Niet kunnen wennen aan lenzen in- en uitdoen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Niet kunnen wennen aan lenzen in- en uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:24

Ik kan het ook echt niet. Ik kan zo met mijn vingers in mijn oog zitten peuren als ik wil, maar een lens erin krijgen, dat lukt niet, wat ik ook probeer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:26

Ik heb inmiddels ruim 20 jaar lenzen. Voor het uithalen heb ik geen spiegel (en/of licht) nodig, maar voor het indoen toch echt nog steeds wel.

Ik heb gewoon te lange wimpers gok ik :+ - ik knipper zo'n lens soms per ongeluk een heel eind weg als ik ze probeer in te doen zonder spiegel. Dus je zou kunnen stellen dat ik het na 20 jaar nog steeds niet beheers. Tja, jammer dan, mijn lenzen (en mijn ogen) zijn me te kostbaar, dus dan maar met spiegel. :D

Heb je harde of zachte lenzen? Dat kan ook verschil maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:29

Ze heeft zachte lenzen Karin. :)

Overigens pak ik met mijn linkermiddelvinger ogen + wimpers 'vast'.

TS, een klein beetje lenzenvloeistof in je lens voor indoen wil ook wel helpen met 'aan je oog plakken', heb je dat al eens geprobeerd?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:31

Ik zie het nu staan ja, ik had die post even gemist. :o

Het lastige van zachte lenzen is dat ze de neiging hebben om dubbel te klappen. Maar het kan idd erg schelen om wat extra vloeistof te gebruiken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:48

Een druppeltje hoor, als je meer doet dan werkt het niet, dan klappen ze juist dubbel omdat ze te 'vol' zitten.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:49

Ik heb harde lenzen (nu zo'n 4 / 5 jaar?), en heb echt geen problemen met in- en uitdoen.
De eerste keer harde lenzen was wel echt een ramp, wat een pijn deed dat!! Vrij snel daarna ging het eigenlijk al wel goed.. (Deed het uithalen altijd met een zuignapje, nu gewoon door hem te pakken met mijn vingers)

Nu kan ik praktisch gezien zelfs mijn oogbol met mijn vinger aaien :+ ..

Je went er wel aan :j Succes TS!
Laatst bijgewerkt door Everest op 05-01-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:50

Klopt ook, of ze kantelen van je vinger af. :j

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

Ik heb ook een aantal jaren lenzen, maar heeft wel een jaar geduurd voordat het in en uitdoen makkelijk ging. Nu geen probleem meer mee. Vorige week had ik het toppunt, helemaal vergeten die dingen uit te doen, werd wakker en dacht wat kan ik ineens goed zien! :)*

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:56

Ik heb sinds 3 mnd eindelijk lenzen die niet zeer doen als ze eenmaal zitten, maar voordat het zover is :roll: ....
Ik heb een cylinder in mijn lenzen en om ze er op de goede manier in te krijgen, moet ik eerst op zoek gaan naar het miniscule streepje wat er op de rand van de lens zit (dat moet naar onderen wijzen) := ...
Dat betekend dat ik eerst m´n leesbril op moet zetten en dan nog is het vaak een kwestie van geluk hebben; soms zie ik het streepje meteen en soms lijkt het wel te zijn verdwenen en heb ik een eeuwigheid nodig.
Problemen met het aanraken van mijn ogen heb ik niet, maar wat mij vaak gebeurd, is dat mijn lens alweer van mijn vinger is gevallen voordat ik bij mij oog ben |o .
Mijn dochter gaf me laatst een tip die aardig goed werkt: doe je lenzen niet staand voor de spiegel in, maar leg een vergrotende spiegel voor je op de (was)tafel, zodat je met je hoofd naar beneden gebogen je lenzen in doet. Mijn ogen zijn niet erg groot en op die manier gaat het nog het makkelijkste.
Lenzen uit doen vind ik trouwens helemaal een drama := ... De lenzen-meneer liet me zien dat je de lens met duim en wijsvinger moet pakken en dat kan je hem zo van je oog nemen. Nu zitten mijn lenzen ´s avonds zo vaak "vastgeplakt" aan mijn ogen, dat ik dit niet voor elkaar krijg :\ .
Ik begin dan te "schuiven" en probeer op die manier dan de lens naar mijn binnenste ooghoeken te duwen, wat weer zere, branderige ogen tot gevolg heeft :roll: .
Het is dat ik ontzettend blij ben met m´n lenzen als ze er eenmaal inzitten :D , maar anders :n ....

