Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:26

Wist het al...al jaren, waarom nu pas bericht? Het is kankerverwekkende bende...je kan het makkelijk vermijden door even een etiketje te lezen...het is geen onzin maar serieus zo..
Kan ook nog wel een lijstje E-nummers opgeven hoor... E121 bijv(als dat het niet was)
Laatst bijgewerkt door RosaNur op 18-01-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:28

suuzepuus schreef:
sundance11 schreef:
Dit gaat namelijk vastzitten op vooral de heupen.

geloof je dat exht??

ik heb idd ook weleens gelezen dat aspartaam een oorzaak van overgewicht zou zijn. Beetje omgekeerde wereld dus ;)
Ik drink liters cola light, misschien dat ik daar eens mee moet stoppen. Ik heb erge maag-darmklachten (PDS), welke wellicht ook wel door de aspartaam komen..

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:28

Heb ik het mis of is 20 mg/kg ontzettend veel? Ik neem aan dat er 20mg per kg lichaamsgewicht bedoeld wordt. Ook is apartaam veel zoeter dan suiker en zal er veel minder van nodig zijn om een drank zoet te maken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:29

Van de site van de borstkankervereniging:

Citaat:
Kan deodorant borstkanker veroorzaken?
Vraag:
Via de e-mail duikt telkens weer een waarschuwing op tegen het gebruik van deodorants die het product aluminium chloorhydraat bevatten. Is er een verband met borstkanker?
Antwoord:

Dit bericht doet al jaren de ronde. Wat u heeft gelezen is waarschijnlijk afkomstig van een biologe uit Uruguay, Gabriela Casanova Larossa. Zij beweert dat er borstkanker ontstaat omdat de okselzweetklieren onder invloed van aluminiumchloorhydraat in antitranspiratieproducten hun niet verder gedefinieerde schadelijke stoffen niet meer kunnen afvoeren. Ook zouden door het scheren van de oksel door kleine wondjes gevaarlijke stoffen in het okselweefsel worden opgestapeld. Het zou dan gaan om parabenen, stoffen die qua werking vergelijkbaar zijn met oestrogenen.

Er is geen enkel bewijs voor deze stelling. Het is ook hoogst onwaarschijnlijk dat parabenen die op de huid worden aangebracht, het borstweefsel bereiken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:30

Fiffill schreef:
Volgens mij was dit al heel lang bekend := ?

Daarnaast kan iedere kip volgens mij wel bedenken dat welke lightproducten dan ook niet goed voor je zijn. Zit misschien minder suiker in, maar daarvoor in de plaats krijg je allerhande andere rommel. :r

Dit wilde ik net zeggen

Mijn idee is: liever iets meer (natuurlijke) suiker dan al die neppe chemische rommel. Aspartaam is geen natuurlijke stof en wordt veel moeilijker afgebroken door je lichaam dan (riet)suiker. Hoe giftig het is daar zijn ze volgens mij nog steeds niet uit, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:34

dressagelady schreef:
Heb ik het mis of is 20 mg/kg ontzettend veel? Ik neem aan dat er 20mg per kg lichaamsgewicht bedoeld wordt. Ook is apartaam veel zoeter dan suiker en zal er veel minder van nodig zijn om een drank zoet te maken.

20mg per kg lichaamsgewicht zou in mijn geval iets van 1260mg betekenen... meer dan 1,2 kilo op een dag dus := Daar kom je toch nooit aan? :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:35

Sowieso, als je af wilt vallen moet je maar meer sporten (iig bewegen) en minder (en gezonder eten). :+

Vind het altijd zo lachwekkend, van die mensen bij de McDonalds met een kingsize portie friet, een gigantische hamburger en een cola light. :')

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:37

Fiffill schreef:
Vind het altijd zo lachwekkend, van die mensen bij de McDonalds met een kingsize portie friet, een gigantische hamburger en een cola light. :')

Inderdaad ja, dat snap ik ook nooit.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:37

Fiffill schreef:

Ik ben er 1 van :+
maar dat is omdat ik cola light gewoon veel lekkerder vindt..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:39

x_Marr schreef:
dressagelady schreef:

20mg per kg lichaamsgewicht zou in mijn geval iets van 1260mg betekenen... meer dan 1,2 kilo op een dag dus := Daar kom je toch nooit aan? :=

Even opnieuw rekenen, 1260mg is 1,26 gram, is nogal een verschil met 1,26 kilo ;)

Maar eigenlijk geen idee hoeveel er in al die producten zit. Sowieso wat de laatste onderzoeken hierover gegeven hebben. Want zeker als het al een ouder bericht is, kan het ook alweer achterhaald zijn.

Ik ga eens informeren op mijn opleiding (Voeding&Diëtetiek), want ik ben wel erg benieuwd. Toch wordt ons nog altijd verteld dat light producten beter zijn.

