Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:07

Idd Bandida, mijn tijd komt ook nog wel. Er zijn wat beslissingen geweest in m'n leven die ik - mocht ik het over doen - zeker terug zou willen draaien, maar dat is niet mogelijk, dus maak ik de omweg die ik genomen heb af om daarna alsnog op dat pad uit te komen. Ik schop m'n kind gewoon met 19 de deur uit, zo oud was ik ook toen ik op mezelf ging dus kan best :P (aggos... nee hoor.. maar tegen die tijd is mama wel klaar met d'r opleiding en mag zoonlief kiezen... ;) )

Heerlijk, zo'n natuurlijk landschap voor je paarden... Ik ben al blij met m'n weitje-met-bomen wat dat betreft...

die tip van Bandida kan ik geheel onderschrijven... Ik had te veel haast met 'groot worden' en heb daar nog altijd spijt van (als in 'had ik alles geweten dan had ik het anders gedaan). Ik ben boogschutter in hart en nieren waar het om reizen gaat, wilde na school wat van de wereld gaan zien, rondreizen, werken op locatie enz. maar liet me weerhouden door't feit dat ik een vriendje had... En zie wat me dat opgeleverd heeft... Een ex die toe geeft nooit echt van je gehouden te hebben en een leven op het randje van de bijstandsgrens want ik was natuurlijk 'stay at home mom' geworden. Reizen is er nooit van gekomen, op een rondreis door Egypte na, dankzij m'n zusje die niet alleen wilde... Wel had ik een eigen trimsalon bij huis en dus gewoon zelfstandig ondernemer, maar dat telt voor werkgevers blijkbaar niet als je weer voor een baas wilt werken.. dan heet het dat je al 15 jaar 'uit het arbeidsproces' bent. Ja hoor, ik heb op de bank gezeten, die 15 jaar. Natuurlijk is m'n kind me alles waard en had ik veel uit die tijd nooit willen missen, maar dat sommige van die beslissingen me nu nog steeds tegenwerken om te doen wat ik eigenlijk wil doen, is iets wat me dwars kan zitten.
Maar goed... ik begin gewoon opnieuw... hopelijk ben ik nog niet te oud om alles in te halen wat ik had willen doen ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:22

Francis schreef:
Maar goed... ik begin gewoon opnieuw... hopelijk ben ik nog niet te oud om alles in te halen wat ik had willen doen ;)

Ach Francis, alles, dat is ook maar gewoon stap voor stap kleine dingetjes realiseren waar je gelukkig van wordt. Instant perfectie op alle vlak bestaat niet.
Ik wil eigenlijk (jep, ook boogschutter) én een eigen zaak, én een versleten boerderij verbouwen én paarden aan huis én een relatie én tijd om er van te genieten én ook een lekker drukke agenda én er op uit met leuke vrienden die over het hele land wonen én reizen en de wereld zien én genieten van een bruisende stad én de rust en het groen van de Waalse buiten én ook gewoon lui in m'n bed liggen af en toe. Wel, dat kan niet allemaal samen :P
Wel een beetje hier, en een beetje daar, en sommige dingen vragen gewoon heel veel inspanning. Het komt er op aan om gemakkelijk gelukkig te zijn met alles wat wél lukt :)
Om je een idee te geven van work-in-progress, mijn paardenparadijs heeft al 3 jaar geen badkamer voor de menselijke bewoners :Y) Dat staat me wel eens tegen. En een centrale verwarming op hout is heel eco, en eigenlijk ook wel goedkoop, maar 't is wel een hele klus als je het warm wil hebben.. enz
Laatst bijgewerkt door Ruga op 19-12-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:23

Leuk, slow life topic :) meld me ook. Zal hier maar gelijk verdergaan.

Hier gaat het leven ook wat langzamer. Ben hier twee jaar terug terechtgekomen vanwege mijn moeder, die hier al 10 jaar woonde. Zij was terminaal ziek en ik heb besloten voor langere tijd hierheen te komen om nog zolang mogelijk bij haar te kunnen zijn. Na haar overlijden heb ik besloten hier te blijven. Je raakt eraan gewend he, slow life ;) ook hier geen voorverpakte groenten, vlees of vis, alles is vers. Heerlijk!
Helaas nog niet genoeg plek om de paarden aan huis te hebben, we hebben wel 13 honden (10 puppies...). Het plan is om volgend jaar op zoek te gaan naar een leuk boerderijtje met wat fruitbomen in de buurt van Tunis, in Mornaguia, Mornag of Soliman. Dan komen er ook zeker een stel schapen en een mooie plek voor de paarden. En uiterard een groententuin :+ Geen varkentjes echter, daar doen we hier niet aan...