*Harinaatje, hoopvol om te lezen dat het je uiteindelijk toch gelukt is om ze vlot in en uit te krijgen, ik denk soms dat het me nooit gaat lukken := !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 05-01-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:57

Nou het handigheidje heb ik nog steeds niet onder de knie :') .
Ik heb wel altijd een spiegeltje nog nodig en lenzenvloeistof. Maar als je dan mensen ziet die de lenzen zo even indoen denk ik ook 'uhhh'.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:14

Ik had het na 4 dagen al door maar heb sowieso geen probleem met aan mijn ogen zitten.
Eenmaal op mijn vinger zitten ze binnen 5 seconden in mijn oog.
Ik moet wel zeggen dat ik het niet kan zoals de opticien het me uitlegde.

Ik leg de lens op mijn wijsvinger van mijn rechterhand, trek met mijn middelvinger (van de rechterhand) mijn onderste ooglid naar beneden en met mijn linkerhand trek ik mijn bovenste ooglid omhoog.
Zo doe ik dat bij beide ogen terwijl de opticien wilde dat ik lens op rechterhand voor rechteroog en lens op linkerhand voor linkeroog deed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:17

Sterre schreef:
Mijn dochter gaf me laatst een tip die aardig goed werkt: doe je lenzen niet staand voor de spiegel in, maar leg een vergrotende spiegel voor je op de (was)tafel, zodat je met je hoofd naar beneden gebogen je lenzen in doet. Mijn ogen zijn niet erg groot en op die manier gaat het nog het makkelijkste.

Zo doe ik het ook. Het is de enige manier waarop ik mijn lenzen in krijg zonder dat ze op de grond/aan mijn wimpers/in de wastafel/achter mijn ooglid belanden. ;)

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:20

mmmm ik word nog niet zo heel erg blij van alle verhalen hier...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:21

Ohh, nu je het er over hebt: wat moet/kan je doen als je lens achter je ooglid beland := ?
Laten zitten en hopen dat ´ie ooit vanzelf weer tevoorschijn komt, of op een bepaalde manier "friemelen"?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:23

Friemelen. :D

Zo ver mogelijk in een 'hoekje' kijken, zodat er zo veel mogelijk oogwit te zien is. Dan je ooglid 'masseren' op de plek waar je lens zit, naar het midden toe zodat-ie uiteindelijk op de juiste plek belandt. Lukt dat niet, dan proberen van je oogwit te plukken. Het handigst is het als er iemand in de buurt is die kan zeggen of je op de goede weg zit. Soms lukt het niet om én in de spiegel te kijken én de lens in de goede richting te dirigeren, dan is het fijn als iemand aanwijzingen geeft. :D

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:25

Ik heb al ruim 28 jaar harde lenzen en durf nog steeds niet mijn lens recht op het oog te plaatsen. Ik doe altijd mijn lens in de hoek van mijn oog (aan neuszijde) en dan schuif ik de lens zo naar het midden.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:26

Ik draag nu ongeveer 6 jaar lenzen, maar ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad. (Ja uiteraard die eerste keren wel)
Ik doe ze eigenlijk nooit in met een spiegel, in het donker lukt me ook wel.

