Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:45

ranna schreef:
Meid, begin alsjeblieft niet aan die zooi.
Niet alleen vanwege het aankomen maar ook de rest van schadelijke effecten die het voor je lichaam heeft.

Sica schrijft een waar woord: het is symptoombestrijding en je moet echt zelf de oorzaak aanpakken.
Er zijn allerlei soorten therapieën waar ze wel tot de kern van het probleem komen.
Heel veel sterkte.

Er is geen 'sypmtoom'. Ik mis allerlei stofjes..
Over het algemeen ben ik gewoon een vrolijke meid. Alleen tijdens grote veranderingen of 'life-events' zoals ze dat noemen, kan ik het niet aan..
Daar is niet veel anders tegen te doen!
Je weet niet wie ik ben, hoe ik in elkaar zit..

het is erg makkelijk gezegd zo.

Zelfde met de Ritalin. Doordat ik wat stofjes mis, kan ik me niet concentreren. Ik kan niet fuctioneren zoals er verwacht word in deze wereld.
Ritalin vult dit stofje aan, waardoor concentreren mogelijk is! (kan niet wachten!!)

Verder heb ik mijn paniekstoornis helemaal zonder medicatie onder de duim gekregen! Met behulp van terapieen en goepsdingen.
Dus wat er lukt om op die manier aan te pakken doe ik ook zeker!!

Maar je kan ook niet iemand die Reuma heeft afraden medicatie te gebruiken, en zeggen dat ze dan maar niet moeten lopen.
Onzin.. Wat niet werkt.. werkt niet!

IK VRAAG NIET VOOR NIETS OF ER ALLEEN MENSEN MET ERVARING WILLEN REAGEREN!! BEDANKT!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:50

Klopt TS. Je hebt een tekort aan een stofje. De medicijnen zorgen ervoor dat wat je nog wel aanmaakt, langer in je systeem blijft zitten, waardoor je langer het effect hebt van het stofje. En dat kan heel erg veel fijne effecten hebben. :)

De medicijnen van tegenwoordig zijn dusdanig ver ontwikkelt, dat de bijwerkingen minimaal zijn vergeleken met vroeger. Er zijn nog steeds zat vervelende dingen over, maar die zijn het wel waard. Ik denk dat je met alle therapien en de medicijnen, een heel eind kan komen.

Om om te gaan met life-events, dat is inderdaad lastig (en herkenbaar). Therapie kan daar heel erg bij helpen. Ook groepstherapie kan erg effectief zijn, en een verademing om je verhaal terug te herkennen bij anderen.

Goed bezig, ga zo door :)

Diaz

Re: Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:54

Danke Shon! ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:55

Klijntjuh schreef:
Ritalin vult dit stofje aan, waardoor concentreren mogelijk is! (kan niet wachten!!)

Houdt wel in je achterhoofd dat Ritalin geen wondermiddel is... Been there done that, ben er zelf ook weer mee gestopt. Misschien helpt het bij jou supergoed, maar koester niet té hoge verwachtingen want dan kan het alleen maar tegenvallen :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:57

Of het werkt is eigenlijk hetzelfde issue als het onderwerp van dit topic: het verschilt per persoon :)
De een heeft er veel baat bij, de ander voor een tijdje, en de ander niet.
Gewoon proberen, wie weet hoeveel baat je erbij hebt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:02

De baat bij antidepressiva heb is bij mij altijd prima geweest, maar ik kwam er wel van aan inderdaad, en flink ook.

En dat is in mijn geval geen emo-eten, gezien ik de antidepressiva als vorm van pijnbestrijding kreeg (voor meer info pb), maar gewoon echt onwijze trek, en daardoor ook flauw worden/weinig energie als ik daar niet aan toe gaf.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:05

Heino schreef:
Klijntjuh schreef:

Houdt wel in je achterhoofd dat Ritalin geen wondermiddel is... Been there done that, ben er zelf ook weer mee gestopt. Misschien helpt het bij jou supergoed, maar koester niet té hoge verwachtingen want dan kan het alleen maar tegenvallen :)

Klopt, i know ;)
Maar net even dat beetje concentreren, of beetje kunnen filteren van prikkels gaat mij veel helpen!
Mijn zusje verwachtte gelijk dat haar hele wereld veranderden haha, die is dus gelijk gekapt, en teleurgesteld geraakt. Dat verwacht ik ook echt niet, ik heb denk ik hele rieele verwachtingen ;) Maar thanks voor de waarschuwing ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:06

@ princesj: maar gezien de reden waarom jij het kreeg, denk ik dat het hier om een heel ander soort gaat.

Er zijn zooooooooveeeeeel soorten, en bij elk soort zitten andere bijwerkingen. Er zijn al drie hoofdsoorten antidepressiva. En dan nog vele soorten en merken per hoofdsoort.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:13

Van anti depressiva hoef je niet aan te komen. Zoals Daphaan al zegt zijn de medicijnen van tegenwoordig dusdanig ontwikkelt dat de bijwerkingen minimaal zijn. Medicatie waar je vaak wel van aankomt zijn anti psychotica of stemmings stabilisatoren zoals Lithium of Depakine. Maar dit is medicatie welke vaak gegeven wordt in geval van manisch depressiviteit. Ik begrijp dat dit niet het geval is bij jou.

Ik weet niet welke medicatie je gebruikt maar wanneer je jezelf in de gaten houdt en niet veel veranderd aan je eet- of bewegings patroon denk ik dat het wel mee valt.

