Voor de koukleumen onder ons......

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:57

Hier nog een koukleum!
Wanneer ik ga rijden trek ik een skibroek aan. Gewoon over een spijkerbroek,
doordat die skibroek van glad matriaal is, glijd ie over de spijkerbroek en schuurt
het dus niet. Als ik gewoon met spijkerbroek rijdt, dan komen de broekspijpen altijd
gedraait te zitten en kruipen omhoop. Maar met die skibroek erover dus niet.
Het proberen waard, want het is lekker warm *D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:45

Niet flauw bedoelt trouwens hoor ;) Maar ben je niet gewoon té verwend?

Er zijn veel meer die liever met gewoon een T-shirtje of vestje rijden ivm bewegingsvrijheid. Maar als het weer er niet naar is, dan kun je de kou voor lief nemen of je toch maar wat dikker kleden met wat minder bewegingsvrijheid. :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:15

Heeft niks met verwend te maken!
Ik ben ook zo'n enorme koukleum en loop tegen hetzelfde aan....
Dit is niet iets van je overheen zetten maar echt wat van binnenuit komt, zowel sparretje als ik zijn van die schrale dennen....
Tja en geen vet op de billen zorgt ook al voor koud he ;)
Ik heb er nu ook nog eens het probleem bij dat ik enorme pijn in mijn handen krijg van de kou, kan mijn teugels niet eens meer vasthouden :(

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:47

Daar ben ik weer :D
Helaas zonder warme rijbroek ;( Ik had vandaag alleen tijd om naar Epplejeck te gaan en die hadden maar 2 keuzes; hun eigen merk rijbroek die zo glad is dat je volgens mij ondersteboven onder je paard komt te hangen :P (fijn hè, zo'n paard met veel beweging ;) )
ik heb er mee op 1 van hun zadels gezeten en gleed gewoon zittend er al bijna af, vind het knap dat mensen ermee kunnen paardrijden.
Ook heb ik een thermobroek van HH geprobeerd, maar daar zit dan weer een reflecterende naad op die precies over mijn knieschijf heen loopt en behoorlijk pijn deed.

Ik ga eens op zoek naar die broek van EquiSports, klinkt goed. Alternatief is de Eurostar softshell Bennie, maar die is 145 euries, als het voor minder kan graag.

Ik rijd idd met cap, heb meestal eerst een capuchon of muts op m'n hoofd, die wissel ik dan voor m'n cap, en daarna weer terug. Dus een koud hoofd heb ik idd niet. Zoals ik al eerder zei; ik heb vooral last van erg koude dijen waardoor m'n benen verkrampen. Ze worden zelfs onder de douche pas na een kwartier weer een beetje warm.

@Bienotje: wij zijn absoluut verwend met overdekte rijmogelijkheden ;)
En qua jas e.d. hoor je me ook niet, zoals ik al eerder schreef is mijn bovenlichaam het probleem niet zo, het zijn vooral mijn benen, en het feit dat ik me binnen de kortste keren stukrijd als ik een broek aanheb die niet goed zit.

bedankt weer voor alle tips en medeleven :D en blij niet de enige koukleum te zijn. Ik ga van het weekeind maar eens verder op jacht want voor zover ik het hoor blijft het voorlopig nog koud :(

laliz

Re: Voor de koukleumen onder ons......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:50

Brr, ik ben er ook zo één. Ik heb de laatste dagen steeds een dikke maillot onder mijn rijbroek aan, die ik tot m'n oksels optrek. Dan kan ik mijn shirt er lekker instoppen. Verder warme handschoenen aan, handig totdat we de poetskoffer moeten oppakken aan het hengsel. :+

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:58

Ik doe soms een thermolegging erover en soms niet, als ik eenmaal kwartiertje buiten ben, ben ik er aan gewend en heb ik het niet meer zo koud. Behalve me handen dan :P Maar ik krijg het juist warmer van rijden hoor en niet van longeren!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:01

