Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ellen82 schreef:Bij mijn weten is het pas vanaf het 50e levensjaar omdat een mammografie daarvoor vaak onduidelijk is omdat de borst dan in verhouding uit veel meer klierweefsel dan vetweefsel bestaat. Klierweefsel en kanker is moeilijker te onderscheiden dan vetweefsel en kanker. Pin me er niet op vast, maar volgens mij was het zo. Dus mogelijk heeft het helemaal geen zin...
Heb overigens wel getekend!
WinBinChes schreef:Bij mij zit het aan beide kanten in de familie. Ik wou graag een DNA marker, maar mijn huisarts geeft geen toestemming. Ofwel ik kan wachten tot ik mag of wachten tot ik het heb en het misschien te laat is. Ik ben dus wel voor het plan. Als je niet wilt, kan je altijd weigeren.
WhiteRose schreef:WinBinChes schreef:Bij mij zit het aan beide kanten in de familie. Ik wou graag een DNA marker, maar mijn huisarts geeft geen toestemming. Ofwel ik kan wachten tot ik mag of wachten tot ik het heb en het misschien te laat is. Ik ben dus wel voor het plan. Als je niet wilt, kan je altijd weigeren.
Op grond van welke argumentatie geeft je huisarts geen toestemming?

sidneey schreef:Ik ga ook tekenen. Maar waar ik persoonlijk erg mee zit is dat heet uitstrijkje pas op zo een late leeftijd plaats vind. Terwijl je al een verhoogde kans op baarmoederhalskanker hebt wanneer je seksueel actief bent. Sommige zijn dit al op 15 jarige leeftijd. Dan vind ik 30 echt té laat !

WhiteRose schreef:Het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt, loop je op wanneer je seksueel actief bent. De veranderingen die dat virus aanbrengt waardoor dit uiteindelijk uitmondt in kanker, vragen veel meer tijd. Als je vanaf 20 gaat screenen, krijgt iedereen de uitslag "schoon" en na 2 of 3x schoon denkt men "goh, heb ik niet, ga niet meer". En juist dan begint de gevarentijd pas.. Je mag het te laat vinden, maar daar is wel over nagedacht

sidneey schreef:Oke, daar heb je natuurlijk een punt. Maar de kans dat je dan te laat bent is er dan ook. Vind het persoonlijk een "eng" idee... Kun je je eigenlijk "vrijwillig" laten testten op baarmoederhalskanker ?

Citaat:Mijn ervaring is dat geen huisarts er moeilijk over doet als je iets verdachts gevoeld hebt en vraagt om nader onderzoek