belachelijke behandeling in het ziekenhuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:28

Ik heb nog niet zo lang geleden ergens de conclusies van een onderzoek gelezen waaruit bleek dat patienten die echt goed en lekker eten krijgen (wat het eten in het gemiddelde ziekenhuis niet is :o) een heel stuk sneller genezen en daardoor minder dagen in het ziekenhuis hoeven doorbrengen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:28

melsh schreef:
Geeft niet, hebben we allemaal wel eens :P

Ik hoop dat je snel geholpen wordt, TS. En zo niet... Zustertje pesten kan heel leuk tijdverdrijf zijn! :Y)

Dit is weer zo'n zinloze opmerking. Alsof de zuster er iets aan kan doen dat de arts geen tijd heeft...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:30

je vult inderdaad vandaag in voor morgen,plus dat je na een narcose gewoon niet veel mag eten..

en dat op een dokter wachten,tja,die man heeft 2 benen en 2 armen,en als er spoedjes binnen komen die met spoed geopereerd moeten worden,gaat dat voor iemand die naar huis mag gaan.

er wordt in ziekenhuizen overal op gekort,en met name op personeel,maar er moet wel meer "productie" gedraait worden van de verzekeraars...

en dat met minder en minder personeel,is echt niet grappig,alleen kunnen de patienten er niets aan doen,en zou het personeel niet de patienten moeten "afsnauwen".

maar ja op dagen dat je van ellende niet meer weet waar je moet beginnen,kan je weleens niet al te aardig uit een hoek komen...niet goed te praten hoor,maar helaas is de werkdruk enorm.

ik hoop dat je inmiddels thuis bent en heel veel beterschap :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:30

Vervelend dat het zo'n slechte ervaring voor je is, maar op zich is het wel te verklaren in het ziekenhuis.

Dat je moest wachten met eten, en alleen vla kreeg had waarschijnlijk te maken met de narcose.
Idd. wat gezegd is, vandaag vul je het eten van morgen in. Als je onverwacht opgenomen bent, krijg je gewoon wat er is. Wel een beetje knullig dat er dan niet gekeken wordt of je het zelf kan smeren. Was er niemand bij je die je kon helpen ( ik ben zelf nogal van het bezoekuur ellenlang uitrekken :o ).

Dat de arts te laat is, kan altijd gebeuren. Spoedgeval gaat nu eenmaal voor. Andersom was je ook niet blij geweest als je nog langer met je gebroken arm op de EHBO moest wachten, omdat de arts eerst alle ontslagen wil regelen.
Evengoed balen, je wilt gewoon geholpen worden. Maar in een ziekenhuis loopt het nu eenmaal wel eens anders dan verwacht/gepland.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:32

Ik heb bijna 4 jaar geleden mijn arm ook op 3 plaatsen gebroken, ook geopereerd. Ik vind 20 minuten bij de rontgen niet lang, dat is behoorlijk snel!
Verder heb ik na de operatie 2 beschuitjes gekregen, die wel gesmeerd waren. Alleen lag ik toen de hele nacht in een bed met kruimels :P
Dag erna kreeg ik wat te drinken en zou ze nog iets apart leggen en daar zou ze dan om 10 uur mee komen. Verder alleen gelaten, meisje dat naast me lag kon wel haar bed uit en over de afdeling lopen. Uiteindelijk kwam om 11 uur mn moeder, die maar even drinken voor me gevraagd heeft. Reactie van de verpleegster: dan had ze moeten bellen. Tsja....laat dat nou niet gaan met 1 gebroken arm, en 1 arm waarbij het infuus in pols zit en je die dus niet mag buigen. Ja, dan had mn buurmeisje maar moeten bellen :7

De maanden erna hebben mn ouders gewoon mn vlees voor me moeten snijden en mn brood voor me gesmeerd, was gelukkig vakantie, dus dat lukte wel aardig :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:41

Anoeska27 schreef:
melsh schreef:
Geeft niet, hebben we allemaal wel eens :P

Ik hoop dat je snel geholpen wordt, TS. En zo niet... Zustertje pesten kan heel leuk tijdverdrijf zijn! :Y)

Dit is weer zo'n zinloze opmerking. Alsof de zuster er iets aan kan doen dat de arts geen tijd heeft...

