Borstkanker onderzoek vervoegen. Teken de Petitie!!!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Borstkanker onderzoek vervoegen. Teken de Petitie!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:52

Zowel ik als vrienden en familieleden hebben voor hun 30ste al een borstonderzoek (mammografie+echo) gehad.
Ik vind het belangrijk dat ook vrouwen onder de 50 jaar hun borsten kunnen laten onderzoeken.
Uitstrijkje is ook vanaf 30 jaar.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:56

Ik denk niet dat het veel zin heeft om tegelijk met een uitstrijkje ook een mammografie te laten maken. Uitstrijkjes worden tenslotte maar eens in de 5 jaar gemaakt. Borstkanker is vaak veel agressiever en groeit veel sneller dan baarmoederhalskanker, dus eens per 5 jaar door de scan is dan eigenlijk te weinig. Het zou dan vaker moeten. Maar het nadeel is dat een mammografie toch een behoorlijke hoeveelheid straling met zich meebrengt die de kans op borstkanker bij vrouwen voor de overgang weer verhoogt. Zou je bijvoorbeeld elk jaar een mammografie laten maken dan zou dat zomaar een verhoogd risico op borstkanker van 10 % met zich mee kunnen brengen.
Omdat mijn moeder al tweemaal borstkanker heeft gehad heb ik statistisch gezien een hoger risico op borstkanker. Ik heb het standaard laten maken van een mammografie vanaf bijvoorbeeld 30 jaar uitgebreid besproken met mijn huisarts en besloten het niet te doen, maar in plaats daarvan gewoon zelf iedere maand heel goed mijn borsten te onderzoeken. Pas als ik ergens aan twijfel dan volgt er een mammografie en/of echo.
Mijn ervaring is dat geen huisarts er moeilijk over doet als je iets verdachts gevoeld hebt en vraagt om nader onderzoek. Wie het eng vindt om naar een huisarts te gaan zodra ze iets heeft gevoeld vindt het waarschijnlijk ook eng om een mammografie te laten maken en geeft aan zo'n oproep dan wellicht ook geen gehoor.
Nee, ik zie niet zo veel in dit plan.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:20

ellen82 schreef:
Bij mijn weten is het pas vanaf het 50e levensjaar omdat een mammografie daarvoor vaak onduidelijk is omdat de borst dan in verhouding uit veel meer klierweefsel dan vetweefsel bestaat. Klierweefsel en kanker is moeilijker te onderscheiden dan vetweefsel en kanker. Pin me er niet op vast, maar volgens mij was het zo. Dus mogelijk heeft het helemaal geen zin...
Heb overigens wel getekend!

Een bevolkingsonderzoek heeft eigenlijk pas zin als een groot deel van de doelgroep meedoet. Omdat er binnen een grote groep maar weinig "echte" gevallen tussenzitten, moet je veel mensen onderzoek voordat de kosten eruit zijn en de screening zin heeft.
Uitvoeren van bevolkingsonderzoek is belastend. Hoe meer onderzoeken mensen moeten doen, hoe eerder ze bedanken voor de eer. Daarmee wordt de welwillendheid van mogelijke patiënten kleiner, en dus ook de onderzoeksgroep. Door minder deelname heeft het onderzoek ook veel minder zin, je pikt er nóg minder gevallen uit.
Als je onderzoek doet, heb je ook altijd "foutpositieve" resultaten. In dit geval zijn dat vrouwen die wel een afwijkende foto hebben, maar na verder onderzoek door bijv. punctie, geen borstkanker blijken te hebben. In het geval van mammografiën moet hier nog bijgezegd worden dat een foto van een jonge vrouw, met name voor eerste zwangerschap, moeilijk te beoordelen is, en het risico op overbehandeling groter.