Ps; werk al ruim 10 jaar in de psychiatrie dus ik weet waar ik het over heb.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:21

Dank je!
Ik ga zeker letten op wat ik eet, en probeer zeker vol te houden wat ik het afgelopen half jaar al doe, en hopelijk kom ik dan iniedergeval niet aan!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:15

Ik moet even snel reageren dus sorry als je het al gezegd hebt maar welke AD gebruik je?

Ik heb Prozac gehad namelijk en daar viel ik dus echt kilo's van af! Dus het kan ook andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:27

Ik weet dat prozac ook gebruikt wordt om af te vallen. Vraag desnoods om over te stappen op Prozac als je merkt dat je aankomt.

Je kan ook je eetpatroon nu al meteen gaan veranderen. Voeding kan ook een invloed hebben op je geestelijke mood. Ga alvast suikers en langzame koolhydraten uit de weg en ga verplicht een paar keer per week een half uur wandelen, desnoods een paar blokjes om na het eten..

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:30

Noot: Dat stofjes tekort is niet bewezen! de artsen weten nl nog steeds niet precies hoe ADs helpen en wat ze precies doen. Waarom ze bij de een wel helpen en bij de ander niet. Stofjes tekort is een hypothese. Ze weten nl niet wat het kip en het ei is als je ook een paniek/angst stoornis hebt(gehad). Maar dat doet er niet toe volgens mij. Als het helpt is het super! Iedereen die ik ken zijn er niet van aangekomen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:34

russel schreef:
Ik weet dat prozac ook gebruikt wordt om af te vallen. Vraag desnoods om over te stappen op Prozac als je merkt dat je aankomt.

Je kan ook je eetpatroon nu al meteen gaan veranderen. Voeding kan ook een invloed hebben op je geestelijke mood. Ga alvast suikers en langzame koolhydraten uit de weg en ga verplicht een paar keer per week een half uur wandelen, desnoods een paar blokjes om na het eten..

Gelukkig ben ik al een half jaar geleden hiermee begonnen (en dus al 8 kilo kwijt)
Ik was suiker-verslaafd zegmaar, en had ik niet iets 'zoets' op, dan ging ik letterlijk trillen, werd ik flauw en de bijbehorende moodswings..
Ik wilde daar niet meer van afhankelijk zijn, en gaat super! :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:54

jantineS schreef:
Noot: Dat stofjes tekort is niet bewezen! de artsen weten nl nog steeds niet precies hoe ADs helpen en wat ze precies doen. Waarom ze bij de een wel helpen en bij de ander niet. Stofjes tekort is een hypothese. Ze weten nl niet wat het kip en het ei is als je ook een paniek/angst stoornis hebt(gehad). Maar dat doet er niet toe volgens mij. Als het helpt is het super! Iedereen die ik ken zijn er niet van aangekomen.

Nee, ze weten niet van de kip en het ei. maar dat er een tekort is, dat staat vast, en dat de medicijnen daar op inspelen ook. Evenals meervoudig onderzoek naar de hoogste resultaten bij gecombineerde therapie van medicatie en therapie in groepen of met een psycholoog.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:57

Mijn moeder slikt al jaren antidepressiva, maar zij is nooit aangekomen. De bijwerkingen verschillen per persoon.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:01

Ik merk ook wel dat ik nu met anti depressiva aan komt, maar kan ook liggen dat ik door de medicijnen meer (vooral chocolade) eet.

Ik heb een hersenbeschadiging en oa daar door word bij mij het stofje (waarschijnlijk) niet aan gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:04

Ik heb jaren geleden een half jaartje Seroxat gehad.
Ben daar toen wel behoorlijk van aan gekomen.

Maar ik ben ook een emotie-eter, dus dat speelt dan natuurlijk ook mee.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:06

Ik ben pas gaan aankomen toen ik met de medicijnen stopte. Ik heb altijd al een verschrikkelijke eetdrang gehad en die pillen hebben dat in die tijd eigenlijk onderdrukt. Ben er nu een goed half jaar vanaf, en eet nu weer bijzonder slecht.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:08

Rytm schreef:
Ik heb Prozac gehad namelijk en daar viel ik dus echt kilo's van af! Dus het kan ook andersom.

Dat komt door de werkende stof die erin zit, bij Prozac is dat fluoxetine.
Prozac wordt (als ik me niet vergis) ook wel eens voorgeschreven bij Boulimia, het heeft dus wel enigzins invloed op je eetlust vermoed ik.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:15

Hmm.. nou dan weet ik iniedergeval dat ik eventueel naar Prozac zou kunnen vragen mocht ik erg aankomen ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:18

prozac is een psychiatrische tablet (weet ff niet hoe het heet), wat ik heb mirtazapine, is een neurotransmitter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:21

Chocolade zijn natuurlijk caloriebommen...
Mijn psychiater vertelde me zelfs dat Fluoxetine ook wel gebruikt wordt om af te vallen :)
Ik ben tijdens mijn periode met Seroxat/Fluoxetine juist begonnen met afvallen en dat hielp prima! (de dosis was 20mg dus stelde eigenlijk niets voor) en nu ik er mee ben gestopt gaat het heerlijk door! Ik ben inmiddels 65 kilo kwijt :)
Gewoon goed en gezond eten en voldoende beweging doet wonderen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:22

Seroxat, werkt helaas niet bij mij.

Bij mij is vast gesteld dat ik een emotie eter ben.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:23

pubelia schreef:
prozac is een psychiatrische tablet (weet ff niet hoe het heet), wat ik heb mirtazapine, is een neurotransmitter.

:) prozac en mirtazapine zijn SSRI's = selectieve serotonine reuptake inhibitor

Het is dezelfde soort, dezelfde werking (grofweg) alleen net iets anders samengesteld met een iets andere werking (bijwerking).