Hier dus geen sneeuw, gisteren was het nog 26 graden, we hebben tot 22.00 buiten gebarbecued. Even wat anders dan al die sneeuw; flamingo's: http://farm3.static.flickr.com/2610/413 ... 28e4_b.jpg
Vanochtend wat verse vis zo van de vissers gekocht. Zo dadelijk naar de broccante gastronomique, op de ranch, waar een een stel bekenden zelfgemaakte lekkernijen zoals pate van konijn verkopen. Verder is het weer mooi weer, zonnig met een frisse bries, dus een mooie strandrit zit er ook nog wel in.

Francis: ja het is erg groen daar, de Cap Bon, Mornag, Bizerte, Ain Draham, allemaal prachtig :) hihi en het plan is idd om er een guesthouse bij te bouwen! Hmm die sneeuw bij jullie mis ik ook wel.. Prachtig plekje heb je ook voor je paardje.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:25

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:36

Hihi.. ik zie het al, Bandida en ik hebben eea gemeen :P Having it all.
Maar je hebt gelijk hoor. Na de dood van m'n vriend heb ik ook heel wat belangrijke lessen ingezien (dat doet de dood sowieso al wel met je, even voetjes terug op aarde) en ik heb moeten leren loslaten, meer naar m'n gevoel luisteren en vooral leren tevreden zijn met het nu. Niet alleen maar 'ik wil nog dit en ik wil ooit nog dat', maar vooral het nu...
Dat zijn soms lastige lessen, maar wel waard om te leren. En daarmee komt het 'slow-life' gevoel eigenlijk al een beetje vanzelf... niet meer zo nodig hard vooruit hoeven geeft je al dat 'onthaast' gevoel... Nu nog het bijbehorende plekje...

Klinkt goed Lakshmi, ik houd me alvast aanbevolen voor dat guesthouse!! ;)
Oh *kreun*, 26 graden... HEERLIJK!!
De sneeuw is leuk maar vanachter glas, ik ben er inmiddels bij de paarden ook wel weer klaar mee eigenlijk. Ik ben een koukleum *schrijft Tjechie toch af en gaat es kijken wat Spanje of Italie kan bieden, of misschien toch naar Noord Afrika, waar ook wel een deel van m'n hart ligt. 't Is jammer dat Gozo zo klein is, daar ben ik verliefd op geworden (ideale combi van mediterrane en arabische invloeden) maar om te wonen ga ik er denk ik op uit gekeken raken... Goeie dagrit te paard zit er nog niet eens in daar. En geen bos...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:37

Bandida: waaauw bij jou is het ook prachtig, en ik ben jaloers op je broodoven! Hier maken we ook regelmatig ons eigen brood, maar dan Arabische soorten zoals tabouna en libanees brood. Gelukkig wat makkelijker :P Helaas is het hier moeilijk om aan goed meel te komen :(

Hier hebben we enkel de groenten van het seizoen, de keuze is niet groot maar wat je vind, is vers en van goede kwaliteit. Ik vond van de week ineens avocado, dat heb je hier normaal gesproken nooit, waar die nu vandaan kwam..

Laura: ziet er interessant uit, ga ik vanovond ook eens lezen!

HC: dat voel ik ook wel, ik zou ook graag willen dat mijn kinderen flink de ruimte hebben, vind natuur belangrijker dan de voordelen van 'civilisatie'.

Francis: goed, ik wacht op je :D (eeh eerst even bouwen dus ;) ) Leuk! Reageer zo even verder, moet even naar de pups

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:40

Francis schreef:
Hihi.. ik zie het al, Bandida en ik hebben eea gemeen :P Having it all.

