Wat 'zien' blinde mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:01

Waar ik dan inderdaad benieuwd naar ben is wat blinde mensen zien als ze dromen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:02

Mathes, verhelderende uitleg/beschrijving :D.

Maar wat ik me afvraag, met je ogen gesloten vang je toch nog licht op, waardoor je vaak niet puur zwart ziet, maar bijv ook wel rood. Zien blinden ook die kleurverschillen door licht of zien mensen met 0% zicht ook echt alleen maar zwart?

Oh Chocotof, dat ook.. wat apart, want je weet dan toch niet 'echt' hoe alles er in werkelijkheid uit ziet, dus hoe droom je dan, ja.. en als je 0% zicht hebt, hoe heb je dan besef van kleuren, en hoe zou zich dat in je dromen uiten.. hmm wat maf om overna te denken eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-10 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:03

Ik heb eens gezien van mensen die blind waren geboren en op latere leeftijd weer konden zien door bijv een operatie. Dat dat ook even duurt voordat die met hun zicht overweg konden. Bijv.
Als wij lopen en we zien een stoeprand dan weten we hoe hoog we ons been moeten optillen om daar op te stappen omdat we dat al van jongs af aan gedaan hebben.
Mensen die dan weer kunnen zien hebben geen geheugen opgebouwd en hebben moeite met de kleinste dingen omdat hun hersenen dit nog allemaal moeten leren.
Lijkt me ook apart om dan in 1 keer te kunnen zien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:03

WildWings schreef:
Mathes, verhelderende uitleg.

Maar wat ik me afvraag, met je ogen gesloten vang je toch nog licht op, waardoor je vaak niet puur zwart ziet, maar bijv ook wel rood. Zien blinden ook die kleurverschillen door licht of zien mensen met 0% zicht ook echt alleen maar zwart?

Echt alleen maar zwart...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:28

Lynske78 schreef:
Ik heb eens gezien van mensen die blind waren geboren en op latere leeftijd weer konden zien door bijv een operatie. Dat dat ook even duurt voordat die met hun zicht overweg konden. Bijv.
Als wij lopen en we zien een stoeprand dan weten we hoe hoog we ons been moeten optillen om daar op te stappen omdat we dat al van jongs af aan gedaan hebben.
Mensen die dan weer kunnen zien hebben geen geheugen opgebouwd en hebben moeite met de kleinste dingen omdat hun hersenen dit nog allemaal moeten leren.
Lijkt me ook apart om dan in 1 keer te kunnen zien.

Dat lijkt me nou echt interessant om te zien. Weet je misschien een naam ervan of iets dergelijks?

En zien wat ik zie als ik slaap, maar toch wakker ben.. Tsja.. Ikzelf zie dan vanalles voor me (beelddenker), maar denk niet dat een blinde dat ook kan zien. Ze weten immers niet hoe het er dan uit moet zien.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:32

Ik denk dat blinden zelf dromen in geluiden,geuren,tastingen en misschien gevoelens.

Wij moesten ooit op de basisschool een beeldje van een koe boetseren door naar een koe te kijken.
Van een speciale school waren er een klein aantal blinde kinderen die ook een koe zouden boetseren,aan de hand van hun tastzin bij de voorbeeldkoe.
En echt, ze maken een prachtig miniatuur van een koe,terwijl wij , ziende kinderen, vooral boetseerden wat we dachten te moeten zien.
Echt heel appart en knap.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:34

@ Rebel_Jits.

Nee helaas, weet ook niet meer bij welk programma dit was te zien.

Wel interessant. Hoe leg je aan iemand kleuren uit die vanaf zijn geboorte blind is? Moeilijk voor te stellen al je geen zichtgeheugen hebt. ;)

StableEnable

Re: Wat 'zien' blinde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:44

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:48

ik vraag me wel eens af..... dromen blinde mensen wel in kleuren? of in beelden? wat is dan hun referentie?
ik bedoel, wij kunnen ons een voorstelling van iets maken omdat we het gezien hebben, of een kleur. een blinde heeft geen referentie dus hoe dromen ze dan?

snappen jullie m nog? :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:49

am_vanes schreef:
ik vraag me wel eens af..... dromen blinde mensen wel in kleuren? of in beelden? wat is dan hun referentie?
ik bedoel, wij kunnen ons een voorstelling van iets maken omdat we het gezien hebben, of een kleur. een blinde heeft geen referentie dus hoe dromen ze dan?