Ik heb altijd mijn losse action fleece broek onder mijn skibroek aan en ik heb het echt niet koud daarmee. Boven ook veel laagjes met vooral fleece en fijne dikke bodywarmer en van die lange handschoenen met halve vingers. en dan gewone handschoenen eroverheen. Kwa schoensel heb ik thermorijlaarzen maar heb meestal mijn thermoschoenen aan die ik bij een sportzaak heb gekocht. en dan gewone sokken..koude voeten heb ik dan wel snel maar misschien was dat met thermosokken opgelost.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

Ik heb leger onderkleding,die lange broek is echt heel warm.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

Ìk rij mezelf ook vaak "stuk" met bepaalde rijbroeken. Nu is me moeder een kunde met naaimachines en die heeft de zomen op de zijkanten van me been plat gestikt en daar soort van fliserine overheen gedaan. Dat heeft ze ook bij 1 zomer broek gedaan(tis een soort spijkerstof met heeel veel rek erin). Ik doe hierover mijn ski broek. Want heb het ook altijd koud en vooral alleen mijn boven benen tot aan me knieen. Echt een ramp is dat. Ik rij op een paard die nogal rennerig is van haar eigen en ook enorm veel beweging heeft, en kan het soms maar moeilijk uitzitten. Heb nu een soort van wax op mijn zadel zitten waardoor ik niet zo snel meer weg glij met me ski-broek aan.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:18

Helaas bijzonder herkenbaar!

Als ik op dit moment buiten kom heb ik om mijn benen: :+
Eerst een panty, dan een thermo lange onderbroek, dan mijn softshell rijbroek die een fleecebinnenkant heeft en dan nog een overall.
Die helaas uit moet als ik ga rijden.
En dan nog heb ik het koud. Niet alleen mijn benen, maar bovenlijf, armen handen en voeten ook.
Wat ik ook aantrek, ik krijg het nooit warm.

Maar zo'n Softshellrijbroek met lederen zitvlak zijn het warmst van allen.
Golden Dress is een Duits merk die daarin goede keus heeft.
Helaas ook niet erg goedkoop.
Je rijdt er geen wonden mee. Daarin heb ik ervaring. (reed altijd tot bloedens toe, met deze broeken niet.)

Uit ellende heb ik iets lachwekkends geprobeerd. Heb van die handenwarmhouders met bandages op mijn bovenbenen gewikkeld. :D
Maar dat werkte nog geen half uurtje.

Die handschoenen en sokken met verwarming erin heb ik bekeken, lijkt me erg fijn, maar mén die zijn me eventjes duur. Dat is wel een beetje veel van het goede.

Mijn paard heeft dus gewoon vakantie, totdat ik met goed fatsoen weer kan trainen zonder te "bevriezen".

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:20

Ik doe een maillot en een panty aan onder mijn rijbroek.. Verder helpt een wollen trui ook heel erg goed, is veel warmer dan een gewone katoenen trui of van polyester.. Vind ik dan.. :+ En tsja verder, geen tips.. Denken aan een warme douche, en hopen dat je het daar warm van krijgt.. ;) :D

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:27

Nou, na enig speurwerk op het internet heb ik net bij Divoza de Mondoni Gabon besteld. Ben benieuwd of het wat is!

Mijn man die normaal alles wat met de paarden te maken heeft te duur vind, riep nu vanaf de bank, GELIJK BESTELLEN :D We zullen zien of hij gelijk heeft hihi

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:50

whahahhahaha tja daar moet je meteen van profiteren he :D
Ik hoop voor je dat dit wel gaat werken en je het lekker warm hebt!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:32

Als je iets ecth heel warms wil dan kan ik je thermoondergoed van motorrijders adviseren. mijn vriend is zelf een fanatieke motorrijder door weer en wind. en met dit koude weer is dat thermoondergoed heerlijk! bijv het shirt is met lange mouwen en heeft bij de rug en ellebogen enzo extra bescherming.
bij de broek bij de knieen kont en kruis enzo. echt heerlijk!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:37

De beste tip tegen de kou is eigenlijk gewoon heel fanatiek de stal gaan mesten, binnen no time heb je het warmer. Zeker als je opstrooit met je handen.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:44

Lizzle schreef:
De beste tip tegen de kou is eigenlijk gewoon heel fanatiek de stal gaan mesten, binnen no time heb je het warmer. Zeker als je opstrooit met je handen.

