Ja dát wat je leert, 'moet' misschien wat geautomatiseerd worden, zodat het natuurlijker wordt om te doen en denken volgens de manier die je in je therapie aangeboden hebt gekregen. Dan is het geen kwestie van vergeten, wel of niet aan denken, maar van terugvallen op dat gedrag/denkschema.
Kun je van tevoren misschien voor jezelf duidelijk maken wát je kunt doen als je je angstig of vervelend voelt? 'Als ik me zo voel, dan doe/denk ik... en dan ga/zeg ik...' Oefenen ja, ik denk zeker wel dat dat makkelijker of vanzelfsprekender gaat worden!
Bedankt voor de tip, daar ga ik eens mee aan de slag! Daar kan ik zeker wat mee.
Haagsemeid
Geplaatst: 05-01-10 20:33
Kijk hier ajb mee uit. Zo kwam ik op het laatst niet meer in winkels, kon niet meer naar de PABO en durfde niet meer met de tram. Cognitieve therapie was bij mij niet voldoende. Na lang wikken en wegen toch besloten medicijnen te nemen. Ik zit op de laagste dosering en nu gaat het prima.
Ik heb toen het boek je gevoel de baas gebruikt en dat hielp wel iets
Oppervlakkige contacten zoals in winkels heb ik niet echt problemen mee, dus daar ben ik niet zo bang voor. Zolang ik maar anoniem ben zeg maar gaat het best goed. Dus daar ben ik niet zo bang voor dat dat gebeurd..
ellen82
Geplaatst: 06-01-10 15:10
Ook voor mij is het heel herkenbaar allemaal! Ik heb ooit de stempel sociale angststoornis gekregen. Daar heb ik toen ook therapie voor gehad (geloof ook een cognitieve gedragstherapie). Dat was toen in een groep en voor een keer of 8 geloof ik. Dat heeft wel wat geholpen, maar ook weer niet zo gek veel. Vond dat niet zo geslaagd achteraf. Daarna heb ik er een hele tijd niets mee gedaan en op een gegeven moment moest ik er gewoon iets mee doen. Toen was het ook helemaal niet meer eng om naar de huisarts te gaan en hulp te vragen. Het kon gewoon niet meer. Dat was toen een hele rare gewaarwording Toen heb ik eerst een soort van ontspanningstherapie gedaan, dat was toch een stukje laagdrempeliger. Nu zit ik ondertussen al weer bijna 2 jaar bij een psycholoog. In het begin heel intensief 1 op 1. Nu ben ik bijna klaar met mijn 2e groep. De derde zal waarschijnlijk ook nog wel volgen. Ik geloof nu ook niet meer dat het alleen de sociale angst is waar ik last van heb. Voor mijn gevoel is het een heel breed probleem wat op heel veel dingen invloed heeft, eigenlijk op alles wat ik doe. Wat voor therapie ik nu krijg, geen idee... Het is vooral veel met elkaar praten. Ik merk dat dat, in ieder geval voor mij, het beste werkt. Als ik ga praten is het allemaal niet meer zo eng of moeilijk. Het beginnen te praten, dat is nog wel heel eng en moeilijk. Ik riep ook altijd, en nog steeds wel, ik ga dingen proberen. Bv ik ga proberen meer contact met mijn vriendinnen van school te zoeken. Toen zei mijn therapeut ooit: "probeer eens dat kopje te verzetten." Toen keek ik d'r even heel raar aan, hoe wil je dat proberen? Dat kan toch gewoon? Dat vond ik wel een aardige eye-opener. Je kunt niet iets proberen, je kunt alleen dingen doen. En dan kan het mislukken, of het kan wel lukken. Heb daar nog steeds moeite mee, maar moet er altijd weer aan terug denken. Ts: heb je op dit moment nog therapie, of niet meer? Verder nog
Pollewoppy
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 16:27
Ik heb momenteel nog verschillende therapieën. Volg de deeltijdbehandeling bij het GGZ. De begeleidster van een van de groepen zegt altijd: "Porberen doe ik niet aan". Wat jij schrijft over proberen komt me dus wel bekend voor!
Ik heb ook cognitieve gedragstherapie gehad en probeer dat nog steeds wel toe te passen. Het probleem is niet opgelost, maar het geeft me wel wat inzichten in hoe dingen in elkaar zitten. Dat vind ik wel verhelderend.
Solis
Geplaatst: 07-01-10 19:24
Pollewoppy schreef:
Misschien dat ik met mijn vriend kan afspreken wanneer ik bijvoorbeeld de mail stuur, zodat ik dat niet blijf uitstellen. Ik zie er nu al tegenop..