Ik denk dat hun met dromen hetzelfde doen als wij me een boek lezen.
Je maakt zelf een voorstelling van de dingen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:51

mathes schreef:
am_vanes schreef:

Ik denk dat hun met dromen hetzelfde doen als wij me een boek lezen.
Je maakt zelf een voorstelling van de dingen.

blijf ik t nog vaag vinden... hoe kan ik me iets voorstellen als ik t nog nooit gezien heb ? of een vorm van iets? dat is dan weer voelen. maar een kleur bepalen?

best interesant

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:56

mairead schreef:
moonsparkle schreef:
Ik kan me er ook niks bij voorstellen. Wij kunnen ons bijvoorbeeld wat inbeelden, fantaseren, kunnen hun dat ook? Zien hun dan wel wat in gedachten of?

_Tivoli_ schreef:
Iemand die vroeger wel ziend was,kan denk ik d.m.v fantasie en inbeelding nog dingen zien/voor de geest halen.
Maar dat is het zelfde soort 'zien' als in dromen : je hoofd creëerd beelden,maar je ogen zien ze niet

Ik heb ooit een klasgenoot gehad die heel erg slechtziend was. Die kon dus geen kleur zien en voor de rest was alles heel erg wazig. Hij was hiermee geboren en hij vertelde dat hij ook geen idee had wat hij zich voor moest stellen bij het begrip 'kleuren'.
Het lijkt mij dat een persoon die op latere leeftijd pas blind wordt, zich dit soort dingen nog kan herinneren.

Verschikkelijk, als je ook in je gedachtes niks kan zien, en je géén kleuren kan voorstellen. :O

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:58

blinde zien niks,
wat ze dan wel "zien" geen idee,
ze zien in elke geval geen zwart, zwart is een kleur en blinde kunnen niet zien geen kleur niks,
dus ook geen zwart,

ik denk dat je voor een goed antwoord een blind persoon die in het verleden wle heeft gezien,het het beste kan vragen,hij zal als enige een goed antwoord kunnen geven,

ik ga dit even volgen

Wendy schreef:
WildWings schreef:

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 02:33

driebergen schreef:
Als we even de wereld gezondheids organisatie aanhouden:

Blind= geen lichtperceptie (dus je ziet alles donker)
Maatschappelijk blind=0.02 tot lichtperceptie (je kan licht en donker zien of als je iets beter ziet, je ziet wazig. Je kan nog net donkere, contrasterende dingen zien, dus bijvoorbeeld een donkere stoel tegen een witte muur. Je kan misschien net onderscheiden dat het een stoel is.
zeer ernstige visusverlaging= 0.05 tot 0.02
ernstige visus verlaging= 0.10 tot 0.05
matige visusverlaging= 0.32 tot 0.125
milde visusverlaging= 0.63 tot 0.32
normale visus= 1.60 tot 0.8

ik ben dan maatschappelijk blind aan mijn linker oog. mijn oog is eigenlijk wel goed maar de connectie tussen mijn hersenen en het zicht van dat oog niet, het kan geen "beeld" vormen.

ik zie dus "schimmen"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 02:44

Wendy schreef:
WildWings schreef:

Niet waar ;) Sommige volledig blinden zien bv ook wit... :)

Ook hangt het af van voor hoeveel % je blind bent.
Sommige zien bv alleen extreem wazig (zelfs geen schimmen gewoon licht en donker) sommige hebben voor een groot deel kokerzicht (dus dat je maar een heel klein stukje ziet) nog anderen hebben vlekken/spikkels die niet alleen zwart kunnen zijn maar bv ook constant van kleur veranderen zoals bv wanner je erg moe bent, alsof er een "pixeltje" stuk is zeg ma. :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 04:00

Ik ben maatschappelijk blind, ik heb retinitis pigmentosa, ik ben dus een 'slechte' blinde. Wat ik zie is ook heel afhankelijk van licht en donker en dan kokervisie. Is het licht goed dan kan ik een oog zien van mijn paard of een hoef, dat is afhankelijk van wat er in mijn gezichtsveld valt. Kijk maar eens door een wc rolletje ofzo dan merk je dat de rest wegvalt. Ik kan ook niet goed kleuren zien, blauw en groen zijn hetzelfde. Yoghurt in een groen pak is zelfde als melk in een blauw pak. Yoghurt in de koffie is niet lekker dus je moet ook schudden en voelen welk pak je nu te pakken hebt. Yoghurt klotst wat minder.
Ik kan wel met wat hulpmiddelen letters lezen en met mijn beeldscherm klooien, zwart en wit kan ik zien.
Ik kan soms zelfs een broodkruimel zien als ie in mijn koker valt, maar wel vallen over een stoel of stoeprand.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 05:59