Ja, sinds heel kort wil ik nu ook nog eens een paar jaar op Djerba wonen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:44

Bandida schreef:
En een centrale verwarming op hout is heel eco, en eigenlijk ook wel goedkoop, maar 't is wel een hele klus als je het warm wil hebben.. enz

Hier ook een houtklus maar geen centrale verwarming; wolkjes blazen in de badkamer.
Is ook heel economisch; je laat de kraan niets te lang lopen want je wil zo SNEL mogelijk weer wat aan/ onder het dekbed :D

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:53

Oh, maar dat herken ik wel van 'thuis', zo'n onverwarmde badkamer... hebben m'n ouders ook en dat was vroeger idd vooral SNEL afdrogen. :D

Goed, ik ga 't slow-life achter de laptop hangen met een bak koffie even omruilen voor - lekker rush rush - boodschappen doen (ja, bij de Liddl :P ) en kindlief's PC ophalen. Dan hond uit logeren brengen want geen idee wat de dag van morgen gaat brengen, er is een verrassingsdag georganiseerd voor me en ik weet dus echt niet wat, wanneer, waar en hoe lang... de paarden krijgen een hele baal hooi en moeten zich maar even redden morgen.
Tot later...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:53

Francis schreef:
Op zich hoeft het hebben van een kind idd geen belemmering te zijn. Mijn kind zou het ook prima doen in die life-style, dat weet ik zeker. Maar HC, jouw kind heeft zijn pa en ma bij elkaar....

Ook dat is een gevolg van keuzes Francis.

Van verstrekkende verstrengelde keuzes. Zowel over het waar en hoe leven als mbt het wel/niet hoe en met wie samenleven en waaorm.

Het ideaal bestaat alleen in dromen omdat die dromen de ´prijs´ nooit dromen, want dat zou dan nachtmerrie heten :)*

Zelfs win-win-win houdt investering-investering-investering in.
Daarbij geldt dat poep gebeurt. Bij iedereen.

Het leven is nu eenmaal zelforganiseren op de rand van chaos.
Levenskust is zo zelforganiseren dat het investeren je minder kost dan het win je oplevert.
DAT vraagt dat je weet wat je persoonlijke prioriteiten zijn opdat je voor jou correct kan kiezen in de situaties die de chaos je voor de voeten gooit.
Niet kiezen is daarbij ook kiezen. Namelijk voor de ´veiligheid´ van geen risico nemen. Ook dat heeft win-waarde.
No pain no gain heeft twee kanten nl.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:10

Oh zeker is niets doen en kiezen voor veilig ook een keuze... en ja, tot op zekere hoogte doe ik dat idd. Niet zozeer vanwege mezelf maar wel vanwege m'n kind, en dat is dus ook een keuze... mezelf even 'on hold' zetten, omdat ik weet dat mijn keus om weg te willen mijn kind niet gelukkiger zou maken.
Als ik m'n kind niet had gehad was ik al lang weg geweest, zoveel is zeker.

Kijk, de keus om samen te leven met iemand en hoe, is dan toch weer een keus die samen gemaakt moet worden, die kun je niet eenzijdig nemen, ookal zou je willen (en ik heb het geprobeerd). Maar als dat niet van 2 kanten komt is dat op den duur echt niet meer te dragen, dan is de pain groter dan de gain en kies je uiteindelijk toch wat anders. Of wordt er voor je gekozen.
Wat je zegt, poep gebeurt en daar deal je mee op de manier die op dat moment in die omstandigheden voor jou het beste lijkt. Dat dan dan soms toch een minder geslaagde manier blijkt is jammer, maar dat heet leven. En dan maak je gewoon nog een omweggetje. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:13

Francis schreef:
Kijk, de keus om samen te leven met iemand en hoe, is dan toch weer een keus die samen gemaakt moet worden, die kun je niet eenzijdig nemen,

Tja, die ´van´ mij verongelukte. Dat maakt ook een keuze voor je.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:17

Dat bedoel ik... soms wordt de keus voor je gemaakt en heb je niks te willen, alleen maar mee te dealen...
Die ik had (of eigenlijk dacht te hebben) wilde weg, die ik daarna wilde en leek te krijgen werd omgebracht in z'n eigen slaapkamer. Poep gebeurt...(dat gaat een gevleugelde uitspraak worden vermoed ik :P)

En nu echt een schop onder m'n kont en boodschappen doen, anders moet ik nog echt gaan haasten ook en dat wilden we juist niet meer ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:06

Francis: ja erg he.. Vandaag was het wel iets minder warm, graad of 22, maar nog zo lekker zwoel! Die sneeuwfoto's zijn dan heel vreemd om te zien (:) mis dat ook wel een beetje hoor hier, heeft toch ook wel wat. Het noorden lijkt mij qua klimaat wel fijn, je hebt daar toch iets meer seizoenen, wel dus wat natter.. Hier regent het vrijwel nooit :n Gozo ligt ten oosten van Tunesie he? Ben je er geweest? Tunesie is wel een fijn land om te wonen, geen sharia, mensen zijn erg vriendelijk en open :) maar je komt een keer op bezoek dus dan zie je het zelf ;)

Jeetje jullie hebben ook een potje ellende meegemaakt..