Mijn vriend vond in de krant een advertentie van een yogacentrum hier in de buurt die 28 jan. starten met een beginnerscursus. Dat is dus mooi iets voor mij. Ik ga morgen even bellen en me maar opgeven Wel spannenddd
Oh wat leuk! En dat zijn allemaal mensen die het voor het eerst doen en nieuw zijn! Ik ben echt héél benieuwd hoe je het gaat vinden en of het je helpt!
Balou_k
Geplaatst: 11-01-10 00:13
Ik ken het helemaal.. Echt.. Voel me er ook rot over..
Anoniem
Geplaatst: 11-01-10 01:03
Pollewoppy schreef:
Mijn vriend vond in de krant een advertentie van een yogacentrum hier in de buurt die 28 jan. starten met een beginnerscursus. Dat is dus mooi iets voor mij. Ik ga morgen even bellen en me maar opgeven Wel spannenddd
Goed zo!
_Denise_
Geplaatst: 11-01-10 08:07
Ik volg dit even, lees later bij, ga nu weer proberen te slapen. Ik ben namelijk nu de angst voor angst aan het ontwikkelen . Heb ook cognitieve gedragstherapie en loop weg voor mijn angsten volgens de psychologe.
Pollewoppy
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-10 20:09
Haha, ik heb vandaag gebeld en de vrouw die ik aan de telefoon had vond ik helemaal niet aaridg! Zo kortaf!
Ik hoop maar dat dat niet de yoga-docent is. Heb het inschrijfformulier inmiddels gedownload en ingevuld. Die doe ik morgen op de bus. Ga het toch maar gewoon proberen, de eerste stap is gezet!
Dank je! Ik vond het wel fijn om te merken hoe ik het telefoongesprek kon relativeren en me er niet door uit het veld liet slaan. Had op een iets anders gesprekje gehoopt, maar goed. Misschien is telefoneren niet haar sterkste kant of had ze haar dag niet..
Ja, vind ik knap hoor, in plaats van je rot te voelen tijdens of nadien kun je er bij wijze van spreken je schouders over ophalen en zien dat jij niet in je eentje verantwoordelijk bent voor een gesprek dat anders loopt dan je dacht. Wanneer begint het eigenlijk?
28 januari, donderdagavond. De eerste avond zal wel spannend zijn. Allemaal nieuwe mensen. Voordeel is inderdaad wel dat iedereen nieuw is en het voor het eerst doet. Dat zal mij wel spanning geven over wat mensen over mij denken enz. Ook weet ik nu al dat ik wel weer de slechste zijn zijn. En daarom is het ook een mooie exposure voor me! Zo zie ik het dan maar. En exposures zijn niet makkelijk, maar meestal wel erg goed!
En je doet het toch maar wel even mooi! Draai het eens om, als iedereen alleen maar naar jou kijkt, kijk jij toch lekker naar anderen, en dan kijk je vooral naar hoe en waarin jij juist béter bent dan die mensen. Wat je wél lukt, als ze allemaal op je letten, zien ze dat ook! Je 'moet' ons wel komen vertellen hoe je het hebt gevonden als je de eerste hebt gehad hè!
Dat ga ik zeker doen! Mijn gedragsexperiment is aantocht!! Lang leve het woord 'exposure'!!
Ben nu vooral trots op dat ik het inschrijven gedaan heb en niet langer heb uitgesteld. Daar ga ik nu even een beetje van nagenieten. Zorgen maken over hoe het zal gaan en hoe eng het zal zijn komt vast ruim voor die tijd wel weer.
Lena01
Geplaatst: 11-01-10 21:54
Hier ook.
Ik reis elke dag met de trein naar m'n werk, dat is vaak hyperventileren als ik langs mensen moet lopen. Verjaardagen doe ik niet aan mee. Ik sluit me graag op op m'n kamer. Gewoon lekker.. alleen!
Heb al diverse hulp gehad, heb momenteel een begeleider, (ik werk bij een GGZ instelling, mijn collega is ook mijn begeleider:P)en zoek nu opnieuw naar hulp, voor meerdere uren per week.
Lijkt me lastig dat je bij dezelfde GGZ instelling werkt als in behandeling bent?
Solis
Geplaatst: 11-01-10 22:19
Haha gedragsexperiment En zeker weten dat je het ook verdiend hebt om te genieten van je succes hoor, die hoort vetgedrukt op je lijstje. Als je je straks druk gaat maken, kun je je in ieder geval bedenken dat je hier al wel heel succesvol aan bent begonnen.
Linchen, ik vraag me af; bij je beroep heb je gastvrouw ingevuld, hoe gaat dit dan met wat je net hier schrijft?