Nouja, als de zusters niet eens even helpen met brood smeren, zijn die ook niet al te beleefd bezig...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:44

Hoeveel tijd denk jij dat die 'zusters' (voedingsassistentes) hebben, Melsh? Die moeten een heel ziekenhuis voorzien van eten voor het allemaal koud is. Zustertje pesten... dan denk ik serieus dat ik ook niet meer kwam helpen. :n

TS, het spijt me echt, ik snap dat het allemaal heel kl*te voor je is en erg pijnlijk, maar soms is het niet anders. De zorg is zwaar onderbezet en niet alles kan altijd op het moment dat jij dat wilt.

En ik zie dat je in Boxtel woont, ben wel benieuwd in welk ziekenhuis je zit... :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:48

melsh,ik dacht uit je reactie dat je 12 of 13 was,maar je bent al volwassen...wat een kinderachtige reactie zeg,zou zeggen,ga eens een poosje op chirurgie meedraaien,en denk dan even na of zustertje pesten wel zo gewaardeerd zal worden door jou..

denk het niet,zeker dat soort short stay afdelingen of afdelingen waar mensen geopereerd worden en vrij snel naar huis mogen ,is echt heel veel werk,geloof me maar...

buiten dat je nl de hele dag tussen een OK en afdeling heen en weer mag rennen,moet je ook nog mensen opnemen,voorzien van medicijnen en controles,na OK nog vele malen controles,en dan de ontslagen op zo'n dag regelen,arts visites,infusen nalopen,medicijnen en injecties voorbereiden en geven, de 1 miljoen bellletjes aflopen,en dan ook nog zorgen dat er mensen bij een rontgen/echo ,fysio of waar ook terecht komen,en als er dan 1 tussen zit die belletjes drukt om zustertjes te pesten :n ...

dan maak je het echt een leuke dag voor mensen die zich al uit de naad lopen voor iedereen die daar ligt en zorg wil hebben...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-01-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:50

Wees blij dat iedereen hier in NL recht op goede zorghulp heeft! En ook al ben je het er niet mee eens hoe het in het ziekenhuis aan toe is gegaan, je moet weten dat er momenteel een flinke werkdruk heerst, te weinig personeel voor téveel bedden. Verpleegkundigen hebben soms wel 6 bedden per man aangezien ze te weinig personeel hebben. Daar kan je als verpleegkundige/dokter ook niks aan doen... Wij hebben niet zoveel te zeggen helaas. :)
Ik zou zeggen: Als je weet hoe het beter moet, volg een opleiding als verpleegkundige en ga zelf aan de slag!

In ieder geval sterkte met je arm!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:51

kimmie261 schreef:
melsh,ik dacht uit je reactie dat je 12 of 13 was,maar je bent al volwassen...wat een kinderachtige reactie zeg,zou zeggen,ga eens een poosje op chirurgie meedraaien,en denk dan even na of zustertje pesten wel zo gewaardeerd zal worden door jou..

denk het niet,zeker dat soort short stay afdelingen of afdelingen waar mensen geopereerd worden en vrij snel naar huis mogen ,is echt heel veel werk,geloof me maar...

buiten dat je nl de hele dag tussen een OK en afdeling heen en weer mag rennen,moet je ook nog mensen opnemen,voorzien van medicijnen en controles,na OK nog vele malen controles,en dan de ontslagen op zo'n dag regelen,arts visites,infusen nalopen,medicijnen en injecties voorbereiden en geven,en de 1 miljoen bellletjes aflopen,en als er dan 1 tussen zit die dat doet om zustertje te pesten...dan maak je het echt een leuke dag voor mensen die zich al uit de naad lopen voor iedereen die daar ligt en zorg wil hebben...

Er zijn anders genoeg ziekenhuizen/bepaalde afdelingen waar de zusters gezellig tv zitten te kijken... Maar dat zal ook wel liggen aan waar het ziekenhuis is. In de Randstad of zo zal het wel drukker zijn dan hier in het dode gat waar ik woon.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:53

een jaar of 5 geleden heb ikzelf 2 weken in het ziekenhuis gelegen en wat me daar vooral opviel was dat die verpleegster(m/v) zich echt uit de naad werkten daar.
Daar nam ik echt mijn petje voor af.

Ik zou me dan ook niet zo druk maken om een niet gesmeerd broodje en een beetje vla.Wees creabea en je krijgt je hapje wel naar binnen hoor. :D Zeker als je diezelfde dag nog naar huis mag.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:55

Mijn zus heeft afgelopen donderdag na een val van de fiets haar enkel behoorlijk gebroken en ontzet. Het ziekenhuis was SUPER alles ging snel en voorspoedig de zusters waren super lief en direct bereikbaar. Alleen de comunicatie verpleeging--> dokter verliep wat minder. Ook vandaag terug geweest voor controle 1 uur had ze een afspraak, maar we waren eerder aan de beurt en om 1 uur zaten we alweer in de auto terug naar huis...