Ik zit nu voor het gaskacheltje, ook hier geen CV, maar ook geen hout voor een open haard.. Alles gaat hier met gasflessen. Water en electriciteit werken regelmatig een halve dag niet.
Vanmiddag wat lekkere hapjes meegenomen, dadelchutney, koekjes, terrine met konijn en sardineboter.
Hier nog een paar fotootjes van het rijden. Vanmiddag een heerlijke lange staprit gemaakt door kleine dorpjes en een stukje langs het strand :)
http://farm3.static.flickr.com/2717/419 ... 104461.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2662/419 ... 25c2e0.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2680/410 ... 2739e8.jpg

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:28

Zo, hondje bij zus gebracht, paardjes gevoerd... jéétje wat is het ongelofelijk koud vandaag. Veel 'scherper' koud dan gister... Heb net de houtkachel aangestoken (jaja, in een chalet... da's dan wel weer een pluspunt van dit kot van mij, ik denk da'k een van de weinige chalets met een houtkacheltje heb) en de behaaglijke warmte (veel fijner dan CV!) begint al door het huis te trekken, m'n bovenbenen beginnen te ontdooien... En omdat ik vond dat ik mezelf wel es echt mocht verwennen heb ik vanmiddag een fles Licor 43 gehaald, daar mag straks een flinke scheut van in de warme chocomelk. :9

Lakshmi, Gozo is een heel klein eilandje bij Malta, hoort ook bij Malta. 't Is iets van 7 bij 14 km. groot en de tijd heeft er stil gestaan. Zo druk en touristisch Malta is, zo rustig is Gozo. Er komen wel touristen, maar vooral mensen die een dagje Gozo doen als ze op Malta zijn en vooral veel scuba-divers, want de kust van Gozo bestaat uit rotsen en grotten... duik-heaven dus. (helaas duik ik niet). Ik heb het vorig jaar eigenlijk bij toeval ontdenkt, kon er vanuit Duitsland achterlijk goedkoop heen vliegen dus ik had er twee weekjes zomervakantie geboekt. Om te kijken hoe het was ben ik toen Rick met z'n pa op wintersport ging, een weekendje in Februari alleen heen geweest, totaal buiten het touristenseizoen. Doodstil en half verlaten... wat kwam ik tot rust! Omdat ik me er gelijk zo heerlijk voelde ben ik samen met Rick in Mei nog een weekend geweest. Het is er echt zo lekker rustig nog, zelfs "het toeristenstrand" (op 't hele eiland is 1 stuk zandstrand, de rest is rots) is vergeleken met de echte vakantieoorden gewoon rustig, zelfs in 't hoogseizoen. Als het niet zo klein was en er dus heel moeilijk een leven op te bouwen is, wilde ik er wel wonen. Qua sfeer is't helemaal mijn plek, mediterraan maar ook arabisch (logisch gezien de geschiedenis van het eiland), maar 2e voertaal is engels dus vreselijk makkelijk, iedereen spreekt het (en ik inmiddels een paar woordjes Maltees, werd in de vakantie zelfs al af en toe voor 'local' aangezien :D )

Wat een gave foto's zeg, zo een rit te kunnen maken... dan hoef je toch verder ook niks meer...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:34

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:05

We gaan gewoon met zen allen bij huertecilla wonen :)) , gelijkgestelde zielen bij elkaar in een soort commune zeg maar...

Volgens wikipedia:

'Een commune (Latijn voor 'gemeenschap(pelijk') is een leef- en/of woongemeenschap waar alles gezamenlijk wordt gedaan. Alle of bijna alle (materiële) bezittingen zijn van de gehele gemeenschap. De bedoeling is dat door de individuele leden van de gemeenschap alleen gebruikt wordt wat nodig is.'

De adder onder het spaanse zand...