Voor mij dus geen problemen :)

(Al denk ik ook wel dat het scheelt of je harde of zachte lenzen hebt. Zelf heb ik zachte)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:26

zonnebloem18 schreef:
Ik leg de lens op mijn wijsvinger van mijn rechterhand, trek met mijn middelvinger (van de rechterhand) mijn onderste ooglid naar beneden en met mijn linkerhand trek ik mijn bovenste ooglid omhoog.
Zo doe ik dat bij beide ogen terwijl de opticien wilde dat ik lens op rechterhand voor rechteroog en lens op linkerhand voor linkeroog deed.

Zo doe ik het inderdaad ook :j . Wat de opticien zei kon ik al helemaal niet, daar is me linkerhand veel ongecoordineerd voor xD.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:27

Kaatje64 schreef:
Ik heb al ruim 28 jaar harde lenzen en durf nog steeds niet mijn lens recht op het oog te plaatsen. Ik doe altijd mijn lens in de hoek van mijn oog (aan neuszijde) en dan schuif ik de lens zo naar het midden.

Ik heb het juist andersom. Ik zit wel eens aan mijn oog te plukken om mijn lens eraf te krijgen, dat lukt dan niet, en dan blijkt dat-ie al lang en breed in het bakje zit. }:0

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:31

Het is wennen, en een juist manier zien te vinden. Je kunt het beste beginnen met op 1 hand op je wijsvinger de lens te leggen, dan met je middelvinger je bovenste ooglid+ wimpers omhoog houden, en met je andere hand trek je je onderste lid naar beneden (op die hand doe je de lens!). (snap je het nog?) dan omhoog kijken en op je oogwit plak je dan je lens. Dan kan je echt je oog niet dichtknijpen en MOET het lukken.
Bij mijn vader lukte het niet omdat hij de grote handen heeft en zo hard die lens in zijn oog drukte dan die er weer uit viel :=
Laatst bijgewerkt door _Noah op 05-01-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:32

Sterre schreef:
Ohh, nu je het er over hebt: wat moet/kan je doen als je lens achter je ooglid beland := ?
Laten zitten en hopen dat ´ie ooit vanzelf weer tevoorschijn komt, of op een bepaalde manier "friemelen"?

Mijn opticien zei dat je lens nooit achter je ooglid kan belanden!

@TS: Ik denk gewoon dat het een kwestie is van veel, veel, veel oefenen. In het begin was ik er ook een kwartier mee bezig, nu hooguit 15 sec.!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:33

Datjaa schreef:
Mijn opticien zei dat je lens nooit achter je ooglid kan belanden!

Achter je ooglid kan prima. :)

Achter je oogbol is een ander verhaal. ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:37

Smakelijk verhaal. Ik heb weleens als ik in mijn oog wrijf dat hij dubbel achter mijn ooglid plakt. Na wat wrijven komt hij altijd wel tevoorschijn :Y)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:39

haha een lenzentopic.

Ik heb er zelf echt nooit last mee kan alles met mn ogen doen :o De opticien verwonderde zich er in het begin ook over hoe snel het bij mij ging.

mn broertje daarentegen lukte het ook steeds niet. Hij is nu gestopt met zn lenzen, hij draagt ze niet meer.

een vriend van mij houd zn lenzen altijd in! doet ze nooit uit. Heb al zo vaak gezegd dat het slecht is, mjah hij luistert niet..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:07

@Sterre. Als je lenzen 's avonds op je ogen plakken, kan het best zo zijn dat deze lensen niet goed voor je zijn. Misschien heb je lenzen nodig die meer zuurstof doorlaten.. Ik zou dan toch eens een bezoekje brengen aan je opticien.

Dat verhaal met dat streepje vertelde mijn vriend me ook. Als het streepje naar beneden wijst zou je je lens makkelijker inkrijgen. Ik heb het voor de lol geprobeerd, maar voor mij maakte het geen klap uit waar het streepje zat. Ik kreeg ze gewoon in. Mijn vriend dus niet :)