Bovenstaande toont het wankele evenwicht tussen belasting en medewerking aan. Hoe meer onderzoeken of hoe belastender het onderzoek, hoe minder deelnemers. Hoe later het onderzoek, hoe meer gemiste diagnoses. Naar dit fenomeen (dat je een beetje kunt vergelijken met prijsstijging/verkoopdaling) wordt veel onderzoek gedaan, omdat hiermee het bevolkingsonderzoek staat of valt in het nut van de uitvoering.
Tel daar de variabelen overbehandeling, gemiste diagnoses, risico's bij uitvoering, 5jaarsoverleving en kosten bij op - en er wordt gekozen voor een bepaald begin moment. In het geval van mammografiën vanaf 50 jaar.

Tot zover globaal een stukje van de algemene argumentatie achter de startleeftijd van 50 jaar... Das dus niet voor niets :)

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:42

Ook ik heb getekend.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:23

Bij mij zit het aan beide kanten in de familie. Ik wou graag een DNA marker, maar mijn huisarts geeft geen toestemming. Ofwel ik kan wachten tot ik mag of wachten tot ik het heb en het misschien te laat is. Ik ben dus wel voor het plan. Als je niet wilt, kan je altijd weigeren.

Dat ze de leeftijden willen aanpassen is ook niet helemaal zonder reden. De groep die tussen 25 en 35 zitten die borstkanker krijgen/hebben is vele male groter dan toen deze ''regel'' werd ingesteld.

Hoe dan ook, wat ze nu doen is te weinig en past niet meer bij deze tijd. Ofwel achterhaald....

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:26

WinBinChes schreef:
Bij mij zit het aan beide kanten in de familie. Ik wou graag een DNA marker, maar mijn huisarts geeft geen toestemming. Ofwel ik kan wachten tot ik mag of wachten tot ik het heb en het misschien te laat is. Ik ben dus wel voor het plan. Als je niet wilt, kan je altijd weigeren.

Op grond van welke argumentatie geeft je huisarts geen toestemming? :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:28

WhiteRose schreef:
WinBinChes schreef:

Op grond van welke argumentatie geeft je huisarts geen toestemming? :)

Leeftijd en het feit dat mijn borsten ''schoon'' voelen.... Maar leeftijd is eigenlijk het voornaamste

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:35

Ik ga ook tekenen. Maar waar ik persoonlijk erg mee zit is dat heet uitstrijkje pas op zo een late leeftijd plaats vind. Terwijl je al een verhoogde kans op baarmoederhalskanker hebt wanneer je seksueel actief bent. Sommige zijn dit al op 15 jarige leeftijd. Dan vind ik 30 echt té laat !

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:37

sidneey schreef:
Ik ga ook tekenen. Maar waar ik persoonlijk erg mee zit is dat heet uitstrijkje pas op zo een late leeftijd plaats vind. Terwijl je al een verhoogde kans op baarmoederhalskanker hebt wanneer je seksueel actief bent. Sommige zijn dit al op 15 jarige leeftijd. Dan vind ik 30 echt té laat !

Het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt, loop je op wanneer je seksueel actief bent. De veranderingen die dat virus aanbrengt waardoor dit uiteindelijk uitmondt in kanker, vragen veel meer tijd. Als je vanaf 20 gaat screenen, krijgt iedereen de uitslag "schoon" en na 2 of 3x schoon denkt men "goh, heb ik niet, ga niet meer". En juist dan begint de gevarentijd pas.. Je mag het te laat vinden, maar daar is wel over nagedacht :)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:43

Getekend ik ben helemaal voor. Ben mijn moeder verloren aan kanker en wil absoluut vaker een controle.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:45

WhiteRose schreef:
Het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt, loop je op wanneer je seksueel actief bent. De veranderingen die dat virus aanbrengt waardoor dit uiteindelijk uitmondt in kanker, vragen veel meer tijd. Als je vanaf 20 gaat screenen, krijgt iedereen de uitslag "schoon" en na 2 of 3x schoon denkt men "goh, heb ik niet, ga niet meer". En juist dan begint de gevarentijd pas.. Je mag het te laat vinden, maar daar is wel over nagedacht :)

Oke, daar heb je natuurlijk een punt. Maar de kans dat je dan te laat bent is er dan ook. Vind het persoonlijk een "eng" idee... Kun je je eigenlijk "vrijwillig" laten testten op baarmoederhalskanker ?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:45

Ik heb getekend. :)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:50

Ik heb ook meegedaan :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:58

sidneey schreef:
Oke, daar heb je natuurlijk een punt. Maar de kans dat je dan te laat bent is er dan ook. Vind het persoonlijk een "eng" idee... Kun je je eigenlijk "vrijwillig" laten testten op baarmoederhalskanker ?

