stuks ibuprofen [400mg].
Helemaal pijnloos ben ik al jaren niet meer,maar je leert ermee leven.En je weet wat je wel en niet moet doen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:33

gohya schreef:
Ik doe al jaren aan dames voetbal en dat bewegen helpt echt wel.Ik gebruik bijna geen pijnstillers meer,toen ik niet sportte gebruikte ik 3x daags 2stuks ibuprofen [400mg].
Helemaal pijnloos ben ik al jaren niet meer,maar je leert ermee leven.En je weet wat je wel en niet moet doen.

Ben het helemaal met je eens wbt het bewegen, ik kreeg detijds het advies van mijn reumatoloog rustig aan doen en niet teveel bewegen.
Al vrij snel bleek dat dit niet ging werken en stelde hij zijn advies bij naar...iets meer bewegen maar tijdig rusten.
Nu 19 jr verder heb ik mijn eigen therapie bedacht (al eerder overgens) natuurlijk heb je beperkingen met reuma maar rust roest!
Ik ben nogal sportief en bewegelijk aangelegd....rusten is voor mij een ware straf, ik doe dingen waarvan mijn reumatoloog altijd geroepen heeft dat ik dat beter niet kon doen en zelfs schadelijk zou zijn.
Vaak gaat dat goed en soms moet ik op de blaren zitten, maar ik leef wel.....en kan meer dan de gemiddelde reumapatient met soortgelijke klachten.
1 Advies heb ik nooit in de wind geslagen en dat is regelmaat, dat blijkt toch ook voor mij een belangrijke factor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:48

Idd. Rust Roest.Ik mocht van mijn huisarts niet meer voetballen,niet meer paardrijden.Mocht niet te lang zitten en niet te lang staan.Naja zeg,blijft weinig over zo.
Ik kan idd. niet te lang staan,dan krijg ik echt last mijn rug.
Maar vanaf dat ik voetbal is de pijn stukken minder geworden!