Het kan dus wel ;)! Maar snap echt dat het super! Vervelend moet zijn.. ik zou me echt ontzettend belabberd voelen dan!
Heel veel sterkte met de genezing!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:57

melsh,ja juist ja bepaalde afdelingen...en zal niet zo vaak voorkomen dat ze de hele dag tv kunnen kijken,maar een afdeling waar veel mensen geopereerd worden is echt zó hard werken....

en heb bijna 20 jaar van mijn leven in ziekenhuizen gewerkt,bijna alle algemene afdelingen tot OK's en kan je zeggen,in die 20 jaar heb ik tv gekeken, ja,in de nachtdienst 1x...

maar verder werd dat echt niet getollereerd hoor,of was er gewoon weg geen personeel en liep je je uit de naad...zeker op afdelingen waar het een gaan en staan was van operatie patienten,man o man,wat een werk...wist soms gewoon van voor niet wat ik van achter nog moest doen...

zit je niet echt op een grappenmaker te wachten die vind dat ze wel ff kan zustertje pesten....

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:00

gelukkig ben je wel geopereerd en hoef je niet heel je leven met een pijnlijke vergroeide arm rond te lopen foei foei verschrikkelijk ziekenhuis....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:04

Chocotof schreef:
Eenmaal daar heb ik 20minuten met pijn bij de rontgen gezeten.
Aangezien,de grietjes niet wisten hoe mijn arm op de foto moest.

Wat stoort dit me ENORM!! Die grietjes, zoals jij ze noemt, hebben het giga druk. lopen de benen uit hun lijf om iedereen de zorg (hoofdzaak) te geven die men nodig heeft. Als je je zo gedraagd daar als hoe je overkomt (verwend) in je post, dan zou je voor mij ook iemand zijn die maar iets langer wacht...........bah. Wees blij dat je de hulp krijgt die je nodig hebt........en ja, als er spoedgevallen binnenkomen dan kan het zijn dat je met je arm even moet wachten.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:19

quintusgl schreef:
Chocotof schreef:
Eenmaal daar heb ik 20minuten met pijn bij de rontgen gezeten.
Aangezien,de grietjes niet wisten hoe mijn arm op de foto moest.

Wat stoort dit me ENORM!! Die grietjes, zoals jij ze noemt, hebben het giga druk. lopen de benen uit hun lijf om iedereen de zorg (hoofdzaak) te geven die men nodig heeft. Als je je zo gedraagd daar als hoe je overkomt (verwend) in je post, dan zou je voor mij ook iemand zijn die maar iets langer wacht...........bah. Wees blij dat je de hulp krijgt die je nodig hebt........en ja, als er spoedgevallen binnenkomen dan kan het zijn dat je met je arm even moet wachten.

Die grietjes die eerst 4 mensen erbij moeten halen voor ze n foto kunnen
Maken,. ., alle respect voor ze dat ze in de zorg werken maar als je behoorlijk in de kreukels ligt zir je daar niet op te wachten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:23

ten eerste is het zo ,dat als je in de zorg werkt dat je een leerproces hebt,zo ook de zusters die op de rontgen werken,daarnaast zullen ze de arm mss op een speciale manier op de foto moeten zetten,dan is het vooral voor jou fijn als dat in 1x goed gaat,zodat je zo min mogelijk pijn en hinder ervan zult ondervinden,en ja heel gek,soms vraag je dan aan collega's met iets meer ervaring hoe dat het beste te doen..

is vooral voor jou erg fijn..anders had je mss wel 3x op de foto moeten gaan voor je bij de juiste persoon die specifiek die ervaring wel al had terecht was gekomen...

je bent niet meteen al wetend als je in een ziekenhuis werkt....heel veel no how doe je op door praktijkervaring.

en was het echt zo erg,dat er wat meer mensen kwamen helpen om jou arm zo goed mogelijk voor de operatie op de foto te krijgen?

al hebben ze er 10 man voor nodig bij mij,als het maar goed gebeurd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:13

Het is nooit leuk om in het ziekenhuis te belanden, je bent dan overgeleverd aan de verplegers en dokters aldaar.

In mijn ervaring is de communicatie aan de patient vaak erg slecht, maar dat komt meestal voort uit een veel te hoge werkdruk.