Je kunt bij klachten altijd een uitstrijkje laten maken. De kans op baarmoederhalskanker op jonge leeftijd is echter niet groot.
Om een beeld te geven de cijfers van 2007: 20-24 jaar: 0,8 gevallen per 100.000 vrouwen, 25-29 jaar: 4,7 gevallen per 100.000 vrouwen. Vanaf 30-35 worden dit opeens 14.1 gevallen per 100.000 vrouwen.

Edit: dit zijn alleen de échte tumoren. Baarmoederhalskanker ontwikkelt zich in stadia en het bevolkingsonderzoek richt zich erop de vroege stadia op te sporen, zodat ontsporing tijdig wordt op gemerkt.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:47

ik heb getekend, vind niet dat het een verplichting moet worden maar vind wel dat het voor alle jongere vrouwen MOGELIJK moet zijn om eerder een mammo te laten maken. ik mag zowiezo vanaf mijn dertigste omdat er veel borstkanker in mijn familie voorkomt maarja,, ook in mijn familie was er ooit 1 vrouw de eerste in een familie waar het eerst nooit voorkwam....

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:08

Ik heb ook getekend.
Bij mijn moeder werd op haar 32 al een knobbel gevonden, paar jaar later weer en nu op haar 56e zat er werr wat, maar dit keer dus WEL kwaadaardig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:16

Citaat:
Mijn ervaring is dat geen huisarts er moeilijk over doet als je iets verdachts gevoeld hebt en vraagt om nader onderzoek

mijn ervaring is tegenovergesteld

heb 7 maanden ! bij de huisarts , uiteindelijk lopen zeuren en de boel opstelten gezet
zodat ik , voor mijn geruststelling
een echotje mocht laten maken
na 7 MAANDEN

toen waren er echter al uitzaaiiingen in de spier en klieren

ben beide borsten nu kwijt
kleiren aan 1 kant
eierstokken

chemo , hormoon kuren (nu nog) , bestraling
meerdere operatis
en chronische kanker

al kwam er begin dit jaar
na 9 jaar knokken
een heeeel voorzcihtig
misschien sta je nu wel even stabiel uit ..

het zou heel fijn zijn dat
minimaal de echo
makkelijker beschikbaar werd bij twijfel

ipv neh hoor kan niks zijn je bent nog te jong

ik was 28 .. toen ikziek werd

ben tegen verplicht testen maar voor mogelijkheid tot echo op jongere leeftijd
zonder gevecht met je huisarts

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:15

Wat een naar verhaal, Nickyu. Het is natuurlijk wel een eerste vereiste dat een huisarts zijn patiënten serieus neemt. Niet alleen voor dit soort klachten, maar in alle gevallen.
Ik heb verschillende huisartsen gehad (ben een aantal keren verhuisd) en ben niet over allemaal even positief, maar betreffende mijn verhoogde kans op borstkanker hebben ze me allemaal altijd wel serieus genomen. Ik hoef maar te kicken en ik kan terecht.
Natuurlijk moet de mogelijkheid tot onderzoek op jonge leeftijd er altijd zijn. Ook als je nog niet eens 30 bent zoals deze petitie voorstelt als startleeftijd.

Verplicht testen lijkt me sowieso vreemd trouwens. Bevolkingsonderzoeken zijn toch nooit verplicht?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:33

Heel belangrijk.. Beter voorkomen en op tijd ontdekken!