Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Barmat schreef:Ik vind persoonlijk wel dat het slecht is van de dokter om tegen TS te zeggen: Je MOET 25 kg afvallen!
Hij (of zij) zou ook kunnen zeggen: Je bent te zwaar voor je lengte, heb je weleens geprobeerd af te vallen? Zo ja, hoe ging dat? Zo nee, waarom niet?
Daarna zou hij ipv gelijk met die 25 kg voor haar voeten te werpen, ook kunnen zeggen - het zou mooi zijn als je wat zou gaan vermageren, door middel van een gezonder eetpatroon en wat beweging.
Het is bewezen dat mensen met overgewicht al een stuk gezonder worden als ze 10% van hun gewicht verliezen, dat betekent dat als je 80 kg weegt, je met 8 kg gewichtsverlies al heel wat bereikt hebt! Bovendien is 8 kg al een stuk minder hoge drempel dan 25 kg. Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik 25 kg moet afvallen dan zou de moed mij bij voorbaat in de schoenen zakken, echt.
En misschien voelt TS zich bij 10 kg gewichtsverlies al heel veel beter, gezondheidstechnisch? Of zelfs bij 5 kg minder al? Getallen zeggen niets, ik ken mensen die behoorlijk aan de maat zijn maar toch flexibel en gezond zijn, en ik ken dunne mensen die aan alle kanten kraken
ik ben een sportfreak, ik vind sport echt heel leuk
moet is idd een groot woord, maar de dokter heeft me op de wereld gezet en weet dus al dat ik altijd veel problemen met mijn benen heb gehad.
ik pak nu een appel of banaan, niet heel veel gezonder maar beter als chips etc, ik hou dit ook echt wel vol alleen ik kan zo snel geen lekkere gezonde tussendoortjes vinden, je hebt van die heerlijke bakjes salade en fruit maar die kosten een fortuin... je betaald zo 4 a 5 euro voor een beetje fruit in een bakje...
en ik doe me ogen niet dicht voor de waarheid want ik weet wel degelijk dat ik overgewicht heb, als ik me ogen zou dichtdoen voor de waarheid zou ik 10 kilo liegen
Barmat schreef:Ik vind persoonlijk wel dat het slecht is van de dokter om tegen TS te zeggen: Je MOET 25 kg afvallen!
en gezond! en ik doe ook wel eens zelf een fruithapje maken. Dus een groot bord pakken, daar banaan in plakjes op doen, 2 kiwi's in plakjes en nog een appel in stukjes gesneden. Zo heb je een heerlijk fruithapje
LovingTweety schreef:Als ik naar mezelf kijk marleen, dan is het echt dat positieve zelfbeeld hoor.op foto's denk ik altijd, ja mag wel wat vanaf. Maar als ik in de spiegel kijk valt het best mee. Afvallen heb ik al een keer gedaan. Vond ik geen drama. Nou weet ik natuurlijk niet hoe het voor Kelly is. Maar het is voor mij echt het zelfbeeld
StillAngel schreef:Gezonde knabbeldingen zijn het niet maar wat ik al eerder zei;
maak zelf verse appelmoes. mm heerlijken gezond! en ik doe ook wel eens zelf een fruithapje maken. Dus een groot bord pakken, daar banaan in plakjes op doen, 2 kiwi's in plakjes en nog een appel in stukjes gesneden. Zo heb je een heerlijk fruithapje
xDramaQueen schreef:nee hoor heeft niets te maken met een bord voor de kop, want dan ben je gewoon eigenwijs, ik ben gewoon super tevreden met mezelfen ik doe me ogen niet dicht voor de waarheid want ik weet wel degelijk dat ik overgewicht heb, als ik me ogen zou dichtdoen voor de waarheid zou ik 10 kilo liegen
xDramaQueen schreef:ik ben absoluut dus het type dat aan de maat is en flexibel, ik ben altijd nog de enige van mijn vriendinnen (die wel vrij mager zijn) de trap op kan lopen zonder te hijgenik ben een sportfreak, ik vind sport echt heel leuk
moet is idd een groot woord, maar de dokter heeft me op de wereld gezet en weet dus al dat ik altijd veel problemen met mijn benen heb gehad.
ik heb sowieso al niets meer gesnoept 2 dagenik pak nu een appel of banaan, niet heel veel gezonder maar beter als chips etc, ik hou dit ook echt wel vol alleen ik kan zo snel geen lekkere gezonde tussendoortjes vinden, je hebt van die heerlijke bakjes salade en fruit maar die kosten een fortuin... je betaald zo 4 a 5 euro voor een beetje fruit in een bakje...
dus mocht iemand nog tips hebben voor gezonde knabbeldingen graag
) weet heel goed wat de waarheid is en weet dat ze overgewicht heeft. En je weet ook wel dat dat niet goed is voor je lichaam (in mijn geval mijn rug), maar het is heel erg moeilijk om verstandelijk en gevoelsmatig op één lijn te komen. Ik weet bv dat ik te zwaar ben, maar ik voel me zo helemaal niet. Voel me perfect gelukkig zoals ik nu ben en hoe ik er nu uitzie. En ja, dan weet ik nog steeds dat het beter zou zijn voor mijn rug, maar die klik om dat echt als motivatie te zien, die is er nog niet.