Tja, je hebt helemaal gelijk, maar wij mogen niet zelf uitmesten of opstrooien. Wel ben ik altijd de stallen aan het vegen, wordt je ook lekker warm van :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:35

En heb je je broek al binnen?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:41

Wat ik in de winter aan heb, zijn chaps van Kitt. Zijn chaps van neopreen en echt super warm! En je kunt er heerlijk mee rijden, zijn ook niet zo dik namelijk. Echt een aanrader!

http://www.bluebalance.nl/index.php?id=11
Laatst bijgewerkt door Samo op 16-01-10 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:42

Wat je ook zou kunnen doen is je paard eerst even longeren voor het rijden. Dan kan je zijn spieren rustig opwarmen en zelf je thermobroek aanhouden. Als je dan opstapt kan je gelijk lekker aan de gang.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:37

Ik had de broek idd binnen, maar deze was een maat te klein :+ Hoorde van een stalgenootje dat zij dat ook met een soortgelijke broek had, door de softshell buitenkant rekt het materiaal blijkbaar minder goed mee. Heb de broek dus vandaag teruggestuurd om hem om te ruilen voor een maatje groter.

Afgelopen donderdag super lekker gereden, had het zelfs helemaal warm, wat een paar graden boven 0 al niet kan doen. Wordt helemaal blij van de dooi :D

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:48

Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken naar de oorzaak. Hoe komt het dat je het zo koud hebt? Rook je? Draag je knellende/te kleine schoenen/laarzen? Sta je veel in dezelfde houding. Is je doorbloeding wel goed?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:50

Heb geen tip.

Hier nog een koukleum. Ik kan wel 3 vesten over elkaar aantrekken maar nog heb ik het koud. Wordt er zo ziek van!!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:53

saroanda schreef:
Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken naar de oorzaak. Hoe komt het dat je het zo koud hebt? Rook je? Draag je knellende/te kleine schoenen/laarzen? Sta je veel in dezelfde houding. Is je doorbloeding wel goed?

Ik heb het eigenlijk altijd kouder dan de mensen om me heen. Heb niet echt veel vetjes zal ik maar zeggen. In eenzelfde houding staan kan ik niet, ben dus altijd wel in beweging, heb een hekel aan knellende kleding en schoenen juist omdat die kouder zijn. Ik rook wel :o
Mijn dijen / benen en kont zijn altijd kouder dan de rest van m'n lichaam, de ellende met het koude weer is dat die regio dan zo enorm koud wordt dat dit doortrekt in de rest van m'n lijf en ik het dan ook niet meer warm krijg.
Zoals eerder genoemd, m'n bovenlichaam en voeten houd ik wel warm door laagjes kleding en goede schoenen, maar die benen, en dan zeker in een nauwsluitende rijbroek

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:55

Lees het nu pas, stalgenootje hier heeft zegmaar wat samo zegt, maar dan wat strakker. Chaps over je rijbroek heen zegmaar. Alleen bij je kruis en je kont heb je dan dus niks. Maar is ideaal en houd je goed warm. Eventueel kun je nog panty's onder je rijbroek aandoen, laagjes laagjes laagjes.

Zelf draag ik altijd een dikke sjaal (arafat sjaal noem ik het :P) die ik over mijn neus heentrek. Dit houd me zelfs op buitenrit in de koude polder met ijskoude wind warm!
(Zie er alleen uit als een soort bandiet maar goed. :') )

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:56

Toen ik nog rookte had ik het ook vaak koud :o Met name koude vingers en voeten, dat in combinatie met strakke kleding was idd niet fijn. Ik rook nu al een hele tijd niet meer, en heb ook nooit meer last van koude handen en voeten ;)

Een collega van mij rookt ontzettend veel en heeft het ook altijd koud. Ze zet dan een kacheltje aan en doet een shawl om. Maar jezelf warm maken doe je niet van buitenaf, je begint in je lijf. Goed eten, goede doorbloeding, niet te lage bloeddruk is dan heel belangrijk.