De combinatie van 'het overgeleverd zijn aan' en daarbij 'zeer gebrekkige informatie en communicatie naar patient' kan daarom soms behoorlijk inwerken op de patient.

Zo heb ik eens in het UMC gelegen voor een gescheurde pees. Moest geopereerd, ik wilde plaatselijk verdoofd worden omdat ik uit ervaring wist dat ik slecht op narcose reageerde.
Er is toen door een anesthesist uitgelegd hoe die plaatselijke verdoving in zijn werk ging, echter met zulke moeilijke taal dat ik uiteindelijk er nog niets van snapte. Inclusief mijn moeder.

Op de operatietafel kwam een co-assistent bij de prik geven, die blijkbaar in mijn keel gegeven moest worden (wist ik niet). Helaas prikte hij steeds mis. Ik onderging het maar gewoon, hij moet ook leren toch?
Na 7 keer misprikken in mijn keel en ik die steeds meer in paniek raakte kwam gelukkig de echte anethesist en prikte raak. Echter omdat ik zo in paniek was hebben ze mij via een infuus toch een soort narcose toegedient zonder mijn toestemming. Ik viel dus in slaap, en werd na de operatie wakker.

Nog meer in paniek omdat ik narcose had gehad en wist wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben (angstaanvallen en paniekaanvallen, hyperventilatie).

Ik heb uiteindelijk een klacht ingediend en ik heb toen een persoonlijke brief van de dienstdoende arts gekregen met excuses en een bos bloemen.

Ik vond het een nare ervaring en moet waarschijnlijk weer geopereerd worden aan mijn schouder, daar zie ik heel erg tegenop....Ik hoop dan ook dat ik uitgebreid geinformeerd ga worden over de operatie en alles wat erbij komt kijken.

Ik heb echter ook respect voor de andere kant van het verhaal:
In ziekenhuizen is de werkdruk echt vreselijk hoog, mensen werken zich echt te pletter om iedereen van zorg te kunnen voorzien.
Nachtdiensten, weekenddiensten, en voor wat voor een loon?
Niets bijna! Echt te belachelijk voor woorden wat mensen in de zorg verdienen...en dat terwijl ze zo enorm hard werken en altijd paraat moeten staan.

Ik ben daarnaast blij dat ik in NL woon en altijd kan rekenen op medische hulp. Dat is in andere landen weleens anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:08

Relaxed schreef:
Misschien bedacht dat je niet de enige bent? Ik snap dat het frustrerend is, maar ik weet ook dat verpleging vaak zwaar onderbezet is en dat iedereen dus iets langer moet wachten..

Toch is het concept van klantvriendelijkheid nog niet helemaal doorgedrongen - het is namelijk heel prima mogelijk om vriendelijk te blijven en te laten merken dat je mensen serieus neemt, ook als het druk is. En dat kost geen tijd, meestal levert het juist tijd op omdat de dingen veel makkelijker verlopen. Het vereist alleen een wat andere houding.

(En wat je niet moet doen is mensen 'zogenaamd' gerust stellen door ze te zeggen dat er 'zo' iemand aankomt die niet komt, of dat iets niet zeer doet als dat wel zo is, etc. Wees gewoon reeel, ik ben een volwassen vrouw. Ik kan prima begrip opbrengen voor moeilijkheden, maar tegen zomaar wat roepen, daar kan ik niet zo goed tegen.)

Daar zouden mensen in allerlei beroepsgroepen maar zeker in de zorg best meer op aangesproken mogen worden. Niet alles kan worden opgelost - je hebt soms momenten dat de boel gewoon helemaal uit de hand loopt - maar veel mensen kunnen best begrip opbrengen voor die zaken als ze maar merken dat ze serieus genomen worden. (En daar ontbreekt het regelmatig aan in de zorg. Die reageert over het algemeen eerder defensief op dit soort signalen dan klantvriendelijk.)

xxappiexx

Re: belachelijke behandeling in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:12

Jammer dat je zulke ervaringen hebt met het ziekenhuis.
Heb een tijdje een bijbaantje als keukenhulp in de keuken van het ziekenhuis hier in de buurt gewerkt. Was leuk werk, erg druk met allerlei verschillende soorten dieeten enzo. Sinds 2 jaar (of 3 jaar inmiddels?) gaan ze met karren over de afdeling waar de de patient ter plekke vragen wat ze willen eten en het meteen voor ze opscheppen, heb dat ook een tijdje mogen doen en dat vonden de patienten erg leuk kreeg ik altijd te horen. Maar ik merkte ook dat het per afdeling verschilt met de manier waarop de verpleging met hun patienten omgaat. Weet iig precies op welke afdelingen in wel en niet zou willen komen liggen, maarja, dat heb je op het moment zelf natuurlijk niet voor het zeggen ;)