'In de praktijk gingen deze communes meestal al snel ten gronde door onderlinge ruzies over de te volgen koers, interne gezagsverhoudingen en slechte voorbereiding. Vaak probeerde een kleine groep of enkeling alle macht naar zich toe te trekken en soms groeide de oorspronkelijke commune zo uit tot een dictatoriaal geregeerde sekte. Van de oorspronkelijke communes waren er maar enkele die levensvatbaar bleken. Om echt te kunnen gedijen hebben deze 'overlevers' meestal toch enkele principes van de 'burgermaatschappij', zoals privébezit, weer overgenomen.'

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:12

Francis schreef:
Heb net de houtkachel aangestoken (jaja, in een chalet... da's dan wel weer een pluspunt van dit kot van mij, ik denk da'k een van de weinige chalets met een houtkacheltje heb) en de behaaglijke warmte (veel fijner dan CV!) begint al door het huis te trekken, m'n bovenbenen beginnen te ontdooien... En omdat ik vond dat ik mezelf wel es echt mocht verwennen heb ik vanmiddag een fles Licor 43 gehaald, daar mag straks een flinke scheut van in de warme chocomelk. :9

Ik ook hier, voor een keer de gescheurde (kapotte dus :P ) houtkachel toch maar aan gedaan, gewoon voor de gezellige warmte. Wel een beetje opletten dat er niets uit valt, maar eigenlijk staat er niets brandbaar bij in de buurt dus dat valt nog mee.
Het is -15 hier buiten :Y)
Het contrast met een zonnige strandwandeling in Djerba kon niet groter zijn.. ik ben ook op stap geweest met mijn jong paard (Zorro heet die) en ben helemaal bevroren terug gekomen. Het is een rondje dorp geworden, omdat dat toch iets minder sneeuw en ijs is.. en vooral omdat ik de ijzige wind hier boven op het plateau niet zag zitten.

Afbeelding

Die scheut drank staat hier ook nog op het programma :+
Gozo ken ik eigenlijk alleen uit de lessen Mediterrane archeologie van vroeger.. erg boeiend trouwens, ik herinner me de dia's van neolithische stenen tempels.
edit: ik zie dat je foto's gepost hebt, ik ga gelijk eens kijken :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:28

Tempels is een groot woord hoor. Er is 1 ruine van een tempel, die is dan wel gelijk ouder dan de piramides van Egypte, maar lang niet zo imposant. Staan ook wel foto's van tussen en zo op de foto lijkt het nog heel wat, maar da's vooral een kwestie van slim fotograferen :D
Maar 't idee dat het zo oud is is wel gaaf, zeker als je je bedenkt wie daar allemaal al de scepter hebben gezwaaid of getracht hebben te zwaaien. Rijke geschiedenis inderdaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:53

Een aspect van existentieler leven is dat het arbeidsintensiever is. Het voorbeeld van hout wat je eerst moet hakken uit je eigen houtwal om er warmpjes bij te kunnen zitten is door mij en Bandida al genoemd en dat is maar 1 voorbeeld.
Het ligt daarom voor de hand om met meer handen werk lichter te maken.

yole schreef:
'In de praktijk gingen deze communes meestal al snel ten gronde door onderlinge ruzies over de te volgen koers, interne gezagsverhoudingen en slechte voorbereiding.´

Nee, daar hebben we hier geen behoefte aan; het abonnement op problemen hebben we opgezegd. Ik zal maar niets schrijven over de vacature dus :P

Hier niet zo koud nu. Relatief zacht regenachtig weer. Nog een week in het vooruitzicht; helemaal goed voor het zaaigoed en de moestuin.
Vannacht is het helder en zal het wel PLOEP matig vriezen. We hebben bij de stallen emmers water gevuld voor morgenochtend opdat we de varkens en geiten kunnen verzorgen ook al is de leiding bevroren.

Ok, omkleden nu; we gaan ´uit eten´. Naar bar/restaurant ´Venus´ in het dorp. Eenvoudig maar prima eten en het is een hilarische tent waar Bor het enorm naar de zin heeft.
Kost ECHT weinig en we hebben er een apart spaarpotje voor.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:00

Nee, lijkt me niks, een commune. Een goeie buur is genoeg, ik heb graag m'n eigen plek en rust.

Fijne avond en eetse HC.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:35

Hier is het leven relatief slow... En met slow bedoel ik dan voor nederlandse begrippen...

