wat is het beste voor oma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:57

waarom komt jullie oma niet gezellig bij jullie wonen?

ook ik vind een verzorginstehuis niet zo super, ik heb een vriendin die er werkt en de ouderen die gewoon niet meer zelfstandig kunnen douchen die worden wel eens in drukke maanden en weinig collega's gewoon een weekje overgeslagen, dit heeft zij mij eerlijk bekend gewoon omdat er tijdgebrek is!
ik zou het vreselijk vinden als ik op die manier later wordt weggestopt.
En hoop dan ook echt dat als ik later in zo'n situatie zit,mijn kinderen dit aan mij voorstellen.
Gewoon een plekje in het gezin, ieder geval meer gezelligheid om je heen.
maar ik ben ook zo op die manier opgevoed mijn ouders willen dit namelijk voor hun later ook graag.
Het zijn tenslotte toch je beste vrienden? je ouders? toch?
;)

amyz

Re: wat is het beste voor oma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:01

hmmz.. dat overleeft mn moeder denk ik niet... de rest van de fam is daar ook zo lekker makkelijk in, maar sowieso wil oma dat niet, en in alle eerlijkheid, wij zien dat ook echt niet zitten. sowieso hebben we er in dit huis de ruimte niet voor en de ooms en tantes wel, maar die wonen helemaal ver weg. wij wonen ook niet in dezelfde plaats hoor, dus dat is voor oma ook niks, ineens heel ergens anders wonen..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:01

Als je ze te vriend wil houden kan je ze beter niet in huis nemen.
Enig idee hoeveel impact dat heeft op je eigen gezinsleven?
Tenzij je vergunningen krijgt om een aanleunwoning bij je eigen huis te mogen zetten zou ik het nooit doen... :n Mijn moeder is opgegroeid met haar oma in huis dus die wil absoluut niet dat ik haar tzt onder dak neem. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:08

amyz schreef:
heeey das een goeie verootjoo!

bij ons in het huis zijn er namelijk heel veel ouderen die vrijwilligers werk doen. Er wonen mensen in de aanleunwoningen, en bijna iedereen (wie nog goed bij de tijd is, en goed zelfstandig, en kan lopen enzo) helpt wel ergens mee. De vrijwilligers zijn meestal net zo oud als de bewoners :P

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:41

Vjestagirl schreef:
milatje schreef:
Ik zou er nog eens heel goed over nadenken voordat je je oma in een verzorgingstehuis stopt.
Ooit wel eens gezien hoe er in de meeste verzorgingshuizen te werk wordt gegaan?
Zelf heb ik er stage gelopen, nou als men zelfstandig niets meer kan zijn ze binnen 5 minuten gewassen, en op wat voor manier?
Vreselijk.
Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen iemand daar te stoppen.
(Zeker niet omdat je zegt dat je oma 'eenzaam' is, daar zijn genoeg andere oplossingen voor).

Sorry, maar dit vind ik zwaar on-respectvol. Er zijn zat huizen waar mensen wel alle tijd en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Dat jij niet in zo'n huis zat wil niet zeggen dat alle huizen slecht zin, en ik vind het jammer dat je alles zo over 1 kam scheert.

En in dat soort huizen wordt echt niet alleen maar over vroeger gepraat, die mensen leven in het heden. Jouw opa en oma praten toch ook niet alleen maar over vroeger? Waarom zouden andere ouderen dat dan wel allemaal doen?

Misschien even handig om de volgende keer beter te lezen. Ik zei de 'meeste' verzorgingshuizen. Dankjewel.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:59

Het blijft altijd een moeilijke kwestie, heb zelf mijn moeder in huis gehad, mens was altijd super goed voor mij geweest en later ook voor mijn gezin.
Ik moet hier wel bij zeggen dat mijn moeder toen niet meer voor zich zelf kon zorgen.
Ondanks alles zou ik het niemand aanraden, het is zo'n inpact op je gezins leven.
Mijn moeder zit nu ook in een verzorgingshuis, eerst op meerzorg en later mocht ze naar beneden , waar de betere mensen zitten.
Ik heb me erg schuldig gevoeld want ik deed mijn moeder weg, heb ook geen broer of zus.
In het huis word veel gedaan, bijna dagelijks, veel keus in eten, ze kunnen kiezen uit twee menu's.
Het eten is er goed en ruikt altijd erg lekker.
Toen ze nog bij ons was had ze ook 2 x per week dagopvang, ze werd dan opgehaald en weer thuis gebracht en ook daar was weerveel te doen.
Het is met mijn moeder besproken, en we zijn wezen kijken naar het huis.
Het is echt niet een makkelijke keus, ik weet het.
Sterkte.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:18

dank je onne..

ik luisterde net even mn moeder af (zij regelt toch nog steeds alles) die met een van haar zussen aan de tel zit, en zo te horen zijn de plannen om haar zo ver te krijgen dat ze naar het tehuis wil toch wat serieuzer geworden.. nogmaals, dwingen doen we niet hoor!

ik ben sowieso heel blij met al jullie reacties met ervaringen ed, ontzettend goede hulp en informatie, maakt het ook wat makkelijker om oma "'om te praten''

ik hou jullie op de hoogte en intussen sta ik beslist open voor meer info en suggesties!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:43

Heeft je oma geen hobby's? Mijn oma (van ook alweer 84) woont ook nog steeds zelfstandig, maar is elke dag van 's middags tot 's avonds laat de hort op, lekker bridgen in 5 verschillende clubs. Op die manier is ze erg veel onder de mensen. En inderdaad, oude mensen eten niet zo veel meer. Mijn oma doet 't ook goed op een paar boterhammen per dag en af en toe wat gebakken groenten en sinaasappelen. Ik vind het fantastisch, het mens is in de 80 en zo gezond als een vis, slikt geen medicijnen, helemaal niks. Dan mag ze toch wel zelf bedenken wat ze eet ;)

Waarom zou ze dan naar een tehuis moeten? Als zij blij is met die pap en haar gezondheid gaat er niet van achteruit... probeer haar naar een clubje te krijgen, om te bridgen of te haken of wat dan ook, dat kan ook heel gezellig zijn!