Maar wat ik hierboven ook al iemand hoorde zeggen, dat het light is betekend nog niet dat je er maar onbeperkt van moet gaan eten. Gewoon gezond eten en meer bewegen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:40

Fiffill schreef:

Nou ben ik niet zo'n McDonalds-fan, behalve van de McFluries O:) Maar ik bestel ook altijd Cola Light erbij, dit omdat ik dit lekkerder vind dan gewone Cola.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:41

AniekR schreef:
Fiffill schreef:

Nou ben ik niet zo'n McDonalds-fan, behalve van de McFluries O:) Maar ik bestel ook altijd Cola Light erbij, dit omdat ik dit lekkerder vind dan gewone Cola.

indd.. ik vind cola light ook lekkerder :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:41

Oeps was inderdaad even in de war met gram. :=

Vraag me dan wel af hoeveel er in de producten zit inderdaad :j

Fenrir

Re: Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:42

Ik vind light producten echt heel smerig, maar er zijn blijkbaar toch een boel die het echt lekker vinden. Neemt niet weg dat ik het suf vindt staan bij zo'n vette hap. :+

Ik kan me niet voorstellen dat light producten gezonder zijn eigenlijk. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:43

Tsja.... aspartaam gevaarlijk...
Van een paracetamol kun je ook dood neervallen als je net even pech hebt, toch? :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:44

De enige reden dat light producten op de markt gekomen zijn is omdat het minder vet bevat dan niet-light producten. Dat er verder allerhande rommel inzit om dat vet te vermijden zeggen ze dan weer niet :n

Net als Coolbest. Ik stond echt verbaasd in de winkel. Coolbest Orange is 100% vruchtensap (hoeveel vet kan daar inzitten vraag je je af). Coolbest Orange Light, is water aan toegevoegd en vervolgens allerlei zoet en smaakstoffen om het weer net zo "puur en lekker" te maken als het origineel.
Dan vraag ik me toch wel eens af... waar zijn ze dan mee bezig

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:44

Bizzybijtje schreef:
Van een paracetamol kun je ook dood neervallen als je net even pech hebt, toch? :)

Als ik het goed heb zit er in een paracetemol ook aspartaam.. :+

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:45

Ik mis eigenlijk de wetenschappelijk onderbouwing hiervoor. Ik heb even snel op de site gekeken maar ik kon geen enkele goede referenties vinden. En daarnaast word er tegenwoordig overal met namen van dokters en professoren gestrooid terwijl wanneer je je er in gaat verdiepen niemand ooit van die mensen of hun onderzoeken heeft gehoord.

Alles is slecht voor je als je het overdrijft, met mate hoef je echt niet bang te zijn dat je plots dood neervalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:46

x_Marr schreef:
Bizzybijtje schreef:

Als ik het goed heb zit er in een paracetemol ook aspartaam.. :+

Nou... is dat niet ironisch _O- Maar wat ik bedoel, dat het eraan ligt hoe je lichaam erop reageert. Dan maakt het niet uit wat je eet, alles kan gevaarlijk zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:50

Kijk 'ns an.
Wát een verrassing :))

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:50

Daarom drink ik niet veel light producten. Doe mij maar gewoon suiker (met mate)

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:53

Kytha schreef:
ik heb idd ook weleens gelezen dat aspartaam een oorzaak van overgewicht zou zijn. Beetje omgekeerde wereld dus ;)
Ik drink liters cola light, misschien dat ik daar eens mee moet stoppen. Ik heb erge maag-darmklachten (PDS), welke wellicht ook wel door de aspartaam komen..

ff offtopic:
Met PDS is het sowieso verstandig om prik te mijden.

Nu weer ontopic:

Alles wat je teveel binnen krijgt is slecht voor je. En om dan maar weer gelijk over te stappen naar producten met suiker is ook niet heel verstandig. Eerste google-hit over suiker:

Citaat:
Suiker heeft nagenoeg geen voedingswaarde
Gewoonlijk bedoelen we met suiker het gezuiverde, geconcentreerde witte product van suikerbieten of suikerriet. Er zijn echter ook andere suikers, zoals ruwe suiker, bruine suiker, vruchtensuiker, melksuiker, honing, ahornsuiker, palmsuiker, etc. Hiervan is witte suiker de meest bewerkte. Wat heet! Door het uitgebreide raffinageproces van suikerbiet naar witte suiker verdwijnen alle vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren en vezelstof, ruim 60 elementen! Wat overblijft is sucrose zonder nagenoeg enige voedingswaarde. Het innemen ervan dwingt het lichaam vooral om voor de verwerking essentiële voedingsstoffen uit gezonde cellen te halen.
Het lichaam verbruikt veel energie maar heeft daarvoor dus bij lange na niet genoeg aan zuivere suiker. In de korrels van ruwe en bruine suikers zitten nog plantaardige resten die hen daardoor iets meer voedingswaarde geven.

"alles met mate" is het toverwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:54

Suiker is niks. Geeft alleen maar energie :) Verder niet. Je kan het gewoon missen.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:58

En weet je trouwens dat dit soort mailtjes zijn ontworpen om aan zoveel mogelijk mailadressen te komen om SPAM naar te verzenden??