Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.WildWings schreef:Mathes, verhelderende uitleg.
Maar wat ik me afvraag, met je ogen gesloten vang je toch nog licht op, waardoor je vaak niet puur zwart ziet, maar bijv ook wel rood. Zien blinden ook die kleurverschillen door licht of zien mensen met 0% zicht ook echt alleen maar zwart?
Lynske78 schreef:Ik heb eens gezien van mensen die blind waren geboren en op latere leeftijd weer konden zien door bijv een operatie. Dat dat ook even duurt voordat die met hun zicht overweg konden. Bijv.
Als wij lopen en we zien een stoeprand dan weten we hoe hoog we ons been moeten optillen om daar op te stappen omdat we dat al van jongs af aan gedaan hebben.
Mensen die dan weer kunnen zien hebben geen geheugen opgebouwd en hebben moeite met de kleinste dingen omdat hun hersenen dit nog allemaal moeten leren.
Lijkt me ook apart om dan in 1 keer te kunnen zien.
am_vanes schreef:ik vraag me wel eens af..... dromen blinde mensen wel in kleuren? of in beelden? wat is dan hun referentie?
ik bedoel, wij kunnen ons een voorstelling van iets maken omdat we het gezien hebben, of een kleur. een blinde heeft geen referentie dus hoe dromen ze dan?
snappen jullie m nog?
mathes schreef:am_vanes schreef:ik vraag me wel eens af..... dromen blinde mensen wel in kleuren? of in beelden? wat is dan hun referentie?
ik bedoel, wij kunnen ons een voorstelling van iets maken omdat we het gezien hebben, of een kleur. een blinde heeft geen referentie dus hoe dromen ze dan?
snappen jullie m nog?
Ik denk dat hun met dromen hetzelfde doen als wij me een boek lezen.
Je maakt zelf een voorstelling van de dingen.
mairead schreef:moonsparkle schreef:Ik kan me er ook niks bij voorstellen. Wij kunnen ons bijvoorbeeld wat inbeelden, fantaseren, kunnen hun dat ook? Zien hun dan wel wat in gedachten of?_Tivoli_ schreef:Iemand die vroeger wel ziend was,kan denk ik d.m.v fantasie en inbeelding nog dingen zien/voor de geest halen.
Maar dat is het zelfde soort 'zien' als in dromen : je hoofd creëerd beelden,maar je ogen zien ze niet
Ik heb ooit een klasgenoot gehad die heel erg slechtziend was. Die kon dus geen kleur zien en voor de rest was alles heel erg wazig. Hij was hiermee geboren en hij vertelde dat hij ook geen idee had wat hij zich voor moest stellen bij het begrip 'kleuren'.
Het lijkt mij dat een persoon die op latere leeftijd pas blind wordt, zich dit soort dingen nog kan herinneren.
Wendy schreef:WildWings schreef:Mathes, verhelderende uitleg.
Maar wat ik me afvraag, met je ogen gesloten vang je toch nog licht op, waardoor je vaak niet puur zwart ziet, maar bijv ook wel rood. Zien blinden ook die kleurverschillen door licht of zien mensen met 0% zicht ook echt alleen maar zwart?
Echt alleen maar zwart...
driebergen schreef:Als we even de wereld gezondheids organisatie aanhouden:
Blind= geen lichtperceptie (dus je ziet alles donker)
Maatschappelijk blind=0.02 tot lichtperceptie (je kan licht en donker zien of als je iets beter ziet, je ziet wazig. Je kan nog net donkere, contrasterende dingen zien, dus bijvoorbeeld een donkere stoel tegen een witte muur. Je kan misschien net onderscheiden dat het een stoel is.
zeer ernstige visusverlaging= 0.05 tot 0.02
ernstige visus verlaging= 0.10 tot 0.05
matige visusverlaging= 0.32 tot 0.125
milde visusverlaging= 0.63 tot 0.32
normale visus= 1.60 tot 0.8
Wendy schreef:WildWings schreef:Mathes, verhelderende uitleg.
Echt alleen maar zwart...
Sommige volledig blinden zien bv ook wit... 

Ik kan het navragen voor je als ik mijn vriend of vriendin spreek? MonAmieC schreef:Iedereen heeft het steeds over dat blinden zwart of wit zien, maar een volledig blinde ziet toch net zo veel als iemand zonder ogen: dus gewoon écht helemaal niks. Ook geen zwart of wit. Het zintuig 'zien' is er dus gewoon helemaal niet.

maar bedoel, zo beschreef zij dat. MonAmieC schreef:Iedereen heeft het steeds over dat blinden zwart of wit zien, maar een volledig blinde ziet toch net zo veel als iemand zonder ogen: dus gewoon écht helemaal niks. Ook geen zwart of wit. Het zintuig 'zien' is er dus gewoon helemaal niet.