Beterschap in ieder geval!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:23

Shadow0 schreef:
(En wat je niet moet doen is mensen 'zogenaamd' gerust stellen door ze te zeggen dat er 'zo' iemand aankomt die niet komt, of dat iets niet zeer doet als dat wel zo is, etc. Wees gewoon reeel, ik ben een volwassen vrouw. Ik kan prima begrip opbrengen voor moeilijkheden, maar tegen zomaar wat roepen, daar kan ik niet zo goed tegen.)

Dat klopt helemaal! In plaatst van te zeggen dat er zo iemand komt kan je ook zeggen dat het nog even duurt ivm veel spoedgevallen. Duurt het onverwachts langer, loop even bij de patient naar binnen en vertel dat het uit loopt en waarom. Echt, al is de mededeling dat de arts even een boterhammetje aan het eten is en een kopje koffie drinkt omdat hij al een paar uur non stop bezig is, daar heb ik begrip voor. Maar zeg het even, zeg eerlijk dat het nog minstens 45 minuten kan duren en waar de koffieautomaat staat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:26

seren schreef:
gelukkig ben je wel geopereerd en hoef je niet heel je leven met een pijnlijke vergroeide arm rond te lopen foei foei verschrikkelijk ziekenhuis....

dat slaat natuurlijk nergens op. Omdat het erger kan, betekend het niet dat dit niet vervelend is en dat je alles moet accepteren.
Als ik in een restaurant ben en ik krijg koud eten eet ik het ook niet op, omdat ik ook geen eten had kunnen krijgen :S

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:34

dat weet je dus niet als verpleegkundige,er komt een arts,maar die wil écht niet ook nog eens lastig gevallen worden door tig zusters die gaan bellen wanneer ie nu eens komt...

om een voorbeeld te geven,toen ik nog op OK werkte was het op zaterdag zo dat bij bepaalde operaties een assisterende en instrumenterende naast de operende arts nodig waren bij een operatie.

dat betekende dus,als we een spoed OK hadden dat de assistent die op de EHBO zat mee moest om te gaan opereren,en ja,normaal duurt zo'n OK bv een uur,maar soms liep het uit,werd dat 4 uur,denk je echt dat die mensen erop zitten te wachten dat dan continu hun pieper gaat waar ze blijven,en hoe lang het nog duurt??

afdelingen, EHBO alles bleef soms maar oppiepen,vreselijk frustrerend,die mensen konden ook niet weg,en hoe lang een OK duurde was ook alleen maar gokken,en afhankelijk van hoe de OK verliep.

dus als zuster op een afdeling,krijg je te horen dat de arts eraan komt zodra deze tijd heeft,en daar moet je het mee doen,je kan na een paar uur nog wel een poging wagen,maar je krijgt niet altijd het meest vriendelijke antwoordt dan,daarnaast heb je ook nog wel een dosis begrip voor een arts...

dus je staat als zuster op een afdeling ook tussen 2 partijen in,de een werkt zich half dood en "komt eraan" de ander wil NU geholpen worden en wil weten wanneer dat dan wel zo snel mogelijk kan...

:\

secricible ik zou een ziekenhuis vooral niet gaan vergelijken met een restaurant waar je (meestal) vrijwillig voor je lol gaat eten,en waar je expleciet komt voor lekker eten,in een ziekenhuis ga je denk ik niet liggen om nu eens "lekker" te eten... :n ...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:43

Inderdaad als ze eerlijk waren geweest dat het pas rond 6u zou worden nouja so be it. Maar als er sochtends tegen me gesnauwt word dat ik,me snel moet aankleden.. en hoe snel gaat,dat met 1 arm..,en als ze mij vertellen dat ik elk moment naar huis mag..na een slapeloze nacht, pijnlijke arm, een operatie terwijl ik al misselijk wordt bij de gedachte, een badkamer met bloedplekken en zelfmedelijden... nee das niet echt de manier om mij op te,vrolijken.

Buckje

Re: belachelijke behandeling in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:48

Ik heb het ook een keer gehad, heb toen mijn spullen gepakt en mijn ouders gebeld of ze me kwamen halen. Bleek achteraf dat ik helemaal niet naar huis mocht en nog een paar dagen moest blijven. :')

Ben je inmiddels al thuis ?