T.S. je woont in Nijmegen. Dan heb ik een leuke tip voor je. Daar moet je geweest zijn: http://www.muzieum.nl/
Ik ben er geweest, je ogen gaan ervan open. Een echte aanrader !

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 07:16

van blind zijn heb ik geen idee van.

wat ik denk is dat blinden alleen zwart zien over de kleur zwart die ze niet kunnen zien.

ik denk wel dat ze zwart zien ( nisschien ook wit) maar omdat ze geen kleur herkenning hebben denk ik dat ze zelf niet weten dat het zwart of wit is.

ik heb ooit de film blind is gezien. natuurlijk is een film gebaseerd op waarheid maar dan met veel fantasie vat er van de film waar is weet ik niet maar ik vond het een mooie film om te zien.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 07:32

Voor een kennis van mij, die enkele jaren geleden echt helemaal het zicht verloor, is het alsof ze het daglicht ziet. Voorheen zag ze nog wel iets met een oog. Doordat het opeens voor haar nooit meer "donker" was, is haar dag/nachtritme heel erg verstoord geweest.

Zien doe je trouwens niet alleen met de ogen, de weg naar de hersenen en de hersenen zelf spelen een even grote rol mee.
De enige manier om uit te vinden hoe en wat blinden (nog) zien is deze vraag aan ervaringsdeskundigen stellen. Ik denk dat dat ook heel individueel is en dat je hierop geen standaard antwoord kan geven/krijgen.

Die boot, waar je kan ervaren hoe blinden hun weg vinden is niet om te ervaren wat ze daadwerkelijk zien, maar hoe voor hun de omgeving is en wat het vergt om daar je weg door te vinden.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:28

Zelf zie ik met mijn rechteroog 2 procent en met mijn linkeroog 4 procent. Ik ben absoluut niet blind natuurlijk, maar heb heel veel blinde vriendinnen/vrienden.

De ene kan nog licht en donker zien, maar zoals een ander meisje dat ik ken ziet gewoon alleen maar zwart zeg maar, echt helemaal niets meer. Per persoon inderdaad verschillend; ik heb het altijd het idee dat ik nog super veel zie maar dat is dan niet zo en val ik weer over een krukje ofzo heen.. :=

Welke beelden mensen hebben als ze dromen terwijl ze blind zijn weet ik niet, nooit na gevraagd. Ik zie overigens gewoon ''normaal'' in mijn droom. :j Ik kan het navragen voor je als ik mijn vriend of vriendin spreek?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:04

Je hebt ook mensen die kleuren kunnen voelen in plaats van zien. Ik zag dat een tijdje geleden bij dwdd, heel bijzonder.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:14

Iedereen heeft het steeds over dat blinden zwart of wit zien, maar een volledig blinde ziet toch net zo veel als iemand zonder ogen: dus gewoon écht helemaal niks. Ook geen zwart of wit. Het zintuig 'zien' is er dus gewoon helemaal niet.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:04

MonAmieC schreef:
Iedereen heeft het steeds over dat blinden zwart of wit zien, maar een volledig blinde ziet toch net zo veel als iemand zonder ogen: dus gewoon écht helemaal niks. Ook geen zwart of wit. Het zintuig 'zien' is er dus gewoon helemaal niet.

Ik beschreef het als 'zwart' omdat een vriendin van mij eerst kon zien en later blind werd en die zei zoiets tegen me. :)

Je hebt gelijk hoor verder :) maar bedoel, zo beschreef zij dat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:06

MonAmieC schreef:

Klopt. Dat heb ik al eerder in dit topic vermeld, maar geloof niet dat alles gelezen wordt :+
Een blinde ziet evenveel als jij en ik achter ons. Helemaal niets dus :)

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:35

Het is wel jammer dat een blinde ons niet kan vertellen wat ie ziet want hij kan de kleur niet beschrijven omdat ie niet weet wat een kleur is!