Ik kijk om me heen en zie allemaal mensen de hele dag haasten van dit naar dat, geen tijd voor zichzelf, laat staan anderen... Weekenden voor met (verplichte) verjaardagsbezoeken of andere dingen...

Aangezien ik dat allemaal niet zo goed kan (ik ben zelf heel erg druk maar kan heel weinig externe prikkels verdragen) heb ik al vroeg besloten om daar niet meer aan mee te doen. En hoe ouder ik wordt des te minder doe ik mee aan die hectiek. En ik voel me steeds fijner en rustiger!

Ik werk inmiddels helemaal voor mezelf, ik ga niet of nauwelijks naar feestjes (en als ik ergens heen ga doe ik dat omdat ik dat leuk vindt). Ik kan mijn tijd en mijn leven zelf indelen, en alleen dat al geeft zoveel rust en vrijheid!

De rest van het slow-life komt misschien ooit wel, ik blijf werken aan nog meer ruimte en vrijheid, al vind mijn man dat waarschijnlijk iets TE slow. Maar wat we kunnen doen we.
Klein oud huisje in een klein dorpje, paarden zo vrij mogelijk, en gewoon genieten van een redelijk puur leven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 11:57

OEH, ik ben nu toch echt klaar met de sneeuw. slow life is leuk maar 't is niet helemaal voor niets blijkbaar dat de meesten dat toch ergens in warmere streken gaan doen. Om überhaupt bij de paarden te komen was al een ernstige uitdaging! Die stonden onder een dek van sneeuw in een hoekje van de wei, ik had ze maar 't hele stuk gegeven vannacht zodat ze - indien gewenst - iets meer beweging konden nemen.
Baal van m'n hooi wat ze slecht eten. Bij wijze van testje de hooivooraad omgegooid op zoek naar de laatste baal van de vorige partij die daar was blijven liggen, dat hooi begonnen ze dus wel direct te eten. 't Huidige hooi heeft volgens mij schimmels... bah. Morgen dus maar op zoek naar wat anders want met dit weer moeten ze wel kunnen eten vind ik. Verder het wandelingetje maar afgelast, zelfs Ben heeft nu sneeuwballen onder z'n voeten dus dat loopt niet lekker.
In plaats daar van heb ik de kachel, die nog gloeide van gister avond, maar weer opgepookt en ga zo met een boek op de bank... Vandaag slow life in optima forma, ik doe lekker niks meer vandaag.
Laatst bijgewerkt door Francis op 20-12-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:59

Ja, poep gebeurt... Meer heb ik daar niet aan toe te voegen eigenlijk.

Hempfling heeft volgens mij ook een commune-achtig iets (gehad?)? Die zit momenteel in Denemarken met zn ´school´.

Wonen in een commune zou me persoonlijk ook wat te ver gaan, heb graag mn eigen dingetjes en leven waar ik dan ook mn eigen beslissingen over kan maken. Maar een boerderijtje samen runnen wat gelijkgestelde vrienden (en goede afspraken) lijkt me wel weer wat, omdat dat in je eentje ook maar alleen is.

[***] staat op een ´stal´ die gemeenschappelijk wordt gerund door een aantal mensen met een paard zonder weide aan huis. We hebben 4 hecare grond (grotendeels wei, maar ook een paddock, bak en loswerkring), een stalgebouw met ruimte voor hooiopslag, inloopstuk voor de paarden, noodstal, zadelkamer, hok voor klusspullen, stromend water (als het niet vriest ;)) keuken en toilet. Er staan nu 6 paarden en we verdelen het werk zo dat iedereen nu 2x per week op een vaste avond of ochtend stalbeurt heeft (en 2 mensen 3 keer). Opzich werkt het prima, maar door de jaren heen is er natuurlijk wel wat gedoe geweest tussen mensen. Hier is gelukkig wel wat van geleerd. Voor persoonlijke ontwikkeling is de stal dus ook nog goed. En de paarden hebben het goed, wat eigenlijk toch wel het belangrijkste is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:02

Met goede afspraken en mensen waar je goed mee overweg kunt is zo'n samenwerkingsverband op zich goed te doen. Zo'n gedeeld stallencomplexje is op zich ideaal als het werkt. Beetje 'best of both worlds' zeg maar. Maar wel een fragiel evenwicht denk ik...