Princesspres schreef:xDramaQueen schreef:nee hoor heeft niets te maken met een bord voor de kop, want dan ben je gewoon eigenwijs, ik ben gewoon super tevreden met mezelfen ik doe me ogen niet dicht voor de waarheid want ik weet wel degelijk dat ik overgewicht heb, als ik me ogen zou dichtdoen voor de waarheid zou ik 10 kilo liegen
maar je bent toch naar een huisarts geweest omdat je klachten had? dus ergens was je niet tevreden.
en die geeft toch aan dat je een groot deel van je klachten kan kwijtraken door af te vallen ?
de dokter heeft toch niet gezegt dat je er niet goed uitziet omdat je dik bent?
dat bedoel ik te zeggen.
ik vind als je geen hinder ondervind aan dik of mager zijn , nou doe je ding , maar op het moment dat je er hinder aan ondervind , dan moet je er iets aan doen. dus bijvoorbeeld meer of minder gaan eten , beter gaan eten e.d.
je ogen dicht doen voor de waarheid is niet hetzelfde als liegen....
waar ik toen heb gemeld dat ik pijn had ik mijn enkels en benen, waarop gemeld werd dat ik te zwaar ben voor mijn kleine lichaam en zo is dat gesprek ontstaan, ik heb dus niet de dokter gebeld voor mijn gewicht. tantjeuh schreef:xDramaQueen schreef:ik ben absoluut dus het type dat aan de maat is en flexibel, ik ben altijd nog de enige van mijn vriendinnen (die wel vrij mager zijn) de trap op kan lopen zonder te hijgenik ben een sportfreak, ik vind sport echt heel leuk
ik heb sowieso al niets meer gesnoept 2 dagenik pak nu een appel of banaan, niet heel veel gezonder maar beter als chips etc, ik hou dit ook echt wel vol alleen ik kan zo snel geen lekkere gezonde tussendoortjes vinden, je hebt van die heerlijke bakjes salade en fruit maar die kosten een fortuin... je betaald zo 4 a 5 euro voor een beetje fruit in een bakje...
dus mocht iemand nog tips hebben voor gezonde knabbeldingen graag
@Princesspres: heeft helemaal niets te maken met 'ogen dichtdoen voor de waarheid'. TS (en ik spreek ook eventjes voor mezelf) weet heel goed wat de waarheid is en weet dat ze overgewicht heeft. En je weet ook wel dat dat niet goed is voor je lichaam (in mijn geval mijn rug), maar het is heel erg moeilijk om verstandelijk en gevoelsmatig op één lijn te komen. Ik weet bv dat ik te zwaar ben, maar ik voel me zo helemaal niet. Voel me perfect gelukkig zoals ik nu ben en hoe ik er nu uitzie. En ja, dan weet ik nog steeds dat het beter zou zijn voor mijn rug, maar die klik om dat echt als motivatie te zien, die is er nog niet.
Gezonde knabbeldingen:
- olijven
- augurkjes/zure uitjes
- 'snoep'tomaatjes (van die mini-kersttomaatjes)
- drinken! (helpt verdacht goed tegen 'snoep'-honger/zin)
- fruitpap![]()
TS, weet je zelf waar het fout loopt in je eetpatroon?

ik weet alleen niet wat peulvruchten zijn..
het was toen ik op fotos zag hoe groot het verschil was met een paar jaar geleden dat ik dacht hmm dat gaat niet goed. omdat je denk ik geleidelijk aan groeit en jezelf in de spiegel ziet elke dag heb je het minder door denk ikxDramaQueen schreef:ik zou het niet beter kunnen verwoorden
Ik weet ook absoluut waar ik de mist in ga, namelijk snel snel snel, ik ben vaak en veel onderweg of aan het werk, en dan ga je even overal snel langs en dan duw je snel een vette hap in je mik omdat je geen tijd hebt om uitgebreid gezond te koken
het gebeurt vaak dat ik zomaar 14 a 15 uur op een dag werk zonder thuis te komen, dus dan ga je snaaien..
Zorg ervoor dat je altijd (zakjes) wokgroenten in je diepvriezer hebt steken. Uncle bens (en de aldi tegenwoordig ook, vermits je ook nog student bent) heeft tegenwoordig ook 'express rijst', die is op 1/2minuten klaar. Je mikt van ver een zak groenten in je wok, roerbakt die, doet er de saus naar keuze bij (simpele sojasaus is al lekker), doet er de rijst bij. In goeie vijf minuten heb je een gezonde maaltijd..
Veel te veel koolhydraten! Je moet je denk ik zowieso niet vasthouden aan 1 ding, maar voor jezelf gaan uitvinden wat voor jou werkt. Voor de ene kan dat al stoppen met snoepen zijn, voor de ander is dat veel sporten en aanzienlijk minder eten.
tot nu toe is het nog vrij goed te doen